Historisch Archief 1877-1940
BE GROENE ^AMSTM&AiiiMER VAN 29 NOVEMBER 1930
BOEKBESPEKING
door Albert Heiman
Boel Houwlnk: Marceline
Marceline", het eerste grootere boek van
Roei Houwink, is de -roman der geforceerdheid.
Niet van een der figuren daaruit, maar van den
schrijver zelf. Stel u voor dat iemand die een
opzich-zelf niet onaardig kunstje kent, het altijd en
overal ten beste geeft; die man wordt in een maand
tijds overal versleten voor een maniak, en heeft
alleen nog maar succes bij buitenrnenschen die
nog niet op de hoogte zijn van wat er te koop is.
Zoo heeft Roei Houwink de manie om zijn heldin
voortdurend bizondere dingen te laten doen:
het gewone dat zij bedrijft als bizonder voor te
stellen. Als zij met haar vriendin in de prettigste
stemming naar buiten loopt, dan heet biet: Wan
kelend stonden zij op het bordes, door het zonlicht
verblind". Als zij op een doodgewone middag
vóór een wandeling haar papa groet, voelt zij
een. stekende pijn in haar borst om zijn
eenzaam, heid". Ben meneer die elders met een potloodje
speelt, wrong het tusschen zijn vingers".
Wij leven in. een tijd van groeiend ongeloof. Een
schrijver die zich aan overdrijving schuldig maakt,
kan ons nog mér vertellen. Zijn personnages zijn
karikaturen geworden voor hij het zelf weet.
Beroept hij zich op het recht om zijn creaturen net
zoo te laten overdrijven als hij zelf verkiest, dan
ontzeg ik hem het recht om te spreken van een
cyanen avondhemel". Zoolang wij ademen kunnen
is de lucht stellig niet van cyaan.
Maar zonder blague: de creaturen van Roei
Houwink leven werkelijk in een dergelijke lucht.
Het zijn een soort Mars-bewoners, die bij tijd en
wijle ernstige pogingen aanwenden om op men
schen te gelijken. Des te zonderlinger doet het aan,
dat in dit astrale milieu het Duitsche dienstmeisje
dat in de eerste helft der historie de eenige sympa
thieke rol speelt, ons altijd in het Duitsch toespreekt
en maar al te vaak door anderen in haar eigen taal
beantwoord wordt. Dit soort van naturalisme kan
tot de gekste consequenties leiden, die intusschen
niets te maken hebben met het litteraire
cosmopolitisme dat sommigen, ikzelf niet uitgezonderd,
met recht voorstaan. Een Hollandsche schrijver
heeft altijd Hollandsch te schrijven en daarmee
basta; het is al erg genoeg dat sommigen niet
buiten het goedkoope hulpmiddel van dialect bij
hun boerenromans kunnen.
De psychologie van Marceline is mij totaal
vreemd en onbegrijpelijk. Ik wil wel aannemen dat
«r dergelijke wezens zijn, doch dan zijn ze niet
alleen zóó, dan schuilt er achter hen nog veel meer,
waarover de schrijver niet rept. Marceline is te
simplistisch alleen -maar-goed; tezeer geëxalteerd,
u weet wel, onder schemerlampen voor schilders
dansen en dan als een Vestaalsche naar huis.
Roei Houwink die de dominees zoo goed door
schijnt te hebben, kon beter weten, en voorzien
dat geheel het optreden van zijn heldin een zekere
bewijskracht behoefde.
Het zou geen overdadige welwillendheid zijn in
dit boek een poging van een onzer jongere auteurs
te willen zien, om te komen tot de conseptie van
een moderne vrouwenfiguur. Maar daarvoor is
alles wel wat erg gemakkelijk behandeld en, teveel
gespeculeerd met te-groote woorden. Als
Mavceline zin krijgt om te gaan dansen heet het Open
bloeide de dans in haar". Elke bladzijde hinkt
van de zware rhetoriek.
Eén figuur uit het boek is, dank zij de haat welke
de schrijver hem toedroeg, van de algemeene
zweizucht gespaard gebleven. De dominee namelijk,
die in. teedere oogenblikken de zoete assistentie
van zijn Duitsche dienstbode niet versmaadt, en
die haar wegjaagt als de situatie hem te lastig
wordt. Hij is zelfs zoo verstandig tijdig te sterven
wanneer zijn dochter Marceline zijn delirium en
zijn. oedipus-complex met een naaktdans wil
bezweren. In dergelijke omstandigheden kan men
zich niet beter gedragen.
Vreemd is de christelijk-piëtistische wending die
deze roman naar het slot toe krijgt. Van Ewers
naar het stichtelijk tractaat in vijftig bladzijden.
Is Marceline" niet inderdaad de roman der
geforceerdheid? Houwink moest het eens of met
het een, of met het ander probeeren.
VAN DER HELST SIGAREN
SOEDI SIGAREI II BEI BESCHAAFDE VERPAKKING
NIEUWE VERZEN
door A. Defresne
Over Jcf last
De meeste en sterkste gevoelens van Jef Last
zijn ingesteld op het object, de menschen. Figuren,
wier gevoelens in deze verhouding werkzaam zijn,
kunnen wereldhervormers zijn, die het
gedachtenleven van eeuwen beheerschen. Er is echter een
zeer klein verschil in innerlijke gesteldheid tusschen
een dezer en Jef Last. Yoor den eersten is het
object, de menschen, eene eenheid, bij Jef Last
is het gesplitst in twee tegengesteldheden van
maatschappelijken aard. De eerste heeft zijne
gevoelens bijv. ingesteld op de rnenschelijke
onmacht ten opzichte der onvermijdelijkheid des
levens, op de onherstelbare verdwaasdheid van
het menschelijke denken, op de trieste
tevergeefsheid van het mensch?lijk voelen, op het bestaan
zonder meer als tragedie der menschheid. Het
sociale criterium, dat bij Jef Last het object, de
menschen, in twee deelen splitst, houdt zijne
geheele levensvisie verstikt in de tegenstelling,
macht en onmacht, verdrukker en verdrukte, geld
en geen geld, op welke laatste tegenstelling het
sociale inzicht van den dichter uiteindelijk neer
komt. Daarom is de ziel van Jef Last in vergelijking
met die van een wereldhervormer, hoewel hij niet
zelden in zijne gedichten de allures van den laatsten
aanneemt, eene mediocriteit.
Ook de aard zijner gevoelens is, parallel aan die
objectsplitsing, tweeledig, te weten, voor de geen
geld-hebbers liefde, medelijden, droefheid en meer
dere gemeenschapsgevoelens en voor de
wel-geldhebbers haat, verachting, afgunst, minachting
en de variaties dezer.
Uit den aard der zaak zal een dergelijk dichter
zijne beste verzen maken door de uiting der eerste
categorie, omdat, in verband met het benepen
bestek van zijne levensvisie, liefde, medelijden,
droefheid, e.d., de dichter gerceder dwingen zullen
het overeenkomstige deel van zijn object, de men
schen, te veralgemeenen, den verdrukten te zien
als prototype der geheele menschheid. dan de
gevoelens haat, minachting, afgunst e.d.
De verzen in zijn bundel ,,Kameraden" zijn dan
ook aanmerkelijk beter dan die uit De Wind
Speelt op het Galgetouw'M) In deze laatste verzen
zijn enkel en alleen gevoelens geuit, die op het
tweede deel van zijn object, de menschen, zijn
ingesteld, nml. haat, minachting, afgunst, ver
achting. Het is den dichter geen enkel oogenblik
gelukt zijne levensvisie te verbeteren tot het inzicht,
dat ook de verdrukkers het slachtoffer van de
onvermijdelijkheid des levens zijn, in de laatste
instantie even willoos, even, ja misschien meer
medelijden en betreuren waard zijn dan de ver
drukten. Daarom zijn deze verzen slecht, zeer
slecht, plat-propagandistisch en dat alleen nog
maar voor de minst ontwikkelden. . Zij zijn dom
en nooit ontroerend, zij getuigen van de geestes
gesteldheid van een bedelaar, die op zijne
landlooperijen de Max Havelaar op een mestvaalt vond
en er niets van begrepen heeft.
Beter, veel beter zijn de verzen, waarin Jef
Last zijn medelijden, zijne liefde, zijne droefheid
uitzingt. Van
Zeedijk-propagandist-met-lieesohetoetertje is hij hier dichter geworden. Er zijn verzen
in dit bundeltje van ontroerende kracht en beel
dend vermogen.
In deze verzen treedt tevens een nieuw object
voor de gevoelens des dichters op, nml. het ik.
De verzen, die dit onderwerp hebben, voegt de
dichter in erkenning van hun aard samen onder
het hoofd, persoonlijk. Nu zit er een eigenaardig
verband tusschen de opeenvolgende objecten en
de hoedanigheid der gedichten. De objecten zijn.
de verdrukkers, de verdrukten en het eigen ik.
De verzen over h»t eerste zijn slecht, die over het
tweede reeds beter en die over het eigen ik zijn
goed. Men is, gezien dit eigenaardig verband,
geneigd die gemeenschapsgevoelens van Jef Last
te gaan beschouwen als een al te slecht vermond
incVvidualisme. want een dichter maakt toch
zijne beste verzen met zijne waarachtigste gevoelens.
In deze overweging gaat men de beide deelen van
het object, de menschen, opvatten als onbewuste
plaatsvervangers van het derde en dus oei'-object,
het eigen ik. De droefheid om. het medelijden met,
de liefde voor de verdrukten moet men dan
transponeeren in dezelfde gevoelens voor zich zelf.
Aanstonds dringt zich dan de vraag op. waarom
vluchten deze gevoelens van het eigen ik weg naar
Bezoekt de tentoonstelling van
hand-weef werk in het
CarltonHotel op 2, 3 en 4 December.
de objecten, de menschen? Is dit eene poging het.
eigen ik te vernietigen? Gezien de verzen De
Waan",waarin de dichter nadrukkelijk het begeeren
uitspreekt eigen ziel en lichaam op te lossen in dat
van een ander en Kermis", waarin hij het van
anderen uitgesloten zijn in een prachtig vers
betreurt, zou men deze vraag met een voor den
dichter pijnlijk maar onverbiddelijk ja willen be
antwoorden. Waarom dan deze vlucht van eigen
ik? Levensangst, zelfkwelling,
zelfvernietigingslust? Geen der verzen geeft een schim van ant
woord. Deze dichter staat dus nog ver van het
wezen zijner ziel af. Het zou mij niet verwonderen
als Jef Last bij jaren langer en rijper denken over
zich zelf zijne huidige sociale opvatting geheel
en al verliet. Hij zal daarna zijne beste verzen
maken, waarmede ik niet wil beweren, dat dit
innerlijk proces voor de productie van beste verzen
voor iederen dichter noodzakelijk zou zijn.
Henriette Koland-Holst heeft in ons land het tegenover
gestelde bewezen. Maar ik geloof, dat deze innerlijke
kanteling voor Jef Last wel vereischt is.... Ik
heb de gedichten nog eens gelezen. Ik geloof het
zeker. Er schreeuwt een ongeweten eigen ik door
die gemeenschapsgevoelens heen, vandaar dat er
in die gemeenschapsgevoelens zooveel is, dat
waarachtig en onwaarachtig tegelijkertijd is.
1) Kameraden, W. L. & J. Brusse's LTitgevers
Mij. Rotterdam 1030.
De Wind speelt op Jiet Galgetouw, Storm Rot
terdam 1930. Door Jef Last.
POL ROGER&Ci
LE CHAMPAGNE EN VOGUE
JAGER-GERLINGS HAARLEM
Nieuwe Uitgaven
,,()/> den Hallenbiiru" door A. J. van der
Knati\>, r/cïllusfreerd door J'ol Dom.
Uitgave Gebr. Kluitman Alkmaar.
Een boek. dat onze jongens zal boeien. Hoe zullen
ze de avonturen mee beleven van Frans. Torn en
Jonker Walter.
De schrijver kent het recept ! Hoe meer avontuur
hoe liever en waar in iederen jongen een detective
schuilt, doet het heelomaal niet vreemd aan, dat
hij deze drie jongens, waarin geen haar kwaad zit,
op waarlijk verrassende wijze den dief. den verrader
laat opsporen.
Een boek, dat in n adem uitgelezen zal worden.
Eerste Hulp
Om in het gezin aan groot en klein, dadelijk
hulp te kunnen verleenen bij Brandwonden en
Snijwonden en alle andere Huidverwondingen,
is het zoo veilig thuis altijd bij de hand te
hebben een doos of tube
PUROL