Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 NOVEMBER 1930
No. 2788
D. G. SANTEE LANDWEER
KUNSTHANDEL Heerengracht 396, AMSTERDAM C.
PEKMATÏEXTE
VAM SCHILDERIJEN E1V PRE5JTE1V
Geopend, alle werkdagen van 10-12 en l'Jü-5 uur
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
UMWERTUNG
Dr. Wiene: ,,De Andere" - Tuschinsky
LAAT mij alvorens moeizaam aan bet
theoretiseeren te slaan gewagen van het mees
terwerk van dezen avond van dezen avond
interessante en boeiende cinematografie. Laat mij
u nogmaals vertellen, hoezeer ik het verrukkelijke
chef-d'-oeuvre van Max Fleischer bewonder, dat
j ons in zijn laatste talkartoon biedt. Hoe ik mij
verbaasd heb, over de onuitputtelijke vinding
rijkheid van dezen meester over zijn intense
<choregrafische !) muzikaliteit over zijn fameus
teekenaarschap over zijn feillooze intuïtie voor
<le combinatie van klank en beeld. Maar vooral
laat mij verklaren, hoezeer ik genoten heb van
deze heerlijke, luchtige, pretentielooze geestigheid
genoten, zonder bijgedachte, zonder
voorbeioud ! Dit is klankfilmkunst zonder problemen,"
aonder geforceerde muzikale einlagen, zonder
speel.,,titanen," voor wier disqualificatie men u naar
het leven staat. Dit is simpel, onweerlegbaar, wel
dadig als een lentezonnetje. als de lach van een
kind. Welk een blijde gratie in al da bewegingen
?dier tallooze fantastische wezentjes welk een
feest van veerend, juichend rythme, zonder iets
van d 3 hysterische stuiptrekkingen der levende
jazz-musici. Denk eens aan die kleine opperlieden,
welke op duizelingwekkende hoogte van de eene
zwevende ijzeren balk op de and?re overstappen
clsnk eens aan die ibis-achtige gedrochtjes. welke
in zuigende glissandi met hun snavels fantastische
bouten in absurde stalen platen drijven. . . . ! Ik
zag deze film twee maal en beide koeren kreeg zij
een spontaan applaus ik had voor ditmaal het
Tuschinsky-publiek aan mijn dorre
recensentenhart kunnen drukken!
Wanneer morgen Fleischer ons land bezoekt
en aan ademloos luisterende verslaggevers meedeelt
dat hij Gloria Swanson de grootste actrice en
..Potemkin" een genialer Wurf" vind, zal ik met
eerbied naar deze diviene nonsens luisteren.
Wanneer hij een boek laat uitgeven, waarin hij
.gefotografeerd is met zijn nieuwen t'hrysler, met
zijn keukenmeid en met zijn buitengoed in de
Alpen, zal ik het koopen.
Omdat het Max Fleischer is een weldoener
?der menschheid !
Er is geen ontkomen aan: wij staan met de
Jclankfilm voor een Umwertung aller Werte. . . .
ook wat onze criteria betreft.
Wij zagen in de zwijgende film een schoon.
onafhankelijk taaleigen groeien, dat redeloos en
moedwillig werd vernield en prijsgegeven. Wij
.zagen in de klankfilm een monstrum geboren
worden een zinnelooze imitatie der werkelijk
heid, waarin al de hoopvolle verwachtingen om
trent een nieuwen autonomen uitingsvorm ten
?onder gingen. Wij legden dezen tastenden probeer
sels den strengen maatstaf aan, dien de zwijgende
film ons had nagelaten en onze critiek geleek beur
telings een massacre en een abattoir.
Was dit: vooroordeel, uit spijt over hetgeen
verloren ging? Ik geloof het niet. Wij hadden,
meen ik, het volste recht aan den indringer te
vragen: Wat geeft gij, die zooveel beter toegerust
denkt te zijn, in de plaats van hetgeen wij moeten
missen om uwentwille? \Vaar is de ontroering
AOENTBN VOO*
FOTO-SCHAAP & Co.
? PCI 8 AMSTERDAM
waar is de bezonkenheid waar is de schoonheid,
die uw voorganger ons in zijn beste oogenblikken
schonk? En het was niet alleen ons recht het
was onze plicht, al de desperate leelijkheid, al de
banale leegte, die de klankfilm ons in den aanvang
bracht, te signaleeren en af te wijzen al ware
het alleen uit billijkheid jegens een expressievorm,
die ons lief was gewoiden.
Nog steeds mogen en moeten wij dien norm
stellen de onverbiddelijk»; vraag: Wat brengt
gij ons? blijft onverminderd van kracht. Alleen
met de kwestie: Hoe brengt gij ons dit? moeten
wij voorzichtig zijn. Het gevaar, dat wij de waarden,
welke de klankfilm kan bevatten, uit traditie
blijven toetsen aan de criteria, waaraan wij door
de zwijgende film zijn gewend geraakt, is ganschelijk
niet denkbeeldig. Zeker het zou dwaasheid
zijn en er is hier meermalen op gewezen, de klank
film als botte mechanische tooneelimitatie te
accepteeren. Al raken de machtige eigenschappen
der camera de poëtische werkingen der belich
ting de kunstzinnige ordening der montage.
tijdelijk op den achtergrond, zoo zal toch geen
redelijke zienswijze aan een voetstoots verwerpen
dezer expressiemiddelen kunnen gelooven. Waarom
ook? Zou men ooit den zanger, omdat hij zingt,
willen aanmoedigen tot het opzettelijk
verwaarloozen van articulatie, dictie en phraseering?
Maar wij dienen ons te hoeden, voor een een
zijdige critiek volgens normen, die niet meer
uitsluitend mogen gelden. Wij dienen er ons reken
schap van te geven, dat zich voor onze oogen een
geheimzinnig proces afspeelt even belangrijk,
even grootsch als voor tien jaar met de zwijgende
film het geval was: de geboorte eener nieuwe
mogelijkheid van kunstzinnige viiting ! K n. wij
dienen ons wel zeer bewust te zijn van het feit,
dat nieuwe wetten, nieuwe principes de oude
kunnen vervangen. Dat tenslotte, Umwertung"
geen verlies beteekent. mits het slechts. . . .
,.Werte" geldt !
De Andere" van Kobert Wiene er bestaat
namelijk behalve de altijd vermelde
tooneelspelers ook nog een cineast heeft n primaire
eigenschap: het werk boeit! Dit sta voorop, als
eerste, allesbebeerschemle waarheid. Wij weten:
het betreft hier een gegeven van uiterst aanvecht
bare waarde een pathologisch uitzonderings
geval als wankele basis voor een algemeene con
clusie. Wij weten ook. dat de realisatie aan een
gevaarlijke theoretische tweeslachtigheid lijdt: de
individueele uitbeelding door groote acteurs en
daarnaast do creatieve bedrijvigheid van den
t'ilmdichter. Wij weten tenslotte, dat de interpretatie
der sprekende schad'.iweri alt jd zal overtroffen
worden d;>or de levende persoonlijkheid der
tooneelspelers. zoogoed als de dienende en
transigeerende taak van den klankfilmregisseur, dooi- de
onafhankelijke, scheppende kracht van den cine
ast. Maar ondanks dit alles wolden wij dooi' het
werk vastgehouden, worden wij opgenomen in
een nieuwe realiteit, in een andere wereld, welke
noch die van het tooneel noch die van de film
is. De eigenaardige holle loudspeakerklanken. die
meer de essentie van een emotie geven, dan haar
genuanceerde verklaring, schijnen een nieuwe.
geheimzinnige beteekenis te krijgen in dit
mysterieuse spel van beeld en geluid een beteekenis.
die vaak de empirische valeur der woorden te
boven gaat. Het sissende gefluister van den
inbroker in het halfdonker -?- de metaalachtige
klaroenstooten van de stem van den onzichtbaren
officier van justitie. . . . het zijn nieuwe suggesties.
die wij nog niet vermogen te analyseeren, maar die
hun onmiskenbare werking in een wordende
schepping aankondigen.
Zoo vreemd zoo onwennig staan wij tegenover
deze komende verbeelding van gevoelens en con
flicten, dat het onraadzaam lijkt te analyseeren
en te critiseeren. Immers het goedkoope en makke
lijke vaststellen van Kortner's fraai spel" ware
een miskenning van liet feit. dat dit spel" ge
transponeerd is in een geheel andere functie
in een waarde, die wij niet kunnen scheiden van
den leidendon, moduleerenden invloed van den
cineast. Wij staan hier voor een worstelend zoeken
naar eenheid een onbewust streven naar klaar
heid en synthese, waarvan wij de impulsen jiog
niet vermogen te onderscheiden.
Maar waarvan wij clcn invloed reeds dermale
ondergaan, dat aan onze critiek en onze analyse
het zwijgen wordt opgelegd. U'acliten wij dan op de
periode, die al (leze zich in vaagheid aankondigende
vormen zal verscherpen tot tastbare,
vergelijkATTENTIE.
Een gezellig bitteruurtje vindt U in
Het Gouden Hoofd'
REMBRANDTPLEIN 37?39.
RESTAURANT Ie ETAGE.
bare waarden en begroeten wij in ..De Andere"
van Hobert Wiene de onbestemde klanken eener
groeiende, naderende melodie.
llaiins Schwarz: ..Iiievelins der Goden"
Itembraudt
Scbwarz is de fijnzinnige, intelligente director
van ,,I)ie Lüge der Nina Petrowna". Heeft bij er
rekening mee gehouden, dat Jannings alles binnen
zijn bereik kapot speelt? Het heeft er allen schijn
van de film ..Lieveling der Goden" is tenminste
dermate grof en conventioneel, dat geen blind
paard en zelfs niet de histrionische mammouth
Ernil, welke men te kwader ure den regisseurs
cadeau doet, er schade kan aanrichten.
De humor is er daverend en zwaarlijvig en be
weegt zich op het niveau van bier met worst en
klappen op de billen. De tragiek kan tegen een
stootje en is ons met haar sinartelijken clown,
dierbaar en vertrouwd als het
Wien-NeerlandschBloed". Overigens is men, na Al Jolsori en Tauber,
op den origineelen en opzienbarenden inval ge
komen een klankfilm te maken met een zanger als
held. liet klopt alles als een bus. gelijk men ziet
en de provocatie tot hero-worship is opdringerig,
als het gebaar va.n een lastigeri handelsreiziger.
In de heele film komt n moment voor. dat in
zijn plotselinge aangrijpende waarachtigheid bijna
grotesk aandoet, temidden dier schmiere-met-geld.
Als de trein op het punt staat den tenor
Winckelmann naar het zuiden te voeren, geeft Frau Winckel
mann haar voornemen te kennen, den eeuwigen
flirt vau baar aangebeden echtgenoot moede, zich
van hem te laten scheiden. Zie eens met aandacht
naarden .Janning.s, die zich dan openbaart zonder
den traditumeelen bibbereriden hanglip en de
smartelijke sctielvisehoogen. 7ie naar dit zware.
massieve gezicht, dat voor een oogenblik alle
tooneelmatige spiergynmastiek schijnt te ver
geten en verstart in de aandoenlijke, hulpelooze
ontzetting van een kind. Het is de Jannirigs uit
Variété", groot in zijn eenvoud aangrijpend
in zijn soberheid. Dan glijdt de trein weg en
voert den grooten auteur mee naar de schmink
en het tooneelgerochel en de clowrispakken en het
succes. Is hij niet de Lieveling der (loden?
Dien zij immers met blindheid slaan of met
populariteit. . . .
N.V. KUNSTHANDEL W. H. HOFSTEE DEELMAN
Vondelstraat 10 Amsterdam
ADRIAANLUBBERS
TOT 21 NOVEMBER
Boekverkooping
Burgersdijk & Niermans. Leiden, houden op
] 7?2(i November a.s. een verkooping van boeken
uit de bibliotheken van wijlen Dr. A. Kutgers v. d.
Loeft', Mr. H. Meinesz, Dr. L. X. Xathans v. Loen.
Mr. Dr. .lacob Israël de Haan. Dr. ,). (1. de Man en
Dr. K. J. Hamburger.
Verder eene belangrijke Historische Bibliotheek
en eene verzameling over klassieke Taal- en
Letterkunde.
Paviljoen Vondelpark"
Tel. 80190-82595
Oroote en kleine Zalen voor Déjeuners.
Diners, Soupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIJK BUSSINK.