Historisch Archief 1877-1940
r8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 NOVEMBER 1930
No. 2791
yf
r
y
t.
"v
V
C
k
l
f
[
ft:
Radio en Grammofoon
De Muziek bij
Vidor's Hallelujah
door Lou Lichtveld
Tiischinsky
OMDAT de film Hallelujah" een
greep is uit het volle leven der
Noord-Amerikaansche negers, een
greep zoowel uit hun sociale als hun
religieuze wereld, is ook de populaire
muziek, waarmede de gebeurtenissen
niet alleen bezongen worden, maar
zeer nauw verweven zijn, uit geheel
de schat van Amerikaansche neger
liederen geput. Enkele zijn speciaal
voor deze gelegenheid gecomponeerd
door den blanken Amerikaan Irving
Berlin, andere zijn geput uit de kleine,
maar in waarheid nationale
liederenschat van de States, en nog andere
behooren tot de werkelijke
negerStephen Poster
liederen, die in het dagelijksch leven
hoofdzakelijk in de zuidelijke staten
en uitsluitend door de zwarte
bevolkingworden gezongen.
De oudste en meest waardevolle
van deze liederen zijn de geestelijke
gezangen, de spirituals, die bijna alle
ontstaan zijn in de vroege christen
gemeenten van vóór de abolitie; echte
volks-liederen, stellig door een eenling
gecreëerd, maar bruikbaar gemaakt
door die groote kunstenaar welke
massa" heet; welke niet weet te
scheppen maa,r wel weet te
conserveeren.
In Hallelujah" worden verschillen
de van zulke Spirituals gezongen, en
wel een van de oudste: Swing lovv
sweet chariot", enkele jongere: ,.Git
on board, little children, Ureat day",
en een, die kennelijk slaat op de oude
bloeitijd van het geloof der neophieten:
Give me that old time religion."
Een exegese te beproeven van
Swing low" is geen gemakkelijke
taak, omdat de tekst van dit lied ons
midden in de wonderlijke
religieuszinnelijke verbeeldingswereld van de
negers voert. Die tekst luidt immers
aldus in aanhef:
Swing low sweet chariot,
Comin' for to carry me home.
l look'd over Jordan, an'what did I see
A band of angels comin' after me."
De beide eerste regels vormen liet
referein, de tweede regel bovendien
een tussehenreferein (responsorium).
Het lied wordt zeer langzaam ge
zongen, en heeft een prachtige deinen
de melodie, in het referein. Zie het
voorbeeld 1.
Dit trage naar beneden zwaaien
van de melodie illustreert de visie
van den vurigen wagen, die Eliseus
uit dit tranendal kwam verlossen, en
de vrome dood verbeeldt, die de
neger eindelijk naar zijn
bovenaardsche bestemming zal voeren. Een be
stemming die hij zich concreet voor
stelt, als in de volgende strofe van
dit lied:
If You get-a dere belo' Ido,
Teil all my friends l'm comin' too."
Een
naam
goeden
Op radiogebied heeft
de naam Telefunken
een zeer bijzon
deren klank. De
oorzaak? 'n Keurcorps
kundige krachten, de
beschikking over een
rij pe ervaring en de mo
dernste hulpmiddelen
en dus... schitterende
resultaten, wat betreft
ontvangst en klankrijk
dom. Telefunken toe
stellen uitsluitend ver
krijgbaar bij Telefun
ken Service Stations.
HUYGENSPARK 38-39, DEN HAAG
Ondanks alle punten van overeen
komst, is het onderscheid tusschen
geest en stemming van dit lied en de
wereldlijke blues wel in het oog
springend, liet gevoel van verzaligde
berusting dat eruit spreekt, treft
telkens opnieuw.
Dit extatische sentiment mist men
in de latere geestelijke liederen, welke
meer een doelmatig (soms didactisch)
karakter hebben. ,.(iit on board" i<v
een a.ardig voorbeeld van de adaptatis
van alledaagsche. recente gebeur
tenissen als religieuze
beeldspraak
,.Git on board, little chillen
Git on board, little chillen
Dere's room for many a mo."
De gospel train's a-comin'
l hear it jus' at han'
l hear de car wheels moxin'
Au' rumblin, thro de lan'
'JjL^OH-Ja*£iJ^£L^,^i
iz__:?i -_-- ^^""'ïf0-:?-- _____
Voorbeeld i
Voorbeeld 2
r,
v
atfr
-4
-J?5^
1
4! 'J' f .\
^JeJiuM
(<f
_H|,
~\ ~
*< ?
-lf
-=\
_O1 B . _ __ . ___.
fftnt f ly-tfi^ (Jus, \C> "& tJoiLfa ld$t %t&zlk+
^7^=^^^-- ??=^?-..?_;.-J
Voorbeeld
Voorbeeld