De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 15 november pagina 5

15 november 1930 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

M». 2769 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 15 NOVEMBER 1930 Tusschen Censuur en Mexicaanschen Hond Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan son . . . . corps balance! MUZIEK door Constant van Wessem Concertgebouw-sextet HET Concertgebouwsextet dat zooals men weet tegenwoordig tot een kamerorkest is uitgegroeid gaf ditmaa.1 onder leiding van Monteux de premières van een nieuw stuk van Poulenc, Aubade" en van een vroegen Hindemith. de eerste van zijn Kanirnermusiken." De Aubade" van l'oulenc (die niets met een NI KUHSÏHANOEL P. DE BOER Heerengracht 474 Amsterdam PIJKE KOCH? KOR POSTMA KAREL WILLINK TOT 26 NOVEMBER. aubade te maken heeft in il en. zin van een zangkoor niet gebruikelijker! regen op den Dam. maai- een balletscène is. zich afspelend in den vroegen morgen als de zon opkomt) is een werk in den tegenwoordigen neo-classicistischen stijl, waarin de moderne jonge Franschen blijven volharden, een vlot, behagel i j k en luchtig geschreven stuk muziek. muziek, die wil behagen en afkeerig blijft van alle gewichtigdoerierij zonder zin. Simpel, scherp gelijnd, van eenvoudige melodische structuur, musiceerend en van toon op het populaire af, laat het stuk geen diepen indruk na, maar dat is ook volstrekt niet de bedoeling en verbaast ons ook niet .l'oulenc, die nooit een diepzinnig man heeft willen schijnen. kennend. Het publiek, dat van de modernen geen ..welluidendheid" gewend is, schrok wellicht een beetje van zooveel nonchalante vlotheid en van zulke, overigens niet banale, melodische gemakke lijkheid. Men kan aan het eerie der acht onder deden waaruit het bestaat de voorkeur geven boven het andere, niemand kan ontkennen, dat deze muziek charmant klinkt. Een attractie vormde nog het aanwezig zijn van den componist, die zelf de klavierpartij van zijn concerto chor graphique pour piano et dix-lmit Instruments" speelde. Beter werd het stuk van Hindemith opgenomen.. Hindeniith beschikt over een muzikalen motor, die het altijd weer doet." Deze eerste der Kammerrnusiken is wellicht de meest roekeloos voortmusiceerende. de brutaalste wat haai' rvthmisclie VAN DER HELST SIGAREN OEDÏSIGAREI II KEI BESCHAAFDE VERPAKKING en melodische effecten betreft, alle' stemmen blijven onderworpen aan een ..niir nichts dir iiichts"-speel-allure. een echt staal van Ilindeinitli's door elkaar loopende lijnen. <j])genonien in een centraal motorischen voortgang. \a het quartet. voor drie houtblazers en een triangel overstelpt de finale ons niet een moderne inter pretatie van den dancing, een soort foxtrot met ruwe rvthmische stooten. waarop als op een deun alle muziek wegstroomt. Dit geheele stuk werd knap dooi- liet kleine kamerorkest onder leiding van .Monteux gespeeld, beter dan het concert voor clavccvmbel. fluit en viool van Bach. dat den avond opende en waarin nog al wat aan de duidelijkheid haperde. Kn dat men in onzen lijd niet als clavecimbel-spcler wordt geboren leerde ons ook Spaanderman, die op zijn instrument soms een wat ai te /.onderling geraas voort bracht. ? ..{ POL ROGER&Ci LE CHAMPAGNE EN VOGUE JAGER-GERLINGS HAARLEM

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl