Historisch Archief 1877-1940
V '
No. 2796
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 JANUARI 1931
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 JANUARI 1931
No. 2796
Dramatische Kroniek
D1
door Henrik Scholte
Amerikaanse!) Tooneel: 8. X. Behrman
t E publicatie in boekvorm van Meteor",
^ J bet laatste werk van den jongen schryvcr
die het terrein van zijn werkzaamheid zoo even
redig tusschen Amerika en Engeland weet te
verdeelen, dat men, bij gebrek aan eenig documentair
materiaal, in twijfel over zijn nationaliteit is en
beide landen hem voor zich opeischen, geeft mij
aanleiding om op dit m.i. bij uitstek belangrijke
en geslaagde drama terug te komen, na de korte
vermelding in de Groene van 11 Oct. j.l. Ik doe
dat des te liever, omdat Behrman met dit jongere
stuk blijkbaar bewust, gezien de nauwe ver
wantschap van onderwerp en uitwerking, wraak
genomen heeft op zijn blijspel Socond Man",
dat hier thans onder den titel Zijn Tweede Ik"
in opvoering een heftig pro en contra uitlokt en
waarbij ik mij aan de zijde der laatsten moest
scharen.
Het nadeel van Socond Man" 1) bestond hierin,
dat voor een ganschen avond onze aandacht
gevraagd werd voor een sterielen en destructief wer
kenden egoist, die ter verdediging van zijn kinder
achtig domineeren en zijn intellectueel sadisme
den ouden boeman van een dwarskijkenden de
mon" in zijn ,.xiel" te hulp riep, waar noch van
dAvarskijken, noch van y.iel.noch van eeuige belang
stelling onzerzijds in die weinig booiende n in
tallooze herhalingen en uitweidingen vervallende
analyse sprake kon zijn. In een novelle, moge
een dergelijk generaliseereti yan het ..onbelang"
zijn waarde hebben eu inderdaad geeft dit '
stuk door de omstandige wijze, waarop Behrman
met de nauwkeui ig.ste toonwlaanwijzingen den
regisseur aan banden poogt te leggen, bij lezing
verrassende details, die echter ook in de beste
vertooning verloren moeten gaan, toch maakt
juist het feit, dat in deze comedie" niets ontleed is,
dat in een novelle niet beter tot zij u recht zon
gekomen zijn, dit toch al hachelijke gegeven voor
het tooneel -reinig dankbaar. Kr is aan het slot
geen verschil mor klaar in dit karakter, met het
begin vergeleken. De analyse lag in de breedte,
het karakter was bij zijn verschijnen, ja bij de
eerste tooneelaamvijzing, reeds ten voeten uit-'
geteekend. Er wordt geenerlei ,.godsgerieht"
over hem gehouden om ons de waarde van deze
figuur voortdurend klaarder te onthullen, en een
der wezenlijkste principes van het tooneel is
daarmee onrecht aangedaan. Waar nog bij komt
de relatieve uitvoerigheid van de /inlooze fabel en
de episoden (beiden Bebrman'.s zwakke zijden),
die het stuk als geheel niet van ecu vlak-geestigen
en altijd vrij bloedeloozen Moei Coward doen ver
schillen. (Het was dan ook Xoel Coward, even
handig acteur als auteur, die de hoofdrol in do
Londensche première van Second Man" creëerde).
Met Meteor" heeft Behrman echter de belofte,
die eens in Xoel. ('oward verloren ging, volledig
ingelost. Een geringe. nuance die van would-be
tyran tot domineevend egoïst - en een tragische,
behandeling van overigens dezelfde stof brachten
hem hier de overwinning. Storey, de Don Quichot
met film-allures uit Second Man", ging onder
door zijn gemis aan activiteit, gevoegd bij een
nerveus trachten naar persoonlijkheid". Zïjn
ondergang" was een telefoongesprek, een
toch. maar-weer-optrekken in het oude gareel. Kafael
Lord, de Napoleonische held uit Meteor", gaat
,, cnder, juist door een overmaat van rustelooze
> activiteit en despotische persoonlijkheid, na het
" * ««eiken van alle successen, alle idealen, waartoe
'"": extreem en bovenmenschelijk egoïsme hem
^dreven had. Ook zijn ondergang" is het. tele-.
jfoongesprek aan het slot (de réquisieten van
VBerhman blijven arm. en herhalen zich), maar in
./uiterste tegenstelling tot ,,Second Man", wiens
r vadsig terugvallen in de al te makkelijke stoel
zoo typeerend was voor het opgeven van de laatste
reddingskans, is de afwijzing eener diepe, eerlijke
huwelijksliefde en een roekeloos aanvaarden van
het leven ajs een grandioos finantiecl hasardspel
voor den Meteor" de logische consequentie
van zijn tob ondergang gedoemd, maniakaal
karakter. In Second Man" was een onbelangrijke
liefde de aarzeling in een van begin tot eind dalende
lijn, die sneller daalt, na dit kleine plateau".
Doch na het verwijl eener goede" lief de (htt aarze
lend horizontaal in Meteor") bevrijdt Hafael Lord
zich met geweld ook van dezen laatsten ethischen
band des levens en schiet omhoog, uit den ban der
aarde, in het leegu niets. Second Man" en Meteor"
negatief en positief van n karakter, voos ont
rafeld en boeiend geconcentreerd, steriele en
fertiele egoïst, beiden geboren zelfkwellers, die
zich tot uiterste consequentie trouw blijven, doch
in een grafische voorstelling" tegengesteldde
curven. Beiden in hun ontwijken van compromissen
tot de stellige catastroplie voorbestemd, die zich
in beiden doefc voorvoelen, in feite zich echter
buiten het raam van het drama voltrekt.
Er zit in Meteor" een zoo boeiende en groot
en zuiver geziene karakterontwikkeling in bijna
voortdurende dramatische omstandigheden, dat dit
wel eens spoedig een van de dankbaarste stukken
van een overigens aan dergelijk belangrijke no
viteiten arm tooneelrepertoire kon .vorden.
Rafael Lord, kind van den kleinen middenstand,
heeft zich als student het devies gekozen, dat
Napoleon eens in zijn jeugd aan een vriend schreef:
Om oppermachtig te worden moet ik mij aan een
extreem egoïsme overgeven. Hafael Lord is daar
van zoo vervuld, dat hij er zijn onfeilbaarheid op
baseert. Het is hem of hij alle groote daden vol
brengt, die ooit volbracht werden, hij associeert
zich in gedachten met de helden zijner verbeelding.
Een overgevoelig-ontwikkelde intuïtie, een ency
clopedische geest, een diep gevoel voor innerlijke
logica, gevoegd bij een zeldzame herinnering voor
de dingen die goed uitvielen, niet voor de dingen
waarin hij faalde, brcugen hem onder den ban
van zijn eigen superieure persoonlijkheid. Hij hoort
zichzelf soms dingen zeggen, die hij niet eens weet,
hij voorziet de dingen, die komen, hij handelt
juist die seconde eerder dan anderen'en hij stijgt
omhoog als een meteoor. Rivalen vallen rondom
hem weg, hij herschept menschen, werelden. Hij
sticht met het makkelijk verdiende geld, dat hem
echter slechts als machtsmiddel boeit, fantastische
toekomststaten, founded on sound industrialism".
Want dat tot nog toe al zulke utopieën faalden,
verklaart hij eenvoudig uit een gemis aan (voor
hem goddelijke") zakelijkheid. Hij wil zich God
voelen, doch verliest telkens dat gevoel, zoodra
hij een ideaal bereikt heeft. Dat voortdurend
excelsior houdt zijn ambitie strak. Hij wil dat het
lot van gansclxe volkeren door zijn handen gaat
..handen, die'Rodiri gaapte geschilderd zou hebben".
. Zijn noodlot is tenslolir^ile helderheid, zijn over
belichte'' wereld met l.vt gemis aan schaduwen,
het gemis aan weerstand, do ijle atmosfeer, waarin
deze meteooi' terecht komt. Een oogenblik laat hij
dien ijzeren greep, waarmee hij het leven hanteert,
los, een moment zweven," extreem zelfvertrou
wen zonder de koortsachtig gespannen zelfcon
trole ? dan herstelt hij dat wankele evenwicht en,
door heb opgeven der laatste ivddingskansen
ganschelijk vrij in xijn neurotische
machtsorgie, is hij voorgoed aan de zwaartekracht der
aarde ontkomen. Meteoor, die eons ergens, maar
buiten onzen gezichtkring, in het luchtledige zal
dalen, reddeloos en ongeremd, in zichzelf veroor
deeld en noodlottig verloren.
Het is aan dit karakter, ook scenisch een ster-rol,
waarvan wij de hachelijke genialiteit voelen zonder
haar als helden-figuur te waardeeren, dat het stuk
zijn bizondere waarde ontleent. De andere figuren
zijn bleek, hoewel betor, elk voor zich en zeker
als groep, dan die uit Second Man". Van een
zekere onhandigheid in het samenvoegen der
personen die hier niets anders zijn dan ver
nuftige objecties, levend geworden vraagteekens,
door den schrijver tijdens de behandeling van het
probleem in margine geplaatst, en van een bijna
geïrriteerd gemis-aan-interesse voor de eigenlijke
intrigue kan men Behrman ook hier niet vrijplei
ten. Maar om dien ecneu. bezeten egotist, die het
stuk tot een soms bijna magische expansie brengt
zoolang hij aan het woord is, steekt dit drama met
hoofd en schouders boven verwante analyses uit,
in een pathologisch geval herkent men hier aspec
ten van elke menschenziel. Wel integendeel van
expressionistische uitmiddelpuntigheid te geven,
staat hier, banaal in het zakenleven doch feilloos
waargenomen, klaar en koel het portret vaneen
dramatisch verhevigden Elkerlyq van heden, een
tweede Babbitt in zijn universaliteit.
Van nu af zal rnen naar elk volgend werk
van Behrman met gespannen belangstelling
kunnen uitzien, ook al blijft, juist bij een der
gelijk succes, het geyaav van een einmalige"
prestatie, het hangen aan ten blijkbaar uit
persoonlijke fredispositie gevormd
standaardkarakter, uiteraard bestaan.
CHAKEL
-1?* AMSTEQOAM
naar maat
Bi) ons verlengbaar N.ft.V. MONTA SCHOENEN
1) S. tf. ?Bèhrtnan'a Second Man" verscheen
in de Netv Adelphi-serie bij Martin Secker Lid.
London 1928; Meteor" in de Theatre Gitild Phya
bij Brentano'a, New York 1930.
Paul Huf al B Mcoluaa Snijder»
Over het algemeen behooren de zoo om en nabij
Kerstmis aangekondigde familievoorstellingen
voor jong en oud, burgers en buitenlui, nu niet
juist tot de meest verblijdende gebeurtenissen op
tooneelgebied. Toen dan ook het belegen stukje
,,De Ziel van Xicolaas Snijders" van den e veneens
niet meer al te frisschen Engelschen humorist
Jerome K. Jeronie, die eigenlijk alleen een
aardigboekje over tooneel geschreven heeft, op het pro
gramma van het Amsterdamsen Tooneel werd
aangekondigd, zag het er niet uit, dat deze voor
stelling de verrassing van een overigens voor ons
tooneel niet al te florissante kerstagenda zou
worden. (Eerlijk: de agenda van ons royalisiisch
gezelschap, zonderde,, Jonkers op Avontuur",maar
met het nu toch wel rijkelijk oudbakken geworden
Helene" en soortgenooten, was goen haar beter !)
Maar datzelfde stukje, waarin een booze vrekkige
ziel door het simpele drinken van een glas wijn
ineens de goedheid zelve wordt ui dat slechts door
zonderlinge lotsbeschikking in het XVI Ie ecuwsche
Zaandam moest spelen, wordt eensklaps in een
modelvoorstelling ten tooneele gevoerd, waar vele
stukken van waarachtige beteekenis vergeefs
naaihebben liggen snakken.
De oude Dr. M. B. Mendes da Costa, die, tusscheu
veel geschrijf door zulke frappanteopmerkingenweet
te maken, heeft eens getoornd tegen die dooddoeners
in de kritiek, dat deze of gene acteur van een rol
maakte wat er van te maken is." Neen, het i»
juist een. van de geheimen van het métier, dat een
knap acteur, als hij er zich voor zet, van een prul
stuk maakt, wat er naar menschelijke
berekeningten zeker naar die des criticus, die meestal van
zoo'n stuk geen jota weet voor hij het voor //n neus
krijgt) juist niet van te maken is.
Ik heb toevallig die ,,Soul of Xicolas Sniders''
eens gelezen. Met moeite ! Het scheen mij een
onmogelijkheid, dat een acteur de stukken en
brokken van deze rol, het ongemotiveerde wisselen
tusschen het zwartste venijn der gierigheid en de
bloemzoete bekeéring aan elkaar zou weten te
passen. Aan Paul Huf, consciëntieus werker
en uiterst begaafd vakman, is zulks nu volkomen
gelukt.
Men ziet hem, huizend in een ouden en
fantastischen molen een knap stuk decor van Defresne,
aan wiens kundige regie ook het zeer hooge peil
dezer gelegenheidsopvoering, naast het goede spel
van Charlotte Kohier, Flits van Dijk en Georgette
llagedoorn te danken is. Men ziet hier Paul Huf,
aanvankelijk plastisch en ook in stem zoo
ganschelijk afwijkend van zijn gewone, volle en
welluidende dictie onherkenbaar, schuiven
langs de donkere wanden de trappen, om den
hoogen lessenaar heen. Een bultenaar, een Verre
neef van Harpagon en Scrooge. doch geensxins
niet wat goedkoope technische lapmiddelen ge
typeerd. Integendeel, een diep doorvoeld en ge
voelig doorleefd karakter, een menseh, in wit-a
goed en kwaad om den voorrang strijden, een
mensch, zonder geforceerden en onmogelijken om
mezwaai, die door een kinderlijke vondst van des
duivels tooverdrankje teweeg gebracht wordt,
maar een belaste en zwoegende stamper, in wien
het goede nimmer geheel gedood schijnt, evenmin
als het kwade er met een tooverslag uit verdwijnt.
Zoo'n rol zal blijven, ook als het stuk tusschen de
pronkende kerstboomen van het Rika Hopper
Theater weer vergeten is. Zulk een rol geeft,
behalve het intense genoegen aan een onverwachte
modelopvoering, ook dat sterke vertrouwen in
toekomstige dingen, dat groote, knappe creaties
steeds in zich dragen, Ik heb Huf nooit van te
voren in een dergelijke zwaar gemarkeerde' rol
gezien, ik hoop echter 'van harte, dat een dergelijk
zeldzaam knap staaltje van beheersching van het
métier voor een waardiger stuk behouden moge
blijven.
QARDE-MEUBLES PEN HAAG
BATENBURG & FOLMER
HUUOENSPARK 22, TEl. 11O3O
Tarlavan.Verzorging Oarawtle
Het omslag van ons
Kerstnummer
DAARVAN hebben wy U beloofd iets meer
te vertellen, mijnheer Q. Werkelyk, we zyn
zeer gevleid dat U het zoo aardig vindt. Mocht ge
er belang in stellen, en mocht ge de letters er af
willen snijden en het ophangen, dan hebben we
voor U, en voor andere geïnteresseerde abonné's,
wel degelijk nog een paar goedgekeurde druk
proeven over. Maar niet meer dan enkele tientallen,
daar is nu eenmaal niets aan te doen.
En ge wilt nog steeds weten, wie dat was. Nu,
1 laten we er verder geen doekjes omwinden. We
vernamen toch van een lezer, dat hij haar op
't eerste gezicht herkend had. Hij wist ons verder
te vertellen, dat er feitelyk heelemaal geen
Amsterdamsche Keizersgracht op den achtergrond
bij hoorde, al was 't begrijpelijk, dat Willink haar
zóó had geportretteerd....
Jolly" Mary Anderson was een furore-makende
Amerikaansche artiste uit de negentiger jaren.
Haar roem en dat zei in die dagen hél wat
evenaarde die van de filmsterren uit onze dagen.
Overal hingen portretten van haar voor de
winkelramen en menig studentenhart warmde zich bij den
gloed, die dit volmaakte type van vrouwelijke
charme uitstraalde Het geel geworden kar
tonnetje, waarop deze foto geplakt is, rust nu met
andere mémoires in do gesloten cassette. En uit
vergeten gedichtenbundels klinkt soms nog haar
herinnering op. , . r ? .
* * i-, . : ? P-' ' ,
*
,;,. ..,
Het procédé? Offsett?de druk van de toe
komst. Wij zullen meer en meer tot dit procéd
overgaan. Het is niet de bedoeling in dit kort
bestek een uitvoerig technisch exposéte geven
van deze wijze van drukken. Wij kunnen hier
volstaan met een korten uitleg.
Offsett is een moderne en technisch vol maak to
reproductie-wijze,geheel gebaseerd op den vroegeren
steen- en zink-druk. In zijn eenvoudigsten vorm
is het dan ook precies hetzelfde als de steendruk
van Braakensiek's platen. Alleen, steendruk
beeft iets kouds. iets hards. Wanneer daarmee
door den teekenaar, die meestal direct zelf zijn
ontwerp op den steen aanbrengt, rekening wordt
gehouden, is het effect precies zóó, als de ont
werper wil. Intusschen is hij absoluut gebonden
aan de grenzen die dit procédézich zelf stelt en
voor fijn geschakeerd kleuren-werk, waarbij voor
iedere kleur een apart beeld op een aparten steen
genomen moet worden, is stoendruk niet geschikt.
Het afgewerkte product" krijgt een
vloerxeilachtigen ijskoudén kleur. Daarbij is het ruw en
korrelig. De eischen en vooral de goede smaak van
het publiek nemen er geen genoegen meer mee.
Alleen voor afbeeldingen, die men op grooten
afstand pleegt te. bekijken, aanplakbiljetten dus,
is het geschikt.
Die hoogo eischen van het publiek schrikken ons,
tijdschriften-uitgevers, gelukkig niet af. Integen
deel -die hoogere eischen gaan hand-in-hand
met grooter vraag; en met het drukken van een
kerstomslag in zes of zeven kleuren ,.op steen"
zouden wij het onmogelijk kunnen bijsloffen. Die
ilood-eenvoudige plaat van Braakensiek stelt al
de hoogste eischen aan onzen steendrukker. En
<le steen van Braakensiek moet dan ook vier maal
worden ,,overgezet" om de oplaag aan te kunnen.
Maar om tot den Offsett terug te keeren- in den
grond verschilt het niet veel van steendruk. De
beelden worden echter niet direct door den steen
op het papier afgedrukt, maar door middel van
gummi rollen daarop ,.overgezet". Dit beeld hoeft
dan ook niet meer van een steen afkomstig te zijn,
het kan ook door een boel* druk-cHchéworden
geleverd. Enfin, détails laten we hier schieten.
liet is duidelijk dat men er op moet letten, dat het
afgedrukte beeld positief" is, en niet negatief".
Behalve <le groote snelheid van deze werkwijze,
zijn er nog twee belangrijke voordeelon aan ver
bonden: men krijgt een zacht-genuanceerd beeld
met fraai vervloeiende kleuren en men kan
papiersoorten kiezen die ruw zijn en prettig aan
voelen, zoodat alles zoo goed mogelijk tot zyn
recht komt. Men kan zoodoende
kleuren-reproducties leveren, die aan het volmaakte grenzen.
Wij hopen, dat uw vragen hiermee voldoende
beantwoord zijn. Intusschen is bij ons het idee
opgekomen, dat er wellicht veel lezers zijn, die
zich interesseeren voor de vraag: Hoe,
typogra.fisch, een weekblad ontstaat." Als dat zoo is,
wende men zich tot de redactie.
COCKTAIL 1931
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. jf, Jordaan
t En wil ik jou 'es net zoo'n pittig drankje schenken als je voorganger?'
\
Indonesische Beweging
(Slot van pag. i).
Toch zal het geestdriftig streven naar verwe
zenlijking, zonder meer. van die idealen groote
verwarringen stichten in een Westersch georga
niseerde Oostersche samenleving, 'omdat haar
grondslagen niet rusten óp den geest, waaruit
die idealen zelve zijn geboren.
*'*'?
Het streven naar Vrijheid zal nooit Vrede
brengen, zoolang men die vrijheid zoekt en den
vrijheidsdrang tracht uit te leven.op het eenzijdig
staatkundige gebied, omdat het in voortdurenden
strijd is niet het universeel verlangen naar Wereld
vrede on Weroldbroederschap. En de verwezen
lijking van deze idealen stelt als voorwaarden:
nationale zelf beperking en nationale zplftueht,
welke alleen uit den geest kunnen voortkomen.
Daarom wil het X'.T.V. de strijdlust om de vrijheid
overbrengen op hut'hoogere plan. van het geeste
lijk leven, waar de geestelijke .strijd om 4e vrijheid
zal leiden tot geestelijke zelftucht.
Ht-t X.I.V. wil zonder aanzien van rang of
stand zooveel mogelijk geestelijk volwaardigen,
ethisch gezinden, de besten" uit alle maatschap
pelijke lagen, aan het staatsleven in den ruimsten
zin doen deelnemen, opdat het rechtsbewustzijn
der gemeenschap tot den hoogsten ethischen
graad worde opgevoerd. Hechtsbewustzijn moet
de plaats innemen van machtsbewustzijn.
Het verhoogde reehtsbewust/ijn der gemeen
schap eindelijk wil liet X.l.V. bosuhouwen als
het corrigeerende en reguleerende element op
het vrije spel der impulsen in het economische
leven. Hierbij dient'opgemerkt te worden, dat
die correctie en regulatie uit liet politieke staats
leven minder noodzakelijk' zullen blijken, naar
mate de werkzame krachten in het 'economische
leven zelve den invloed hebben ondergaan van
de zelftuuht uitgaande van het geestelijk leven
der genieensehap. En door de 'onafhankelijkheid'.
van het staatsleven ten opzichte van de eco
iiiLsche tendenzen n door de aankweeking vt^
het juiste en rechtmatige begrip van eigen belang
in de sfeer van het economische leven zelf, zal
in het ..vrije" spel der economische krachten de
doodende concurrentie plaats moeten maken
voor coöperatie en associatie, en klasse-haat en
klassc-nrd zullen moeten wijken vourWelgezindheid
en Broederschap. Daarom is het noodig, dat de
Indonesische sociaal-economie haar ..eigen aard"
(swa-bhawa) onderkent en dat de bouw van die
Indonesische sociaal-economie niet streeft raar
de voor haar illusoire hoogte van de Amerikaansche
skyscraper, maar naar de bescheiden, rustige en
toch edele Vormen der tropische pendopo."
HOOFIEN'S ROOMBOTER
WORDT SPECIAAL BEREID