De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 15 november pagina 11

15 november 1930 – pagina 11

Dit is een ingescande tekst.

OERNE KUNST 'tingen in Amsterdam l in München NSTKRONIEK ALBERT PLASSGHAERT hebben gegeven Het komt toch op het door dringend vermogen der teekeningen etc. in de eerste plaats aan; niet op den wensch mee te kunnen doen, maar op het vermogen den ge hate ts kunnen vernie len, en hem zijn macht te ontnemen door schrij nende juistheden tegen hem uit te spelen, of zooals ik zei, door hem belachelijk te maken (dan vervalt mogelijW- rOTtTèt kerwijs zijn macht) of door een haat, zóó uit bundig of bits te kunnen verwerkeilijken, dat deze haat in een kunstiwerk geopenbaard den haat van janderen eveneens opwekt! Dat zijn idaden voor den politieken teekenaar ivan een partij; die vinden wij hier :naast de grootere teekening, welke als jeen omarming is van weerloozen, of als oen niet te weerhouden aanklacht, van uit den kern onzer beste ge voelens, tegen machtswellust en machtsmisbruik. . . . Hint Lucas, Steil o] ij k Museum, Auvstïr.lam. Figuur ea Portret Er zijn op deze tentoonstelling een aantal behoorlijke stukken met figuur en portretten. En dat is zeldzamer dan meestal gemeend wordt, en zeld zamer dan ge zoudt aannemen, wan neer ge met vertrouwen goed ?hartige kritieken leest, die alleen kritiek en zijn zonder zelfvertrouwen en zonder eerbied voor wat eerbied past. In langen tijd toch, om naar het werk terug te keeren, was Lizzy Ansingh niet zoo gelukkig als in Dokters in vroeger eeuwen (Xo. 2) waar een felle satyrieke vorm een psycholo gische waarheid duidelijk maakt. Als aangename schilderkunst is dan nog van haar Xo. 3. de goede kindermeid te vermelden, waai- een negerin, in rood gekleed, een kindje in geel vastfrsgilde omstreeks 1665. Museum te München ' Francais de Bolcskey (Tentoonstelling van Lier) Landschap houdt. Het vrouweportret van Bobeldijk (20) behoort misschien niet tot de meest typische van dezen schilder, maar heeft in een fleurige huiselijk heid ongetwijfeld iets, dat eer aange naam is. Freule Oalcoen schilderde een meneer B. te paard. Er zit een zeker talent voor kleur in dit werk, maar het verband der vormen van het lichaam etc. is niet juist genoeg, niet noodzakelijk-gerioeg gegeven. Beter is Me j. A. van der Feer in haar portret van een meisje tegen een blauwen grond. Vooral de aandachtigheid in den kop is hier te loven en een zekere stijgingvan de figuur tegenover dien achter grond. Een der beste portretten is dat door II. U. Karnerlingh Onnes van Dr. V. Het is niet het eerste portret van Onnes. dat ik te prijzen heb; de meesten zijn of als kleur óf als onafhankelijke uiting van psy chologie te waardeeren, maar hier is bij alle juistheid een eenvoudige, een natuurlijke gemakkelrkheid in vele opzichten, die het we:'k eerder doet voorbij gaan door wie niet ziet, maar die langer boeit hem. die een menschelijke beeltenis steeds belang rijk wil vinden. Krabbéis de schilder, dien ik niet binnen den kring van mijn waardeering kan krijgen; Iluib Luns is vaardig, in staat tot veel. zie zijn zelfportret, maar hij kan er weinig keer iets van maken, waarin niets stoort en waar de schoonheid ontstaat uit een kleur, die diep en edel is. N. l'ieneman is leeg; hij doet maar wat modern daarbij: als altijd is ('oba Kitsema een der wezentlijke goede schilderessen. Het meisje met de waaier in het wit. etc., tegenover den rooden achtergrond heeft een zwier. die een andere grootere latente; diepte vervangt, maar die voor een Hollandsche iets ongewoons is. en haast fransch van smaak werd. Jan Sluyters negerin met het rosse hemd is een der belangrijke dingen op >St. Lucas. En als kleur, n zooals Ie figuur in de lijst staat heeft het vele der goede eigenschappen van dezen schilder; een ingehoudenbeid in de kleur geeft het in dien zin een deftigheid. Een mogelijkheid tot dis tinctie is in het portret van Mevr. T. v. B. de Meyere. Van de beeld houwwerken noem ik Mevr. Weiss' Harry van Tussenbroek: de eigen aardige kop behield onder haar han den zijn leven en geestigheid. Een onderdeel van deze tentoon stelling wordt nog gevormd door oen verzameling werken van oprichters en eerste leden: van Dorkinderen is er een modelstudie, van Jac. van Looy een modelstudie en skelet (er rond een halven kring van banken met teekenaais) van Meiners een smousje, van Jan Veth twee portretten etc. van Toorop Mussolini (uit 27).... Itij Aaldcrink: Harry Kooien Deze Kooien is een leerling van de Amstenlamsche Akademie, ging. Lim burger. terug naar Limburg, naai' Heer. Wanneer ik liet werk goed bezie. lijkt me dat dit een verkeerde gangvan hem is geweest. Deze werken, vertoonen in 't algemeen zoowel in de figuur als in liet landschap een neiging tot innigheid maar die door gebrek aan een wezentlijken prikkel tot sufheid kwam. Ook innigheid moet intensiteit bezitten ! Ik vermeld a's twee werken, beter dan de anderen. beide in een duistere kleur: de vrouw met het blauwe schort en het dorpsgezichl. f Hij van ? Eiicr, Fraiicois <lc Kölcskt-.v Ik zou haast schrijven: hupsch van schriftuur zijn deze schilderijen, land schap en figuur, zoo ge daaronder ver staan wilt een elegantie, zonder den weemoed, die haar groot maakt. Het beste zijn dan ook die werken. waar het ..schrijvend" element der schilderkunst het gemakkelijkst kan worden gegeven, o. a. een dorpsgezicht met huizen en ranke hoornen. een moestuin erbij, of dat met kippen 1) ij een boerenhuis. 10 n de kleur is. natuurlijk van den/elfden, aard als de lust tot het neerschrijven van de vormen is. Ook zij heeft niets zwaars. is eer luchtig in haar rooden, in haar geel en groen of rood en geel. Alles te saam heeft deze kunst iets van een glas goeden aangeiianien wijn. d ie zeker niet zwaar is. PLASJSOHAERT X'ieuwc Fred Marion: Mijn yfheini't Een verklaring van onverklaarbare expe rimenten uit mijn praktijk. Uitgave: Ernst Krauss. Amsterdam. H . AsMon.-IVolfc, tolk bij de ('rimineele- en civiele rechtbanken, De Roes der HfisiÜKtfl. CJ eau toriseerde vertalingvan J. L. J. F. Ezermau. Met 35 illustraties. Uitgave van J. Philip Kruseman te 's-Gravenhage.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl