Historisch Archief 1877-1940
No. 2791
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 29 NOVEMBER 1930
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
ZWEI WELTEN"
E. A. Dupont, ,,S6wei Weiten".
Tnschinsky
WAT zal men over een film als deze Zwei
Weiten" nog zeggen? Het is er een, zooals
wij er reeds meer gehad hebben en zooals wij er,
helaas, nog vele zullen krijgen. De tallooze, die
zich moedeloos van het tooneel afwendden,
omdat zij er veeleer de luidruchtige uiterlijkheid
vonden, dan de diepte der gedachte en de schoon
heid van het Woord, zullen het in gelatenheid
hebben te dragen. De klankfilm moest logischer
wijze de toevlucht worden van in hun métier
bedreigde acteurs en het tooneelgedoe zal haar
teisteren als een uitputtende kinderziekte
gelijk het de zwijgende film overkwam. Het is
alleen maar bedroevend en ontstellend, dat een
dergelijk proces zich kan herhalen, zonder de
massa te raken, die het opnieuw ondergaat alsof
er niets gebeurd ware.
Want men lacht thans om de voor-oorlogsche
iilms, waarin Shylock onmachtig om
Shakespeare's taal en gedachten weer te geven zich
klauwend krabde, als een schurftige aap en wan
kelde, als een dronken boer in de quadrille. Maar
men schreit thans, wanneer diezelfde Shylock het
zelfde manuaal vertoont, vergezeld van wat
bulkende geluiden en nare gemeenplaatsen. En
de vraag rijst of daarvoor de donderende stilte
van een Potemkin" de zwijgende passie van
een Jeanne d'Arc" over ons heen moesten gaan !
Men zoekt men experimenteert. . . . het zij
gaarne erkend. WTij hebben alle streven te proeven
en als zoodanig te waardeeren. . . . het zij evenzeer
toegegeven. Maar niet in een vorm, die zóó blin
delings in vroegere fouten vervalt die dermate
alle fierheid verloochent, dat zij zich opnieuw met
den afval van een andere kunst tooit.
* *
*
Acht jaar geleden draaide in het
Bembrandttheater een door weinigen opgemerkte, onaan
zienlijke film Baruch" of zooals zij hier heette:
De Oude Wet". Naast de daverende
TienGeboden" en Valentino-stijl dier dagen viel
zij geheel in het niet. Het simpele en bescheiden
gegeven van de nooden in een joodsche familie
sprak niet aan en het kostte de grootste moeite,
de wereld te overtuigen van de sobere en voor de
film ongekend innerlijke schoonheid, welke de
onbekende journalist E. A. Dupont in deze eerste
ling had weten te openbaren.
Sindsdien is het onderwerp populair geworden:
Amerika heeft het ,,jocdsche drama" gepousseerd
en de jammerende joodsche vader werd een ge
zochte attractie, gelijk de smartelijke clown en de
zingende Wolga-sleeper. En het staat te vreezen,
dat het evenveel moeite zal kosten de wereld te
doordringen van het feit, dat de beroemde re
gisseur E. A. Dupont in zijn laatste groote film
Zwei Weiten" zichzelf vergrofd, gebanaliseerd
en-verindustrialiseerd heeft. Immers De Oude
Wet" met haar eerste schuchtere poging tot ver
innerlijking van het onderwerp haar eerste
zoekend tasten naar een zuivere, filmische expressie
greep te hoog voor het groote publiek en de buiten
gewoon gave creatie van een der bijrollen in het
drama, de directeur der Weensche Opera, door
een zekeren Hermann Vallentin werd door nie
mand opgemerkt. Zwei Weiten" daarentegen
zakte welwillend, via Al Jolson's Jazz-zanger,"
tot het niveau der groote massa. De delicate aan
duiding van een zuiver psychische controverse:
het leed van den orthodoxen jood, die zijn zoon
«KSBBAAL AttEMTKM VOOK
AMATKC K-MIN O-UITKU»TïM«
FOTO-SCHAAP & Co.
? PCI 8 AMSTERDAM
(hoe nobel en kuisch was Ernst Deutsch in dit
karakter ! ) ziet vervreemden terwüle van andere
geeste.ijke waaiden verving men door een
duidelijker geval: de jongen werd doodgeschoten
.... op dat stuk was tenminste geen misverstand
meer mogelijk: Het rassenconflict, gegeven in de
even-aangeduide sympathie tusschen den jongen,
joodschen kunstenaar en zijn voorstelijke bescherm
vrouw werd aangedikt tot de verhouding"
tusschen een joodsch meisje en een blinkenden
kavallerie-luitenant. En de barsche, strakke fi
guur van Hermann Vallentin werd naar voren
gehaald uit zijn beheerschte, teruggehouden re
aliteit, om in een storm van luidruchtig, uiterlijk
misbaar de goê-gemeente van zijn perikelen te
doordringen.
Dit alles nu hoe betreurenswaardig als teeken
van vulgarisatie en terugval bij een kunstenaar
die zoo veelbelovend begon behoefde nog niet
over het lot der film te beslissen. Maar dat een
Dupont, wien het beschoren was, als een der
eersten het nieuwe wondere land eener zelfstan
dige kunst te ontdekken, terugkeert tot de mecha
nische imitatie van de ergste planken-schmiere,
veroordeelt werk en schepper. Dat hij, die als
weinig anderen, de waarde en de kracht van de
filmische uitdrukkingsvorm kende, deze uitdruk
kingsvorm, meent te moeten onderstreepen en
te ridiculiseeren door naturalistische kreten
beteekent een jammerlijke vaandelvlucht.
Nog eens: wij zoeken wij zoeken gezamelijk
.... zij de kunstenaars, die scheppen en wij pu
bliek, die ons als klankbord zoo zuiver en aandach
tig mogelijk hebben in te stellen. En niemand
kan nog voorzien, welke resultaten in al die onge
wisse experimenten, als blijvend richtsnoer kunnen
dienen.
Maar n ding weten wij zeker n criterium
hebben wij ongeschonden behouden; Los van het
tooneel ! Geen ge-bouwmeester, geen gijnige dia
logen, geen zuchten-in-blik . ... en o, om godswil
geen liedjes en zenuwlachbuien! Dit alles behoort
bij de Hollywoodsche amusementskraam. Wie
durft gelooven in de nieuwe, oorspronkelijke
kunst, welke ook de klankfilm kan worden, die
heeft dezen vorm van zin-loos plagiaat af te wijzen.
En aldus de scheiding te handhaven tusschen
twee werelden, welker aard en karakter geen ver
menging gedoogt, op straffe van zelfvernietiging.
EEN VERRASSING
Juli en Dïvivïer, 4,A
Dames". Rembrandt
bonheur
Een verrassing, als in den goeden ouden tijd,
toen men op avontuur naar de bioscoop ging
soms popelend van verwachting, soms zonder de
minste illusie. En altijd het onverwachte ontmoette!
Heel vaak in den vorm van een knallende teleur
stelling. maar ook niet zelden als een blijde ver
rassing.
Een film van Duvivier, weinig bekend
realisateur van wien men zich flauwtjes het matige
Tragédie de Lourdes" herinnert. Met als hoofd
figuur Dita Parlo, een der vervelendste en meest
machtelooze onbeduidendheden, die wij sinds de
dagen van het ,,star"-systeem omhoog zagen
vallen. Daarbij een scenario naar Zola, gemoder
niseerd" d.w.z. hopeloos uit de sfeer gerukt.
In trouwe een weinig aanlokkelijk vooruit
zicht, alleen dragelijk gemaakt door een wederzien
van Nadia Sibirskaja, de overgetelijke Sonja uit
. , Ménilmonrant' ' .
Maar zie reeds de eerste beelden pakken en
doen ons opveeren uit onze onverschilligheid.
Een voortreffelijke ouverture met de aankomst
van een trein in het Gare d'Orléaus en vervolgens
een herschepping van het grootsteedsche straat
leven, zoo rap, zoo levend en zoo verbluffend knap,
als ik na Buttmann's Berlin" nog niet zag.
Dan vervlakt de film een tijdlang in speelscene's
serieus maar wat zwak gerealiseerd en een
vlotte, handige reportage van het
warenhuisbedrijf. Tot de pauze na de vierde acte heeft men
het gevoel tegenover ernstig en zeer knap vakwerk
te staan, dat echter nergens ontroert of meesleept.
Dan echter stijgt het werk met een verbijsterende
vaart naar een climax, die men hier geenszins
verwachtte. De bejaarde, ouderwetsche winkelier
Baudu, door Armand Bour tot hiertoe weinig
opvallend voorgesteld, wordt onder de hamerende
slagen van den tegenspoed en het obsed eerend e
geweld van het alles opvretend groot-bedrijf,
waanzinnig. Dit moment, hetwelk men reeds
voelt naderen in de prachtige shot's van
instorKunstzaal van Lier
Rokin 126 Amsterdam.
Oostursche & Europeesche antiquiteiten
Oude en Modarna schilderijen en plastieken
Negerkunst & Ethnographlca
tende muren en puinlawines, is kortweg grandioos
van visie en magistraal van uitvoering. Door de
onverbiddelijke, nimmer aflatende mokerslagen
van een gigantischen slooper, telkens als een mach
tig silhouet tegen jagende luchten verschijnend,
wordt het beeld van den gemartelden vader,
die aan het sterfbed van zijn dochter zit. letterlijk
weggehamerd. Sneller wentelen de beelden: kra
kende balken, neerploffende steenmassa's, casca
den van puin. . . . een cataclysme, een orgie der
vernieling in het geteisterde brein van den ouden
man. Telkens flitst, in helschen cadans, het enorme
silhouet van den slooper voorbij.... de fantomen
verwarren zich, vloeien ineen tot een razende,
kolkende wieling. . . . fragmenten van het oude
winkelhuis het beeld van de stervende, die
in dit pandemonium ligt te zieltogen.... een
ouderwetsche lamp, trillend onder het omringend
geweld.... het zwakke, broze masker van den
ouden man, doorlicht van de vlam eener
oplaaienden waanzin. . . . het Ondergaande tenslotte,
dat zich in machteloos verzet zoekt staande te
houden!
Dan grijpt de oude naar een revolver en snelt
in een vlaag van verstandsverbijstering de straat
op, om vernieling met vernieling te beantwoorden.
Geheel alleen keert zijn magere, gebogen gestalte
zich tegen het daverend verkeer, tegen de moderne
groot-stad, tegen den Nieuwen Tijd. In het groote
warenhuis, dat zijn ondergang veroorzaakte
vlucht een ontstelde menigte voor deze
spookgestalte uit een voorbije wereld. Opnieuw rent hij
de straat op langs jachtende menschenmassa's
en voortijlende auto-gevaarten. Tot alles na een
draaiende wenteling uiteenspat in een zwarte
stilte. De vaart der beelden is gestuit rondom
de auto, die den ouden man verpletterde, staan
verschrikte voorbijgangers en terwijl de wagen
behoedzaam woidt teruggeschoven, om het lijk
vrij te maken lezen wij op de achterzijde in triom
fante gulden letters Au Bonheur des Dames"
* *
*
Dit alles is gegeven met een meesterschap en
een zekerheid van greep, die in een onbekend
cineast als Duvivier buitengewoon verrassen. De
montage der waanzinscene is van een bezetenheid
en rythmische beklemming-, als wij alleen van de
Bussen kennen. En de film zou als geheel naast
de besten hunner genoemd kunnen worden, wan
neer niet de individueele emotie de
speel"scene's, zoo men wil tegen de vigoureuse
kracht der collectieve handeling wegvielen, door
een onmiskenbare matheid en een enkele maal
(de liefdesscène in het herfstpark !) zelfs door een
storende banaliteit.
Maar het is een onverwachte weelde een
verrassend geluk, temidden van de bulkende, loei
ende tooneel-imitaties de film weer eens haar eigen
taal te hooren spreken sterk, fier en oorspron
kelijk.
Ook al heeft men de houten Dita te verdragen.
die miserabeler is dan ooit en deswege dan ook met
groote letters als attractie staat aangekondigd.
Zeist als Woonplaats»
BOUWTERREIN TE KOOI» In net ce.itruin
van Zeist, aan den verkeersweg Utrecht
Arnhem, In de onmiddellijke nabijheid van
het Raadhnls, de Hotels Hermitage en Flgl
en het Slot van Zeist. Prachtig opgaand
geboomte, stofvrije wegen, voorzien van
rloleertng, ga», water en elektriciteit.
Kadere gegevens worden verstrekt door de
K.V. PARK KERSBERGE1Ï,
Montauban?traat 4, Zeist.