Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 NOVEMBER 1930
l
Uit: Die Generallinie"
BI O SCO P Y
door L. J. Jordaan
Eisenstein's Generallinie"
,,»e Uitkijk"
HET is pijnlijk dit werk terug te zien pijnlijk
om het plotselinge, ontstellende besef, van
hetgeen wij in de zwijgende film verloren. Met een
schok ontwaken wij uit de loome beneveling,
waarin wij zoo zachtkens aan, alle nutteloos verzet
moede, zijn weggegleden. De beneveling van zoete
likeurtjes, dure sigaretten, kirrende lachjes en
banjo'ende negers waarin heel de verslappende
cabaret-atmosfeer der klankfilm ons sinds een jaar
gevangen houdt. Alles, wat wij manmoedig en
desperaat trachten te waardeeren: de amusante
nabootsing van onbeduidende kluchtspelletjes, het
oprechte maar systeemlooze gezoek en geprobeer
met klanken en beelden, de invasie van arrogante.
meesterlijk spelende" acteurs... . het vervaagt
tot een kwalijken, aicoholischen droom, wanneer
wij staan tegenover deze imposante, zuivere en
schoone realiteit. Als de diepe, bronzen stem van
een torenklok komt dit machtige werk op ons toe
wegvagende in de dreunende golving van zijn
zware galmen de verwarde, tinkelende
speeldoosklankjes, die wij met moeite trachten te ontcijferen.
Waarom zoo vragen wij in arren moede
waarom moest deze gave, superbe, waarachtige
kunst ontijdig versterven? Waarom moest het
schoone, ernstige woord, waarnaar wij juist aan
vingen bewogen en eerbiedig te luisteren, moed
willig worden afgesneden, terwille van het zoekende
gestamel van een zuigeling?
Want het lied der beelden in deze zwijgende
kunst zingt langer in ons na, dan het zoetste
gekweel van gefilmde zangers het rythme,
waarin wij willoos worden opgenomen is heftiger,
teederder, koninklijker dan van welken tierenden
film-jazz-band ook de gedachte tenslotte, die
ons omspant, werd klehimender, welsprekender
uitgedrukt, dan de duurste luidspreker zal ver
mogen.
Duidelijker dan ooit zijn wij ons bewust, hoe
met de zwijgende film inderdaad een kunst ver
loren ging nu wij nog eens tegenover Eisenstein's
Generallinie" staan: een harer gaafste uitingen !
Bij gelegenheid van Eisenstein's bezoek, toen
hij op initiatief der Fiin-filmdirectie hier naar
toegekomen voor de Filmliga-Rotterdam de
eerste fragmenten van dit geweldige werk draaide.
werden te dezer plaatste de Kussische kunstenaar
en zijn schepping uitvoerig besproken. Met alle
voorbehoud,, dat-men ten aanzien van fragmenten
nu eenmaal dient te maken.
Nu wij eindelijk tegenover het complete oeuvre
staan, kan dit gunstige oordeel slechts bevestigd
worden. Komt het, doordien wij na lange
ontbe«BHHBAAI. A0KNTKK VOO*
AMATBUK IHSO-UITKUSTMJStJ
FOTO-SCHAAP & Co.
? PUI 8 AM8TRRDAM
ring de zwijgende film dubbel waardeeren of was
,,Tien dagent die de wereld deden wankelen"
inderdaad de cerebrale repetitie van een al te
vaak behandeld thema?. . . . vast staat, dat ..Gene
rallinie" een oneindig oprechter, hartstochtelijker
indruk maakt dan Eisenstein's laatste
revolutieepos.
Gelijk bekend, heeft Eisenstein bij een voor
dracht voor de Filmliga-Amsterdam, het
kunstom-de-kunst"-principe met beslistheid afgewezen.
Meer nog dan zijn Potemkin" is Generallinie"
een zuiver utiliteitswerk een stuk sociale arbeid,
als het aanleggen van een kanaal of het slaan van
een brug. En inderdaad vertoont ..Die
Generallinie" al de constructieve schoonheid van een
brug - de brug, geslagen van een groeiende civili
satie naar een achterlijke barbaarschheid. Wij
bewonderen zeer y.eker de klemmende doelmatig
heid van dit machtig bouwsel, dat met zijn superi
eure techniek nochtans voor de aüereenvoudigsten
toegankelijk is. Maar de Geest blaast werwaarts
hij wil en ook de meest barsche ontkenning van
den bouwmeester kan onze overtuiging niet
doen wankelen, dat wij in dit stuk
beschavingspropaganda een kunstwerk hebben te 7,ien van
den eersten rang.
Een criticus heeft ..Die Generallinie" vergeleken
met Zola's ,,La Terre" en inderdaad komt de
Fransche meester ons door dit epos van de aarde
Eisenstein met twee stars" uit Die
Generallinie": de boerin Marfa en
haar baby
nader dan in do kunstig nagemaakte Zola's die
ons van tooneel en projectiedoek den laatsten tijd
hebben toegesproken. Het is grootseh, machtig
en gruwzaam als de aarde zelve de geuren van
bloed, zweet en mest st'jgen er uit op. liet kent
geen ander mededoogen, dan dat der Natuur, die het
evoqueert: het mededoogen va» den dood. die
aan allo lijden een einde maakt, terwille van het
Jonge en Nieuw*», dat komende is. Maai- hoc
verheven is deze onpersoonlijke, noodzakelijke
wreedheid hoe verstilt /.ij ons tot een milde
berusting ! Vergelijk eens het sterven van den
stier in een laatsten, vertwijfelden kamp om de
opengereten aarde met hot sadistische
scheeviuesexperiment in Bunuel's Chien Andalou." Ver
gelijk eens het onvergetelijke beeld -der
menschelijke trekdieren met de huilerige narigheid van
den grooten acteur X. of Y. Vergelijk eens de an
tieke grootheid dier boeren-madonna. welke haai'
huis ziet afbreken, met de tallooze opgeverfde,
effectvolle moederplaatjes van de Amerikaansche
film!
Onder den wijden, strakken hernolkoepel ziet
Eisenstein den nietigen, moedigen mensch,
trionifeerend door zijn intellect, ondergaand als al wat
leeft heersclier en atoom tegelijkertijd.
Het is een groote, verheven gedachte, als wij
lang ontwend waren door de film te zien uitgedrukt.
Uit: Die Generallinie"
Over de techniek en de kwaliteiten van het werk
valt. na de eerste bespreking der fragmenten, weinig
meer te zeggen. Het is Eisenstein in zijn volle
kracht de Eisenstein der ..Potemkin"
misschien zonder het stormend lan en de uiterste
conciesheid van dit meesterwerk maar, voor
zijn doen, bezonkener en meer overwogen. Po
temkin" had al de bekoring, al de meeslependheid
e'nor toomelooze improvisatie: noch de be
roemde scène met de kozakken op de trappen
van Odessa, noch het prachtige, mistige
havenbeeld kwamen, om maar iets te noemen, in het
oorspronkelijk manuscript voor. Zij waren het
gevolg eener oogenblikkelijke inspiratie, door
de situatie van het oogenblik den kunste
naar bezielend. Dergelijke geniale toevalligheden
lijken in ..Generallinie" buitengesloten. De aard
van hot werk, dat in de eerste plaats gedocumen
teerd betoog voor moeilijk toegankelijke breinen
beoogt te zijn, verzet zich daartegen. Maar daarvoor
in de plaats kwam een vindingrijkheid, een kracht
van beelding, een overtuigende logica in bouw en
constructie, die on/.e bewondering wekken door
hun eenvoud, zoowel als door hun universeel
effect. Want het simpele gebaar der gevouwen
handen van Marfa. l.apkina spreekt met gelijke
kracht tot het schamele intellect van den
Hussischen steppenbewonor. als tot onze verwende,
door ,,kunstige" dramatiek verworden mentaliteit.
Het prachtige symbool van den bovruchtonden
stier, wordt in zijn kuische grootheid begrepen
zoowel in het Armenische borgland, als in de
Westersche metropolen.
Ma-ar overal ovenals in de Potemkin"
brandt achter Kisenstein's magistrale montage
zijn hartstochtelijke vitaliteit, zijn bedwelmend
rythme. /,ijri demonische bezetenheid. Kn meer nog
dan in de ..Potemkin" verbaast hij door een
picturale dramatiek, als alleen de kunstenaar die
zijn instrument, de camera, liefheeft en nimmer
forceert, vermag te scheppen. De reeds vermelde
shot's van het trekkend iiionschonpaar mot de
diei'lijk-smartelijko tronies, het door de stugge
aarde zwoegende kouter en do in opperste spanning
trillende, naakte voeten, vormen hiervan wel een
der schoonste voorbeelden.
Zoo heeft dan in het kleinste theater van onze
goede stad, het grootste filmwerk, dat in circulatie
is een onderkomen gevonden. Met een dergelijke
daad heeft ,.De Uitkijk", voor/.oover dit nog noodig
ware, haai' bestaansrecht overtuigend bewezen.
l.aat ons verheugd constateeren, dat dit feit door
geen oordeel van beteekenis meer wordt tegen
gesproken.
En wonden wij ons nu weer met gelatenheid
en den moed der wanhoop naar de kweelende on
oroei'ondo schaduwen, die ons nog zooveel te
zoggen hebben aan liedjes en zonuwlachbuien. . . .
nét echt '.
Sisiphus !
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivon»
Vraagt brochures
en demonstraties
CAPI
? O UAr.
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
'?KMundlga raad en voorlichting.