Historisch Archief 1877-1940
DE GRÖffE AMSTERDAMMER VAN i NOVEMBER
;*
Emile Bernard en
r Vincent van Gogh
door Otto van Tussenbroek
NU de nagelaten werken van Vincent ten
onzent door de zoozeer belangrijke tentoon
stelling in het Stedelijk Museum te Amsterdam
wederom in het brandpunt der publieke belang
stelling zijn komen te staan meen ik goed te doen
voor de lezers van dit weekblad een post-mortem
te vertalen dat in het sterfjaar van den meester
verscheen in het blaadje les Hommes d'Aujour
d'hui" (8e jaargang, nummer 390) waarvan ik toe
vallig een der zeldzame exemplaren in bezit kreeg
en waarin Vinceut's vriend Emile Bernard met veel
waardeermg gewag maakt van hetgeen de kunst
wereld in den toenmaals volkomen onbekenden
schilder verloor.
Ik heb Vincent Van Gogh," aldus Bernard,
voor de eerste maal in het atelier van Cormon
ontmoet en wat al lachen achter zijn rug die toen
deed alsof hij niets zag. Daarna bij Tanguy, in
die kleine kapel waarvan de goede priester den
glimlach heeft van onbegrepen eerlijkheid. Als hij
uit den achter-winkel opdook, met het hooge en
breede voorhoofd, was ik bijna bang van hem,
zóó vlamde hij; maar spoedig waren wij vrienden
en werden de kartons uit Holland en de porte
feuilles met studies open geslagen. Welk een
verrassende schetsen ! Sombere begrafenissen onder
grijze luchten met de gemeenschappelijke groeven;
gezichten op de wallen met rechtlijninge perspec
tieven ; de Moulin-de-la-Galette met onheilspellende
wieken, over dit alles nog een vage en ernstige
noorder-nevel; voorts povere tuinen, wegen bij het
vallen van den avond en gezichten van boerinnen
met afrikaansche oogen en monden. Op tafel,
tusschen Japansche stoffen, kluwens wol, waarvan
de dooreen gehaalde draden onverwachte
kleursymphonieën speelden.
Dan verbijsterde mij in dien chaos een maaltijd
van armen in een sombere hut, onder een lamp
met doffe belichting. Hij noemde dat ,,de Aard
appel-eters," het was vol van eene opmerkelijke
ai-melijkheid en een verontrustend leven....
Daarna sloot hij de laden en wij spraken over
litteratuur. Huysmans hield hom bovenmate
geboeid. Het was over ,,En ménage" da,t hij zich
vooral warm maakte, dan over A rebours", later.
Ook Zola behaagde hem zeer. en liet was, hem
lezende, dat hij er over dacht de kleine hutten
vanMontmartre te schilderen waar eikekleine burger
een stukje zanderigen grond komt bewerken bij
de eerste zon....
' Later, toen wij vrienden waren, lichtte hij mij
over al zijn plannen in. ... en hoeveel had hij er
niet!.. .. Wat hem ontmoedigde, dat was niet
om zelf zonder erkenning te moeten wei-ken maar
om Pisarro, Guillaumin en Gauguin in zoodanige
zorgen te zien dat de productie werd geschaad en
de pogingen werden verlamd. Het is toen dat
hij bij zijn broeder Théodore (welke als expert
bij Boussod et Valadon werkto) eene beweging
verdedigde, welke hieruit bestond: die schilders te
-VINCENT VAN GOGH
djyvcttL* ? -"O^-f c. tmc/utt.* Jv.JtJft£
^.^0/2,/y^,,,,^-^
//
Facsimilévan een brief van Vincent van Gogh aan Em. Bernard
Voorpagina met schets door
Em. Bernard
doen aanvaarden in de salons waar de
onbekwaamheden hingen. Waarin hij, bijgestaan
door die broederlijke toewijding, ten volle slaagde.
Maar na de poging eenor tentoonstelling in een
volks-restaurant op de Avenue de Clichy, werd hij
door de Midi aangetrokken (waar Monticelli,
zijn meester, het meest leefde) on hij nam den
weg naar Arles.
Uit Arles dateert een dik pak brieven van welke
wij eenmaal de belangrijkste zinsneden hopen in
het licht te geven; uit Arles ook dateereu de eerste
doeken op een beslissende manier.
In een onzekev pointilléhad hij in Asnières
geschildert, daarna, in complémentaire
kleurstrepen,stillevens,onder andere de fameuze Livres
jaunes", welke hij in de onafhankelijken van 1888
tentoonstelde, maar eerst in Arles vond hij zich
zelf in een zeer persoonlijke en schilderachtige
techniek. Citeerende: Ie Khöne, Ie Hemeur, la
Bercouse, les Oliviers, les Vignes. O ! hoezeer had
hij ze lief, die Olijfboomen, en hoezeer folterden
hem toen reeds een opkomend symbolisme ! ..En
fait de Chriïit au (Jethsémani, je peins, riioi, les
oliviers" schreef hij mij.
Overigens heeft alle werk zijn legende, zooals
dat van ,,la Berceuse": ,,La nuit, en nier. les p
chcurs voient sur l'avant de leurbarqueunefernme
surnaturelle dont l'aspect ne les cffraye point,
car olie est la berceuse, celle qui tirait les cordes
de la corbeille oümómes ils geignaient; et c'est
elle qui revient chanter aux roulis du grand bei
de planches les cantiques de l'enfance, les cantiques
qui reposent et qui consolent de la dure vie."
Hij schilderde aldus de Berceuse met het voor
nemen het doek aan Marseille, f aan
SaintesMaries te schenken, in een herberg waar de zee
lieden komen drinken. Twee groote zonnebloem
stukken zouden het stuk moeten flankeeren, want
hij zag in haar intens geel de hoogste helderheid
der liefde.
* *
*
Hoezeer onvolkomen een werkstuk afzonderlijk
genomen soms schijnt, over het algemeen bezien
bevestigt Vincent zich zér volkomen; zijn besten
dig levende onstuimigheid schept hem een nheid
welke, op den duur, hem als zér evenwichtig,
zé.' logisch, zér gewetensvol doet kennen. Bij de
laatste doeken is er geen welke naar krankzinnig
heid verwijst. Maar wat is deze als zij zich doet
gissen in den huidigen vorm anders dan het genie ?
O ! ik weet wel dat men ons licht een misdaad
maakt van onze droomen en abstracties; wij over
schrijden het doel der kunst, wij worden afschu
welijke egoïsten, wij denken alleen aan ons-zelf,
wij vergeten de rol van potsenmaker en paljas,
welke men ons toedicht met dit etiket: Artist.
En vandaar dat men ons steenigt omdat wij,
walgend van de werkelijkheid, naar elders onzen
weg gewend hebben, wij weigeren beslist de
menigten te vermaken ! Niettemin was van Gogh
een realist, een gevoelige, gaande van de
mesthoopen tot de dageraden, verliefd
dos lichens de soleil et des morves d'azur"
en zijn penseel heeft ze geborsteld, en zijn tube
heeft ze uitgespuwd avec la sublime envergure
d'un mystique ivre et d'uri créateur en rut."
Dat men in opgetogcnheid gerake voor de
bijbclsche oogsten in de schemering, waarvan de
schoven, grauw van aren, tot bergen opstapelen;
waarvan de halmen golven als gouden vanen;
dat men droef gestemd worde door de sombere
cypressen als geslepen lansen, welke de sterren
aan hun spits prikken; die nachten gelijk aan
vuurwerkstukken welke in de /ware ultramarijne!!
donkerten de sterren rondst rooien. Dat men
droome onder die heesters vol bloemen, welke als
gevallen sterren schitteren; aan de vreedzame
boorden van dien vloed, welke zonder rimpel vloeit
aan den voet van sombere heuvels, hutten
omstroomend, door wilgen omsluierd; en dat men in
de oogen der portretten de biecht leze van een ver
drietig of smadelijk, good of boos bestaan. Dan zal
men op weg /ijii om Vincent te hegrijpen en te be
wonderen. Wat mij betreft, als ik het portret
bezie dat ik van zijn hand bezit en waarvan ik,
voor dit blad, naar mijn beste kunnen een krabbel
gemaakt heb, en als ik denk aan alles wat hij nog
had kunnen doen, dan zie ik den begrafenisstoet,
welke in een tropische zon de heuvel van Auvers
beklimt, tusschen de ritseling van het rijpe koren
en ook dat onbekende graf uit welks diepte hij zijn
broeder riep die hem zoozér liefhad, die hem
zoozeer was toegevoegd en wiens naam onaf
scheidelijk aan de zijne verbonden zal blijven.
Vincent van Gogh is gestorven. 37 jaar oud."
E. BERNARD.
Veel in deze regelen heeft zijn waarde behouden
nu de algemeene erkenning Vincent tot de aller
grootsten doet behooren wiens werk eene
wereldvermaardheid verwierf. Aan Emile Bernard blijft
de eer een der allereersten geweest te zijn die het
goed recht van Vincent's onvolprezen kunst be
pleitte, o.a. in de Mercure de France". zijn roem
voorspellend. Dat was in een tijd, dat niemand
naar Vincent's werk omkeek behalve dan een
kleine kring van intimi en vakgenooten.
Hoezeer heeft de tijd hen in het gelijk gesteld !.. .
Zeist als Woonplaats»
BOUWTERREIN TE KOOP In bet ceatrum
van Zeist, aan «Ien verkeersweg Utrecht
Arnhem, In de onmiddellijke nabijheid van
het -landhuis, de Hotels Hermitage en Figl
«n het Slot van XelHt. Prachtig opgaand
geboomte, stofvrije wegen, voorzien van
rtoleerlng, ga», water en electrlcttelt.
Nadere gegevens worden verstrekt door de
N.T. PAKK KERSBKRGEN,
JUontauban?traat 4, Zeist.