Historisch Archief 1877-1940
VAN
r
*)
De Hollandsche Familiekroniek
door Albert Heiman
Ina Boadier: De klop op dédeur *)
1 TEGENOVER alle eischen van condensed
style" en Neue Sachlichkeit" blijft het een
staaltje van Hollandsche moed en eigenwijsheid om
een roman te schrijven van meer dan duizend
?compres gedrukte bladzijden. Maar laten we vooraf
vaststellen, dat het verstandiger is dan haastig
vervolg-deelen schrijven, wanneer de markt vraag"
noteert; gelijk de gewoonte is bij een aantal van
onze populaire romanschrijvers. Men schrijft
?duizend bladzijden omdat die a priori noodig
?blijken, en niet omdat het publiek daar om staat
ite schreeuwen.
Vooraf wil ik ook constateeren, dat jouer pour
Ie. balcon" . nooit de gewoonte is geweest van
mevrouw Boudier, al zijn enkele van haar werken
gemeengoed geworden van het roman-lezend pu
bliek, en dit niet uitsluitend door superieure
?eigenschappen. Zij is een schrijfster van de begane
gixarf, van het niveau waar een ieder in en
uit10opt, eh waar geen verheven gebeurtenissen zich
jkimnen afspelen, omdat deze belet worden door het
^traatlawaai en het dreunen van
't Verkeer. Maar ze is evenmin
iemand van de openbare weg,
?van galmende reclameleuzen en
verblindende affiches. Zij gaat
kalm haar gang, wetend dat
liaar genre noodzakelijk is, en
maar al te zeldzaam in ons
land beoefend wordt. Ze zijn bij
?tientallen te tellen, de veelgelezen
schrijvers en schrijfsters, wier
werk zonder meer inferieur is
;aan het hare. j '
Met nadruk vermeld ik dit hier,
?omdat De klop op de deur" al
direct een eigenaardig effect
lieeft: het slaat een heele serie
anode-boeken finaal knock-out.
Met name het geschrijf over
?emancipatie en suffragettes van Jo van Ammers
Kuiler.
Geen redeneering of beschouwing heeft mij zoo
goed de minderwaardigheid van laatstgenoemdes
?werk doen voelen, dan de lezing van mevrouw
Boudier's boek, waarvan een paar honderd blad
zijden een afdoend beeld geven van de vrouwen
emancipatie. Helderder, dieper en persoonlijker dan
Jo van Ammers?Kuiler vermocht.
Een b'jkor: "^i^liii^ Vf ? Zeker; maar een
svmp*oom. Tegenover veel gepraat en geprobeer heeft
?de schrijfster van De klop op de deur" een daad
?willen stellen; een daad waarvan het gewicht zich
-een, twee jaar lang zal doen gevoelen in onze
iroman-literatuur. Het gezanik over de vorige
generatie en het huidige vrouwengeslacht" zal nu
uit zijn. Ampel en breed en afdoende werd het
.alles op het bekende niveau behandeld en
afgeJiandeld. Wie daar nog op doorgaat, kan alleen
Jtnaar herhalen wat reeds gezegd werd. Wat Robbers
begonnen is te zeggen in zijn Gelukkige familie" en
wat daarna uit den treure werd aangevuld met
,,nieuwe bijlagen."' Men zal voortaan, gelukkig,
.gedwongen zijn dit alles van een hooger
standjmnt, een verder-verwijderden ooghoek te bezien,
wil men nog de aandacht waard zijn.
Toch vind ik ook dat niet het belangrijkste resul
taat van dezen roman. Hij ontleent zijn grootste
"waarde aan het feit een aannemelijke en
over'tuigende verheerlijking te zijn van de huwelijks
liefde. Gewone ouderwetsche liefde tusschen man
"Mevr. G. il BRINK
CORSETIÈRE
KEIZERSGRACHT 772, AMSTERDAM
TELEF. 37151
ATELIERS VOOR REPARATIËN
IN DEN HAAG ELKEN VRIJDAG HOTEL CENTRAL
en vrouw, vader en moeder; van huwelijksliefde
als biologische en sociale noodwendigheid. Niet
met negatie van conflicten of met het voorbijzien
van mislukkingen, maar deze dingen tot hun juiste
proporties terugbrengend, ze classeerend als uit
zonderingen op den gulden regel, als gevolgen van
vrij-intredende oorzaken.
Twintig jaar Hollandsche schrijfkunst heeft
zich bezondigd aan de anomalie, heeft gelamen
teerd over het failliet der liefde", over de onhoud
baarheid van het huwelijk, over de erotische impas
se, waarin moeder Natuur ons gebracht zou hebben
Men was vergeten dat dit alles egocentrische,
individualistische verheerlijking van de anomalie
was, en dat daarnaast onaantastbaar de regel,
de onveranderlijkheid, de ideale gewoonheid"
bleef bestaan. Wie daarnaar taalde, werd voor
hopeloos conservatief versleten.
Het gevolg is dat geluk" in onze nieuwere
litteratuur geen hymne en geen epos heeft. De
eenige verheerlijking die ze kent is in
jeremiadevorm. En toch. ... het was een bewijs van senili
teit, van ontaarding wellicht,
dat niemand de moderne tegen
hanger van Couperus' Extase"
wist te schrijven. Het was geen
kwestie van optimisme of pessi
misme; enkel maar een ontbre
ken van drie cardinale deugden:
geloof, hoop, liefde.
Consequent, ofschoon nog
onverwacht, is nu mevrouw
Boudier ertoe gekomen om oude
re boeken als Armoede" en
Het spiegeltje" verder te pro
jecteeren, tot op het plan waar
na veel veranderingen weer het
reëele beeld te zien is, en niet
het virtueele. Het reëele beeld
van de Hollandsche familie, waar
stellig de armoede des harten
geleden wordt, maar slechts in dagen van
uitzonderlijken nood; waar stellig conflicten bestaan
tusschen de sexen, tusschen de erfelijke disposities,
maar vereffend en overbrugd door een uit de
duizend kleinigheden des levens gegroeide en
groeiende liefde; waar tusschen kinderen en ouders
een onvermijdelijke muur ontstaat, maar waarin
telkens weer een impulsieve, vrij-uitstioomende
liefde bressen slaat.
Zooals wij allen, in alle gewoonheid en nuchter
heid, (meneer r>?f'-en-cfe;f'<? zoon van Zus-en-zoo,
het meisje dat Jan toch lekker het JieiStCV2.il
allemaal vindt,) de dingen in en om ons zien en
verlangen te zien: groot in hun duizendvoudige
kleinheid, aangrijpend in hun alledaagsche onver
schilligheid, eeuwig in hun schijnbare wisselvallig
heid.
* *
*
Sinds lang heeft niemand van die gewoonheid het
groote, van die kalme burgerlijkheid het benijdens
waardige, van al dat geluk het bereikbare en het
betrekkelijke zoo goed laten zien als Ina Boudier
Bakker in haar nieuwe boek. Ik weet het: de
menschen die zij daarin beschreven heeft zijn als
steenen losgelaten in een leege ruimte; zij volgen
een baan door vaste wetten aangegeven, innerlijk
onveranderd, onbewust van hun veranderde plaats.
Geen invloeden van bviiten ondergaan ze; zelfs de
erfelijke dispositie doet zich maar zwak gelden. Alles
bij hen is afhankelijk van de biologische wet, volgens
welke ze groeien, trouwen, kinderen krijgen; in hun
kindsheid als kind voelen, in hun ouderdom als
grijsaards denken. Er is hier geen ingrijpen van de
schrijfster geweest; geen eigenlijke schepping als
men wil. Maar er is een eerherstel gekomen van de
natuur en het natuurlijke, die door de reactie op
de burgerlijke kunst van vóór Tachtig kalmweg
genegeerd werden.
Het is door hun volkomen natuurlijkheid dat
ze ons treffen, al die groote en kleine menschen;
Annette Craets wier jeugd en ouderdom het geheel
begrenst, en die in al haar eenvoud en zuiverheid
het diepst de dingen beseft, zonder diep daardoor
geschokt te zijn; model van Hollandsche wijsheid,
koelheid, natuurlijkheid. En zeli's de enkelingen.
die een andere weg gaan dan de gewone, komen
nooit tot een innerlijke uitzonderingstoestand,
nooit boven zichzelf uit.
En hiermee ben ik beland bij wat voor mij
het zwakke is van dit boek, dat het normale"
bezingt als basis, maar het niet verklaart als exta
tisch toppunt, als culminatiepunt van alle levens
drift en levenswil. Ik denk aan Nietzsche's uit
spraak: Huwelijk is de wil van twee om datgene
te scheppen dat meer is, dan zij die het schiepen.
Dat mér" is overal en door een ieder, in het boek
uit het oog verloren, voor allen ongekend geblever.
Ik kan niet langer beoordeelen of ook dat coi>
form de werkelijkheid, de Hollandsche realiteit iej.
Maar zelfs in dit geval had hier de schrijfster haar
begane grond mottsn verlaten, om ons naar
hooger-gelegen vertrekken te geleiden. Er is
eerjbied en vertrouwen in haar boek; het ontleenj
zijn stuwkracht daaraan. Maar het gaat niet verder
dan het punt waarop wij staan. En na de duizend
bladzij den vraagt ge:, ,dus toch een neergang ? " Het
is materialistisch zuiver en consequent; maar over
wat daarachter ligt, de rste-oorzaak waaraan
ook de biologie haar zin ontleent, wordt in alle
talen gezwegen. Het is natuur zonder natuur
filosofie; een wonder zonder het geloof dat de
wonderen duidt en ze het beangstigende ontneemt.
Het is toch, los van het materieele gedacht,
armoede, leegte !
Duidelijk blijkt dat mevrouw Boudier het
onnoodig heeft geacht zich over het denkleven van
haar schepselen te bekommeren. Maar waarom?
Geheel bijkomstig is ons haar opvatting van htt
tijdsmilieu, gewichtig a la Taine soms virtuoos,
soms plat-journalistisch beschreven. Dat is alles
documentair: letterkundig leven in Holland,
de ontwikkeling van het tooneel en muziekleven,
economie en politiek, de twee oorlogen van '70 en
'14. Het vormt kleurige coulissen voor het blij
spel der familie Craets, maar het is allemaal misbaar
en heeft geen invloed op de actie. Het heeft alleen
de functie om ze mee knock-out te slaan, al die
kwasi-historische romans van de laatste mode,
waarin veel minder materiaal lang zoo goed ni^t
verwerkt is als hier. l
Documentair belang heeft het daardoor; ook
ais geheel. H Ij ÓCt' ^an ook het meest «
een goede documentaire film. Licht duidelijk en
objectief in, suggereert geen dingen die niet te
zien zijn, raakt niet dat andere, dat rechtstreeks
met waarom" en waarheen" te maken heeft,
en dat misschien in tien bladzijden zou gezegd
kunnen worden door een meester die menscheh,
steden en jaren doorziet.
En als dit meesterwerk er zijn zal, weet niemand
meer dat mevrouw Boudier duizend bladzijden
lang datzelfde.... negeerde.
*) P. N. van Kampen en Zoon, Amsterdam.
Vertaalde boeken
Franz Werfel. Barbara of de Vroomheid. Geauto
riseerde vertaling van P. van Schilfgaarde;
bandteekening van Jac. Vijlbrief. Uitgave van de erven
J. Bijleveld te Utrecht.
Commandant Charles Bugnet, Maarschalk Foch
aan het woord. Uit het Fransch vertaald door
Albert Vogel. Uitgave van C. Blommendaal te
's-Gravenhage.
Bij het ontbijt een versch
ei uit het hoenderpark van
OUD-BUSSEM