Historisch Archief 1877-1940
M». 2769
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 NOVEMBER 1930
Tusschen Censuur en Mexicaanschen Hond
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
son . . . . corps balance!
MUZIEK
door Constant van Wessem
Concertgebouw-sextet
HET Concertgebouwsextet dat zooals men
weet tegenwoordig tot een kamerorkest is
uitgegroeid gaf ditmaa.1 onder leiding van
Monteux de premières van een nieuw stuk van
Poulenc, Aubade" en van een vroegen Hindemith.
de eerste van zijn Kanirnermusiken."
De Aubade" van l'oulenc (die niets met een
NI KUHSÏHANOEL P. DE BOER
Heerengracht 474 Amsterdam
PIJKE KOCH?
KOR POSTMA
KAREL WILLINK
TOT 26 NOVEMBER.
aubade te maken heeft in il en. zin van een zangkoor
niet gebruikelijker! regen op den Dam. maai- een
balletscène is. zich afspelend in den vroegen morgen
als de zon opkomt) is een werk in den
tegenwoordigen neo-classicistischen stijl, waarin de moderne
jonge Franschen blijven volharden, een vlot,
behagel i j k en luchtig geschreven stuk muziek.
muziek, die wil behagen en afkeerig blijft van alle
gewichtigdoerierij zonder zin. Simpel, scherp gelijnd,
van eenvoudige melodische structuur, musiceerend
en van toon op het populaire af, laat het stuk geen
diepen indruk na, maar dat is ook volstrekt niet
de bedoeling en verbaast ons ook niet .l'oulenc,
die nooit een diepzinnig man heeft willen schijnen.
kennend. Het publiek, dat van de modernen geen
..welluidendheid" gewend is, schrok wellicht een
beetje van zooveel nonchalante vlotheid en van
zulke, overigens niet banale, melodische gemakke
lijkheid. Men kan aan het eerie der acht onder
deden waaruit het bestaat de voorkeur geven
boven het andere, niemand kan ontkennen, dat
deze muziek charmant klinkt. Een attractie
vormde nog het aanwezig zijn van den componist,
die zelf de klavierpartij van zijn concerto chor
graphique pour piano et dix-lmit Instruments"
speelde.
Beter werd het stuk van Hindemith opgenomen..
Hindeniith beschikt over een muzikalen motor,
die het altijd weer doet." Deze eerste der
Kammerrnusiken is wellicht de meest roekeloos
voortmusiceerende. de brutaalste wat haai' rvthmisclie
VAN DER HELST SIGAREN
OEDÏSIGAREI II KEI BESCHAAFDE VERPAKKING
en melodische effecten betreft, alle' stemmen
blijven onderworpen aan een ..niir nichts dir
iiichts"-speel-allure. een echt staal van
Ilindeinitli's door elkaar loopende lijnen. <j])genonien
in een centraal motorischen voortgang. \a het
quartet. voor drie houtblazers en een triangel
overstelpt de finale ons niet een moderne inter
pretatie van den dancing, een soort foxtrot met
ruwe rvthmische stooten. waarop als op een deun
alle muziek wegstroomt. Dit geheele stuk werd
knap dooi- liet kleine kamerorkest onder leiding
van .Monteux gespeeld, beter dan het concert
voor clavccvmbel. fluit en viool van Bach. dat
den avond opende en waarin nog al wat aan de
duidelijkheid haperde. Kn dat men in onzen lijd
niet als clavecimbel-spcler wordt geboren leerde
ons ook Spaanderman, die op zijn instrument
soms een wat ai te /.onderling geraas voort
bracht. ? ..{
POL ROGER&Ci
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM