Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 18 OCTOBER 1930
No. 2785
*?.
i
s
r."
Amerikaamche Schrijvers
Theodore Dreiser
door Dr. A. Perdeck
HET is een gewichtige gebeur
tenis in de geschiedenis der
Amerikaansche letteren geweest, toen
in het jaar 1900 Dreiser's eerste roman,
Sister Carrie, het licht zag. Realisme
en naturalisme, richtingen, die zich
tegen het einde van de negentiende
eeuw voor het eerst hier en daar
schuchter in de Amerikaansche roman
kunst begonnen te vertoonen, werden
hier in dit boek voer het eerst op elk
levensgebied toegepast. Zonder eenige
restricties van godsdienstigen of
zedelijken aard werd hier het leven, zooals
de schrijver het zag, in al zijn wreed
heid en hopeloosheid weergegeven.
Onmiddellijk bleek echter, dat de
tijd voor de realistische richting nog
niet gekomen was.
De belangstelling
van uitgevers -en
publiek was nihil,
ja, het was slechts
met de grootste
moeite, en na aller
lei gechicaneer van
de zijde der uitge
vers, dat de roman
in een heole kleine
bplaag, en in een
bandje zonder titel
of naam, werd
gepubliceerd. Ook
met de volgende
Tomans. had
DreiBer telkens weer
"dergelijke moeilijk
heden ; de uitge
vers durfden de pu
blicaties niet aan,
en. waren bang, dat
het publiek ze on
zedelijk zou vin
den en de rechteis
ze zouden onder
drukken, hetgeen dan ook herhaal
delijk gebeurde. In een interview
vertelde hij onlangs van een van
zijn boeken, dat het gedurende tien
jaren op de plank van een open
bare leeszaal was blijven staan en in
dien tijd slechts door drie mensen ^i
was gelezen. Het heeft dan ook feite
lijk een kwart eeuw geduurd, voordat
hij algemeene waardeering vond, of,
zooals hij in datzelfde interview zeide:
pas met zijn An American Tragedy,
dat ui 1925 verscheen, werd hij uit de
?klasse der hongerlijders verlost.
Dit is geen wonder; het hangt met
de geheele ontwikkeling van de Ame
rikaansche literatuur na den wereld
oorlog samen. Want An American
Tragedy was de eerste en de tot nu toe
eenige roman van Dieiser, die na den
oorlog verscheen, en de geweldige
ommekeer in heel het geestesleven
van het Amerikaansche volk als
gevolg van den oorlogstijd maakte,
dat het werk van een schrijver als
Dreiser nu niet alleen waardeering,
maai zelfs enthousiaste bewondering
kon wekken. Want Dreiser was met
zijn drie of vier romans, die reeds vóór
den oorlog het licht zagen, zijn tijd
eenvoudig een stuk vooruit. Feitelijk
behooren die boeken, net zoo goed
als zijn laatste roman, tot de typisch
naoorlogsche Amerikaansche litera
tuur, een literatuur, die langs de
geheele linie opstandig is; opstandig
tegen de, naar haar meening
verou' deide puriteinsche moraal, tegen de
maatschappelijke toestanden, tegen
de heele richting waarin zich de
Amerikaansche beschaving beweegt.
De lezers van Dreiser's roman^
weten, dat zich deze tendenz bij hem
meestal niet op directe wijze in aan
vallen op de bestaande toestanden uit.
Maar op de meest onverstoorbare wijze
laat hij ons in het leven zijner per
sonen telkens weer zien, hoe deze
toestanden, zoowel op zedelijk als
maatschappelijk gebied, voortdurend
hot beste in hun ziel vernielen. Zijn
beeld van onzen tijd is dan ook
door en door pessimistisch. Niet een
wereldbeschouwing, niet de een of
andere zedelijke maatstaf drijft zijn
mersehen voort, maar een onafwend
baar noodlot, dat eigenlijk niets
anders is, dan de drang tot zelfbe
houd in een maatschappij, waar
iedereen er op uit is ten koste van
den ander stand te
houden. Zóó leerde
ook Cowperwood,
de held van de
beide romans The
Financier en The
Titan, toen hij als
jongen ergens in
het aquarium van
een winkel zag, hoe
een inktvisch op
een bijna systema
tische wijze het
slachtoffer van een
kreeft werd, al
vroeg de les, dat
men in het leven
eenvoudig moest
zorgen steeds de
sterkste te zijn,
steeds aan den
kant van de kreeft
te zijn.
* *
*
Theodore Dreiser
TJit Dreiser's
autobiographische boe
ken weten wij, dat zijn eigen erva
ringen hem tot deze levensopvattingen
hebben gebracht. Zijn ouders waren
arme Boomseh-Katholieke Duitschers.
Al heel vroeg moest hij zijn eigen
brood verdienen als looper voor een
firma, die allerlei goederen op afbe
taling verkocht. Toen leerde hij reeds
de geweldige tegenstellingen tusschen
h :t overdadige leven der rijken en
dat der weinig bemiddelden kennen.
Zijn oogen werden nog wijder geopend
toen hij, twintig jaar oud, journalist
werd, en als zoodanig aan verschil
lende bladen en in verschillende
groote steden van Amerika werkte.
In de hoofdartikelen dier bladen
werd het leven op de meest roos
kleurige wijze beschreven, terwijl hij
als reporter feitelijk overal precies
het tegengestelde ontmoette. Men leze
daavover de zeer interessante
autobiographie A Book Aboui Myself.
Het zijn vooral die tien jaren als
journalist geweest, die den grond
slag voor zijn romans hebben gelegd.
Met zulke ervaringen en met zulk een
kijk op het leven, moest zijn werk wel
dat somber-realistische karakter gaan
vertoonen, dat het zoo verwant aan
de scheppingen van de groote Russen
doet zijn. Toch is er een eigenaardig
romantische trek in al zijn hoofdper
sonen, die, hetzij zij datgene, waarnaar
zij streefden hebben bereikt of niet,
steeds weer onvoldaan blijven; naar
iets anders verlangend blijven uitzien.
Zóó zien wij Carrie aan het einde
van Dreiser's eersten roman in haar
schommolstoel zitten, nog immer uit
ziende naar een geluk, dat niet zal
komen; zóó blijft ook Jeiinie erhardt
STEUNZOLEN
SYST. PROF. HOFFA/
NAAR MAAT7
FA J. A.M AS S ING conn.vErai
O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterdam
Vo HET BINNENGASTHUIS
Spoor's
Mosterd
W. A. Spoor Jr., Culemborg1.
Sea~Horse
, de allerbeste
Mouiwi/n Jenever
M.P.POLLENG-ZOON ROTTERDAM
TURBO
ARTISTIEK HANDWERK
VOOR DEN PRIJS VAN
EEN MACHINE-PRODUCT
WINKELMAN
P. C. HOOFTSTR. 28
AMSTERDAM ^^^=
TELEFOON 25673
MODELBOEKJE WORDT
GAARNE G EZON DEN
ONVERSCHILLIG
of het dames-, heeren- of kinder
schoenen betreft, U zult steeds
meer en meer tot de overtuiging
komen, dat alleen
TIMTURschoenen U op den duur vol
doening kunnen geven, dank
zij hun chique model, uitstekende
pasvorm, uiterst verzorgde afwer
king en buitengewone soliditeit.
Jjmtur
achter, nadat de stormen voorbij zijn,
en tuurt, uit een heden, dat geen be
vrediging kon schenken, vragend in de
toekomst. En zóó zien wij ook Cow
perwood, de sterke man, de titaan,
aan het slot, als hij naar het oude
Europa gaat, om zich daar weer in den
strijd te storten: voor altijd voortge
dreven door een rusteloos hart
voor hem was er geen vrede, geen
werkelijk begrijpen, maar slechts hon
ger en dorst en verwondering."
Uit zijn autobiographisch werk van
den laatsten tijd, maar vooral ook uit
allerlei uitingen in de pers, blijkt het,
dat deze Amerikaan op zijn ouden dag
hoe langer hoe positiever in zijn over
tuiging gaat worden en nu wel bij de
socialisten kan worden ingedeeld.
Vooral zijn reis van een paar jaren
geleden naar Sowjet Rusland schijnt
daartoe te hebben medegewerkt. Men
herinnert zich, dat zijn brieven over
die reis ook in de Nieuwe
Rotterdamscho Courant zijn verschenen, en
dat hij daarin zijn sympathie voor veel,
wat hij in die republiek gezien heeft,
vrijelijk uitte.
Hij kan zich nu, als beroemd man,
de weelde van dergelijke overtuigingen
in zijn land permitteeren, overtui
gingen, die daar menig ander duur te
staan kwamen. En het is opvallend,
dat zijn roem als romanschrijver in
het geheel niet berust op kwaliteiten,
die men gewoonlijk van ,,best-sellers"
verwachten mag. Zijn stijl is zwaar,
onbeholpen. Zijn Engelsch
onaesthetisch, vaak eenvoudig fout. Het is
waarschijnlijk zijn Duitsche afkomst,
die hem in deze dingen parten speelt.
Dan treedt hij voortdurend in her
halingen en gaat tot in de kleinste
bizonderheden, alsof hij bang is ook
maar iets te vergeten, van wat in hem
omgaat, wat hem ontroert. Maar het
merkwaardige daarbij is, dat hij toch
den lezer boeit, dat hij ons niet los
laat en dat zijn boeken ons bijblijven
als andere allang vergeten zijn.
1) Van Dreiser's romans zijn er
niet veel in het Hollandse)*, vertaald.
Van An American, Tragedy bestaat
een wel zeer verminkte vertaling; daar
entegen is er van Dreiser's tueede
roman, Jennie Gcrhardt, een zeer
goede uitgave in de Amerikaansche
Bibliotheek van Leopold verschenen.