De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1930 20 december pagina 52

20 december 1930 – pagina 52

Dit is een ingescande tekst.

52 Kerstnummer IBSEN: Die menschen zijn dus de tragische onder werpen der moderne tooneelstukken ? SHERI.OCK HOLMES: O neen, zij zijn komische onderwerpen. Een Engelsch essayist zegt dat men thans blijspelen schrijft over cocktails en geverfde gezichten en over menschen die op een verveelde manier ronddrentelen, hetgeen bet eekent dat zij deelnemen aan een wilden vrijheidsdans ter eere van de levensvreugde. IBSEN: Interesseert men zich dan niet meer voor sociale en maatschappelijke vraagstukken? SHERLOCK HOLMES: Zeker. Daar heb je de psycho-analyse. De tegenwoordige tooneelschrijvers worden veelal geïnspireerd door de psycho-analyse. Dat was misschien wel iets voor u geweest ook. Dan was u misschien nooit aan de symboliek toegekomen. IBSEN: Zoo. Is psycho-analyse op het tooneel veiliger ? SHERLOCK HOLMES: Neen. Gevaarlijker. IBSEN: In welk opzicht? SHERLOCK HOLMES: Vervelender. SARAH BERNHARDT: Van het tooneel gesproken. Mist men mij daar niet ? Kan men buiten mij ? Neen toch ? SHERLOCK HOLMES: Hm. Ik vrees dat u bij de film terecht zoudt komen. In den schouwburg wil men alleen nog maar lachen. WILDE: Dan moeten ze mij hebben. Mijn dialogen, mijn paradoxen.... SHERLOCK HOLMES: Ach ja, u ook nog wel. Sommigen begrijpen u nog wel, of hebben tenminste den goeden smaak te doen alsof. En dan Shaw. Vooral Shaw. WILDE : Shaw. Zoo zoo. Nu, dat is tenminste ook een Ier. BEARDSLEY: Maar niet decadent. Wij, inde Nineties", waren zoo verrukkelijk decadent. Is men dat nog? SHERLOCK HOLMES: Ja, ik weet niet, of men van decadent kan spreken. Gewaagd pikant, shocking, erotisch, pervers, is men genoeg. Zelfs sadistisch zoo nu en dan. Alles is nu mogelijk. Maar echt meenens is het nauwelijks. Echte, eerlijke, royale decadentie is het niet, zie je BEARDSLEY: Engelsch ? SHERLOCK HOLMES: O neen. Daar is men vooral sportief, ook in de kunst. Wel eens wat erg kwajongensachtig, wel eens knapjes cynisch, maar niet erger. Duitschland geeft den toon aan. Gross overigens een scherp satirist en Dix. Ja Dix: Lugtmoorden schildert hij bijvoor beeld .... BEARDSLEY (keert zich af). Lustmoorden lust ik niet. ALBERT LANGEN: Maar de Simplicissimus bestaat toch nog ? Mijn Simplicissimus, die ik in 1896 oprichtte ? De onmeedoogende critiek, de bijtende spot, de durf.... Dat was iets nieuws, iets ongekends, een revolutie ! Elke week een ge beurtenis. Elke prent een daad ! Vervolging op vervolging, verbod op verbod, veroordee ling op veroordeeling ! En altijd maar door gaan, volhouden, blijven verschijnen. Dat was een tijd ! Wat is er van den Simpli cissimus ? SHERLOCK HOLMES: De satire is beleedigd en onderdrukt idealisme. Niemand weet daar ginds nu wat hij wil, zelfs wat hij niet wil. Niemand heeft macht tot onderdrukken. Niemand heeft hoop.... STEINLEN; Revolutionnaire kunst ! Maar daarin ging ik dan toch voor. Kent men de mijne nog? SHERLOCK HOLMES: De prenten van Gil Bias worden bruin, en vergaan. Ze zijn schoener dan ooit, de kleuren krijgen iets bestorvens. Maar het papier wordt verteerd, helaas. STEIXLEN: Stelt men ze nog op prijs? SHERLOCK HOLMES. Ze zijn geen object voor verzamelaars. En de A.J.C, geeft als premieplaat een repro ductie naar Van Gogh.... STEINLEN: Wat gaat die hun aan? Maar is er geen revolutionnaire geest meer bij de kunstenaars, geen enthousiasme, geen gevoel voor de onterfden? Neen? Of is men dan tenminste nog bohème? SHERLOCK HOLMES: Men danst en daast. Maar de democratie is in discrediet. O, ze heeft het er wel een beetje naar gemaakt. WM AMSTERDAM DAMRAK 8O-81 LEEUWARDEN STATIONSWEG 28 VERZEKERINGEN'!; OP VERSCHILLEND GEBIED ? II! FRAAIE KER3T GESCHENKEN Kronen l a m pon Kappen Bronzen HAraoosterhuis

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl