De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 6 december pagina 5

6 december 1930 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

No. 2792 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 6 DECEMBER 1930 Nerveus en overspannen, onrustig en slapeloos. Men gebruike hiertegen de zenuwstillende en zenuwsterkende Mijnhardt's Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten MUZIEK door Constant van Wessem Menuhin HET is nu eenmaal niet bestaanbaar in deze wereld, dat men een heel sterken indruk in dezelfde mate terugkrijgt en zoo heb ik, na do ont roering, die het eerste optreden van het jonge violistje Yehudi Menuhin mij verleden jaar gaf, mij ditmaal vooral verdiept in de schoonheid van zijn spel, in dat altijd op n voortdurend zingende, bloeiende hoogte blijven van zijn toon, het gave in zich zelf afgeronde geheel, dat hij ons op zijn viool laat hooren. Nog altijd is het een zingen uit den hemel", niet van de menschen", nog altijd blijft alles in zijn voordracht sereen klinken: Brahms, Viotti, en die nare transcripties voor viool van stukken van Beethoven en Debussy. En wij zetten het waarom, in godsnaam?", dat ons altijd een beetje geërgerd in den geest komt bij deze, geziende beschikbare voorraad uitstekende viool literatuur, effectvol-overbodige arrangementen, op zij voor het feit, dat wij Menuhin kunnen hooren spelen. Had toch de programma-samenstelling invloed op onze indrukken? Ik dacht onwille keurig aan Casals, die ons met het menschelijke zoo diep ontroerde in zijn spel. Wij op deze aarde kunnen niet meer muziek genieten zooals zij vol gens onze verbeelding op de violen der engelen op oude altaarstukken heeft geklonken. Het wonder, dat Menuhin is, duurt nog steeds voort. Maar wij zakken naar de aarde terug, helaas. Misschien moe ten wij ons een beetje schamen. . . . Jo Vincent op de Bach-matinee De Hollandsche zangeres Jo Vincent trad Zon dagmiddag op aan het eind van een vermoeiend overladen Bach-concert, waarmee Mengelberg zijn terugkeer in dit seizoen aan den dirigentenlessenaar vierde, en ik vrees, dat dit voor sommigen haar kansen een beetje achteruit zette. Niettemin dwingt de ontwikkeling van deze zangeres sinds do laatste tijden bewondering af. Haar aanvankelijk al zoo treffende eenvoud en oprechtheid in haar zingen bleef, haar technisch kunnen breidde zich belang rijk uit en al zijn er zangeressen, die meer met het uiterlijke effect van den zang weten te coquetteeren en daardoor bij een gemengd publiek meer inslaan, voor een zuiver muziekgenietcn gaf deze afwezigheid van alle geaffecteerdheid geen stoornis. De stem van Jo Vincent heeft misschien voor een zoo groote zaal als die van het Concertgebouw niet genoeg draagkracht, het intieme van haar geluid heeft niet de groote omvang, die het tot in alle hoeken van de zaal doet doordringen, maar het is gaaf en zuiver en goed, met veel behcersching en een allerzuiverst muziekbegrip. Maar, zooals reeds gezegd, haar plaats op het programma hielp niet mee en ik vind de Cantates van Bach muzikaal niet allemaal even belangrijk (ik kan niet meedoen aan die tot conventie geworden overtuiging, dat alles wat Bach in noten op het papier zette daarom ook subliem is) en voor mij woog ook de lengte van deze cantate Mein Herz schwimmt in Blut" niet op tegen die enkele prachtige aria, die er in voor komt. Mengelberg dirigeerde de d-dur suite voor orkest, het Brandenburgsch concert voor viool solo en twee fluiten (ongetwijfeld een zeer mooie Bach, met een bijna Mozartiaansch begin !) en de cellist van Leeuwen Boomkarnp nam afscheid van ons en van het orkest met een solovoordracht van eenige stukken uit de cello-suite, verfijnd-nerveus gespeeld: een verrukkelijk, maar wat te intiem intermezzo op dit al zoo lange concert. VAM ? TABAK IS rWC«U.ITEnr DE BEKLAAGDENBANK ,,Het Industrie-proces te Moscou, het is een film !" H. Dsterdin g 11ÉMfSlÉiLlt'! l w lÉl^^fe: ffi?Jl$ï-'XA-s-.W£tf,$ mm Stalin: Wel, kameraad Eïsenstein, wxt zeg je van mijn Generallinie ?" Tentoonstellingen Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Ethnographica en moderne kunst van Nederlandsche schilders. Huize van Hasselt, Rotterdam. Werken door W. van Dort. Tot 6 December. Kunsthandel Séna", den Haag. Werk door Chris Soer. Tot 6 December. Amersfoortsche Kunstkring, Amersfoort. Mo derne schilderijen en beeldhouwwerk. Tot 8 Dec. Kunstzaal Goudstikker, Amsterdam. Nieuwo aanwinsten Oude Kunst. Tot 14 Dec. Gebouw Kxcelsior, Den Haag. Werk van loden der Haagsche Schetsclub. Tot 14 Dec. Kunsthandel van Meurs, Amsterdam, OudRussischc Iconen. Tot 14 December. Kunsthandel W. H. Hofstee Deelman, Amster dam. Schilderijen M. E. van Regtereti Altena. Tot 10 December. Huizo van IlasKolt, Rotterdam. Werken van ,1. van Dijk. Tot l!l December. Huize van Hasselt, Kotterdam. Werken van M. Adamse. Tot l!) Doe. Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen van Gvu!a Zilzor. Tot 21 December. N.V.KUNSTHAKDELW.H.HOFSTEEDEELMAH Vondelstraat 10 Amsterdam M E.VANREGTERENALTENA TOT 19 DECEMBER Stedelijk Museum, Amsterdam. Weefwerk van Kie Knapper. 'Pot 21 December. Frans Huft'a et /oon, Amsterdam. Schilderijen van den Belg Floris Jospors. Tot 25 December. Santee Landwoor, Amsterdam. Lithos en houtsneden van Aart van Dobbenburgh. Tot 25 Dec. Kun-t '.a.:il Fett:1!1. Amsterdam. Schilderijen van L. W. H. Wencketach. Tot 28 December. Kunsthandel lluinck en Schei-jon. Amsterdam. Work van .Jamos Kmor. Tot l Januuii. Kunstzaal D. (i. Santee Landwoor, Amsterdam. Schilderijen on l'ienteii.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl