Historisch Archief 1877-1940
52
Kerstnummer
IBSEN:
Die menschen zijn dus de tragische onder
werpen der moderne tooneelstukken ?
SHERI.OCK HOLMES:
O neen, zij zijn komische onderwerpen.
Een Engelsch essayist zegt dat men thans
blijspelen schrijft over cocktails en geverfde
gezichten en over menschen die op een
verveelde manier ronddrentelen, hetgeen
bet eekent dat zij deelnemen aan een wilden
vrijheidsdans ter eere van de levensvreugde.
IBSEN:
Interesseert men zich dan niet meer voor
sociale en maatschappelijke vraagstukken?
SHERLOCK HOLMES:
Zeker. Daar heb je de psycho-analyse.
De tegenwoordige tooneelschrijvers worden
veelal geïnspireerd door de psycho-analyse.
Dat was misschien wel iets voor u geweest
ook. Dan was u misschien nooit aan de
symboliek toegekomen.
IBSEN:
Zoo. Is psycho-analyse op het tooneel
veiliger ?
SHERLOCK HOLMES:
Neen. Gevaarlijker.
IBSEN:
In welk opzicht?
SHERLOCK HOLMES:
Vervelender.
SARAH BERNHARDT:
Van het tooneel gesproken. Mist men mij
daar niet ? Kan men buiten mij ? Neen toch ?
SHERLOCK HOLMES:
Hm. Ik vrees dat u bij de film terecht
zoudt komen. In den schouwburg wil men
alleen nog maar lachen.
WILDE:
Dan moeten ze mij hebben. Mijn dialogen,
mijn paradoxen....
SHERLOCK HOLMES:
Ach ja, u ook nog wel. Sommigen begrijpen
u nog wel, of hebben tenminste den goeden
smaak te doen alsof. En dan Shaw. Vooral
Shaw.
WILDE :
Shaw. Zoo zoo. Nu, dat is tenminste ook
een Ier.
BEARDSLEY:
Maar niet decadent. Wij, inde Nineties",
waren zoo verrukkelijk decadent. Is men
dat nog?
SHERLOCK HOLMES:
Ja, ik weet niet, of men van decadent kan
spreken. Gewaagd pikant, shocking, erotisch,
pervers, is men genoeg. Zelfs sadistisch zoo
nu en dan. Alles is nu mogelijk. Maar echt
meenens is het nauwelijks. Echte, eerlijke,
royale decadentie is het niet, zie je
BEARDSLEY:
Engelsch ?
SHERLOCK HOLMES:
O neen. Daar is men vooral sportief, ook
in de kunst. Wel eens wat erg
kwajongensachtig, wel eens knapjes cynisch, maar niet
erger. Duitschland geeft den toon aan. Gross
overigens een scherp satirist en Dix.
Ja Dix: Lugtmoorden schildert hij bijvoor
beeld ....
BEARDSLEY (keert zich af).
Lustmoorden lust ik niet.
ALBERT LANGEN:
Maar de Simplicissimus bestaat toch nog ?
Mijn Simplicissimus, die ik in 1896 oprichtte ?
De onmeedoogende critiek, de bijtende spot,
de durf.... Dat was iets nieuws, iets
ongekends, een revolutie ! Elke week een ge
beurtenis. Elke prent een daad ! Vervolging
op vervolging, verbod op verbod, veroordee
ling op veroordeeling ! En altijd maar door
gaan, volhouden, blijven verschijnen. Dat
was een tijd ! Wat is er van den Simpli
cissimus ?
SHERLOCK HOLMES:
De satire is beleedigd en onderdrukt
idealisme. Niemand weet daar ginds nu wat
hij wil, zelfs wat hij niet wil. Niemand heeft
macht tot onderdrukken. Niemand heeft
hoop....
STEINLEN;
Revolutionnaire kunst ! Maar daarin ging
ik dan toch voor. Kent men de mijne nog?
SHERLOCK HOLMES:
De prenten van Gil Bias worden bruin, en
vergaan. Ze zijn schoener dan ooit, de
kleuren krijgen iets bestorvens. Maar het
papier wordt verteerd, helaas.
STEIXLEN:
Stelt men ze nog op prijs?
SHERLOCK HOLMES.
Ze zijn geen object voor verzamelaars. En
de A.J.C, geeft als premieplaat een repro
ductie naar Van Gogh....
STEINLEN:
Wat gaat die hun aan? Maar is er geen
revolutionnaire geest meer bij de kunstenaars,
geen enthousiasme, geen gevoel voor de
onterfden? Neen? Of is men dan tenminste
nog bohème?
SHERLOCK HOLMES:
Men danst en daast. Maar de democratie
is in discrediet. O, ze heeft het er wel een
beetje naar gemaakt.
WM
AMSTERDAM
DAMRAK 8O-81
LEEUWARDEN
STATIONSWEG 28
VERZEKERINGEN'!;
OP
VERSCHILLEND
GEBIED
? II!
FRAAIE
KER3T
GESCHENKEN
Kronen
l a m pon
Kappen
Bronzen
HAraoosterhuis