De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 29 november pagina 8

29 november 1930 – pagina 8

Dit is een ingescande tekst.

DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 NOVEMBER 1930 No. Het elfde deel van Van Marie*s Standaardwerk Boekbespreking door Prof. Dr. W. Martin Raimond van Marie, The Developmer.t oi Italian Paintinij. Vol. XI the Hague, M. Nijhoff. Er zijn in Italiënog tal van plaatsen, waar men kunstwerken kan bewon deren op de plek, waarvoor zij oor spronkelijk zijn gemaakt en waar tevens nog de stemming, de atmosfeerbewaard is, die zulk een kunstwerk behoeft. Ben van de meest indruk wekkende oorden van dien aard is het Umbrische stadje Borgo San Sepolcro. Daar kan men vrijwel stellig zonder hinder van andere toeristen en zonder zichzelf toerist te voelen, in een soort van bedevaart stemming stil neerzitten vóór een der meest aangrijpende fresco's der vijf tiende eeuw, de Verrijzenis des Heeren, door Piero della Francisca onïstreeks 1480 geschilderd op een wand van de raadhuishal zijner ge boorteplaats. Het is goed gezien van Dr. Raimond van Marie, dat hij met een fragment van dit magistrale schilderij het elfde deel van zijn standaardwerk over de Italiaansche schilderkunst opent. Hij brengt ons hiermede dadelijk in de sfeer, die wij behoeven om de uiteen zettingen in dit deel te kunnen volgen. Deze illustratie opent de reeks van 391 afbeeldingen, die op uitnemende wijze den tekst toelichten. V.ooral het kiezen van details uit bekende kunst werken en het afbeelden van vele teekeningen, hetgeen de schrijver meer en meer gaat doen, is van niet te onderschatten waarde voor het volgen van zijn betoog. Zij zijn, gelijk wij dit van de fa. Nijhoff gewend zijn, zeer goed uitgevoerd. Dit deel behandelt het tweede geslacht der Florentijnsche schilders van de Renaissance, allereerst den forschen Piero della Francesca, wiens kontoeren, karakterkoppen en prach tig koloriet ook buiten Italië, met name in de National Gallery te Londen, te genieten vallen. Wonderlijk," merkt van Marie terecht op, dat er over dezen alom bewonderden genialen meester nog geen behoorlijke monografie bestaat." Dan komt Gozzoli aan de beurt, de verteller, van wien iedere bezoeker van Florence de rijke tapijt-achtige fresco's kent in de kapel van het Palazzo Riccardi. Naast vele schil derijen beeldt de schrijver ook enkele karakteristieke teekeningen van dezen zeer productieven nreester af. In het derde hoofdstuk worden Baldovinetti, Graffione en Finiguerra besproken, in het vierde de beide Polaiuolo en hun volgers, terwijl een volgend hoofdstuk geheel gewijd is aan Andrea del Verocchio. Deze beeld houwer heeft ook geschilderd en nu is de moeilijkheid, te weten hoe dit schilderwerk eruit ziet. Er is slechts n enkel vast uitgangspunt: de Doop van Christus door Johannes den Dooper (Uffizi). Het boek bevat uit nemende afbeeldingen ervan, ook details. Van Marie zet de moeilijk heden uiteen (bldz. 497), waarin zich degenen bevinden, die zoeken naar schilderijen van Verocchio. Deze heeft veel geschilderd, en nu is het maar de vraag of de kwaliteit van zijn schilderwerk even hoog staat als die van zijn be?ldhouwwerk. Van Marie meent van niet en daarom is hij milder dan menig ander in het toe schrijven van schilderijen aan Ve rocchio.Hij geeft hem bijv.deAnnonciatie uit de Uffizi. die men lang voor een jeugdwerk van Leonardo heeft gehouden. Hij schrijft hem eveneens toe het Leonardeske vrouweportret, met die prachtige, ragfijn geschilder de vegetatie als achtergrond, in de collectie Lichtenstein te Weenen. Ook schrijft hij hem verschillende Madonna's toe (Berlijn, Frankfort, New-York). Dit alles is hypothese, maar het betoog is telkens van dien aard, dat men moet zeggen, dat 't niet onmogelijk is en zelfs verre van uitgesloten. Dit geldt al evenzeer voor het negatieve werk, dat de schrij ver verricht door allerlei wat als Verocchio geldt te verwerpen, o.m. den zeer bekenden Tobias met den visch, uit de National Gallery. Dit is leerlingen-werk, zegt van Marie o.i. zeer terecht. Zoodat wij ten slotte een geheel anderen schilder Verocchio krijgen dan voorheen, maar dan toch een meester, die een tastbare per soonlijkheid is en minder vaag vooral, omdat de draagwijdte van zijn talent aanmerkelijk beter is afgepaald. Na in het zesde hoofdstuk nog Rosselli en enkele andere Florentijnen te hebben besproken sluit de schrijver dit deel af met wat correcties en de Naareigen ontwerpen in onze werkplaatsen te Oosterbeek vervaardigd EUBELEN Spoor's l , ?;'-. -. ??' .:=',, ^-". Mosterd W. A. Spoor Jr., Culemborg. Sea~Horse de allerbeste wever M.P.POLLEN & ZOON ROTTERDAM STEUNZOLEH S VST. PROF. HOFFA/ NAAR MAAT' FA J.A.MASSING conri.vEm O.Z.VOORBURGWAL 334 Amsterd«m l/a WET BINNENGASTHUIS cKlag Wtffeom IY O SCOTS WHISKY VERTEGENWOORDIGERS: Ni HOOGEWERFF, CHABOT & VISSER's WIJNHANDEL DEN HAAG - ROTTERDAM - ARNHEM HENDRICHS BRANDBLUSCHMATERIAU ALLEENVERKOOP DER APPARATEN EN INSTALLATIES KNOCK-OUT" (SYSTEEM BOUILLON FRERES) 's-Gravenhage - Van Hoeijlaan 15 TELEFOON: 71766 gebruikelijke indices, die. gelijk steeds, bijzonder uitvoerig en nauwkeurig zijn. Ook de literatuuropgaven zijn overweldigend compleet. Er behoort veel geduld, organisee rend talent en netheyt" toe, om zóó in alle opzichten op peil te blijven in een boek,wat een zoo geweldig om vangrijke stof beheerscht. Dat de schrijver er zijn frischhcid niet door verliest, strekt hem tot groote eer. Witte tanden: Chlorodont De heerlyk frisch smakende Pepermunt-Tandpasta Chlorodont maakt de tanden sdiitterend wit en verwydert leelyken tandaanslag het beste door hetgelyktydig gebruik van den Chlorodont-Tandenborstel, welke het reinigen en wit poetsen der tanden ook aan de zykanten mogelyk maakt. Overtuigt U eerst door het koopen van een tube van 35 cent, groote tube 60 cent, Chlorodont-Tandenborstels 75 cent, voor kinderen 45 cent. Men verlange alleen de edite Chlorodont-Tandpasta met rood-wit-blauwen garantiestrook en wyze iedere namaak af. Leo-Werke, Dresden, Bykantoor Amsterdam.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl