Historisch Archief 1877-1940
DB GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 OCTOBER 1930
RADIOGRITIEK
Onheil
TOEGEPASTE KUNST
door Otto van Tussenbroek
Bij een drietal nieuwe fantasiefin door
Harry van Tussenbroek
In de zalen van de stichting de Armen de
Poth" te Amersfoort wordt eene tentoonstelling
gehouden van poppen en marionetten door
Harry van Tussenbroek. Nimmer zag ik diens
werk beter uitgestald. De stille omgeving, vol
intimiteit, met vertrekken welker wanden een
bestorven kleur hebben en waarin het licht, door
glas in loodramen gezeefd, binnenvalt is als het ware
geschapen om gastvrijheid te verleenen aan dingen
waarvan de uiterst verfijnde tinten vaak doen
denken aan voortbrengselen uit overoude tijden
en het is dan ook goed gezien die poppen, welke in
ultra-modernen trant zijn opgevat en felle
kleurte^enstellingen vertoonen, tegen een effen zwarten,
met dof doek bespannen, achtergrond op te stellen.
Trouwens: alles spreekt hier van een opmerkelijk
verfijnden, smaak. Er is eene treffende eenheid
verkregen en dit gebeurde vaak met weinig midde
len. Doch het merkwaardigst is in Amersfoort de
kapel. Hier werd eene stemming bereikt welke
ongeëvenaard mag heeten. Aldus werd de gansche
inrichting der tentoonstelling opgevoerd tot een
kunstwerk waarvan elk onderdeel getuigenis af
legt van een naar puurste schoonheid strevend
kunstenaar.
Van drie der aldaar aanwezige fantastische
gestalten wil ik hier iets zeggen: Onheil", Ver
gane Aardsche Grootheid" en een wonderlijke
vogel-figuur. Zij behooren tot de laatst ontstane
werken, dateerend van 1929. Ik zie in alle drie
dezer zeer uiteenloopende, maar toch ook door
zekere eigenschappen op elkandergelijkende, sta
len van mijn broeder's kunst iets van eene dreiging,
iets van een mene tekel", eene waarschuwing
.... Daar is het breed uitgespreiden der armen
in Onheil"; het stil starende der oogen van het
doodshoofd met den kroon; het krijschende van
den open vogelbek. Alle drie figuren werden
gespireerd door het skelet-achtige, door den schedel.
En alle drie hebben zij het huiveringwekkende
karakter dat altijd weer tot de voorliefde van dezen
poppenmaker schijnt te behooren. Er is iets van
den hemel en de hel in wat hij hier geeft; iets
van goden en duivels zoo goed als iets van het
sprookje en het spookachtige; het waken en
droomen; het bewuste en onderbewuste; iets
van vreugde en leed. Men beschouwe dan ook alle
drie gestalten als tastbaar geworden abstracties
waarbij het uiterst minutieuse geheven is tot eene
grootheid in een omweven der realiteit met de rijkst
denkbare fantasie als ver-beeld verbeeldingsleven
DE ziekenuurtjes van de Vara zijn vaak voor
gezonden ook het luisteren waard. De
arme zieken krijgen van elders vaak zoo veel
sentimenteele plechtigheid te hooren, dat iets jongs
en frisch voor hen een verademing kan zijn.
Frieda Belinfante speelde hiervoor zeer verdienste
lijk eenige werken van Henriette Bosmans.
Gewis wekte zij bij veel luisteraars de interesse
voor het werk van ook andere jonge Hollandsche
componisten. Wie brengt eens in plaats van het
gewone populaire" concert een aardige verzame
ling van 't geen in Holland denlaatstentijd aan
kamermuziek is geproduceerd 't Al of niet voor
zieken, in ieder geval zal zoo iets het peil der
concerten verbeteren!
En het buitenland moet een anderen indruk krij
gen van onze muzikale traditie, want de Nederland
sche componisten wier werken thans op de radio-con
cert-programma's voorkomen, als daar zijn C. v.
Rennes, C. Kuiler, A. v. Tetterode, schreven welis
waar lieve stukken, maar mogen toch
nietbethedendaagsch Nederlandsen componisten dom in den
ether vertegenwoordigen. Voor een onderonsje
zijn ze misschien niet kwaad, maar er zijn toch
zeker andere jonge Hollanders die hun stem
zoozeer mogen verheffen.... Waar blijven zij ?
Het B.B.C, orkest gaf een prachtig Bach-concert:
verschillende suites, zoowel voor strijkers als
volledig orkest, voor fluit en orkest, en dan het
schoone concert in C voor twee piano's. Eenige
aria's wisselden de orkeststukken af. Daar hoor
den we het concert waarnaar wo bij de
Hollandsche omroeporkesten zoo vaak ver
langden. Bach's eenvoud in de kleine orkestsuiten,
zijn grootheid in de zangmuziek, zijn speelschheid
in de fluitsuite, en dit alles verzameld in het piano
concert, waarin we wederom het pianistenpaar
Bartlett en Robertson konden bewonderen, die
met kunstzinnige virtuositeit het werk speelden.
Een dergelijke avond waar de toch zoo verschil
lende composities van Bach een prachtige eenheid
vormen en ook voor voldoende verscheidenheid
is gezorgd, doordat muziek voor diverse ensembles
en ook zang werd gekozen, voldoet meer dan bijv.
de elck-wat-wils"-concerten van de Avro, die
muziek brengen van geheel verschillend gehalte,
welke daarenboven nog wordt uitgevoerd door
executanten met ongelijke capaciteiten.
Aardige en ongewone diner-muziek" kwam op
een dag uit Frankfort, nml. tafel-muziek van
Mozart, welke beter beviel dan de algemeen ge
bruikelijke. Want er bestaat eigenlijk niet veel
populaire muziek, in ieder geval niet genoeg om veel
variaties in de programma's te brengen. Wanneer
ik telkenmale een aanteekening maakte bij 't
hooren van het lied der Saksisch porceleinen vazen
en klokjes, zou ik elke veertien dagen een nieuw
potlood noodig hebben.
Ondertusschen hebben we toch ook eens kunnen
vaststellen dat de radio opvoedende kracht"
heeft. En dat was na de uitvoering van
Strawinsky's Petrouchka door het concertgebouw-orkest.
Dit enthousiast applaus was van een publiek dat
de schoone uitvoering van dit stuk ten volle heeft
kunnen waardeeren. En dit zeker niet het minst
door de grondige kennis ven het stuk die ieder zich
heeft kunnen eigen maken. Immers zoowel uit
Holland als van elders konden we de verschillende
grammofoonopnamen die van dit stuk gemaakt
werden beluisteren, en daardoor met nog grooter
interesse de superieure uitvoering van het Amster
damsen Orkest genieten.
De Vara hervatte haar paedagogische concerten,
ditmaal onder leiding van Piet Tiggers. De invloed
van deze concerten is natuurlijk niet te onder
schatten, en we hopen dat de hierdoor te verkrijgen
verruiming in het appreciatie-vermogen der
VaraVergane Aardsche Grootheid
luisteraars ook van goeden invloed zal zijn op het
peil der andere concerten....
Zooals we reeds meer mochten opmerken is het
onmuzikale" Engeland er meestal vlug bij wan
neer door een jongen landgenoot een nieuwe com
positie is afgeleverd. Twee eerste uitvoeringen:
een hobo-concert van Goossens en een piano
concert van Ireland werden door het B.B.C.-orkest
gebracht. Geweldige vernieuwingen geven deze
Engelschen niet, wél een welluidende muziek, een
aangename verpoozing. Maar het zijn dan ook
feitelijk de jongeren" van een vorige generatie.
Het K. R. O. orkest speelde moderne Frftnsche
muziek, gelijk het programma aankondigde. Een
ouverture van Massenet, de Danse nea?abre van
Saint-Saens en eenige deelen uit de Petite Suite
van Debussy. Volgde het populair gedeelte dat
een plechtig Panis Angelicus van Franck en een
cellostuk van Schulhoff bracht ! Waarom toch is
een ouverture van Massenet moderrie Fransche
muziek, en een cellostuk van Schulhoff populair?
We kunnen thans weer alle goede Europeesche
symfonie-orkesten hooren met nieuwe en oude
stukken. Allereerst het Amsterdamsche orkest,
en dan die van Leipzig, Weenen, Li verpool,
Hamburg, Birmingham, Stuttgart, etc. etc.
De omroep-orkesten van heel Europa hebben
naar hartelust ge?Offenbach"t. . . . Deze goede
man is vijftig jaar dood en met groot enthousi
asme en uitgebreide concerten vierde men dit.
Hopen we dat door deze eenigszins onmatige
Offenbach-consumptie zoowel luisteraars als pro
ducenten zoodanig verzadigd zijn, dat ze den
goeden ouden heer eens van z'n welverdiende rust
laten genieten.
* *
*
Een enkele keer stelt de radio ons in staat zeer
onbevooroordeeld de waarde van een muzikale
praestatie vast te stellen. Namelijk wanneer we
al draaiende aan de tooverknoppen van onzen
ontvanger stuiten op een bijzonder mooi geluid.
We zijn dan verwonderd en blij, en luisteren met
groote aandacht tot de omroeper ons meedeelt,
welke beroemdheid ons zoo mocht boeien. Soms is
het dan ook een opkomende ster, zooals in de
afgeloopen week de jonge Hollandsche zangeres
Hans Gruys, wier stem in perfecte conditie den
langen wegnaar onze huiskamer maakte. En haar
programma was ook zeer interessant, we zullen
haar zeker nog graag eens hooren !
PH.
waarbij het den beschouwer vreemd te moede
wordt. Men lette vooral op het verstild gebaar,
welke deze poppen op de grens der beweging doet
staan. Zeker, een ding als Vergane Aardsche
Grootheid" is op het kantje af der profanatie:
een gebleekt kinderschedeltje werd daar toegepast,
doch hoe!.... Zeker, mijn broeder kan uiterst
decadent zijn, ja zelfs pervers, maar alle beden
kingen vallen weg als men zwijgend den indruk,
welke zijne poppen oproepen, op zich laat inwerken
aan welke hij opzettelijk de/.e eigenschappen mee
gaf. Doch men stare zich niet dood, zooals te velen
doen, op het détail. Men vrage zich niet allereerst
af waar al deze dingen van gemaakt zijn of hoe
ze tot stand kwamen. Het is alles bijzaak. Het
gaat alleen en uitsluitend om de idee welke werd
uitgedrukt en dit nu is naar het mij voorkomt
de grootste kracht van dit zeer bijzonder talent.
waardoor ook alles zoo sterk op de
verbeeldingvan den beschouwer inwerkt: de bezieling welke
aan do tot standkoming ten grondslag ligt en het
tot leven wekken der doode materie, niet door
knapheid, virtuositeit, vindingrijkheid, m«a.r door
eene geweldig rijke intuïtie, welke tot nog toe
door niemand op dit b i j zon d er gebied der toege
paste kunsten werd geëvenaard !