Historisch Archief 1877-1940
Harry Kooien
(Tentoonstelling Aalderink)
Landschap
Amsterdamse h c Wijnknopers
te München
EEN Hollandsen fegenten- of
Kchutterstuk in een buitenlandsch
museum is een groote zeldzaamheid.
Onze voorouders hebben onnoemelijk
veel schilderijen van de grootste
Hollandsche meesters verkocht, maar het
geen er hing in de doelens, en in
de regentenkamers van weeshuizen en
hofjes, spinhuizen en gasthuizen, chi
rurgijns- en andere gilden, is vrijwel
compleet in ons bezit gebleven. Slechts
een klein deel is door verwaarloozing
te gronde gegaan of naar het buiten
land verkocht. Sindsdien werd echter
o.m. de Anatomie van Dr. Deyman,
door Kembrandt, teruggekocht en ook
HoogstratensDordtscheMuntmeesters,
die in Münehen aan de markt waren.
Gelijk men de Italiaansche kunst
eerst terdege kan leeren genieten door
in het land-zelf de fresco's te gaan
bewonderen, zoo kan men ook on/.e
grootsche prestaties op het gebied der
representatieve portretgroep slechts
leeren kennen door naar Holland te
komen, waar weliswaar niet veel van
die groepen meer hangen in de ver
trekken waarvoor zij zijn geschilderd,
maar waar de overheid en de besturen
der stichtingen voor een waardige
tentoonstelling en goede conservatie
heeft zorg gedragen van het vele wat
ons is gebleven.
Zoo zijn dan, gelijk gezegd,
Hollandsche regenten- en schutterstukken in
't buitenland of in den kunsthandel
een groote zeldzaamheid. Wij herin
neren ons, dat de firma Goudstikker
jaren geleden een schuttersggroep in
haar bezit had. Dezer dagen dook
in het buitenland het portret van een
vaandrig op en verleden jaar wist
een Hollandsen handelaar een groote
groep van overheden van het
Amsterdamsche Wijnkoopersgild,
doorEeckhout geschilderd, in het buitenland
te koopen en, gelukkig, aan een par
ticulier hier te lande te verkoopen.
Dit gild heeft indertijd al zijn
regentenstukken verkocht. Een tweede
ervan, eveneens door Eeckhout, Hi57
gedateerd, bevindt zich sindsdien in
de National Gallery te Londen, een
derde, door Elias, is in den Engelschen
handel, en thans heeft de Alte
Pinakothek te München de hand weten te
leggen op de prachtige groote groep
van overheden, door Eerdinand Bol
omstreeks 1605 geschilderd en hierbij
afgebeeld. Dit schilderij behoorde tot
1850 tot de beroemde
verzamelingvan onzen Koning Willem II en ging
in dat jaar over aan den vorst van
Wied. Gedurende tachtig jaren is het
eigendom der vorsten van Wied ge
bleven en nu heeft het voorgoed zijn
plaats gevonden in een openbaar
museum, dat door tallooy.e Neder
landers pleegt te worden bezocht.
Aldus sticht het meer nut dan voor
heen.
Het doek, dat voor het laatst pu
bliek tar bezichtiging gesteld werd op
de tentoonstelling van Oude Kunst te
Dusseldorp in 1904, meet 194 bij 302
centimeter, is heel mooi van kleur
en uitnemend bewaard.
Zoo behoort München thans tot de
weinig buitenlandsche musea, waar
men een Hollandsch regentenstuk kan
zien. Behalve de National Gallery,
die wij reeds noemden, behoort daar
toe ook sinds eenige jaren het Keizer
Frederik Museum te Berlijn, dat door
ruil met de gemeente Amsterdam in
het bezit kwam van een groep van
W. van der Valckert, voorstellende de
overheden van het Grootkramersgild
dezer stad.
Ook Straatsburg herbergt in zijn
door Boie gesticht museum een
Amsterdamsen regentenstuk, nml.
Thomas de Keyzers groep van Goud
smeden, geschilderd 1(127. Dit is een
benijdenswaardig bezit; immers als
kunstwerk staat het zeer hoog en
wij hebben, in tegenstelling tot Bol.
Maes en vele anderen, niets van de
Keyser in ons land. waarin hij /,ich
zóó goed alsgroepschilder doet kennen.
Vermelden wij nog een rcgentenstuk
op naam van Aelbert Cuyp, dat zich
in de verzameling ('ook te Richniond
bevindt, dan is wel in hoofdzaak
opgesomd hetgeen eraan Hollandsche
regentenstukken het land is uitgegaan.
Veel is het gelukkig niet en wij hebben
immers onze glorie: Kembrandt, Hals
en van der Helst, behouden, /oodat
wij München met zijn nieuwe aanwinst
van harte kunnen gelukwenschen.
W. MARTIN
In het Mteclelijk Museum:
Socialistische Kunst. I
DEZE tentoonstelling was te ver
wachten, was zelfs noodig: en
is gedeeltelijk een terugzien naar een
vroegere, zuiver-revolutionnaire peri
ode, gedeeltelijk is zij
zuiver-revolutionnair. Wanneer wij haar met twee
woorden moesten definieeren zouden
wij zeggen, dat zij en socialistisch, n
communistisch is. Zij vertoont, of wil
het kunstwerk vertoonen, dat een
stelsel verdedigt, een ander
oekonomisch stelsel aanvat; zij is politieke
karikatuur of politieke satyre; soms
is zij 't aantoonen van een onrecht
OUDE EN
Schilderijen - ten toonste,
Ferdinand Bo
SCHILDERKU
Prof. Dr. W. MARTIN
tegenover de menschelijkheid. In
het laatste geval is het meest
blijvend kunstwerk het gemakkelijkst
mogelijk, en is de daad van den teeke
naar het grootst. Daarom is Kathe
Kollwitz belangrijk; een onmisken
baar onrecht tegenover de mensche
lijkheid wordt daar toch openbaar in
een kunstwerk. En kunstwerk
beteekent voortduren ! Maar
(órdat
ik overga tot de afzonderlijken hier,
de persoonlijkheden, die uitmunten
en werkelijk /.ijn tusschen de anderen.
is te vragen: met welke middelen
werkt de politieke prent? Zij werkt
het eerst met spot met lachen of met
verachting, die zij spottend uit. Zij
is een karikatuur van een wezen
of van een toestand: zij kleineert
cle.i voorgestelde door hem. met
kleine daaglijksch heen behept. aan
ons te doen zien. of door hem in kleine
omstandigheden zijn belangrijkheid
te doen verspelen. Deze karikatuur
is natuurlijkerwijs eenzijdig; zij valt
een bepaalden tegenstander ui'een be
paalde groep aan; zij
moet in een kunstwerk
deze eenzijdigheid ons
doen vergeten door een
steeds zich schakeeren
den geest. Zij kan een
type scheppen (Hahn's
Kuyper) en dat is n
van de belangrijkste
daden, die haar moge
lijk zijn. maar zij
magzulk type niet op den
duur den dood aandoen
door eentonigheid. De
politieke prent is een
kritiek, van uit een be
paald standpunt, ten- HüTTy KoOt
minste meestal is zij
dat: komt het daardoor dat ik gaarne
wat meer kritiek had zien toe-gepast
op het ingezonden werk:1 Meer plaats
voor de goeden, meer plaats voor de
wezentlijk-politieke teekenaars (ei- zijn
een aantal werken, die niets te maken
hebben met socialistische kunst) zou
deze tentoonstelling grooter kracht
Ferdinand Bol. Het Amsterdamsche Wijnkoop