Historisch Archief 1877-1940
DEGR0BFE AMSTERDAMMER VAN i NOVEMBER 1930
No. 2787
SCHILDERKUNST
' do&r A. Plajschaert : ,
A'ti et, Amtcltiae te Amsterdam.
- Teékentngen en beeldhouwwerken
, der leden, Notities,
Eigentlijk zijn de .tentoonstellingen van n
schilder of van schilders, die tot n groep
behporen, altqd veel leerzamer dan de
tentoonstelBtagen van' leden-werk. Dat spreekt van zelf.
'Vfanneer wij een tentoonstelling bezien van n
schilder dan worden naast de algemeene
eigenschappen déverfrisschendèpersoonlijke
hoedanigheden stuk na stuk, trek na trek duidelijk. Eén
psychologie wordt ontleed, een kunstenaar u
soms tot den grond toe klaar. Hetzelfde ongeveer
i? het geval, wanneer- wij werken zien van een
reeks schilders., die tot n groep behooren. Wij
doorgronden meer óf minder dan de psychologie
deze school, en zijn er veel werken telkens
n schilder uit dien groep, dan wordt de
beschouwing een gecompliceerd psychologisch spel:
de soh'lder wordt beschouwd als deel van de groep
eïi als enkeling. Bij een tentoonstelling, waar
n of maar een paar werken te zien zijn van elk
lid, vrouwehjk of mannelijk, is een ommegang
l|tng8 de werken iets anders. Meestal is die
omQiegang niets dan een snelle vernieuwing van onze
kennis omtrent de kunst der schilders, en zijn ont
dekkingen zeldzaam want de verscheidenheid
van vele schilders van -velerlei richting geeft een
niet-hoog gemiddelde. Ik zie deze soort ten
toonstellingen dan ook meer als een algemeene
gelegenheid voor de leden van het
kunstgenootschap om te laten zien, dat zij zich bezig houden
met verf en penseel, en gerekend willen worden,
allen tesaam en allen tegelijk, te behooren tot de
toent-der-schilders, waarvan sommigen inderdaad
behoorden en behooren tot de belangrijkste Hol
landers.
Maar ? dit is dan een leden-tentoonstelling,
zooato zoo iets elliptisch wordt genoemd, en
dadelijk is er de verrassing of de teleurstelling,
hoffelijker gezeid, dat de Dames, de Joffers, aller
eerst, minder fleur geven aan deze tentoonstelling
Van teekeningen dan wij van deze Amsterdamsche
Biècorf zijn gewend. Mair hst is niet onaardig,
dat zij ons eens teleurstellan (aardig neergeschreven
is een aquarel van Mej. van Regtaren Altena),
ZÜkunnen uit den toon van deze uitlating toch
zien, dat wij met ouderwetsche getrouwheid, hopen
op de volgende keer, waar zij allen weer zedig en
toch: zwierig Arti's zaal «ufléft-; yullen met haar
aangenaam en luchtig of ook wePs erastig werk
(ernètig'voor ons; voor haarzëlven is het werk altijd
een ernst, maar nooit met moedwillige zwaarte
opgedischt). Maar wat was er nog? Wanneer
wij de alphabetische lijst;volgen dan vinden wij
daar eerst vermeld Bobeldijk met zijn heer Th. M.
Ketelaar. Wij zouden gedacht hebben, dat achter
het wat losvleezig, uiterlijk van dezen Amsterdam
mer iets meer scherpte zat, in de oogen zeker zich
openbaarde, en misschien aou daar meer Ketelaar's
loopbaan verklaard door Worden dan door wat de
betere, want minder scherpe Bobeldijk hier van
den afgebeelde deed zien; hij gaf hem eer als een
keurig dorpsheer, juist van de kapper van het dorp
gekomen; wij zien hem, Ketelaar, als iets feller.
Twee teekeningen van Colnot hebben een
teederheid van omhulling in 't licht en in de schaduw,
die wij moeten prijzen, evenmin als wij Dijkstra's
gekleurd portret onvermeld laten. Jack Hamel's
Bastia is wel heel leeg; forsch en zwaar is daaren
tegen van Herwijnen's Naakt (een liggende vrouw
beenen hoog) Is daar drift, de toewijding van een
jongmensch is in de teekening van W. G. Hofker.
Halshof f Pol's langgestrekte Boerderij" is als
bijna steeds het werk in deze opgaven te memoreeren
Mej. Josina Krap's teekening is lenig en vrij;
Edzard Koning herhaalt zich zwak. Een ijle tee
kening van Ernst Leyden stelt twee naakten
(meisjes) voor; de eene van Me ver is als een
Uytvanck gemengd met eenige forscha
akademische kennis van het lichaam. Het hofje van
Jacob Ritsema heeft niet wat dergelijke schilde
rijen van hem kunnen geven, Mevrouw Roland
Holst?de Meester's dokter" is een teekening,
die bij haar minst-geslaagde onmiddellijk is te
rekenen. Lodewijk Schelfhout is als hoevele keeren
niet, meer curieus dan echt; Schuhmacher evenaart
zich zelven, zooals Jan Sluyters dat ook doet;
Spier teekent met een journalistische scherpte een
Volkstuintje. Van de beeldhouwers vermeld ik
Krop'a Naakt" en zijn, Schets...."
Ik zou nog meer teekeningen kunnen ver
nielden, ik geef dat toe, maar ik geef eveneens toe,
dat ik er nog minder had kunnen opnoemen; het
komt hier inderdaad op n er niet op-aan. Een
vraag heb ik mij echter dikwijls gesteld. Hoe
denken in hun hai't de beste schilders van dit
genootschap over zulke leden-tentoonstelling" ?
Ik bedoel niet wat ze met hun lippen zeggen, maav
wat ze wezentlijk denken. Wanneer dit goed bekend
was, zoo wil het mij !soms toelijken, zouden deze
tentoonstellingen zeker niet door hen «in aantal
vermeerderen. Maai' het is niet altijd -welvoeglijk
(in maatschappelijken zin) naar de waarheid te
tasten, en problemen klaar te zien gesteld; een
ietwat kameraadschappelijke toegeeflijkheid (?)
houdt toch het verkeer gaande.
Tentoonstellingen
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Werk van
P. Cornelis de Moor. Tot 2 November.
Toonkamers Bij den Dom, Utrecht, Grafisch
werk van Kees van TJrk en Aardewerk van Nel
Houtman. Tot 2 November.
Arti et Amicitia, Amsterdam. Leden-tentoon
stelling.
Rijksprentenkabinet, Amsterdam. Etsen van
Rembrandt. Tot 2 November.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Werken van
Jan van Herwijnen. Tot 2 November.
Magazijn De Bijenkorf", Amsterdam. Tentoon
stelling van boeken van Mevr. Ina Boudier
Bakker. Tot 2 November.
Kunstzaal R. W. P. de Vries, Amsterdam.
Tentoonstelling van belangrijke oude schilderijen.
Tot 2 November.
Huize van Hasselt, Rotterdam. Werken van
leden van de schildersvereeniging De Brug".
Tot 2 November.
Kunstzaal Vecht, Rokin, Amsterdam. Schilde
rijen en beeldhouwwerken van hedendaagsche
kunstenaars.
Kunsthandel Jac. Niekerk, Amsterdam. Schil
derijen en aquarellen van Johan Kuypers. Tot
2 November.
Kunstzaal Groningen te Groningen. Grafiek
en schilderijen van Gesina Bouve, W. v. Heusden
en L. Sengers. Tot 8 November.
Kunsthandel Aalderink, Amsterdam. Werken
van Willy van Schoonhoven van Beurden. Tot
8 November.
Kunsthandel P. de Boer, Amsterdam. Schilde
rijen van Pijke Koch, Kor Postma, Karel Willink.
Tot 2(3 November.
J. H. de Bois, Haarlem. Herfsttentoonstelling
van moderne schilderijen.
RADIOCRITIEK
'f.:&?'
£*-,
MET de populaire concerten gaat
het beslist niet; dat is op den
duur wel aan een ieder duidelijk ge
worden. In de eerste plaats gaat het
niet voor de uitvoerenden; dag in
dag uit dansmuziek te spelen in een
groot restaurant of bioscooptheater
is al moordend voor dirigent en spelers,
H deze hebben dan nog het contact
met publiek en films, en beschikken
over een steeds wisselend repertoire.
Hoe dubbel en dwars afstompend
moet dan niet het dagelijks afdreunen
van verlepte muziekstukjes in de af
geslotenheid van een studio zijn.
En dan wat de luisteraars betreft!
Hoe waanzinnig overvoerd wordt niet
het luisterend (? ?) publiek dat alleen
reeds in Nederland de populaire"
muziek van niet minder dan dertien
verschillende studio-ensembles gere
geld krijgt toegediend; het geldt ook
hier dat er bij de twaalf ambachten
dertien ongelukken zijn, en ik wil
voorloopig nog in het midden laten
of tot de eerste soort dan wel tot de
tweede gerekend moeten worden: het
Kro-trio, het Kro-quintet, het
Krosextet, het Kro Salon-orkest, het
Kro-orkest, het Avro-quintet, het
Avro-Octet, het Avro-orkest, het
VaraSeptet, het dito-orkest, mandoline
ensemble, en het Vara-orgel dat tien
ensembles op zichzelf is.
En al deze muziek-maatschappijen
verstrekkenhetzelfdeoudbakkenbrood
al is het dan in verschillende ver
pakking.
Het merkwaardigste is de verspil
ling van tijd en geld bij dit alles.
Tijd, rusttijd en zendtijd waarom
zoo hartstochtelijk met vaandels en
vlaggen en spelden wordt gevochten.
Geld, dat de Heeren Dresden, Dopper,
Höweler, Tiggers en anderen in de
gelegenheid kon stellen hun muzikale
adviezen uit te breiden tot iets meer
dan muzieklessen aan de luistervink jes,
die toch niet helpen wanneer ze maar
een half uur vormen van een geheele
week vol klinkende schund. Wanneer
de directies der diverse omroepen eens
begonnen de adviezen dezer Heeren
ten eigen bate, d.w.z. ter verbetering
van het muzikale peil hunner uit
zendingen toe te passen, waren wij
reeds een heel eind in de goede
richting.
* *
*
De Kro, die met haar muzikale
uitzendingen wel het droevigste figuur
van allen maakt, zou al heel erg van
zoo'n advies gediend zijn, en niet
zulke srnakelooze dingen doen als
geschiedde toen zij het overigens
loffelijke plan verwezenlijkte ,,de dans
bij verschillende volkeren" te
demonstreeren. Want wanneer zoo iets wordt
aangekondigd, zal ieder tenminste
eenige authentieke dansen verwach
ten, welke dan zoo noodig op voor
zichtige wijze voor orkest zijn be
werkt. Hier kreeg men echter een sa
menraapsel, dat voor het grootste
deel niet bestond uit landelijke dans
muziek, doch uit werkjes van com
ponisten die zich van een of ander
titeltje bedienden. Bijvoorbeeld:
,,Espana-Wals" van Waldteufel, een
Habanera" van Rubinstein, een Polo
naise" van Moussorgski, een
Hongaarsche dans" van Brahms. Het
waren noch dansen in den strikten
zin,-noch uitingen van eenig volk.
* *
*
Het verwondert ook, dat men niet
mér profijt trekt van het voorbeeld
van buitenlandsche zendstations. In
het laatstgenoemde geval had men
zijn licht kunnen opsteken bij de
uitzending van een exquise kleine
«verzameling troubadour-muziek uit
Berlijn. Liederen, begeleid door fiedel,
viool, en fluit, die zorgvuldig waren
sarnengezocht en een wetenschappe
lijk volledig verantwoord beeld geven
van de kunst der Spaansche,
Vransche en Duitsche trouvères en minne
zangers van de 13e tot 15e eeuw.
Hoe staat het bij ons met de weten
schappelijke voorlichting bij het samen
stellen van soortgelijke uitzendingen!'
Liever dan naar liet massacroeren
van. ? negro-spirituals door den I leer
van Oss voor de V ara, luisterden wij
dan ook naar Frankfort, waar het
Roth-kwartet liet 7e kwartet van
Milhaud speelde, of naar Londen
waar Raie Da Costa, die we van haar
halsbrekende toeren op
deParlophoneplaat kennen, onverwacht een stijlvolle
en klassieke vertolking van de
Variations symphoniques van Franck gaf.
Maar laten we niet te humeurig zijn
om dit alles. Liever vermeld ik twee
nogal grappige gebeurtenissen uit den
verstreken termijn. Een Concertge
bouw-uitzending waar de solist het
viool-concert van Tchaikowsky niet
voor de microfoon wenschte te spelen,
en waarbij wij dit werk tenslotte
toch per grammofoon te hooren kre
gen, in een vertolking die, volgens een
oncontroleerbaar lasterpraatje, mooier
was dan in het Concertgebouw. Jam
mer, dat men ons niet vooraf en na,
afloop het applaus liet hooren, dat
in n moeite had kunnen dienen voor
de plaat. Uit soortgelijke moeilijk
heden heeft de Avro zich al dikwijls
gered.
In alle ernst deed ook de Vara iets
grappigs, toen ze bij haar herdenking
van de mijnramp te Alsdorf een
minuut stilte" uitzond, hetgeen in
feite niets beteekende dan een klein
offertje aan electriciteit. Een greep
van alle luistervinken naar het stop
contact had de geste aardiger kunnen
maken. Ze worden vleugellam wan
neer de zendkraaien zelfs de stilte
gaan uit schreeuwen.
i'h.