Historisch Archief 1877-1940
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 13 DECEMBER 1930
No. 2793
*.'
SPREEKZAAL
,,Er is geen politieke partij, maar
dan ook geen enkele, die niet, in
bepaalde omstandigheden, rustig het
odium op zich zou durven laden,
in conflict te komen met het gezag.
Zelfs de anti-revolutionairen niet,
getuige den aanvang der afgeschei
den beweging, de onwettige aanval
op een vreedzame Amsterdamscke
kerkdeur."
Groene Amsterdammer van
6 Dec. 1930.
Wie van de lezers van dit blad kan in
bovenstaand onschuldig citaat de vol
gende eigenschappen ontdekken:
,,fijnenhaat" anti-clericalisme", ,,vijandschap
tegen andersdenkenden" en ,,grove on
kunde"?
Welnu, al deze ondeugden ziet de man,
die in navolging van wijlen Dr. A.
Kuyper driestarren schrijft, in dit citaat uit
het hoofdartikel van 6 Dec. getiteld:
,,Mobilisatie der fantasieën".
In ,,De Standaard" van & Dec. jl. kan
men het lezen.
De eenvoudige erkenning dat alle par
tijen, en daaronder ook de
anti-revolutionaire, onder zekere omstandigheden tot
revolutie geneigd zijn, schijnt dezen
driestarscribent de roode lap uit de
Spaansche arena. Helaas zien wij tever
geefs uit naar eenige zakelijke weerleg
ging dezer erkentenis. Zelfs geen poging
wordt daartoe ondernomen. Van ,,grove
onkunde" wordt alleen gerept, maar
waaruit die onkunde blijkt, verneemt
de Standaard "-lezer niet. Daarom zij
het mij vergund, op gevaar af, op mijn
beurt van ,,fijnenhaat" beschuldigd te
worden het volgende in herinnering te
brengen:
In Engeland had onder leiding van
den Calvinist Cromwell een geslaagde
revolutie plaats. De koning, volgens ,,De
Standaard" van God verordineerd en
ingesteld, moest zijn hoofd laten op het
schavot en de calvinist Milton verdedigde
Cromwell met de opmerking, dat, waar
daar alle macht van God komt, (Romei
nen 8), ook die van de zegevierende revo
lutie van Hem komt. Wat dus volgens
laatstgenoemden calvinist in een revo
lutie is af te keuren, is haar nederlaag.
Slaagt zij, dan is zij ook in overeenstem
ming met Romeinen 8. Milton zou dus,
consequent blijvende, tegenover het
huidige Rusland een andere houding
aannemen dan bijv. Colijn.
Maar er is meer. Wij hebben nog een
onverdacht getuige, die het door woord
en daad bevestigen komt, dat de
antirevolutionair niet voor revolutiemaken
terugdeinst, wanneer het hem dienstig
lijkt. En deze getuige schijnt nog minder
gemakkelijk te rangschikken onder het
epitheton fijnenhater" als Cromwell
en Milton. Het is niemand minder dan
wijlen Dr. Abraham Kuyper, den stichter
der anti-rev. partij en oprichter van
,,De Standaard" zelf. In zijn lijvig werk
,,Ons Program" pag. 25, schrijft hij let
terlijk: Wij eeren onzen opstand tegen
Spanje, Engelands omwenteling onder
Willem III, Amerika's afval van
Groot-Brittanje en onze omwenteling in 1813."
In een brochure Het conflict geko
men" schreef deze zelfde groote
antirevolutionair (bladz. 9): Ja gewisselijk,
wat wij begeeren is revolutie, dat is: een
omwenteling van onze kerkelijke
hyrarchie".
En dat hij het niet bij woorden liet
bewijst wat den 5den Januari 1886 ge
schiedde. De schrijver van Mobilisatie
der fantasieën", zinspeelde er reeds op
in bovenstaand citaat. Op dien dag ging
Dr. A. Kuyper, in gezelschap van Mr.
A. F. de Savornin-Lohman en Dr. F. L.
Rutgers, vergezeld van eenige werk
lieden met gereedschap, naar de Nieuwe
Kerk in Amsterdam. Op last van Dr.
Kuyper is toen tevergeefs gepoogd de
gesloten kerkdeur te forceeren, waarna
de paneelen uit de deur werden gezaagd
een revolutionaire daad in optima forma.
De bewering in bovenstaand citaat is
dus meer dan een bewering: het is een
historisch feit.
Zeer zeker was de tweede afscheiding,
nl. die van 1886 (de eerste dateert van
1834) niets minder dan een revolutionaire
actie, met een politieken achtergrond.
Men leze daarover het destijds zoo gerucht
makende hoofdartikel uit de ,,Utrechtsche
Courant" van 6 Febr. 1886, te vinden
in het bekende werk van dr. G. J. Vos Az.
Het Keerpunt".
Dit stuk is zoo merkwaardig om een
VAN HET
BEGIN
TOT
HET EIND
zult U van Chopin's muziek genieten
ER zijn weinig componisten wier muziek
zoo moeilijk te reproduceeren is als die
van Chopin. Die wonderlijke, teere
droomen van den grooten Pool, zijn
parelende melodieën moeten al heel
natuurgetrouw weergegeven worden,
willen zij werkelijk ontroeren. Daarom
geven groote Chopin vertolkers als
Paderewski, de Pachman en Cortot
slechts aan "His Master's Voice" het
recht hun kunst op de plaat vast te
leggen. Zij weten, dat zij daar alleen
volkomen zekerheid hebben, dat aan
den componist volle recht wedervaart.
44
Hieronder geven wij vijf der beste platen van Chopin
24 Prelude's door Alfred Cortot. Serie 23 in gratis bij
passend album DB 957-60
Grande Valse Brillante door Paderewski DB 1273
Scherzo. Op. 31. door Benno Moiseivitch D 1065
Nocturne in F. Sharp Maj. Op. 15 N°2 door Mischa
Levitski D 1721
Mazurka in C. Sharp Min. Op. 63 N°3 en in A. Min.
Op. 67 N°4 door Vladimir de Pachmann .... DB 1106
Z>e 'voor 'volledige opgave <van Ballade's, Nocturnes,
Walsen, Etude's, den "His Master's Voice" hoofdcatalogus
HIS MASTER'S VOICE"
N. V. DUTCH GRAMOPHONE COMPANY, DEN HAAG
Complete catalogi en adressen van dichtstbijzijnde agentschappen gratis en franco op aanvrage
zuiver inzicht te krijgen in het revolutio
nair streven van Dr. Kuyper en vooral
in het staatkundig doel dat hij met zijn
kerkelijke drijven beoogde, dat ik het hier
woordelijk laat volgen:
Er is te Amsterdam een vereeniging
van kerkeraadsleden, welke uitsluitend
bestaat uit volgelingen van Dr. Kuyper
en die steeds, zoo dikwijls dit nooüig
is, n dag vóór de openbare of officieele
.kerkeraadsvergaderingen bijeenkomt en
, ,dus vaststelt, hoe men in den kerkeraad
spreken en stemmen zal. Aangezien de
leden dezer vereeniging over de
meerderheid in den kerkeraad beschikken,
zoo zijn de officieele vergaderingen van
, den kerkeraad slechts zittingen, waar
,'de vonnissen worden uitgesproken,
,'die in die raadkamer, ,,de broederkring"
,'genaamd, geveld zijn. Wat was nu
,'in de maand December 1885 in een
,'dezer geheime
broederkring-vergade,'ringen besloten? Men zou aan de
kerk,'voogden de vrije beschikking geven over
den dienst in de kerkgebouwen, zoodat
zij van den predikstoel zouden kunnen
weren, ieder die hen goeddacht. De
opdracht was, daarop niemand anders
toe te laten, dan zulke predikanten die
anti-revolutionair waren en bereid vanaf
den kansel anti-revolutionaire kiezers
te kweeken.... De revolutie zou
on, .middellijk beginnen. Aan drie moderne
predikanten die toch maar liberale
kiezers kweekten", nl. de hoeren
I.aurillard, Ternooy Apel en Berlagc, zou
dadelijk het recht ontzegd worden om
als dienstdoende predikanten de
kerkgebouwen binnen te treden. Zonder
complimenten zouden ze buiten de
deur worden gezet. Iets beleefder zou
men een y-tal andere predikanten
behandelen, die wel orthodox, maar
De apothekersdochter uit smilde
die wist toch maar niet wat ze wilde
toen schreef pa naar a'dam
stuur me 'n uitkijk-program"
want hij wist dat zijn dochter hoog tilde.
niet anti-revolutionair waren,
waaronder de predikanten Van Marken, de
Graaf. Hogerzei), Ten Kate, Vos,
Adriani, Westhof en Posthumes Meves. .
Intusschen nam liet Class. Best. de
noodige maatregelen om den coup
, .d'état te verijdelen en de aanslag
mis,,lukte. Het bewuste besluit kon niet tot
stand komen en de hoeren ontwerpers
werden geschorst. De wereld werd
hierdoor helaas beroofd van een treffend
,,schouwspel: n kudde (van anti-rev.
,,domineé's-propag;indisten) en -'-n
herder (vader Kuyper) grazende in de vette
weiden van de Amsterdamsche
ker,,kelijke goederen en van de subsidies
uit de Nederlandsche schatkist".
HESSKL VISSER
Naschrift rail tic redactie.
Een onverwachte inzending, blijkbaar
van iemand van rochtzinnigen huize,
bespaart den schrijver van het in De
Standaard" geïncrimineenle artikel een
polemiek. De feiten zijn precies zoo,
zooals de heer Visser ze genoemd heeft.
De aanval m De Standaard" getuigt
van een aanzienlijk minder goede
redactioneele leiding, dan in Kuyper's dagen
het geval was. l let bewuste artikel is
van A tot Z mis-begrepen. Het springt
noch den heer Alburda bij, is noch
antimilitaristisch, noch anti-clcrieaal 'l enzij
dan, dat het van haat tegen de orthodoxen
getuigt, op grond van hun eigen geschrif
ten en geschiedenis aan te nemen, dat zij
in politicis net zoo denken en doen als
andere stervelingen.
Verder raakt de opmerking, inzake de
vrijzinnig-democratische partij kant noch
wal. De redactie van , ,de Groene" heeft
geen politieke kleur, is alleen maar
antischismatiek, dus nationaal. Daarom zijn
bijdragen van <leu vrijzinnigen
ds.Mackenzie even welkom als die van den
rechtzinnigen Prof. Slotemaker.
Van mijzelf, a!s schrijver van het
aangevochten artikel, kan ik verklaren,
dat weinig verder van mij afstaat dan
het vrijzinnig-democratisch program.
KA N N7