Historisch Archief 1877-1940
No. 2784
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN u OCTOBER 1930
MEIUGEWEG 11-17«AMSTEQOAM
iden naar maat
De plus-Fords en plus-Fords
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Bi) ons verkrijgbaar N. R. V. MONTA SCHOENEN
Dramatische Kroniek
door Henrik Scholte
.. l ii|>lens;iiit plays"
11 RAGEDIE en Comcdie, eens bij de Grieken
zoo streng gescheiden, dat een speler van de
eene soort nimmer in een stuk van de andere soort
mocht optreden, hebben sinds lang hare maskers
verwisseld. Shaw was tenminste nog eerlijk en liet
nooit twijfel achter omtrent de motieven van zijn
ironie. Het genus der tragi-comedie heeft altijd de
tragedie tot vader, ook al weigert deze het kind te
erkennen, hetzij met een sneer, het'/.ij met een
minder nette exceptio plurium".
Nu is heden ten dage uit zakelijk oogpunt de
comedie te prefereeren. Wie het publiek de alleen
zaligmakende factor bij het tooneel acht, zal het
opvoeren van een werkelijke tragedie beperken tot
de erkende feestdagen, in de comedie daarentegen
alles onderbrengen, wat althans tijdens den duur
van het stuk de lachspieren der bezoekers in be
weging houdt, al is ook de totaalindruk die van een
tragedie van de ergste soort.
De tragedie is uit de mode, de comedie is aan de
mode onderhevig. Nu de ,,thriller" als technische
truc heeft uitgewerkt en specialiteiten als oorlogs
stukken ook niet meer erg recu zijn, hebben de
ingenieursgeesten van het tooneel er een nieuw
foefje op gevonden: men bouwt een tragedie in een
comedie om, als een oude paardentram in een
eenmanswagen. De comedie is thans niet meer bepaald
door haar,,stof",maar door haardialoog.Zij verdraagt
alle toestanden, conflicten, alle zeven hoofdzonden,
zij is bij voorkeur jenseits des Guten und Bösen".
relativeert, psycho-analyseert een beetje en wie
dan nog niet lacht, is een kniesoor. Het woord is
aan het ,,unpleasant play", anders echter dan
Shaw het bedoelde, omdat de bewuste hekeling
ontkend, weggeschreven, weggegiegeld wordt.
Ik heb helaas misschien nooit veel voor
socialisme, of zelfs Pabian-socialisme kunnen
voelen, ik heb nooit aanstoot genomen aan het al
of niet gelijk van Constance of aan eenig .,zedelijk
recht" van den man van Jacqueline, of aan andere
dergelijke Fransche echtbreukgevalletjes. al dan
niet voortgesproten uit overgare huwelijken, ik heb
mij hoogstens, bij de veelvuldige herhaling en
geringe originaliteit ervan, verveeld. Ik heb een
Macht ook nooit veroordeeld, omdat een nietsnut
er de sympathieke rol in speelt en het onwaar
schijnlijkste fortuin op de onwaarschijnlijkste wijze
deelachtig wordt. Ik verklaar, dat ik mij dan ook
zeer vermaakt heb bij hetdeshabillé-gevalletje van
dat soort, dat thans in het Centraal Theater gaat,
om het geestige spel van Joh. Kaart en Theo
Frenkel. Maar ik heb mij geërgerd, ondanks deels
zeer goede opvoeringen, aan Vrouweninvloed" bij
het Nederlandsen, en ..Zijn Tweede Ik", bij het
Amsterdamsch Tooneel. . . . om de mentaliteit der
stukken.
* *
*
Vrouweninvloed" van Noil Grant is een vrij
pretentieus blijspel, knap geschreven, en het legt
CHAMPAGNE KRUG&CO
REIMS
IN KWALITEIT AAN DE SPITS!
AGENTEN FONNES & ZOON GRONINGEN
De triomphator in zijn zege-?car": Gooi dicht die kanalen, en maak er autowegen van!'
zijn personages om de haverklap Engelsche conver
satie-humor van de eerste soort in den mond. Het
merkwaardige is alleen maar, dat al die personages,
zonder n uitzondering, hier een dusdanig ,,foul
play" bedrijven, dat men versteld staat over het
succes van dit zeldzaam onsportieve stuk in Londen
en zijn even gulle ontvangst hier (50 voorstellingen
gegarandeerd); ja zelfs, dat men zich gaat verwon
deren of er niet toch, zér bedektelijk, een satyre op
al deze onfrissche knoeierij en laffe overspeligheid
bedoeld is. Helaas blijkt dat nergens, vooral niet uit
het feit. dat de lang sympathiek gehouden hoofd
persoon tenslotte ..toch maar" de bewuste
vrouweninvloed aanvaardt. Erger, ik geloof indtrdaad, dat
men het stuk aan flarden zou spelen als men deze
comedie der upper ten ging persilleeren. Het motief
van de Nederlandsche voorstelling was dan ook:
Neem het maar niet zoo zwaar", er werd in een
zeer zorgvuldige opvoering met plezier gespeeld en
zoowel de rekening van den decorateur als van de
diverse kleermakers zullen wel hoog zijn. Als
ensceneering was deze opvoering zelfs belangrijk.
De idee, dat een kamer op het tooneel altijd precies
een rechthoek moet zijn en haaks op de vierde
wand" moet staan, begint gelukkig af te sterven.
Er was hier een kleine, scheeve hoek van een
moderne flat.... keurig. Maar jammer was het,
van de menschen.
Zijn Tweede Ik" is tenminste; bewust
onsympatiek" geschreven. Het behoeft zelfs een uitvoerige
explicatie van Uefresrie in het programma. Niette
min kan ik in den gespleten" hoofdpersoon niets
anders zien dan een onbekookt en naar houding
zoekend jongetje;, dat tusschen. den invloed van
twee vrouwen doorslingert en oin geenerlei reden
mér chaos en ontrafeling schept dan zijn eerste plus
zijn tweede ik waard is. Het behoort tot die richting
van het jonge Amerikaansche tooneel, dat zijn
heil zoekt in eon ..gevoelig realisme", overblijfsel
derhalve van een kortstondige; maar kwaadaardige
pirandoilitis. waaraan grootoren geleden hebben.
H et kart niet ontkend worden, dat die analyse zoo
wel van den niotsnut-hoofdpcrsoori, a,ls vat) de naar
exaltatie hijgende flapper", de braaf-onbelang
rijke kamergeleerde en de dame in do dertig, die
weet dat haar beste jaren voorbij zijn en die
derD. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL Heerengracht 396, AMSTERDAM C.
Van 27 Nept.?27 Oct.
TE1VTTOOKSTEH,I]VG TEEKEIVITVGEIV vaar
Nederlandsche on Fransehe meesters
Geopend 10?12 en 1','s 5 uur
halve met ..half geld" heeft te rekenen, dat in
deze breeduitgesponnen analyse verrassende details
liggen. Inderdaad, zoo zijn er" (bij de vleet zelfs),
doch waarom, waaróm zullen wij drie uur luisteren
naar de zelfingenomen kletspraat van een type, dat
met zijn Zwei Seelen wohnen. ach, in meiner
Brust" alleen belangrijk is in de oogen van een
opzettelijk ondergeschikt en klein gehouden om
geving, een type, dat men elders een gigoio pleegt
te noemen, bij ons. s.v.v,, een rotjongen? 8. N.
Behrman, de schrijver, heeft verleden jaar in een
hier, meen ik, nog niet gespeeld stuk, Meteor.
ditzelfde egocentrische karakter belangrijk weten
te maken, een soort positief-af druk van het nega
tieve .Second Man", door hem boven het type uit
in de sfeer van den vernielenden zelfkweller" te
heffen. Het werd dan ook een drama. Ik weet
niet of Zijn tweede Ik" van vroeger of later datum
is. Als voorstudie of als lichtere" imitatie, in
elk geval is het unpleasant" geworden om zijn
halfslachtigeri totaalindruk, n'en déplaise Joh. de
Meester, die; ons niet veel zorgvuldige introspectie
van het belang van dezen Hamlet-in-confuctie en
zijn goed recht tot het treiteren van zijn Ophelia
trachtte te overtuigen.
Maai- waarom, als men dan perségeen drama's
wil, speelt men geen comedies:1
C3IDDING
ITUYNENBUPG MUYS|
ISCHILDEPSI