Historisch Archief 1877-1940
No. 2788
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 NOVEMBER 1930
l
r
Nederlandsche Munt
Holland's beste 10 cents sigaar
MUZIEK
door Constant van Wessem
Concertgebouw: Iiudwig Wiillner
ZIJN grijze kop is nu zilverwit en dat is ook
alles wat er aan Wüllner veranderd is. Xijn
mimiek en zijn zegging bleven even krachtig en als
een enkele maal zijn stem niet tegen liet orkest op
kon, lag dat aan de klankoverlading van de com
positie, aan den componist, niet aan den
dcclamator.
Ludwig Wüllner, dien wij in zoo lang niet meer
op het podium van de Oroote zaal Concertgebouw
zagen kwam Donderdagavond in het abonnements
concert met een nieuw werk van een Hollander,
Ein bolles Lied" van Dirk Fock.
Men kan niet zeggen, dat wat de muziek betrof,
dit werk wegens gebrek aan bevattslijkheid aan het
publiek voorbijging. Integendeel, de muziek is zoo
Teekening voor de Groene Amster
dammer" door H. van de Velde
Ludwig Wüllner
vlot, zoo welluidend, zoo verstaanbaar in hoogte
punten en bedoelingen, dat wij haar wat minder
vlot, wat minder welluidend, wat minder duidelijk
hadden gewenscht. De dans op trompetten in het
stuk ,,Vor den Mauern von Jericho" loste zich zoo
duidelijk in oriëntale vreugd op, dat men langs
lijnen van geleidelijkheid uit de Sheherazade in het
Oostersche cabaret scheen af te zakken. En_ de
verhevenheid in ,,1-Iohes Lied", het laatste deel
was al te duidelijk Wagneriaansch, een
conglornerant van Siegfried en Parsifal. Maar toegegeven,
Fock weet zijn effectvolle wendingen te kiezen en
voortdurend omruischt ons een tevreden stemmen
de welluidendheid, met niets van het moderne".
Wat Wüllner's aandeel in de voordracht betreft.
hij kreeg het gelijk gezegd, zoo nu en dan te kwaad
met het orkest-volume en Fock was niet van plan
zijn muzikale effecten aan die van een declamatie
Kunsthandel AALDERINK
Singel 348. Amsterdam (C.)
Schilderijen en Teekeningen van
HARRY KOOLEN
van 8 tot 22 November a.s.
Elftal-misère in den N. V. B.
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan^
De veldwachter van Blokzijl: Als "t al te bar wordt, meneer de voorzitter^
kunt U op mij rekenen."
op te offeren. Maar merkwaardig was wederom do
soepelheid en de bewegelijkheid van dit stem
geluid, dat als het spreekt schijnt te zingen en
telkens met de muziek wel aan toonhoogte weet te
wisselen zonder de duidelijkheid der declamatie.
te kort te doen. Waarschijnlijk hebben de toehoor
ders niet eens gemerkt waar gesproken, waar
gezongen werd....
Het zoo arme gebied van het declamatorium
met muziek (Hchillings' Ilexenlied", Wüllner's
glansstuk, staat nog vrijwel alleen) is met Fock's
Hohe Lied" een effectvol stuk rijker geworden.
Jack Hyltoa and liis Itoys
Laten we maar beginnen met te constatceren.
dat liet bij Jack Hylton al minder om de muziek
en al meer om den klucht gaat.
Ik voor mij vind dat jammer. Want ook als
musici zijn de ,,boys" van Jack Hylton tot uit
stekende dingen in staat. Zoo als zij de melancholie
van een blues kunnen blazen uit gestopte trombones
en trompetten, niet zacht neuriënde violen in de
middenstemmen is het nog verrukkelijk om aan
te houren. En ook (h: boston, half gespeeld half
gezongen mag er, muzikaal gesproken, wezen.
Maar in de steps en de foxtrot*, dit: al meer OH moer
ontaard zijn in lawaai-marschen dringt de geest
van den klucht te duidelijk op den voorgrond.
Ook de melodieën van dit alles zijn er niet op
vooruit gegaan. Kon goed sober ding als bijv.
..Harmonica Ilarry", waarvan ook d<' mu/.ikale
uitvoering nog goed verzorgd blijft qua klank
differentieeering, gaat spoedig verloren in ceu
99
DE WITTE" AMERSFOORT
Ook Uw Hotel en Restaurant
PRACHTVOL TERRAS
Steeds levende torellen kreeft caviar. enz.
soort schetterige paradeiüarschstep als ,,TheKing's
Horses." als ..nouveauté" aangekondigd nog
wel.
Maar liet publiek heeft Hylton blijkbaar populair
laten wordon om de clownerie en die krijgt het dan
(jok volop. lioods de eerste inzet van den avond
wordt in den toon van het komisch lawaai aange
geven. Voor men iets van muziek kan onderschei
den davert hot gansche podium en ook de zaal al
van de trappelende, schetterende en hamerende
dreun der rythmon. Musici en publiek geneeren
zich niet voor elkaar on het lijkt vaak of wij allen
te samen iri een muzikaal zwembad onderduiken.
Het is htt amustment van onzen tijd en er
is uog altijd wel i en Groot e /aal Concertgebouw
te vullen mot mensclicn, die er l:ehoi'ftc aan
h(:bl,eu ..eeiissioid los te kuHU'n". Daarom blijven
11 vil on en zijn boys bij ons graag geziene gasten.
GIDDINGS!
HTLT/NENBURG MUYS!
ilSCHILDEPSI