Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 DECEMBER 1930
Uit Lubitsch' Vlam'
BIOSGOPY
door L. J. Jordaan
Filmdialoog en Talkiedialoog
E ENE Clair's Sous les toits de Paris" draait
thans te Amsterdam bij Tuschinsky en mijn
vrienden, die zoo hartstochtelijk de meester
werken der filmkunst in de ,,gewone bioscoop"
wenschen, tusschen een nummer messen-werpen
uen een solo voor zingende zaag kunnen gerust zijn.
Maar laten wij niet verklappen, dat diezelfde
Bene Clair voor Holland ontdekt werd eenige
jaren geleden, door het vervloekte en kapitalisti
sche snobs-genootschap, dat uitlsuitend voor een
«elite toegankelijk is, dewelke zestig cents per
voorstelling kan betalen. De habitué's der ..ge
wone bioscoop" mochten eens kopschuw worden
?«n na de beproevingen van artistieke fratsen als
-,,Der Andere" en ,,Halleluja !" alle verdere aan
klagen op hun amusementsrecht boycotten, 't Is
waarachtig tegenwoordig toch al geen pretje om
?j.gewoon"' bioscoopganger te zijn !
Intusschen mocht ik het merkwaardige werk van
*Clair terugzien, na de première te Parijs en het
?gunstige oordeel, dat ik erover gaf, vond ik niet
alleen bevestigd, maar zelfs aanmerkelijk opge
roerd. Wat mij het meeste trof bij de tweede auditie
was wel de virtuose toepassing van het gesproken
woord en het frappeerde mij ditmaal bijzonder.
hoe Clair de precaire vraag der klankdialoog heeft
opgelost.
Het lag voor de hand, dat de kwestie: welke
.toepassing het gesproken woord als levend onder
deel van het filmproces moest vinden, zich als
?eerste en grootste probleem voor de klankfüm op
wierp. En het sprak evenzeer vanzelf, dat hierin
het grootste gevaar schuilde voor de toekomst der
film als zelfstandige uitdrukkingsmogelijkheid. De
weg was breed en gemakkelijk en men nam het
niet zoo nauw met de richting?al wees die bergaf
en terug. En dus kregen we al heel gauw de films
waarin de dialoog zich uitrekte en het beeld bijna
stilstond en de betweters en geleerddoeners mopper
den over tooneel-in-blik, ondergang van de auto
nome film, achteruitgang, ontaarding en zoo meer
, ...gij kent dat van hen. nietwaar?.... alles.
inplaats van dank te zeggen en lof te zingen, gelijk
toch tegenover dure en machtige instellingen past.
Wat de zaak buitengewoon moeilijk en voorloopig
weinig hoopvol maakte, was het feit, dat de regis
seurs het geval opgedrongen kregen. Zij zaten
midden in hun experimenten met de volkomen
' toereikende zwijgende film en verkeerden gelijk
de Graaff terecht in het Handelsblad" opmerkte
min of meer in de positie van dramaturgen, die
plotseling opera's moeten schrijven. Het is dan ook
.begrijpelijk, dat op een enkele uitzondering na,
«KNKKAA& AttENTKN VOOK
AMATEU B- KINO-CITBTJSTïIi»
FOTO-SCHAAP & Co.
? PCI 8 AMSTERDAM
de klankfilm geen werk van beteekenis lanceerde,
waarin het geluid niet duidelijk een gedwongen
fraaiigheid bleek en hetzelfde effect zooal niet
sterker en zuiverder door de zwijgende versie
bereikt had kunnen worden. Kn het valt telkens
weer op. hoe de dialoog de talkie-dialoog. wel
te verstaan de klip is. waarop de beste intenties
stranden.
De dialoog toch had haar sterkste welsprekend
heid bereikt in de zwijgende film. Laat ik voor alle
zekerheid mogen opmerken, dat hier geen sprake
is van den dialoog in gedrukte titels als: Bemint
gij mij?" ..Ja. ik bemin u !" e.d. Met
dialoogbedoel ik hier niet de titel-conversatie, die gewoon
lijk een nuchter orienteeringsmiddel beteekende
en hoogstens een conflict der feiten gaf. In tegen
stelling hiermede wist de zwijgende film een con
flict der gevoelens te projecteeren, dat oneindig
subtieler wa,s en dieper ging. Om de summiere
aanduiding der titels weefden zich, in een onbe
grensd register van fijne nuances, de door den
close-up geopenbaarde gevoelsexpressies. Een paar
oogen die zich langzaam sloten een lichte
voorhoofdsfronsing, die even een schaduw van pijn
over een gezicht deed glijden een mond, die
zich vertrekt in nauw merkbare ironie. ... al die
schier immaterieele aanduidingen ontmoetten el
kaar, verstonden of bestreden elkaar, steunden.
kwetsten, weifelden. Los van den zakelijken
gedrukten titel leefden zij een eigen leven schiepen
een atmosfeer, zwaar van beteekenis, omdat
gedachten- en gevoelsstroomirigen zich er kruisten.
En het waren curieus genoeg, vooral de Duitschers
die zich in de kunst van den dialoog, meesters
betoonden.
Ik heb meer dan eens oudere Duitsche werken
teruggezien, die vreemd waren geworden aan onzen
tijd, die tegenvielen en niet meer voldeden. Maai'
altijd waren er in deze films stukken gespaard
gebleven, die het hielden en even levend en frisch
bleken, als op den dag der première. Dit waren dan
bijna zonder uitzondering de dialoogfragmenten.
Een der gaafste voorbeelden van boeiende,
filmische dialoog, was het nu reeds bijna tien jaar
oude Vlam" van Ernst Lubitsch. In zijn andere
films uit dat tijdperk: ..Anna lioleyn" en Dubarry "
bleek deze regisseur reeds geheel van ons ver
vreemd terwijl zijn latere Amerikaansche werk
zich meer toespitste op regie- en détailvondsten,
die hoe knap en geestig dikwijls gemakkelij
ker bij de massa aanspraken. Maar Vlam" was
bijna enkel dialoog het waren steeds ontmoetin
gen van de hoofdspelers, die de film gaande hielden
en wier gedachten- en gevoelsleven botste of samen
smolt. Theoretisch gesproken een ,,on-filmisch"
en gevaarlijk gegeven, dat of op een totale misluk
king uitloopt, of het superieure voortbrengt.
Bij Lubitsch slaagde het alles van begin tot
einde. ledere ontmoeting ieder gesprek boeide.
had zijn eigen kleur en eigen atmosfeer. Kn er
werden emoties, ideeën en gewaarwordingen in
verwerkt, wier realisatie men zonder het woord
niet voor mogelijk zou hebben gehouden.
Met alle erkenning van de betrekkelijke waarde
der statische foto, waag ik het hier een still" uit
dit meesterwerk ter verduidelijking te
reproduceeren. Het is een moment uit een onderhoud
tusschen een prostituee en den wereldwijzen vriend
van haar naïven verloofde. Voor den aandachtiger!
beschouwer is meen ik zelfs in deze nuchtere
foto iets blijven hangen van den fijn gesponnen
dialoog tusschen de nog onbedorven Pola Negri
en den subliem? raisonneur" Alfred Abel.
Minutenlang duurde zulk een scène, waarbij de
camera zich van het eene gezicht naar het andere
wendde hier een lichten glimlach opvangend.
daar een scherpen blik, of een schier onmerkbaar
wenkbrauwfronsen. n uit al die vluchtige.
ephemeere momenten weefde zich de atmosfeer
rondom deze twee zeer levende menschen samen.
tot zij drukkend en gespannen om hen stond.
Soms was de dialoog traag en voorzichtig en de
camera volbracht langzaam, haar zwaai, al de onver
schillige doode dingen tusschen de spelers, bedacht
zaam mede opnemend. Andermaal kwam de repliek
snel en onverwacht, als een spits woord of een feilen
uitroep en het apparaat schoot met een ruk
tusschen de sujetten heen en terug. Aldus boeide
dit tweegesprek in voortdurende rythmische stij
ging en daling in kleurrijke schakeering als een
uiterst subtiel duel van gevoelens en gedachten.
Laat mij als contrast hiernaast een andere still"
geven uit een ordinaire Amerikaansche film. lieeds
het statische beeld indiceert hier het grovere con
flict der feiten.
Hoe sterk de Duitschers zich in dit wondere teere
onderdeel der filmische vormgeving betoonden, moge
Uüeen Amerikaansche film
blijken uit enkele voorbeelden van UFA-films, die
alle prachtige stalen van film-dialoog waren.
Ik noem hier voor de vuist weg en over de jaren
verdeeld: Die Strasze" (het speelhol) Variété"
(Jannings en Warwick Ward vóór den moord)
Heimkehr" (Afscheid van Lars Hanson) Die
Lüge der Nina Petrowna" (het officierscasino)
..De nacht na het verraad" (Lya de Putti en
Warwick Ward).
Na dit alles rijst de vraag: Hoe moet de geluidsfilm
in haar moeilijk geproduceerde, elementaire klan
ken dit subtiele spel der aanduidingen evenaren?
Dupont, die zelf in De Oude Wet" een prachtig
stuk filmdialoog heeft gegeven (tusschen Vallentin
als Operadirecteur en Ernst Deutsch als jong
musicus) heeft de grofheid en machteloosheid der
talkie-dialoog overtuigend gedemonstreerd in zijn
Zwei Weiten". Maar het is RenéClair gelukt in
Sous les toits de Paris" den weg te wijzen of
in ieder geval: een weg. Zijn dialoog is nimmer het
uitgesponnen gepraat van twee stilstaande schim
men. Film is beweging en gedachtig aan dat
axioma remt hij geen oogenblik de vloeiende conti
nuïteit. Kon paar korte zinnen concies en kern
achtig. . . .en liet beeld herneemt zijn rechten. Mid
den in een hartstochtelijke woordenwisseling, laat
hij de glazen cafè-dcur tusschen den toeschouwer
en do spelors toevallen en de gesproken dialoog
knapt af maar do draad der opgewekte gedach
ten wordt voortgesponnon door on/e fantasie en
het beeld maakt haar rijker en belangrijker dan
hot trage, armelijke loudspeakergeluul zou ver
mogen.
/oo wist Clair in deze eerste geluidsfilm een
elementaire moeilijkheid niet alleen te vermijden,
maar om te, zetten in een positieve winst aan ex
pressieve kracht. En het is met voldoening, dat ik
do gelegenheid aangrijp, om nog eens op deze
bij/.ondere verdienste van het belangrijke werk
terug te komen.
Nieuwe uitgaven
T n <le reeks Herdrukken van de Maatschappij
der Xed. Letterkunde verscheen de tweede herziene
drnk van Bontekoe's Journaal ofte
gederickwaerdige boschrijvinghe van de Oost-Indische
lïeyse." bezorgd door dr. (i. J. Hoogewertf. en
voor de eerste maal zes teksten betreffende
Walvischvaarten. overwinteringen en jachtbedrijven
in het hoogo Noorden." uitgegeven door S. P.
L'IIonoréNaber. Van hoeveel waarde deze teksten
zijn vooi' alvvie zich interesseert voor onze oude
Voyagién. behoeft geen vermelding !
Bij Wolters te Groningen is verschenen een
beknopt maar overzichtelijk ..Systematisch en
beschrijvend leerboek der Volkenkunde" door
J. II. E. Kohlbrugge.
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technische
leiding van Joris Ivens
Vraagt brochures
en demonstraties
CAPI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
BB CACi vaKKundlgo raad en voorlichting.