De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 29 november pagina 18

29 november 1930 – pagina 18

Dit is een ingescande tekst.

r8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 NOVEMBER 1930 No. 2791 yf r y t. "v V C k l f [ ft: Radio en Grammofoon De Muziek bij Vidor's Hallelujah door Lou Lichtveld Tiischinsky OMDAT de film Hallelujah" een greep is uit het volle leven der Noord-Amerikaansche negers, een greep zoowel uit hun sociale als hun religieuze wereld, is ook de populaire muziek, waarmede de gebeurtenissen niet alleen bezongen worden, maar zeer nauw verweven zijn, uit geheel de schat van Amerikaansche neger liederen geput. Enkele zijn speciaal voor deze gelegenheid gecomponeerd door den blanken Amerikaan Irving Berlin, andere zijn geput uit de kleine, maar in waarheid nationale liederenschat van de States, en nog andere behooren tot de werkelijke negerStephen Poster liederen, die in het dagelijksch leven hoofdzakelijk in de zuidelijke staten en uitsluitend door de zwarte bevolkingworden gezongen. De oudste en meest waardevolle van deze liederen zijn de geestelijke gezangen, de spirituals, die bijna alle ontstaan zijn in de vroege christen gemeenten van vóór de abolitie; echte volks-liederen, stellig door een eenling gecreëerd, maar bruikbaar gemaakt door die groote kunstenaar welke massa" heet; welke niet weet te scheppen maa,r wel weet te conserveeren. In Hallelujah" worden verschillen de van zulke Spirituals gezongen, en wel een van de oudste: Swing lovv sweet chariot", enkele jongere: ,.Git on board, little children, Ureat day", en een, die kennelijk slaat op de oude bloeitijd van het geloof der neophieten: Give me that old time religion." Een exegese te beproeven van Swing low" is geen gemakkelijke taak, omdat de tekst van dit lied ons midden in de wonderlijke religieuszinnelijke verbeeldingswereld van de negers voert. Die tekst luidt immers aldus in aanhef: Swing low sweet chariot, Comin' for to carry me home. l look'd over Jordan, an'what did I see A band of angels comin' after me." De beide eerste regels vormen liet referein, de tweede regel bovendien een tussehenreferein (responsorium). Het lied wordt zeer langzaam ge zongen, en heeft een prachtige deinen de melodie, in het referein. Zie het voorbeeld 1. Dit trage naar beneden zwaaien van de melodie illustreert de visie van den vurigen wagen, die Eliseus uit dit tranendal kwam verlossen, en de vrome dood verbeeldt, die de neger eindelijk naar zijn bovenaardsche bestemming zal voeren. Een be stemming die hij zich concreet voor stelt, als in de volgende strofe van dit lied: If You get-a dere belo' Ido, Teil all my friends l'm comin' too." Een naam goeden Op radiogebied heeft de naam Telefunken een zeer bijzon deren klank. De oorzaak? 'n Keurcorps kundige krachten, de beschikking over een rij pe ervaring en de mo dernste hulpmiddelen en dus... schitterende resultaten, wat betreft ontvangst en klankrijk dom. Telefunken toe stellen uitsluitend ver krijgbaar bij Telefun ken Service Stations. HUYGENSPARK 38-39, DEN HAAG Ondanks alle punten van overeen komst, is het onderscheid tusschen geest en stemming van dit lied en de wereldlijke blues wel in het oog springend, liet gevoel van verzaligde berusting dat eruit spreekt, treft telkens opnieuw. Dit extatische sentiment mist men in de latere geestelijke liederen, welke meer een doelmatig (soms didactisch) karakter hebben. ,.(iit on board" i<v een a.ardig voorbeeld van de adaptatis van alledaagsche. recente gebeur tenissen als religieuze beeldspraak ,.Git on board, little chillen Git on board, little chillen Dere's room for many a mo." De gospel train's a-comin' l hear it jus' at han' l hear de car wheels moxin' Au' rumblin, thro de lan' 'JjL^OH-Ja*£iJ^£L^,^i iz__:?i -_-- ^^""'ïf0-:?-- _____ Voorbeeld i Voorbeeld 2 r, v atfr -4 -J?5^ 1 4! 'J' f .\ ^JeJiuM (<f _H|, ~\ ~ *< ? -lf -=\ _O1 B . _ __ . ___. fftnt f ly-tfi^ (Jus, \C> "& tJoiLfa ld$t %t&zlk+ ^7^=^^^-- ??=^?-..?_;.-J Voorbeeld Voorbeeld

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl