Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 OCTOBER 1930
No. 2785
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
De film als draai-tooneel
<S. W. Pabst. ,,Een schandaal om....
Eva." Tnschinsky
R. Oswald. ,,Dreyfus." Bembrandt
-4 LS oen insect, door een ruwe hand op den rug
.Ji\. geworpen, zoo krabbelt en draait en wringt
zich de klankfilm om weer op de been te komen en
JJ, toeschouwers, zien het geval met een
voorl:>opig matige en gereserveerde belangstelling aan.
N* enkele ietwat wilde, maar bijwijlen interessante
en verrassende experimenten op het gobied der
gecombineerde beeld- en klankmontage, schijnen
wij thans vrij definitief beland te zijn in de periode
der tooueel-mechanisatie. Op de onvermijdelijke
muzikale einlagen na, houdt men zich sinds eenigen
tjjd vast aan het verfilmde tooneelstuk en het is
niet onbjlangwekkend, na te gatn, hoe wij in drie
achtereenvolgende etappen, steeds dieper naar dit
'bedenkelijke peil afzakken.
'Met j,Westfront 1918" het is hier de vorige
woek in den breede aangetoond was de waarlijk
filmische interpretatie, dat wil zeggen: het regelen
der emoties door rythmische onderbreking en
contrastwerking der beeld- en klankcomplexen,
?fcot een minimum beperkt. De vrijwel monotoon na
elkaar af-?gespeelde" scène's lieten van de zuiver
filmische middelen als montage, camera-instelling
«U détail-opname al bitter weinig over. Maar hoe
dan. ook er waren nog wel zooveel momenten
V»n onvertroebelde, cinegrafische expressie over,
(ik denk b.v. aan het imposante afdonkeren van
den close-up, waarmee de film eindigt !) dat het
bewustzijn met oen film te doen te hebben, ons
niet geheel en al verliet.
De Henny Porten-film Een schandaal om. . ..
Eva !" is reeds een volslagen gefotografeerde en
gesynchroniseerde comedie. In de geheele lange,
maar overigens amusante film, heb ik welgeteld
slechts n enkel filmisch effect ontdekt: de opname
der (wat opzettelijk gegroepeerde) menigte in het
Kur-park, wanneer de kleine jongen Eva als zijn
moeder ae,nroept. Buiten dit moment komen de
acteurs op en gaan zij af als op een tooneel de
camera, dat prachtige, wonderlijke instrument is
teruggewezen naar de nuchtere rol van
observeerenden toeschouwer en het kost moeite te
gelooven, dat zij slechts eenige jaren geleden als
een levend, worstelend wezen zich in den strijd aan
boord van den Pantserkruiser Potemkin wierp.
In. Het proces-Dreyfus" is het begrip film"
ten eenenmale losgelaten. Men heeft de cinegra
fische vormgeving benut, om het draai-tooneel te
vervangen: een duizelingwekkende afwisseling
van tooneel-scene's, prompt en zonder stagnatie op
elkaar volgend. Hier is de tooneeltechniek in al
haar glorie zonder eenige gêne hersteld. Zelfs de
kostelijke les en moeizaam verkregen wetenschap,
dftt spelen" voor de film iets totaal anders is, dan
spelen op het tooneel, werd volkomen genegeerd.
Wanneer de overste Piquart het vertrek verlaat,
waarin hij zich met zijn vijand, kolonel Henry,
bevindt, dan geschiedt zulks volgens de tradities
der geijkte tooneelmanier. Vroeger stonden wij bij
zulk een gelegenheid als het ware tusschen de twee
mannen in de camera leidde ons oog naar een
eaamgeknepen vuist, naar een langen fonkelenden
blik, naar een saamgekrampten mond. Wij zagen
een deur dicht slaan, wij zagen nerveuze voeten
haastig een trap afdalen en wij stonden een
oogenblik oog-in-oog, boi'st-aan-borst met den achter
blijver voelden zijn angst, zijn schuldgevoel, zijn
berouw wellicht, als een lijfelijke beklemming op
ons'drukken. En tusschen al die flitsend aangeduide
details, verdichtte zich als een tastbaar fluïdum de
atmosfeer, die ons mede insloot in een fatale,
schrikwekkende intimiteit.
Van dit alles is niets meer over. Wij zijn terug
gedrongen naar onze plaats in de stalles wij zijn
weer geïntrigeerd toeschouwer geworden, die
nieuwsgierig is hoe het afloopt". De fijne, indrin
gende psychologische ontrafeling der
gemoedsJ. B. BENNER & ZOON |
? PIANOHANDEL £££%£ ?
? DEN HAAG 97 NOORDBINDB l
bewegingen, werd vervangen door het grovp, deco
ratieve tooneelgebaar: de knappe acteur
Basserman schrijdt" (let wel, hoe men het ,Joopen" op
de film reeds verleert!) op zijn tegenstander toe,
maakt de traditioneele toonoelmatige hik-beweging,
staat een oogenblik stokstijf, werpt" gelijk dat
heet, het hoofd in den nek" (welk normaal ster
felijk wezen, doet dit nog aan deze zijde van het
voetlicht ?) en gaat af met dreunenden pas....
een.... twee.... drie.... vier.... vijf....
zes.... zeven.... acht schreden. Nog eenmaal
het effectvolle tooneel-omzien en Bassermann
af door zijdeur."
Aldus werd de rijke, gedifferentieerde en ge
nuanceerde filmtaal vervangen, door het holle
pathos van het toonoelgebaar en als troost krijgen
wij de harde, bulkende en veelszins onverstaanbare
klanken uit den loudspeaker.... het kostbare
levende woord" dat velen zoo noode in de wel
sprekende zwijgende film misten.
Wij hebben er vrede mee, wanneer men deze
beschouwing onder wil brengen bij de artistieke
muggenzifterijen. ... er zijn lieden, wien men de
eenvoudigste en klaarblijkelijkste amg^ _°;t aan
het verstand kan brengen zift" ging het voor vijf
jaar met de zwijgende film zoo gaat het thans
met de talkie.
Maar het kan ons wel eens; angstig te moede
worden niet terwille van de film, die zonder
twijfel haar evenwicht wel terug zal vinden, maar
terwille van het tooneel, dat zoovelen met wel
behagen in deze mechanische reproductie her
kennen. Kan het u ook soms zoo overvallen, lezer
dat kille, huiverige gevoel, wanneer gij u,
midden in de vertelling" plotseling als bij toeval
bewust wordt, dat gij eigenlijk naar sprekende
schaduwen kijkt? Dat gevoel, hetwelk u met
weerzin terug doet treden, wanneer gij in het
Panopticum ontdekt, dat de heer met wien gij
arm aan arm staat, een wassen pop is? Men heeft
de zwijgende film, die een eigen taal een eigen
uitdrukkingsvorm zocht, ad absurdum verweten,
dat zij een mechanische reproductie der natuur
zou zijn. Men heeft van het wezenlijke
mechanisatie-proces, dat de tnlkie doormaakt, blijkbaar
geen benul. Het publiek, dat aanvankelijk een
natuurlijken tegenzin toonde tegenover dezen vorm
van geïmiteerd tooneel, begint aan de zaak gewend
te raken. Het heeft zich mot de pratende schimmen
verzoend, als met een monster-paring en de vraag
rijst ,hoe lang het zal duren, voor datzelfde publiek de
levende interpretatie, de geladenheid en bewogen
heid der menschelijke stem zal prijsgeven terwille
van het mechanisch tooneel. Want de snelle en bonte
afwisseling, de grootere rijkdom aan uiterlijke
middelen, die de talkie boven het tooneel kan
bieden, moet vroeg of laat de oppervlakkige massa
bekoren en meeslepen. En het kan een vrr.ag van le
ven en dood zijn, of en ftoe het tooneel deze gevaar
lijke crisis doorstaat. Het is immers een bekend
feit, dat een zoo krachtig looneolleven als het
Berlijnsche, reeds volkomen ondermijnd is door de
concurrentie der sprekende film.
Zoo zijn het mirabilo dictu de vrienden van
het fraaie spel", die zich in waarheid bezorgd
dienen te maken over de huidige richting der
sound-film. Met het horste] van de talkie tot auto
nome filmische vormgeving, schijnt hot behoud van
het tooneel ten nauwste verbonden.
* *
*
Van de beide laatste spreok-films is verder
weinig bijzonders te zeggen. De acteurs verstaan
hun vak en hun prestaties op het projectiedoek
hebben de betrekkelijke en twijfelachtige ver
dienste van slechte reproducties op krantenpapier
naar beroemde schilderijen. Wij herkennen dui
delijk Bassermann en zijn daar kinderlijk verheugd
over wij hooren Kortner zijn Ich bin
unschuldig !" uitschreeuwen en dat kunstje lapte 'm de
zwijgende film toch maar niet, moenen wij. De
pleidooien van Zola-George en Labori-Kampers
vormen boeiende puzzles, die wij uit de enkele
verstaanbare woorden trachten te ontraadselen.
En dan zijn er nog de keurige uniformen.... kortom
wij vervelen ons volstrekt niet.
Overigens hebben wij den tijd na deze grillige
zijsprongen, zal de klankfilm haar weg weten te
vinden, zooals da zwijgende film dat gedaan heeft
zij is jong en sterk en meester van de toekomst.
Maar het tooneel, mijne heeren.... het tooneel !
GENBBAAL AGENTEN VOOB
FOTO-SCHAAP & Co.
? PUI 9 AM8TBBDAM
Tentoonstellingen
Amersfoortsche Kunstkring. Poppen van Harry
van Tussenbroek. Tot 20 October.
Koloniaal Instituut, Amsterdam. Werk uit
Noord-Afrika en Ned. Oost-Indiëvan Is. van Mens.
Tot 20 October.
Rotterdamsche Kunstkring, Rotterdam. Werk
van Johan van Heil, J. J. Moolhuizen, W. Oepts
en Wout Schram. Tot 26 October.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Werken van
Jan van Herwijnen. Tot 27 October.
D. G. Santee Landweer, Amsterdam.
Teekeningen van Fransche en Hollandsche Meesters.
Tot 27 October.
Kunsthandel Aalderink, Amsterdam. Werken
van Willy van Schoonhoven van Beurden. Tot
l November.
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Werk van
P. Cornelis de Moor Tot l November.
Toonkamers Bij den Dom, Utrecht, Grafisch
werk van Kees van Urk en Aardewerk van Nel
Houtman. Tot l November.
Kunst en Antiekhandel Sena", Amsterdam.
Werk van Ooen van Oven. Tot l November.
Rijksprentenkabinet, Amsterdam. Etsen van
Rembrandt. Tot l November.
Huize van Hasselt, Rotterdam. Werken van
leden van de schildersvereeniging De Brug".
Tot 2 November.
Kunstzaal Vecht, Rokin, Amsterdam. Schilde
rijen en beeldhouwwerken van hedendaagsche
kunstenaars.
Kunsthandel Jac. Niekerk, Amsterdam. Schil
derijen en aquarellen van Johan Kuypers. Tot
2 November.
J. H. de Bois, Haarlem. Herfsttentoonstelling
van moderne schilderijen.
BOEKBESPREKING
,,Harlekijntje in Zwitserland." Een vroolijke
geschiedenis. Nederlandsche beicerkitig van
A. van Kampen, geïllustreerd door E. M.
Harmsen van der Beek, uitgave van
Holkema's V. Mij. Amsterdam.
Wie de Harlekijntje's serio waarvan dit boek
het vierde is kent, die zal dezen nieuweling in de
serie /.eker met vreugde begroeten. Want de
humor en de fantasie vieren er weder hoogtij in.
De belevenissen van Mr. Stopps en Harlekijntje
op hun reizen blijven voortdurend de aandacht
gespannen houden, waaraan de geestige illustraties
geen gering aandeel hebben.
Met blijdschap begroeten we dan ook de aan
kondiging op de inhoudsopgave, nml. No. 5 uit
deze bizonder amusante serie: Harlekijntje op
het Jan Klaasseneiland."
Het succes, dat deze boeken hebben, is welver
diend.
De fleurige bandteekening van Harlekijntje in
Zwitserland maakt het boek tot een geheel dat af is.
EMMY B. B.
NV ARNHEMSCHE HYPOTHEEKBANK
..
DIRECTIE M? 5.J.VANZlJ5T-M? J.F. VERSTEEVEN