Historisch Archief 1877-1940
No. 2789
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 NOVEMBER 1930
Radio en
Grammofoon
Radiocritlek
HET wil mij voorkomen, dat de
radiobezitter die niet al te
eigenwijs zijn muziek zoekt, in enkele
jaren een bescheiden muziekgeleerde
kan worden.
Wanneer we nagaan wat wij in de
afgeloopen weken al niet voor
muziekwetenswaardigheden hebben kunnen
vernemen, zal ieder dat moeten toe
geven. We hebben in onze herinne
ring de redevoeringen van den heer
Tiggers over Symfonie en Concerto
grosso, van Willem Landréen Hans
Kindier resp. over Oud-Fransche mu
ziek en J. S. Bach, om bij de Holland
ache uitzendingen te beginnen. En
dan wordt ons vooral uit
Duitschland een lawine van muziekweten
schap gezonden door professoren en
minder-geleerden, die om strijd ons
de geheimen van het vak trachten
bij te brengen.
Eén sprak over Das Tor Asiens"
en vertelde ons over muziek en dans
in Kaukasië. Anderen weer lichtten
ons in omtrent het Vlaamsche volks
lied, de gezangen van waschvrouwen
en straatzangers, de klanken die
tromJbones en tuba's voortbrengen, en het
wezen der Japansche volksmuziek. We
hoorden voorts de aller-onbekendste
werken van Mozart, en Igor
Strawinsky die zélf zijn pianosonate voor
speelde. Dit alles verdiept stellig het
muzikaal begrip van den aandachtigen
luisteraar, en maakt hem tevens zeer
critisch voor wat er in zijn naaste na
bijheid door onze landgenooten alweer
voor gruwelijks wordt uitgekraamd.
Waarom geeft de Kro een
Troubadour"-uitvoering, wanneer we deze
opera toch zoo dikwijls van Italiëzélf
en ook van goede gramofoonplaten
kunnen hooren ? Al is het Bossche man
nenkoor ook nog zoo goed bij stem en
al blazen de Infanteristen van het
zesde regiment op hun best, dit alles
belet den operaliefhebber niet een ver
gelijking te maken met een opvoering
door vakmenschen, en zich daarna af
te vragen waarom de Kro de uitzen
ding gaf tot meerdere eer en glorie van
het dilletantisme. En vervolgens vraagt
men zich af waarom in de pauzes
iemand Brabantsche schetsen moest
voordragen, terwijl dit alles als volgt
wordt aangekondigd: Opera en Dr
(d.i. de Brabander) is gelijk Ernst en
!Luim".
Waarom ook moet een heer met
'baritonstem een geheele serie liederen
van Tosti zingen, die per
gramofoonplaat van Enrico Caruso toch gedeci
deerd beter klinken?
Sommige Duitsche stations brengen
ter vervanging van middelmatige
plaatselijke beroemdheden" platen
De gedachten van Schopenhauer
zijn zoo juist versche
nen onder den titel
CHARLVARIUS
KLUSJES EN
KLIEKJES
naar Schopenhauer
GEBONDEN f 2.
Door den inhoud en de smaak
volle uitvoering een prachtig
ST. NICOLAAS - GESCHENK.
In lederen boekhandel verkrijgbaar
N/V. H. D. TJEENK WILLINK & Zn., HAARLEM
van eersterangs kunstenaars, die dan
zér Duitsch, maar niet ten onrechte
worden aangekondigd als Meister
ihres Fachs". Een goede gewoonte
overigens.
Zooals wij zagen komen uit het
Oosten en uit eigen land veel muziek
lessen. Doch Engeland onderwijst ook.
en lang niet het slechtst, allereerst door
het dagelijksch half-uurtje, dat het
voornaamste uit de muzieklitteratuur
brengt, en dan door de vele goede
symfonieconcerten waarbij haast altijd
eersterangs solisten optreden. De goede
muziek in superieure uitvoering kan
tenslotte ook beter voor zichzelf pleiten
dan een zeergeleerde heer wiens woor
den meestal wel den getrainden mu
ziekliefhebber en juist niet dengene
die opgevoed moet worden bereiken.
In verband met door de Avro uit
gezonden guitaarmuziek wijs ik er nog
eens op hoe goed dergelijke, en over
het algemeen alle werkelijke kamer
muziek past in de beslotenheid van
onze huiskamers. Ondanks afdemping
is orkestmuziek eigenlijk te omvang
rijk voor de kleine ruimte. De
grootsche vormen die vaak een gecompli
ceerde en zware instrumentatie mee
brengen, verdragen het niet samen
geperst te worden, zelfs niet tot het
zachtste volume. Maar de bescheiden
guitaar bijvoorbeeld, wanneer ze goed
bespeeld wordt, verrukt steeds door
subtiele nuances en een innigen klank,
welke zeer eenvoudig is en door den
aard van 't instrument nooit kan
verworden tot smeltend geteem. Kr is
ook een guitaarspeler met
wónderlijken aanleg. Hij heet Andrea Segovia,
en er bestaan goede gramofc
-onopnamen van zijn spel. Wellicht hoo
ren wij ook hem e^ns spoedig in onze
kamers. . . .
Til.
TELEFOON
door Cel 2
lHiok<*ii
Wie zich ook voor de techniek
van de grammofoon, voor haai' theo
retische grondslagen en toekomstige
ontwikkeling interesseert, vindt in
twee zoo-juist verschenen boeken eeri
uitmuntende oriëntatie en tal van
waardevolle inlichtingen.
Het eene is ,.Le phonographe et ses
merveilleux progrès," door P. ll
mardmquer. (uitgave van Maison et
Cie. Parijs.) De schrijver behandelt
de grammofoon in al haar toepassin
gen, ook voor de filmbegeleiding.
In bijna driehonderd bladzijden, met
tientallen toekoningon en foto's ge
llustreerd, krijgen wij achtereenvol
gens een b reed e uiteenzetting van de
geschiedenis van de grammofoon,
waarbij ons o. in. zonder chauvinisme
verteld wordt, dat Charles Cros alleen
maar theoretisch iets voor de
phonograaf beteekend heeft, en dat Edison
moet beschouwd worden als .Je
réaliftttteur" van het apparaat.
Voorts wordt een bevattelijke, maar
geenszins oppervlakkige uiteenzetting
van de opname- en
reproductietechniek gegeven, gevolgd door een
beschrijving van de platen-fabricago.
Zeer origineel is het hoofdstuk
over de moderne apparaten, waarvan
de hoofdtypen duidelijk ontleed wor
den. De slothoofdstukken zijn dan
gewijd aan electrische grammofoons.
aan de gangbare werken, aan de
cinematografische toepassing en. . . .
aan het apparaat van de toekomst.
Do ware grammofoonliefhebber zal
er een schat van wetonswaardigs in
vinden.
Wie een weinig ingenieursaanleg
heeft en niet bang is voor wiskundige
formules, kan zich ook wa.gen aan het
Bom, rom, tetteret, bom, bom !
Rataplan, rataplan ! !
-?Wat zegt u. juffrouw? Een
tikje getikt?
Heeft u dan niets gelezen?
O, juffrouw ! Hoe kan het
bestaan ! Heeft u dan uw hart niet
voelen trillen toen u uw krant opnam
waarin het stond?
Of ik het heb over de
huwelijksadvertenties ? Neen, edele juffrouw.
Ik bedoel niets meer of minder dan
de heerlijke samenkomst van de af
stammelingen van de helden die in
den Tiendaagschen Veldtocht zich met
roem, lauweren en stof bedekten.
Ja, juffrouw. Zij kwamen te
Bergen-op-Zoom bijeen, vlak tegen
de Belgische grens aan.
Juist, nog al gevaarlijk, want
hoe gemakkelijk zou het niet geweest
zijn om n stap te ver te doen en
dan... .
Ik hoor zelfs dat het generaal
Duymaer van Twist. . . .
- Natuurlijk was die er bij. Die
ontbreekt «ooit waar op omei
vadeilaiidschen boden een heldendaad te
verrichten is. Ik zei dat het den
Generaal zelfs de grootste moeite
gekost moet hebben do helden....
--- Nou. ja. do afstammelingen der
helden maar volgens de wet van
M ondel
- - Neen. niet Mr. M endels. . . .
In ieder geval heeft het hem do groot
ste moeite gekost de hoeren te be
letten de grens over te trokken en. . . .
Ja, juffrouw, echt heldenbloed
verloochent zich nooit en ik hoop
maar n ding dat de Belgen in
deze betooging geen reden zullen zien
om ons den oorlog te verklaren
hoewel. . . .
Juist, juffrouw, spelen met vuur!
H zegt het en heel het voorzichtige
vaderland denkt hot, maai' houdt
het vurige bloed maai' eens in toom
als je overgrootvader tien dagen ach
ter elkaar. . . .
Natuurlijk lag hij de nachten
in zijn bed want anders zou de reke
ning niet kloppen. . . .
Precies. Ik zei: als uw over
grootvader tien dagen achter elkaar
held is geweest, want onder ons ge
zegd en gezwegen is er ter wereld
niets zoo moeilijk als held te zijn
en te blijven. Vooral te blijven.
Maar n ding is gelukkig. Dat
ze daar aan den overkant der grens
tenminste gezien hebben dat de
Nedeiiandsche leeuw nog klauwen
heeft, dat het roemrijke
heldengeslacht niet is uitgestorven en dat als
morgen de dag mocht komen, de
groote dag, onze afstammelingen van
de Tiendagers, niet alleen tien dagen
als het moet, maai' desnoods tien
jaar in het veld zullen blijven ! De
Kuyter leverde maar een
driedaagschen zeeslag, onze overgrootvaders
vochten tien dagen achtereen en wij,
hun achtorkloinzonon zullen....
Of er van de tiendaa.gsche
heldon iemand gesneuveld is? Neen,
juffrouw maar er waren er wol een
paar bij. die dronken waren, dronken
van heldenmoed.
l'ivoies, juffrouw, en daarom
gaan ze in Borgen-op-Zoom ook niet
vechten maai' eten en drinken de
tionurige eetdag ! Hoera, hoera! hoera!
Hataplan, rataplan. rataplan ! ! !
gedogen en waardevolle boek dat
P. Wilson en (i. W. Webb. twee
redacteuren van hot Kngelsche
tijd
schrift The Gramophone" schreven
over ..Modern gramophonos and
electrical reproducors." (Uitgave van
Cawoll, Londori.)
Het is stellig hot meest geavanceer
de en theoretisch-doorwerkte boek
over het onderwerp. Op
zuiver-wetenschappelijke methode wordt eerst een
uiteenzetting gegeven van de ge
luidsleer, vervolgens worden de ver
schillende opname- en
woergavo-systemen besproken, en vindt men
soundbox, hoorn <.-n toon-arm uitvoerig
behandeld. Tenslotte wordt ook aan
verschillende stoornissen aandacht- be
steed.
Hot tweede deel van 't boek behan
delt do electrische toepassing:
piokups, luidsprekers en
versterkingsapparaten.
Van veel belang is ook de uitvoerige
bibliografie, welke achterin gegeven
wordt, en vooral de lange lijst van
patenten loopend tot 1928.
Het geheel is meer voor specialis
ten bedoeld, maar ik durf wedden,
dat al menige enthousiast onder ons
op weg is dat te worden.
Adverteert
m
de G
roene
Dat is een zin dien ge
dikwijls leest.
Waarom juist in
DE GROENE ?
Omd* DE GROENE in
hèt geheele /and gelezen wordt
door hef besfe publiek door
het pubiek dot iets fe besteden
heeft. De adverteerder behoeft
niet te betalen voor een ver
spreiding, waarmee hij hon
derdduizenden bereikt, die
juist niet tot hef koopkrach
tige publiek behooren, maar
hel betaalt hem om in
dit blad te adverteeren, dat
hem direct in contact
brengt met hef publiek dat
hij zoekt.