De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 8 november pagina 18

8 november 1930 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

DE GROEN E AMSTERDAMMER VAN 8 NOVEMBER 1930 No. 2787 Gedachten van Schopenhauer XLIX. BEPERKING Een eisch, aan hen die streven naar geluk, gesteld, Is de beperking van hun geestlijk arbeidsveld. Slechts hij, die zijn illusies matigt en begrenst. Heeft kans om op zijn tocht te vinden wat hij wenscht. En eenvoud van bestaan, ja zelfs eentonigheid, Is voor den man van geest niet met geluk in strijd. Dus vergelijk, alvorens gij een mensch beklaagt, Wat hij ontvangen heeft, met wat hij heeft gevraagd. De blinden zijn niet zoo rampzalig als gij dacht: Hun trekken toonen 't wel die zijn sereen en zacht. L. BELEEFDHEID Beleefdheid, die zich in den omgang openbaart, Berust op twee gedachten van verwanten aard. Op d'overweging, dat men maskers noodig heeft, Om 't slechte te verbergen, dat in ieder leeft, En voorts op een stilzwijgend algemeen verdrag, Dat elk zou doen, of hij een ander's fout niet zag. Wees maar beleefd. Beleefdheid is een valsche munt. Die gij dus zonder nadeel scheutig strooien kunt. Zij werkt terstond en buigt uw hardsten vijand ras Zij is voor 't menschelijk hart, wat warmte is voor was. LI. MOED Moed is geen deugd. Hij kan in dienst der braafheid staan, Maar dient niet minder vaak om zonde te begaan. Wanneer die eigenschap betoond wordt in den strijd, In d'oorlog, wordt zij aangeduid door dapperheid. Wie moedig is, aanvaardt een tegenwoordig kwaad Ter wering van een grooter, dat te wachten staat. Moed lijkt dus op geduld: wie dit betoont, beseft, Dat hem door vlucht voor 't kwaad een erger onheil treft. Zoo ziet men tusschen die begrippen nauw verband; Zij zijn zoowel in doel als middel na verwant. LI I LAFHEID Bij d'oude volken werd de moed als deugd beschouwd. Lafhartigheid, als zonde, of voor 't minst als fout. Door 't Christendom, dat deemoed, liefd' en lijden leert. Wordt moed desnoods gedoogd, maar niet als deugd geëerd. Want deze godsdienst kant zich tegen haat en nijd. Dus als gevolg ook tegen moed en dapperheid. Toch schijnt lafhartigheid en doodsangst in gevaar Met adel van karakter onvereenigbaar. Daar hij die zich door vrees en bangheid leiden laat, Een al te groote zorg voor zijn persoon verraadt. LUI. WRAAK ,,De wraak is 't zoetst gerecht, ons in de hel bereid." Schrijft Waltcr Scott, terecht. Wat gij door 't noodlot lijdt. Dat over allen heerscht, ook straks een ander slaat, Is minder duldeloos, dan wat gij ondergaat Van iemand, die dus sterker blijkt te zijn dan gij Een bitter leedgevoel van zwakheid komt erbij. Door 't laatste zijt g'ook in viw ijdelheid gekrenkt, Waardoor de wraak u des te meer voldoening schenkt. Maar ach, is die gekoeld na warmte komt er kou, Als deernis u bevangt, en dan, wellicht, berouw. XLIV. WREEDHEID Een wijsgeer heeft gezegd: de mensch is 't wreedste dier. Terecht. De mensch alleen doet pijn voor zijn plezier. De tijger kwelt het beest, dat in zijn klauwen beeft, Maar enkel ter verweer, of als hij honger heeft. Het wild treft door de hand des meiischen dergliik lot, Voor voedsel noch verweer, uitsluitend voor genot. Twee hondjes spelen saam, bekoorlijk om te zien: Daar komt een kleine baas, van vier, vijf jaar misschien, Hij slaat ze met een stok, en toont aldus in 't klein, Dat menschen inderdaad de wreedste dieren zijn. lUIIIIIIIIIIIIIHIIIIIIIIIIIIIIIIIIIÜIIIIIIIIIIIIimi HET BOEK ALS GESCHENK Ook in ons land bestaat de goede gewoonte om toeken a's geschenk te gebruiken. Maar over het boek-a's-geschenk bestaan nog ernstige misver standen. Men ziet nog niet in, dat het boek, wil het werkelijk een geschenk van waarde zijn, ook naar het uiterlijk goed verzorgd moet worden. Het is niet voldoende dat de tekst interessant is: het boek moet gedrukt zijn in een handig formaat, met een klare letter op duurzaam, onvergankelijk papier. Zoo vaak zegt men nog: Wat dcet het er toe of een boek er mooi uitz'et, a's de tekst maar goed is". De uiterlijke verwaarloozing van het boek kan alleen verdedigd worden, wanneer het onder de groote massa moet komen, en dus niet duur mag zijn. En er komt dan nog bij, dat het er dan niet op aan behoeft te komen, of de tekst werkelijk waard is om bewaard te blijven. Is het niet te betreuren, dat men er bij het boek als geschenk niet om geeft, of het ook werkelijk ten geschenk is? Wanneer u uw vriendin uitnoodigt voor een tooneelvoorstelling, dan gaat u toch niet bij voorkeur op het schellinkje zitten. Waarom zoudt u haar dan wel bijv. een Shakespeare" cadeau geven die op kranten papier gedrukt is? Woont u in een mooi huis, met smaak ingericht? Waarom staan dan in uw mooie boekenkast die stapels havelooze boeken waarvoor u op een veiling geen 10 pCt. van de waarde zoudt kunnen terug krijgen? Weet u dan nog niet dat erin Nederland boeken verschijnen, die niet alleen hun waarde houden, maar waarvan de waarde zelfs vermeerdert? Dat zijn een klein aantal luxe uitgaven, die zoo ge noemd worden, niet omdat zij gewone boeken zijn waaromheen men een leeren bandje heeft gezet, maar omdat zij boeken zijn, die in zich vereenigen twee ?eigenschappen: de inhoud is afkomstig van een goed auteur en de uiterlijke verzorgingis ter hand genomen door een drukker of uitgever die weet hóe een tekst gekleed moet worden om dezen beter tot den lezer te doen spreken, leesbaarder te maken, en hoe het boek tot een voorwerp van waarde gemaakt wordt. Massaproductie is niet een systeem dat voor luxe" deugt. Juweelen, auto's en meubels worden dan ook in k'eine hoeveelheid vervaardigd willen zij hun waarde, originaliteit en duurzaamheid bewaren. Zoo is het ook met boeken. Een boek wordt niet in een beperkte oplage gedrukt om het zeldzaam te maken, maar om er al de zorg aan te kunnen be steden die noodig is om het tot een object van waarde te maken. Wilt u dus werkelijke boeken van waarde bezitten; wilt u er anderen mee gelukk'g maken: koopt dan alleen die boeken, waar men wat aan heeft, die min met genoegen bewaart en verzamelt. Dergelijke boeken zijn: a joy for ever. BIBLIOFILUS. De volgende boeken voldoen aan de eisenen van een ,,goed" boek, en zullen als geschenk steeds wel kom zijn: P. C. BOUTENS, Oden en Fragmenten van Sapfo fl. 18. P. C. BOUTENS, De Sonnetten van Louise Late 10. LODEWIJK VAN DEIJSSEL, Kleinigheden ,, 5. JAN VAN NIJLEN, De Lokstem 5.25 JAN VAN NIJLEN, De Vogel Phoenix ,, 2.50 E. DU PERRON, Parlando , 3. MAURICE ROELANTS, De Jazzspeler 2.50 A. ROLAND HOLST, Het Elysisch Verlangen , 10. ARTHUR VAN SCHENDEL, Fratilamur .. , 4.50 HENRIK SCHOLTE, Intermezzo , 3.60 J. SLAUERHOFF, Serenade 5 J. SLAUERHOFF, Het Lente-Eiland , 3 J. SLAUERHOFF, Yoeng Poe Tsjoeng ... 3 KAREL VAN DE WOESTIJNE, God aan Zee ,, 10 KAREL VAN DE WOESTIJNE, Het Bergmeer i o KAREL VAN DE WOESTIJNE, De Modderen Man ,, 2.50 P. C. HOOFT, Reden van de Waerdicheit der Poëde 4.50 VONDEL, Gijsbrecht van Aemstel ,, 3.50 * SHAKESPEARE, Richard III. Vertaling A. Roland Holst 1.50 SHAKESPEARE, Storm. Vertaling M. Nijhoff , l .50 WILLIAM BLAKE, The Marriage ot Heaven and Hel! ,, 24. EVERYMAN, a dutch moraüty-play ,, 12.50 SHELLEY, Six Hymns of Horner 10. MILTON, Sonnets ,, 10. D. G. ROSSETTI, Hand and Soul . " 'l SHAKESPEARE, Sonnets 7.50 JOHN KEATS, Collected Sonnets. Met houtsneden van J. Buchland Wright ,,25. E. A. POE, The Fall of the House of Usker. Met etsen van A. Alextïeff fl. 25. GEORG BüCHNER, Dantons Tod. GOETHE, West-Oestlicher Divan.. LOUISE LABé, Oeuvres Complètes. Tekst verzorging van P. C. Boutens FRANcOIS VILLON, Oeuvres Complètes . . ARTHUR RIMBAUD, Oeuvres Complètes STENDHAL, Ernestine on la Naissance de l'Amour ANDRéGIDE, Le Voyage d'Urien ANDRéGIDE, La Symphonie Pastorale . FRANZ HELLENS, Le Jeune Homme Annibal EDMOND JALOUX, Sur un air de Scarlatti VALERY LARBAUD, Paris de France ... PAUL MORAND, Baton Rouge POUCHKINE.Récits. Met Etsen v. Alexüeff PAUL VALéRY, Album de Vers Anciens. . PAUL VALéRY, La Jeune Parque 18, 57, 18. 50. 18. 7.50 40. 30. 5. 5. 6. 30. 50. 37.50 Wanneer u zich voor het mooie boek interesseert, verzuimt dan niet u te documenteeren in het werk van C. L. VAN HALSBEKE: L'Art Typographique dans les Pays Bas depuis 1892 (fl 6.?). Daarin vindt u alles wat u op dit gebied maar zoeken kunt. Al de hierboven genoemde boeken kunnen natuur lijk niet hier uitvoerig beschreven worden. In ,,De Groene" zijn trouwens over de meeste der genoemde boeken recensies verschenen. De meeste goede boekverkoopers hebben die boeken in voorraad. Door uw boekverkooper kunt u ze steeds op zicht krijgen. Zij zijn allen uitgegeven door A. A. M. Stols te Maastricht. De catalogi van deze firma kunt u even eens bij uw boekverkooper of direct van den uit gever verkrijgen. Daarin vindt u uitvoerige beschrij vingen der genoemde werken. (adr.)

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl