Historisch Archief 1877-1940
DE GROEN E AMSTERDAMMER VAN 8 NOVEMBER 1930
No. 2787
Gedachten van Schopenhauer
XLIX. BEPERKING
Een eisch, aan hen die streven naar geluk, gesteld,
Is de beperking van hun geestlijk arbeidsveld.
Slechts hij, die zijn illusies matigt en begrenst.
Heeft kans om op zijn tocht te vinden wat hij wenscht.
En eenvoud van bestaan, ja zelfs eentonigheid,
Is voor den man van geest niet met geluk in strijd.
Dus vergelijk, alvorens gij een mensch beklaagt,
Wat hij ontvangen heeft, met wat hij heeft gevraagd.
De blinden zijn niet zoo rampzalig als gij dacht:
Hun trekken toonen 't wel die zijn sereen en zacht.
L. BELEEFDHEID
Beleefdheid, die zich in den omgang openbaart,
Berust op twee gedachten van verwanten aard.
Op d'overweging, dat men maskers noodig heeft,
Om 't slechte te verbergen, dat in ieder leeft,
En voorts op een stilzwijgend algemeen verdrag,
Dat elk zou doen, of hij een ander's fout niet zag.
Wees maar beleefd. Beleefdheid is een valsche munt.
Die gij dus zonder nadeel scheutig strooien kunt.
Zij werkt terstond en buigt uw hardsten vijand ras
Zij is voor 't menschelijk hart, wat warmte is voor was.
LI. MOED
Moed is geen deugd. Hij kan in dienst der braafheid staan,
Maar dient niet minder vaak om zonde te begaan.
Wanneer die eigenschap betoond wordt in den strijd,
In d'oorlog, wordt zij aangeduid door dapperheid.
Wie moedig is, aanvaardt een tegenwoordig kwaad
Ter wering van een grooter, dat te wachten staat.
Moed lijkt dus op geduld: wie dit betoont, beseft,
Dat hem door vlucht voor 't kwaad een erger onheil treft.
Zoo ziet men tusschen die begrippen nauw verband;
Zij zijn zoowel in doel als middel na verwant.
LI I LAFHEID
Bij d'oude volken werd de moed als deugd beschouwd.
Lafhartigheid, als zonde, of voor 't minst als fout.
Door 't Christendom, dat deemoed, liefd' en lijden leert.
Wordt moed desnoods gedoogd, maar niet als deugd geëerd.
Want deze godsdienst kant zich tegen haat en nijd.
Dus als gevolg ook tegen moed en dapperheid.
Toch schijnt lafhartigheid en doodsangst in gevaar
Met adel van karakter onvereenigbaar.
Daar hij die zich door vrees en bangheid leiden laat,
Een al te groote zorg voor zijn persoon verraadt.
LUI. WRAAK
,,De wraak is 't zoetst gerecht, ons in de hel bereid."
Schrijft Waltcr Scott, terecht. Wat gij door 't noodlot lijdt.
Dat over allen heerscht, ook straks een ander slaat,
Is minder duldeloos, dan wat gij ondergaat
Van iemand, die dus sterker blijkt te zijn dan gij
Een bitter leedgevoel van zwakheid komt erbij.
Door 't laatste zijt g'ook in viw ijdelheid gekrenkt,
Waardoor de wraak u des te meer voldoening schenkt.
Maar ach, is die gekoeld na warmte komt er kou,
Als deernis u bevangt, en dan, wellicht, berouw.
XLIV. WREEDHEID
Een wijsgeer heeft gezegd: de mensch is 't wreedste dier.
Terecht. De mensch alleen doet pijn voor zijn plezier.
De tijger kwelt het beest, dat in zijn klauwen beeft,
Maar enkel ter verweer, of als hij honger heeft.
Het wild treft door de hand des meiischen dergliik lot,
Voor voedsel noch verweer, uitsluitend voor genot.
Twee hondjes spelen saam, bekoorlijk om te zien:
Daar komt een kleine baas, van vier, vijf jaar misschien,
Hij slaat ze met een stok, en toont aldus in 't klein,
Dat menschen inderdaad de wreedste dieren zijn.
lUIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIÜIIIIIIIIIIIIimi
HET BOEK ALS GESCHENK
Ook in ons land bestaat de goede gewoonte om
toeken a's geschenk te gebruiken. Maar over het
boek-a's-geschenk bestaan nog ernstige misver
standen. Men ziet nog niet in, dat het boek, wil het
werkelijk een geschenk van waarde zijn, ook naar het
uiterlijk goed verzorgd moet worden. Het is niet
voldoende dat de tekst interessant is: het boek moet
gedrukt zijn in een handig formaat, met een klare
letter op duurzaam, onvergankelijk papier. Zoo vaak
zegt men nog: Wat dcet het er toe of een boek er
mooi uitz'et, a's de tekst maar goed is". De uiterlijke
verwaarloozing van het boek kan alleen verdedigd
worden, wanneer het onder de groote massa moet
komen, en dus niet duur mag zijn. En er komt dan
nog bij, dat het er dan niet op aan behoeft te komen,
of de tekst werkelijk waard is om bewaard te blijven.
Is het niet te betreuren, dat men er bij het boek
als geschenk niet om geeft, of het ook werkelijk
ten geschenk is?
Wanneer u uw vriendin uitnoodigt voor een
tooneelvoorstelling, dan gaat u toch niet bij voorkeur op het
schellinkje zitten. Waarom zoudt u haar dan wel
bijv. een Shakespeare" cadeau geven die op kranten
papier gedrukt is?
Woont u in een mooi huis, met smaak ingericht?
Waarom staan dan in uw mooie boekenkast die
stapels havelooze boeken waarvoor u op een veiling
geen 10 pCt. van de waarde zoudt kunnen terug
krijgen? Weet u dan nog niet dat erin Nederland
boeken verschijnen, die niet alleen hun waarde
houden, maar waarvan de waarde zelfs vermeerdert?
Dat zijn een klein aantal luxe uitgaven, die zoo ge
noemd worden, niet omdat zij gewone boeken zijn
waaromheen men een leeren bandje heeft gezet, maar
omdat zij boeken zijn, die in zich vereenigen twee
?eigenschappen: de inhoud is afkomstig van een goed
auteur en de uiterlijke verzorgingis ter hand genomen
door een drukker of uitgever die weet hóe een tekst
gekleed moet worden om dezen beter tot den lezer
te doen spreken, leesbaarder te maken, en hoe het
boek tot een voorwerp van waarde gemaakt wordt.
Massaproductie is niet een systeem dat voor luxe"
deugt. Juweelen, auto's en meubels worden dan ook
in k'eine hoeveelheid vervaardigd willen zij hun
waarde, originaliteit en duurzaamheid bewaren.
Zoo is het ook met boeken. Een boek wordt niet
in een beperkte oplage gedrukt om het zeldzaam te
maken, maar om er al de zorg aan te kunnen be
steden die noodig is om het tot een object van waarde
te maken.
Wilt u dus werkelijke boeken van waarde bezitten;
wilt u er anderen mee gelukk'g maken: koopt dan
alleen die boeken, waar men wat aan heeft, die min
met genoegen bewaart en verzamelt. Dergelijke
boeken zijn: a joy for ever.
BIBLIOFILUS.
De volgende boeken voldoen aan de eisenen van
een ,,goed" boek, en zullen als geschenk steeds wel
kom zijn:
P. C. BOUTENS, Oden en Fragmenten van
Sapfo fl. 18.
P. C. BOUTENS, De Sonnetten van Louise
Late 10.
LODEWIJK VAN DEIJSSEL, Kleinigheden ,, 5.
JAN VAN NIJLEN, De Lokstem 5.25
JAN VAN NIJLEN, De Vogel Phoenix ,, 2.50
E. DU PERRON, Parlando , 3.
MAURICE ROELANTS, De Jazzspeler 2.50
A. ROLAND HOLST, Het Elysisch Verlangen , 10.
ARTHUR VAN SCHENDEL, Fratilamur .. , 4.50
HENRIK SCHOLTE, Intermezzo , 3.60
J. SLAUERHOFF, Serenade 5
J. SLAUERHOFF, Het Lente-Eiland , 3
J. SLAUERHOFF, Yoeng Poe Tsjoeng ... 3
KAREL VAN DE WOESTIJNE, God aan Zee ,, 10
KAREL VAN DE WOESTIJNE, Het
Bergmeer i o
KAREL VAN DE WOESTIJNE, De Modderen
Man ,, 2.50
P. C. HOOFT, Reden van de Waerdicheit der
Poëde 4.50
VONDEL, Gijsbrecht van Aemstel ,, 3.50
*
SHAKESPEARE, Richard III. Vertaling
A. Roland Holst 1.50
SHAKESPEARE, Storm. Vertaling
M. Nijhoff , l .50
WILLIAM BLAKE, The Marriage ot Heaven
and Hel! ,, 24.
EVERYMAN, a dutch moraüty-play ,, 12.50
SHELLEY, Six Hymns of Horner 10.
MILTON, Sonnets ,, 10.
D. G. ROSSETTI, Hand and Soul . " 'l
SHAKESPEARE, Sonnets 7.50
JOHN KEATS, Collected Sonnets. Met
houtsneden van J. Buchland Wright ,,25.
E. A. POE, The Fall of the House of Usker.
Met etsen van A. Alextïeff fl. 25.
GEORG BüCHNER, Dantons Tod.
GOETHE, West-Oestlicher Divan..
LOUISE LABé, Oeuvres Complètes. Tekst
verzorging van P. C. Boutens
FRANcOIS VILLON, Oeuvres Complètes . .
ARTHUR RIMBAUD, Oeuvres Complètes
STENDHAL, Ernestine on la Naissance de
l'Amour
ANDRéGIDE, Le Voyage d'Urien
ANDRéGIDE, La Symphonie Pastorale .
FRANZ HELLENS, Le Jeune Homme
Annibal
EDMOND JALOUX, Sur un air de Scarlatti
VALERY LARBAUD, Paris de France ...
PAUL MORAND, Baton Rouge
POUCHKINE.Récits. Met Etsen v. Alexüeff
PAUL VALéRY, Album de Vers Anciens. .
PAUL VALéRY, La Jeune Parque
18,
57,
18.
50.
18.
7.50
40.
30.
5.
5.
6.
30.
50.
37.50
Wanneer u zich voor het mooie boek interesseert,
verzuimt dan niet u te documenteeren in het werk
van C. L. VAN HALSBEKE: L'Art Typographique
dans les Pays Bas depuis 1892 (fl 6.?). Daarin vindt
u alles wat u op dit gebied maar zoeken kunt.
Al de hierboven genoemde boeken kunnen natuur
lijk niet hier uitvoerig beschreven worden. In ,,De
Groene" zijn trouwens over de meeste der genoemde
boeken recensies verschenen. De meeste goede
boekverkoopers hebben die boeken in voorraad. Door
uw boekverkooper kunt u ze steeds op zicht krijgen.
Zij zijn allen uitgegeven door A. A. M. Stols te
Maastricht. De catalogi van deze firma kunt u even
eens bij uw boekverkooper of direct van den uit
gever verkrijgen. Daarin vindt u uitvoerige beschrij
vingen der genoemde werken.
(adr.)