De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 8 november pagina 5

8 november 1930 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 2788 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 8 NOVEMBER 1930 l r Nederlandsche Munt Holland's beste 10 cents sigaar MUZIEK door Constant van Wessem Concertgebouw: Iiudwig Wiillner ZIJN grijze kop is nu zilverwit en dat is ook alles wat er aan Wüllner veranderd is. Xijn mimiek en zijn zegging bleven even krachtig en als een enkele maal zijn stem niet tegen liet orkest op kon, lag dat aan de klankoverlading van de com positie, aan den componist, niet aan den dcclamator. Ludwig Wüllner, dien wij in zoo lang niet meer op het podium van de Oroote zaal Concertgebouw zagen kwam Donderdagavond in het abonnements concert met een nieuw werk van een Hollander, Ein bolles Lied" van Dirk Fock. Men kan niet zeggen, dat wat de muziek betrof, dit werk wegens gebrek aan bevattslijkheid aan het publiek voorbijging. Integendeel, de muziek is zoo Teekening voor de Groene Amster dammer" door H. van de Velde Ludwig Wüllner vlot, zoo welluidend, zoo verstaanbaar in hoogte punten en bedoelingen, dat wij haar wat minder vlot, wat minder welluidend, wat minder duidelijk hadden gewenscht. De dans op trompetten in het stuk ,,Vor den Mauern von Jericho" loste zich zoo duidelijk in oriëntale vreugd op, dat men langs lijnen van geleidelijkheid uit de Sheherazade in het Oostersche cabaret scheen af te zakken. En_ de verhevenheid in ,,1-Iohes Lied", het laatste deel was al te duidelijk Wagneriaansch, een conglornerant van Siegfried en Parsifal. Maar toegegeven, Fock weet zijn effectvolle wendingen te kiezen en voortdurend omruischt ons een tevreden stemmen de welluidendheid, met niets van het moderne". Wat Wüllner's aandeel in de voordracht betreft. hij kreeg het gelijk gezegd, zoo nu en dan te kwaad met het orkest-volume en Fock was niet van plan zijn muzikale effecten aan die van een declamatie Kunsthandel AALDERINK Singel 348. Amsterdam (C.) Schilderijen en Teekeningen van HARRY KOOLEN van 8 tot 22 November a.s. Elftal-misère in den N. V. B. Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan^ De veldwachter van Blokzijl: Als "t al te bar wordt, meneer de voorzitter^ kunt U op mij rekenen." op te offeren. Maar merkwaardig was wederom do soepelheid en de bewegelijkheid van dit stem geluid, dat als het spreekt schijnt te zingen en telkens met de muziek wel aan toonhoogte weet te wisselen zonder de duidelijkheid der declamatie. te kort te doen. Waarschijnlijk hebben de toehoor ders niet eens gemerkt waar gesproken, waar gezongen werd.... Het zoo arme gebied van het declamatorium met muziek (Hchillings' Ilexenlied", Wüllner's glansstuk, staat nog vrijwel alleen) is met Fock's Hohe Lied" een effectvol stuk rijker geworden. Jack Hyltoa and liis Itoys Laten we maar beginnen met te constatceren. dat liet bij Jack Hylton al minder om de muziek en al meer om den klucht gaat. Ik voor mij vind dat jammer. Want ook als musici zijn de ,,boys" van Jack Hylton tot uit stekende dingen in staat. Zoo als zij de melancholie van een blues kunnen blazen uit gestopte trombones en trompetten, niet zacht neuriënde violen in de middenstemmen is het nog verrukkelijk om aan te houren. En ook (h: boston, half gespeeld half gezongen mag er, muzikaal gesproken, wezen. Maar in de steps en de foxtrot*, dit: al meer OH moer ontaard zijn in lawaai-marschen dringt de geest van den klucht te duidelijk op den voorgrond. Ook de melodieën van dit alles zijn er niet op vooruit gegaan. Kon goed sober ding als bijv. ..Harmonica Ilarry", waarvan ook d<' mu/.ikale uitvoering nog goed verzorgd blijft qua klank differentieeering, gaat spoedig verloren in ceu 99 DE WITTE" AMERSFOORT Ook Uw Hotel en Restaurant PRACHTVOL TERRAS Steeds levende torellen kreeft caviar. enz. soort schetterige paradeiüarschstep als ,,TheKing's Horses." als ..nouveauté" aangekondigd nog wel. Maar liet publiek heeft Hylton blijkbaar populair laten wordon om de clownerie en die krijgt het dan (jok volop. lioods de eerste inzet van den avond wordt in den toon van het komisch lawaai aange geven. Voor men iets van muziek kan onderschei den davert hot gansche podium en ook de zaal al van de trappelende, schetterende en hamerende dreun der rythmon. Musici en publiek geneeren zich niet voor elkaar on het lijkt vaak of wij allen te samen iri een muzikaal zwembad onderduiken. Het is htt amustment van onzen tijd en er is uog altijd wel i en Groot e /aal Concertgebouw te vullen mot mensclicn, die er l:ehoi'ftc aan h(:bl,eu ..eeiissioid los te kuHU'n". Daarom blijven 11 vil on en zijn boys bij ons graag geziene gasten. GIDDINGS! HTLT/NENBURG MUYS! ilSCHILDEPSI

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl