Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 22 NOVEMBER 1930
No. 2/po
Radio en Grammofoon
Edmimd Meïsel overleden
VOOR DE moderne filmmuziek
en zijdelings ook voor de me
chanische muziek in het algemeen,
beteekent het overlijden van den com
ponist Edmund Meisel stellig een
ernstig verlies. Meisel toch is een der
?weinigen geweest, die zich in de
practijk ernstig heeft bezig gehouden met
de vraag, of het wel mogelijk is een
zelfstandige filmmuziek te schrijven,
die in werkelijkheid filmmuziek"
is, en geen adaptatie van een reeds
bestaande, eigenmachtige muziek bij
een reeds bestaande, zelfstandige film.
Zijn werk stond eigenlijk apart van
de vervaardiging van klankfilms, en
bewoog zich op een speciaal terrein,
dat tengevolge van de snelle
overheersching van soundfilm over bege
leide stomme-film min of meer in
de verdrukking is geraakt. Toch is
Meisel's werk op het tusschengebied
het noodzakelijkste en wellicht ook
dankbaarste geweest wat hij verrichten
kon. Hij koos de beste
experimenteergelegenheid.
Orkestmusicus van huis uit. en uit
bittere noodzaak gedwongen deel uit
te maken van bioscoop-strijkjes, kwam
Meisel al ras tot de ervaring, dat
filmmuziek alleen doeltreffend en
onvoorwaardelijk kan zijn. wanneer
ze als noodzaak ontstaat uit het
filmwerk zelf, wanneer haar rhythme
geboren wordt uit de rhythmiek der
filmbewegingen, haar melodie ontstaat
uit de stemming van het filmbeeld,
haar klankkleur in overeenstemming
blijft met de perspectieven van etk
film tafereel.
De Potemkin-muziek van Meisel
is het proefstuk geweest waarin
deze principes werden uitgewerkt.
Juist omdat deze muziek ontstond
uit een cinematografische noodzaak,
uit de behoefte om het zichtbare
rhythme ook hoorbaar te accentueeren
en met geluidsassociaties bepaalde
beelden een sterker relief te geven.
Vandaar dan ook dat Meisel nooit
voor naturalistische geluidsimitaties
terugschrok; een kanonschot op de
film werd ook een muzikaal kanon
schot, ofschoon vaak gestyleerd. toch
altijd als echt" herkenbaar. Hij
gebruikte het sterkste bindmiddel
voor het geheel, een doorloopend en
vastgehouden rhythme, soms in zeer
ingewikkelde combinaties. Het orkes
traal vastleggen van machinegeluiden
was zijn fort.
Begrijpelijkerwijze zocht Meisel
zijn heil ook niet in gangbare muzikale
composities. De vormen der absolute
muziek danken hun bestaan en nood
wendigheid aan geheel andere wetten
dan de muziek welke in dienstbaar'
heid aan andere kunsten geboren
wordt. De compositie van werkelijke
filmmuziek heeft in wezen het meeste
gemeen met montage; in dit opzicht
pleit het voor Meisel's rasechtheid,
dat de melodische zijde van zijn muziek
het zwakst was. Het is niet ondienstig
in dit verband er aan te herinneren,
dat een der eerste zelfstandige
filmmuzieken, Satie's begeleiding voor
Entr'acte", eenzelfde melodisch man
co bezit, en dat bij een componist
aan wiens melodische vindingrijkheid
men overigens nooit heeft behoeven
te twijfelen.
Met zijn muziek voor Potemkin"
en De schroef" stond Meisel stellig'
nog aan een begin; hij was nog jong,eu
in den tijd dat men nog volop het recht
heeft te experimenteeren. Hij was pas
aan een klein deel der mogelijkheden
toe, ook wat betreft de compositie
van zijn zoogenaamde
Gerauschmusik."
Men herinnert zich wel, dat nog
niet zoo heel lang geleden bij
Polydor een twaalftal grammofoon-op
namen van hem op zes platen uitkwa
men, onder den gezamelijken titel
Gerauschmusik". Dit waren de re
constructies van allerlei toevallige"
geluiden door middel van orkestrale
effecten, en meer dan dat
:hetrhythmiseeren, regelmatig (dus muzikaal)
maken daarvan. Zoo vervaardigde
hij verschillende soorten van
machine-geruisch," daarnaast
veldslaglawaai," een vertrekkende trein"
die eigenlijk een hypertrophie van
Ilonegger's Pacific is geworden,
ook een trein-catastrofe." verschil
lende vormen van proccssie-muziek
(nergens vond ik een betere muzikale
karakteristiek van het begrip fana
tisme") en enkele fragmenten die hij
Khythmus" noemde, omdat ze geen
enkel realistisch verband hebbon.
Hij heeft in deze verschillende platen
niet alleen op een gelukkige wij ze het
onmuzikale geluid in zijn muzikale
componenten ontleedt, maar hij heeft
soms, langs dezen experinienteelen weg,
een zeer ongewone orkestklank weten
te vinden, en in de opnamen van
Rhythmus" voor de grammo
foon van meet af aan geconcipieerd.
zelfs een vorm van absolute
mechanische muziek" bereikt. Ik
weet niet of hij plannen had ook in
deze richting door te werken, maar
mij dunkt dat niet alleen op de gra
fische wijze die Moholy Nagy aangaf.
maar ook op deze manier van Meisel
nog frappante dingen zouden te be
reiken zijn, en mogelijk nieuwe ge
bieden ontgonnen kunnen worden.
Meisel's pogingen zijn ontijdig be
indigd ; maar de wereld staat niet stil.
Wie wordt zijn opvolger?
LOU LU'HTVELD
Uitzendingen in getallen
GEEN angst! Dit artikel zal geen
getallen bevatten het is slechts
mijn bedoeling om een paar woorden
te schrijven over de ongelooflijk dege
lijke wijze, waarop de Duitsche om
roep liet technische gedeelte van het
bedrijf heeft georganiseerd. Wie daar
mede eens goed heeft kennis gemaakt.
moet weer tot de konklusie komen,
dat de faam van Duitsche Gr
ndlichkeit" niet een onrechtvaardige
lof is.
Er zijn in Europa nog tal van zend
stations, waar het zenden bestaat uit
het in bedrijf stellen van een zender,
waarvan men weet. dat hij in staat is
om trillingen in den aether te ver
wekken van een bepaalde golflengte
en het laten musiceeren voor een duur,
waarvan men weet. dat het een micro
foon is. Zoo'n bedrijf is ongeveer op
dezelfde wijze tot stand gekomen als
het radiotoestel van den luisteraar,
die het zelf bouwde. Hij heeft
onderdeelen bij elkaar gekocht, lampen,
transformatoren, spoelen en conden
satoren en het toestel geeft geluid.
Hoe dat geluid er uitziet, en of het
zooveel als maar mogelijk is gelijkt op
het geluid, dat voor den microfoon is
gemaakt, daarvan heeft de
eigenbouwer meestal geen idee. Hij heeft
wellicht de beste onderdeden gekocht,
die hij kon krijgen en hoopt daardoor
op de beste resultaten. Maar zeker is
liet niet, dat hij er de beste resul
taten mee krijgt, want het staat
heelemaal niet vast. dat hij de onderdeden
heeft gekocht, die het beste bij elkaar
passen. Dat kan hij alleen te weten
komen na nauwkeurige metingen.
waartoe de meeste amateurs niet in
staat zijn.
Zoo is het met de zenderij ook. Kr
is tegenwoordig zoo goed als geen
onderdeel meer. dat niet nauwkeurig
kan worden nagemeten, zoodat men
op papier in getallen te zien krijgt,
wat het onderdeel presteert. En daar
door kan men ook bepalen, welke
kwaliteiten de andere instrumenten
moeten bezitten, die in kombinatie
met b.v. de betrokken microfoon
zullen worden gebruikt.
Ik gelooi' niet. dat er in Kuropa een
/.endstation bestaat, waar men u zoo
nauwkeurig kan voorrekenen, wat het
zendapparaat presteert, dan te Berlijn.
Het laboratorium van de Hijkspost is,
dank zij de bijdragen, die de luiste
raars voor hun luistervergunning
moeten betalen, uitnemend ingericht
en daar worden proeven genomen en
berekeningen opgesteld, die de grond
slag vormen voor de uitzendingen van
alle Duitsche zenders. En wat de
kwaliteit van de uitgezonden muziek
aangaat, staan de Duitsche zendei's,
zooals wij ook in Holland kunnen
konstateeren, op de bovenste sport.
Een bezoek aan het laboratorium
en een rondgang door het oude en het
nieuwe Funkhaus is voor iemand, die
zich voor de vraagstukken interes
seert, zeer de moeite waard. Over het
nieuwe Eunkhaus. dat thans zijn vol
tooiing nadert, zal ik berichten, als het
over eenige maanden in gebruik ge
nomen wordt. Dat kan bovendien niet
zoo maar in een paar regels gebeuren.
Heeds in de oude lokalen in de
Potsdammerstrasse te Herlijn is veel
interessants te zien. Daar vindt men
b.v. een studio, waarvan men zoo op
het eerste gezicht zou zeggen, dat het
de meest ongeschikte lokaliteit is om
een uitzending uit te doen plaats
vinden. De wanden zijn namelijk
keurig met mahoniehout bekleed en
men mist er de gebruikelijke gordijnen,
die het geluid moeten dempen. Het
blijkt, dat de wanden met opzet weer
kaatsend zijn uitgevoerd, maar dat
men door metingen precies weet. hoe
de geluidsgolven gaan en de studio
zóó heeft gebouwd, dat de verschil
lende geluidsstroomirigen niet irf elkaar
loopen en het geheel zuiver van klank
blijft. Wie den vorm van de/.e studio
ziet en bovendien bemerkt, dat de
microfoon achter in een door gordijnen
gevormde sleuf staat, begrijpt direkt.
dat men zooiets maar niet
uit-hetvuistje kan bouwen. Hierachter zitten
grondige berekeningen, die men u ook
kan laten zien. Deze en andere be
rekeningen hebben gediend om den
technischen grondslag te vormen voor
liet nieuwe gebouw, dat
vlak bij den Eunkturm
staat. Dwalend door het ^^
gebouw in de Potsdam
merstrasse kunt u in een
kamer komen, waar niet
minder dan zeven
verschillende ..,.*....
staan, waarbij, o],
oogenblik. dat ik er was.
een spiksplinter nieuwe
van een geheel afwijkend principe.
Men was druk bezig om van deze
microfoons curven op te nemen het
is niet uitgesloten, dat men nog eens
komt tot een microfooncombinatie, die
werkelijk in staat is om alle geluid, dat
in de studio gemaakt wordt, natuur
getrouw in electrische trillingen om te
zetten.
]>ijnversterkers, zooals die gebruikt
worden bij het versterken van muziek.
die op grooten afstand van den zender
wordt gemaakt, staan onder geregelde
controle en de eigenschappen van elk
transforniatortje. van eiken lamp. van
eiken weerstand staan op kaart
systemen. De versterke]s zelf zijn ge
bouwd uit die kaartsystemen, liet
klinkt een beetje mal, maar het is zoo.
De ingenieur, die over het bouwen
gaat, zoekt uit het kaartsysteem de
onderdeden uit. die het dichtst komen
bij een volmaakte kombinatie en als
het apparaat in elkaar zit. kan men
tevoren vertellen, hoe de meting zal
uitvallen. Tenslotte kan men dan nog.
aan de hand van de metingen, maat
regelen nemen om het totaalresultaat
te verbeteren. De telefoonlijnen, waar
over de muziek naar den zender gaat,
hebben ook hun doopceel in het kaart
systeem. Er is bijna geen lijn, die voor
uitzending in aanmerking zou kunnen
komen, of men kent zijn eigenschap
pen. En de slechte eigenschappen
worden bij voorbaat zoo goed mogelijk
gecorrigeerd, teneinde bij een spoed
uitzending een goede lijn ter beschik
king te hebben. 11 eet't men er tijd v< >< ir,
dan wordt de lijn nogmaals onder
zocht en zoo noodig worden maat
regelen genomen, die de uitzending ten
goede komen.
Het laboratorium onderzoekt de
lokaliteiten, waaruit uitzendingen van
orkesten en opera's plaats vinden.
schouwburgen en concertzalen. Niet
op het gehoor, zooals elders gebeurt,
maar met het meetapparaat wordt
beslist, waar de microfoon hangen
moet. Het laboratorium neemt ook
de belangrijkste uitzendingen op de
graiiiol'oonplaat op, zoodat aan het
einde van de maand een overzicht
er van gegeven kan worden en rede
voeringen van belangrijke personen
voor allen tijd worden vastgehouden.
Het laboratorium bestrijdt storingen,
zoekt middelen tegen plaatselijke
storingen. K n. ten slotte staat natuur
lijk het zendapparaat zelf onder de
controle van de ingenieurs van het
laboratorium. Doze ingenieurs zijn
zér ambitieus en zér begeerig om
verbeteringen aan te brengen. Het
laboratorium van de Duitsche
rijkspost is een vraagbaak voor vele
ingenieurs van stations bui ten
Duitschland. liet moet gezegd worden, dat
men met liet geven van
medi'deelingen en raad niet gierig is.
l il ons land zouden wij ook zulk
een instituut kunnen hebben. Wan
neer men bedenkt, wat liet laborato
rium van de rijkstelegraaf tot
stand gebracht heeft op het gebied van
de kortegoll'verbinding met Indi
een voorbeeld voor vele landen !
dan weten wij. dat wij er de mannen
voor hebben. Duitscbland zal ons.
helaas, op dit punt wel voorblijven!
L. J. VAX LOOI
L'l-of oons
o]) het
Kun
Rokin
stzaal van Lier
126 Amsterdam»
Oostersche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modorne schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographlca