Historisch Archief 1877-1940
r
No. 2784
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN n OCTOBER 1930
vN:
"5?"
tl
" * f
Negertraditie
door H. R. Hayes
Verandering in Amerika
EEN Europeaan begrijpt misschien niet altijd
duidelijk het groote verschil tusschen de
lioudirig van de zuidelijke en noordelijke Ameri
kanen tegenover de negers, dat ondanks de vrij
heidsoorlog nog in Amerika bestaat. Nog in onzen
tijd kan een noordelijke liberaal niet rustig met
«en gewoon zuiderling over negervraagstukken
sproken. De man van het zuiden zal daarop, op
?een eigenaardige tegenstrijdige manier, reageeren.
Eei'st wil hij in de negers niet anders zien dan
onnoozele kindertjes of gehoorzame hondjes,
waarvan hij alleen de psychologische werking
be.jn-iipt, maar, wanneer de ander van waarachtige
gelijkheid spreekt, wordt de zuiderling rood in het
gezicht van opgewondenheid. Voor hem immers
?zijn de negers griezelige beesten die dan onmid
dellijk zijn vrouwen overweldigen zouden. Zoo
komt het dat negers nog weinig politieke rechten
in het zuiden hebben.
Dit is de oude traditioneele opvatting over de
negers zoo vastgeroest in den geest van het zuiden,
waaruit de sentimenteele Mammysongs" en be
lachelijke negerclowns stammen. Dit is de geest
?die de schandelijke lynchings" nog mogelijk
maakt, en waartegen H. L. Menken in de bladen
van de American Mercury" dondert.
Maat in het noorden bestaan er geen
jimcrow?cars" en lynchings". Er is, natuurlijk, het
gewone snobbisme, maar het is meer een sociaal
snobbisme, het rasgevoel is minder sterk. Ik ben
?cynisch genoeg on te gelooven dat zoodra er een
klasse van negers met geld ontstaan is, het spoedig
nog meer zal afnemen.
De waarheid is misschien, dat de zuiderlingen
nooit anders dan slaven in de negers kunnen zien:
sedert de vrijheidsoorlog zijn zij een beetje achter
lijk gebleven en altijd sterk conservatief.
De verandering iri de opvatting (en van histo
risch oogpunt is er een verandering) heeft zich
natuurlijk in het noorden voltrokken. De ver
heerlijking van den neger is in de laatste jaren,
een ware bevlieging geworden. Zoo'ir bewondering
voor het negervolk is niet heelemaal dwaas. De
spontanieteit van een jeugdig volk dat zoo
meesleepende zingt en danst is juist iets voor het
-preutsch angelsaksische Amerika.
Maar, zij het oorspronkelijk of door1 de blanken
opgewekt, wat is de verandering in het geestes
leven van de negers 'i Dat kan men het makkelijkst
?zien in de literatuur. Kijk naar de
levensgeschiedevan Booker Washington. Er is iets onaangenaams
n zijn kruipende eerbied voor zijn baas. in zijn
kleingeestige nastreven van slaafsche deugden
van gehoorzaamheid, vlijt, en ontzag voor de
blanken in het algemeen. Hij schrijft goed genoeg
proza, maar hij schrijft met de tong tusschen de
tanden en een hoofd vol scheutkalenderwijsheid.
Hij is er voortdurend trotsch op. dat hij het bijna
?zoo goed als een blanke kan.
De eenzame figuur van Phyllis Wheatly is van
weinig beteekenis. In haar is het zelfbewustzijn
van het wonderkind: zij schrijft zooals een goed
afgerichte papegaai. Paul Lawrenee Dunbar sluit
?zich aan bij de romantische traditie; hij aapt de
blanken na en er is niet veel persoonlijkheid in zijn
?gedichten te ontdekken. De omstandigheden waren
?ook voor hem ongunstig, omdat het een zwakke,
conventioneele periode was.
Maar in de eerste dekaden van de twintigste eeuw
heeft Amerika zichzelf ontdekt; de theorie van het
naturalisme in literatuur, de opbloei van de
socialistische-humanitaire ideeën, tezamen met de groote
nijverheids-exploitatie, die een sterk bewustzijn
van kracht wekte, hebben haar een nieuw besef
van haar eigen mogelijkheden gegeven. Het
gevolg was een letterkundige herleving. De schrij
vers zochten nieuwe, echtere themas in de veel
kleurigheid van het hart van Amerikaansch leven:
het was vooral een tijd van experiment en
ongebondenheid.
Het negervolk had tijd gehad om zich te ont
wikkelen: velen van zijn kinderen hadden middel
baar onderwijs gehad, enkelen waren naar de uni
versiteit geweest. (Er bestaan ook een paar neger
universiteiten onder administratie van de blanken.)
In het noorden hadden zij hun politieke rechten
leeren gebruiken. (Het is waar dat schurken uit
Rotterdamsche Bijenkorf
door B. Merkelbach,
Architect
Bedrijf en Gebouw
BINNENKORT zal de Bijenkorf" te Rotter
dam in gebruik genomen worden. Hiermede
heeft deze onderneming voorloopig haar grootste
uitbreidingsmogelijkheid bereikt, zoo vertelde de
Directie ons.
Amsterdam?Den Haag?Rotterdam, drie ge
bouwen van geheel verschillend karakter, drie
gebouwen die in hun verschijningsvorm niets met
elkaar gemeen hebben en toch bevatten alle drie
eenzelfde bedrijf. Kr moet hier dus iets haperen,
want niet alleen het tijdsverschil vermag een 7,00
groote invloed op de architectuur te hebben, als
we hier kunnen constateeren.
Kr moet iets haperen in de wijze waarop de
architecten hun taak vervulden, want indien zij
zich met hun ontwerp dienstbaar hadden gemaakt
aan het bedrijf het warenhuis dan hadden
hun projecten ongetwijfeld een verwantschap
moeten toonen.
Het is misschien belangrijk om eens na te
gaan welke eischen het bedrijf aan de architecten
stelde, en in hoeverre zij daarmede rekening hebben
gehouden.
De directie der Bijenkorf was zoo vriendelijk
ons een en ander mede te deeleii over de organisatie
van hun warenhuizen.
Bedrijfsraüonaliseeririg is de voornaamste eisch.
Zoo min mogelijk onproductieve arbeid, zooveel
mogelijk productieve. Voor alles: economie, leder
plekje van de beschikbare ruimte moet benut
worden. ledere factor, die kan bijdragen om den
omzet te verhoogen. wordt bestudeerd, elk element
dat ook maar eenigszins den goeden gang van zaken
kan belemmeren, wordt geweerd.
Wissenschaftlich" wordt de zaak aangepakt.
Een psychologisch adviseur, met name Prof.
Revesz. is aan het bedrijf verbonden. Klanten,
zoowel als verkoopsters en verkoopers worden.
bestudeerd.
De koopkracht van het publiek wordt afgeleid
uit do fiscale gegevens. Men gaat na hoe groot het
aantal inwoners is van de stad of het district, waar
men een warenhuis wil oprichten, hoeveel afnemers
men in de omgeving kan bereiken, en hoe de in
komsten van de verschillende groepen der bevol
king zich verhouden.
Al deze gegevens leiden naar een raming van den
vermoedelijken omzet. Naar dezen vermoedelijken
omzet wordt de grootte van het terrein bepaald,
waarbij natuurlijk eenige speling wordt gelaten
voor een normale ontwikkeling van het be
drijf.
Is eenmaal de grootte van het terrein bekend,
dan stelt men eenvoudig aan de hand van de
plaatselijke bouwverordening de hoogte vast en
mede is in groote trekken de bouwsom bepaald.
Niets gebeurt zoo maar"; alles maar dan ook
alles heeft zijn reden, heeft recht van bestaan.
Het personeel wordt speciaal opgeleid, van ieders
persoonlijke kwaliteiten wordt zooveel mogelijk
voordeel getrokken. Kortom het geheele bedrijf
is georganiseerd volgens klare en duidelijke
principen. en gissingen worden zooveel mogelijk ver
meden, zoodat het ,,neue sachlichkeit" van de
beste soort wordt.
In een volgend artikel zullen we zien in hoeverre
de architect van de Rotterdamsche Bijenkorf,
de Heer Dudok, er in geslaagd is, zijn ontwerp
aan een dergelijk bedrijf aan te passen.
het noorden hen in het zuiden als politische werk
tuigen misbruikt hebben, wat veel kwaad bloed
gezet heeft in het zuiden). Nochtans waren zij
voor het eerst in staat zelf iets te doen.
Het is waar dat de bloei van de negerkust pas
na den wereldoorlog is gekomen maar het zaad was
eerder uitgestrooid. Het vrije vers, de loopende
rhythme van Vachel Lindsay's gedichten, een
socialistisch-letterkuridig tijdschrift als ..The
Liberator" hebben hun werk gedaan. Dan, gedu
rende den ooT'log. vechten de negers aan de zijde van
de blanken.
Nu hebben wij den nieuwen neger, die soms een
hartstochtelijker] wrok tegen zijne vroegere mees
ters koestelt, die een groote eerbied vpor zijn ras
heeft, die de zwarte schoonheid verheerlijkt en
zich vatbaar voor het hoogste voelt.
In de literatuur' wordt dit op twee wijzen ken
baar. Eén soort van schrijvers gelijk Du Bois,
(.'uilen en Xella Larsen probeeren nog in deftige
engelsche stijl te schrijven. Zij zijn bang voor het
dialekt. omdat zij herinneren aan de
..Mainmysongs" die voor hen bespottelijk en vernederend zijn.
En hier zijn zij verwant aan Booker Washington.
Dit is maar een lijn van ontwikkeling. De andere,
nog nieuwer, is. zoo veel mogelijk, de blanken te
vergeten en een echte negerstijl, rhythmus, en
manier van uitdrukking te vinden. Eenigermate
hebben dat Langston Hughes en Claude Mc Kay
gedaan. Zooang de negers niet zijn opgenomen in
het Amerikaarische volk, zoolang er nog zwarten
zijn. is het misschien beter dat zij in hun eigen leven
en verleden hun inspiratie zoeken.
Er kan een tijd komen wanneer, door vermenging
en opvoeding, de negers zich waarachtig als deel
hebbers in de Engelsch-Amerikaansche letter
kundige traditie zullun voelen. Maar. als zij niet
oerst hun echte negergaven ontwikkelen, zal hun
bijdrage dan ooit rijk kunnen zijn?
En het negervraagstuk is het niet maar een
deel van het eeuwige vraagstuk van de
rnenschelijke domheid ?
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Iven»
Vraagt brochures
en demonstraties
C&PI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BQ CAPI vakkundig* raad an voorlichting.