Historisch Archief 1877-1940
f'
*?;
A* ,.
r»
f'M
Ontwerp: architect W. M. Dudok.
Technische bouwlelding: de architecten
B. J. Onendag, Ir. W. II. Ouendag en
D. Brouwer
DE Directie der N.V. Magazijn De Bijenkorf"
schreef in Augustus 1928 een besloten
prijsvraaguit voor haar nieuwe gebouw te Rotterdam. In October
1929 werd de laatste der 5400 palen geslagen en in
October 1930 werd het magazijn voor het publiek open
gesteld. Men behoeft geen vakman te zijn om te begrijpen,
dat hiermede een fraai staaltje is geleverd van
bouwbedrijforganisatie, waardoor niet alleen de uitvoerende architecten,
maar ook de aannemers alle bewondering afdwingen.
Voorzoover het de tijdsduur der uitvoering betreft, past deze gelu el
bij de in een vorig artikel geschetste organisttio ven het
warenhuisbedrijf.
Bij de bezichtiging van de Rotterdtnische JRijenltrf bleek
ons, dat de groote tegenstelling welke deze uiterlijk met c"e ma
gazijnen 'in den Haag en Amsterdam vormt, binnen geheel verdoe
zelt. De indeeling van alle ca.'e de gelouwen berusten op nzelfde
principe: zooveel mogelijk uitstal- en verkoopruimten, de
verkeerspaden worden steeds aan beide zijden benut, een lichthal gaat door alle ver
diepingen heen, terwijl de plaatsing van het trappenhuis en de ingangen
uit de situatie wordt afgeleid.
Blijkbaar bestaat er voor de Directie dei Bijenkorf geen twijfel ten
aanzien van de indeeling van hiar gebouw. Met vaste hand wist ze deze
door te voeren achter drie geheel verschillende gevels. Men kan zich dan
ook niet vrij maken van de gedachte, dat de taak van de architecten
beperkt bleef tot gevel-architect", ondanks het feit, dat zij ook de
meubels, vitirinen enz. verzorgden. Sterk voelt men dit wanneer men
de Rotterdamsche Bijenkorf beziet. Het is architect Dudok niet mogen
gelukken een gebouw te scheppen, hetwelk overtuigend werkt; overal voelt
men den strijd tusschen de gebruiks- en constructieeischen en de
\venschen, om niet te zeggen de lusten" van den architect.
Het' zou te ver voeren om na te gaan, welke motieven architect Dudok
voerden
tot do keuze van
zijn mat ei i alen, wij willi-n
ze als aanwezig' accc-pteeren en eens nagaan in
hoeverre deze keuze juist is.
Niets, gebeurt zoo maar", alles niaa.r dan ook
alles heeft zijn reden, heeft recht van bestaan,"
schreven wij in een vorig artikel in verband met de
organisatie van het^ wareiilmisbedrijf.
Indien we de gevels bezien met hun enorme
glasvlakken. met als tegenstelling een massieve
gesloten hoekpartij, met n gevel, waar men
duidelijk zes verdiepingen ziet en een andere gevel,
waar men er slechts drie terug vindt, (de overige
zijn op listige wijze weggemoffeld) met een hoog
opgetrokken gesloten trappenhuis dr.it sterk
concureert togen een hooge opgetrokken minaret,
dan vi-aagt men zich af: Cebiuit hier niets zoo
maar 'i''
Natuurlijk heeft " de"
volste recht cm zijn ta;
vatten zooals hemzelf goi
aanvangt met mede te
een dienend karakter h
iek heeft dienstbaar te i
der onderneming, dan h
recht om de eischen van
met de architectuur, zon<
aesthetische bespiegeling
De eerste vraag, die :
gebouw voordoet is: wa
achter de vensters zien *
daar gelaten, de achter
koopwaar. ]5ij avondvei
een kleine strook van h<
donker, is bezet", is in
Is dat glas er misschic
Arch. Dudok zelf zegt
zich aan het Rotterda: