Historisch Archief 1877-1940
GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 JANUARI 1931
No. 2796
Kunst, Moraal, Commissies
door J. Greshoff
NAAll aanleiding van mijne op
merkingen over de pornogra
fische commissie van Mr. J. Donncr,
publiceert de heer Hub. Cuypers Jr.
in ,.De Groene" van 27 Decemb. 1930
eenige opmerkingen, welke, op zich
zelf belangrijk als uiting van een merk
waardige mentaliteit, niets te maken
hebben met mijn artikeltje. Dit schrij
vende accepteerde ik, om de zaak niet
noodeloos te compliceeren, in prin
cipe n de pornografiebestrijding n
de commissie, en sprak ik alleen de
meening uit dat in die commissie de
kunstenaars als direct ..belangheb
benden" vertegenwoordigd hadden
moeten zijn.
De heer Cuypers voert ons op een
gansch ander terrein en dwingt ons
om te verklaren, dat wij, inderdaad,
gansch afgescheiden van deze
practische questies, niets, niets, heelcmaal
niets voelen voor pornograf
ie-bestrijding en dat. inderdaad, het systeem
van ietwat kinderlijke vooroordeelen,
door hem ,.moraal" betiteld en onder
dien naam verheerlijkt, ons een van
de schrikkelijkste plagen der
menschheid toeschijnt.
Ik vraag mij af: welk. redelijk
bezwaar bestaat er tegen de porno
grafie? Zelfs al is die ontdaan van
iedere zweem van kunstwaarde. Wat
voor redelijk bezwaar bestaat er
tegen, dat volwassen menschen, zoo
zij daarin behagen scheppen, plaatjes
kijken, waarop erotische feestelijk
heden op eene aantrekkelijke en.
boeiende wijze zijn voorgesteld; dat zij
boeken lezen waarin met interessante
détails de genoegens welke de natuur
ons schenkt, worden beschreven ? en
gevierd? Ik ken tal van voortreffelijke
menschen. bekwaam, eerlijk, oprecht.
diedolzijn opzulke ,.zinneprikkeleiule"
plaatwerken, liet woord
/innepiikkelend heeft een ongunstige bet ee
kenis gekregen in deze platte farize
rssamenleving. Alsof we rookend, bi«-re
iend» rijs'ttafelond, badend onze zinnen
niet zouden prikkelen ! Waarom zegt
men niet ronduit: ..ik wensch mijn
zinnen te laten prikkelen, daar zijn
ze voor; ze geven ons soms la t en zorg
genoeg, laten wij er ook. zoo nu en
dan, eens pleizier van hebben."
Waarom laten *<1 e vrije, gezonde.
zinnelijke numsclu-u zich toch.altijd
in een hoekje drukken door de mora
listen? Wanneer mijn buurman, om
de een of andere.' mysterieuze, hem
alleen geopenbaarde reden, afstand wil
doen van een aantal vermakelijk
heden der aarde, dan is dat zijn zaak
en niemand zal hem desivegen 'mogen
minachten of misprijzen. Maar \vai
neer'die ascetische buurman' zich ver
boven mij vei'hevcii gaat wanen en
jegint te meenen dat zijn
excentrici'teiten wet voor mij behooreU te
wórden, dan. zeg ik: hola, mijn waar
de, laten wij de afstanden bewaren !"
Wanneer iemand bezwaar tegen op
wekkende lectuur, tegen suggestieve
prentverbeeldingen heeft, dan moet
hij zijn oogen daarvoor sluiten en
daarmee basta. Maar, helaas, het
is daarmede nooit gedaan; hij begint
direct te verkondigen dat zijn oog
sluiting superieur is, dat de
nietoogsluiters schandelijke vuilboorden
zijn en dat het oogsluiten bij de wet
voorgeschreven moet worden.
De fout ligt tenslotte bij de vuil
boorden. Wanneer die niet zoo ge
niepig en egoïstisch in hun hoekje
genoten, bang voor de blikken der
eunuchen, wanneer dio zeiden met
verheffing van stem: ,,eh bien, wij zijn
vuilboorden, wij houden van een
zinrijke voorstelling, van een smake
lijk verhaal, wij voelen voor een
verregaande grap, en wij zijn daar
niet meer. maar ook niet minder om;"
wanneer de duizende en duizende
liefhebbers van peper, mosterd en
kerry hun voorliefden ronduit, zonder
schaamte bekenden, dan zou men,
ten minste zien, dat de moralisten
niet allén op de wereld recht, van
spreken hebben.
Men komt natuurlijk dadelijk met
de jeugd op de proppen. Maar wij
zetten toch ook de geneverflesch niet
op de kinderkamer. Men heeft te
zorgen dat de kinderen evenmin de
sleutel van de boekenkast als de sleutel
van den wijnkelder in hun teedere
knuistjes krijgen.
Kii voor het overige behoort er,
tegen de nerveuze activiteit van
Donner's, C'uypers' e.a., iets gedaan
te worden, ter bescherming van de
Kijkers. Ken Vereeniging ter Ver
spreiding der Pornografie in en buiten
het Huwelijk." zou goede diensten
kunnen bewijzen. Maar wat wij, in'
elk geval, nootlig hebben, mannen en
vrouwen, die zich niet laten int
imideeren door de Niet-Kijkers" en
die luid en met overtuiging durven
roepen: ..leve do pornografie ? met
en /onder kunst."
KUNSTNIJVERHEID
Dt» potten en schotel* van J. Hoon J**
Kleykunip, Oen lluug
liet is dadelijk en gemakkelijk te
zien. dat ile jontfC Hoon (hij.moet nog
gaan ..dienen") een m'bnrcn \iouebtikker
is. Ik ben n ie? gewend mij te'ver
gissen iti wat terecht, een natuurlijke
aanleg heet en ik ben overtuigd,
dat die natuurlijke aanleg bij Boon
te vinden is. Zijn potten en schotels,
thans uitgestald, zijn daarvan liet
onmiskenbaar bewijs. Want twee
dingen, tot een eenheid geworden,
maken een vaas of een pot tot een
zeldzaam voorwerp ;?en dat zijn:
vorm. kleur. De vorm-mogelijkheid
is bepaald door den aard der gebruikte
grondstof; niet iedre vorm is met zulke
.grondstof mogelijk, maar niet die stof
kan zij juist zijn, deftig zijn, qn zóó
zeker, dat zij den aesthetischen zin
een rust geeft. Daarmee wordt
vereenigd in de meeste vazen de kleur;
.' . . ' . een overal als gelijk
aaii== doende kleur of een
gestyJoerdéof een impressionis
tische A-ersiering, uitge
drukt eveneens door
kleuren. Die laatste ver
sieringen zijn het gevaar
lijkst ; zelfs 'als zij geome
trisch is kan zij den vorm
van de vaas verminderen,
schennen, vernielen. Dit
gevaar is misschien niet
altijd door Hoon gemeden,.
maar toch is in de meeste
der vazen, potten en
?UUM GEWAARMERKT
STEUNZOLEN
S VST. PROF. HOFPA/
HAAR MAAT'
FA J.A.MASSING coMn.vcm
O.Z.VOORBURGMAL334 AMtvdam
V. HET BINNENGASTHUIS
%[en hij
S ? i^t
457
b.'j hef Kontfgsp/ein. %l43286
The. föew/fz Schoof of
No. 2796
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 JANUARI 1931
Sea-Horse
de allerbeste
n Jenever
M.P.POLLEN B- ZOON ROTTERDAM
l
**»
f» F. SINEMUS
LelcUchestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanal f 9*SO
PRIMA COUPE
Eigen Atelier.
ONVERSCHILLIG
of het dames-, heereri- of kinder
schoenen betreft, U zult steeds
meer en meer tot de overtuiging
komen, dat alleen
TIMTURschoenen U op den duur vol
doening kunnen geven, dank
zij hun chique model, uïstekende
pasvorm, uiterst verzorgde afwer
king en buitengewone soliditeit.
'
imwr
*
fes.
ONZE SCHITTERENDE COLLECTIE
RIJN- & MOEZEL WIJNEN
STELT ONS IN STAAT IEDER
TOT VOLLE TEVREDENHEID
TE BEDIENEN ~:
Prijscourant wordt op aanvrage gaarne toegezonden
N.Ï. 1IHÉIEIFF, CHABOT & IflSSER'S WIJNHftNDEL
DEN HAAG ROTTERDAM ARNHEM
l'
.1'
V l CTO R l A-WATER
Bij
OBERLAMHSTCIM
gebruik
digestie
bevorderend
^chotels de kleur een factor, die ver
rijkt, en zelden is zij zóó, dat zij door
bepaalde vormen, op den duur het
oog onwillig zou maken. Kr zijn zelfs
naast de zóó goed als nkleurige
vazen en schotels, die een goed ge
tuigenis zijn van deze
pottubakkerskunst, andere als bijv. eert kom. blauw
en zwait, die wél-gesierd behooren
tot wat het (jog bij voorkeur en met
genot zich zoekt. De eenvoudige
vorm, rijk door kleur of een schotel
eenvoudig wec-r van vorm met een
versiering die eigentlij k alleen als
kleur aandoet, is wat Boon het bese^.
maakt. PLASSCHAERT
OUDE KUNST
Collectie Goudstikker
De halfJuarlijkBcne tentoonstelling
NEEMT men onvoorwaardelijk als een goed
ding (een ding dat de werkelijke kunstliefde,
het diepere inzicht, bevordert,) aan dat kunstwer
ken zooveel mogelijk in een bij den tijd van hun
ontstaan passend milieu" tentoongesteld moeten
worden, dan valt de, door den heer Jacques Goud
stikker, met steeds plechtstatiger gebaar en
grandezza bewandelden weg, onverdeeld te prijzen,
valt bijv. ook met onverdeelde vreugde en genoeg
doening te vermelden, dat deze kunsthandelaar-»
in-grooten-styl onlangs, naast zijn 17e eeuwsch
patricieërshuis aan de Heerengracht (een viertal
jaren geleden door hem verworven en gerestaureerd)
thans ook de beschikking kreeg over het romantisch
gelegen, renaissance-kasteel Nijenrode aan de
Vecht bij Breukelen, waai' wederom nieuwe
schatten aan oude meesters'.' den uitverkoren
verzamelaar zullen worden vóorgevoerd.
Heeft men echter, zooals ondergeteekende, ten
dezen bedenkingen, dan nóg kan men, zonder
meer, 's-Heeren Goudstikker's groote vakkundig
heid en commercieele gaven erkennen, gaven
waaraan wij, d.w.z. de enkelen, die zijn plecht
statige Heerengracht-deur, benevens zijn
butlerCerberus durven trotseeren , het te danken
hadden, dat wij ook dit keer weer op zijn groote,
halfjaarlijfcsche tentoonstelling een prachtige ver
zameling meesterstukken, meerendeels uit de
10e en 17e eeuw voor oogen kregen.
Het gaat niet aan van de 117 catalogus-nummers,
waaronder een aantal doeken dia op de groote
internationale kunstveilingen van het laatste
jaar reeds als pièces de résistance" fungeerden,
en waarvan vrijwel stuk voor stuk thema voor een
bespreking kan zijn, een ook maar eenigermate
volledig overzicht te geven. Bepalen wij ons tut
enkele grepen.
Onder de vroeg 16e eemvsche HoUanders zij
dan allereerst gewezen op Hieronywus Bosch,
deze getourmenteerde, die geen andere verzoening
met de menschelijke wereld van voosheid, hypocri
sie en burgerlijke eigengereidheid vermocht te
bereiken dan door een vlucht in een sinister-\ roolijke
fantasie, waarin wonderlijke droom-gedrochten een
rol spelen n door de caricatuur. . .. Middeleeuwsch
voorvader van vele modernen, die hevig' lijden
aan het te zijner tijd vrijwel nooit bewust door
leefde ,,sociaal conflict," ook, in zeker opzicht
geestelijk bet-overgrootvader van van Gogh (over
Bosch?van Gogh, hun verband en verschil
ware een interessante studie te schrijven!), viel
uit zijn hier aanwezige Verloren Zoon" *.) en
Jezus voor den Hoogepriester" Bosch' groote
psychologische gave en prachtig beheersehte en
sobere techniek nog eens te waardeeren.
Voornamelijk vanwege de groote zeldzaamheid
noem ik onder de 16e eeuwers vervolgens nog
Jan Goaaaert ({jen. Mtibuse), van wien hier een
in 1025 geschilderde kleine triptiek aanwezig was.
(Afkomstig uit de collectie von Bach te Szegedin).
Zoowel de op de zijpaneelen zwierig geschilderde
wapenschilden als de Heilige Familie" op het
middenluik, kan men kort, en daardoor vanzelf
wat eenzijdig, karakterisêeren als
Italiahiseererend maakwerk" van dezen meester, die zijn Ma
donna's ook steeds onder den misschien al te
VSWttMS. >V»:>
gretig en bewust gezochten invloed van Leonardo
en Itafaël schiep.
Hiernaast worde nog Het Eerstgeboorterecht"
van den Amsterdamschen meester en vooral als
houtsnijder bekenden Jacob Corneliss van Ooststtnen
vermeld, benevens een prachtige Opstanding"
(het zij luik van een triptiek waarvan het pendant
in het Metropolitan Museum te vinden is) van den
zgn. Meester van de Virgo inter Virgines.
Zooals steeds bij Goudstikker was van de iets
latere Hollanders het landschap" (dat in hun tijd,
in de 17e eeuw, bij ons pas tot volledige ontwikke
ling kwam) bijzonder rijk en schoon vertegen
woordigd. Deze keer spant wel het ,,Landschap
bij Haarlem" van Jacob van Ruisdael, de klassicus
onzer landschapschilders, den kroon. Het is onge
twijfeld n van de belangrijkste werken van den
meester en hij toont er zich, veel meer dan in zijn
romantische berg-, bosch- en waterval-composities
de zwijgende peinzer, de zinnende geest, die
dieper voelde en teerder was dan de weekhartigen
vermoedden!"
Van Ruisdael's gezichten op het land om en nabij
Haarlem kan men inderdaad zeggen, dat ,,de ziel
van Holland er voor eeuwig in is uitgedrukt."t
Twee berglandschr^oen van Hercules Seyhers
kunnen óók met een dubbele ster" worden aan
geduid. Vooral het grootste, van sterke constructie
en met een alles-overzengcnde zon, deed van Gogh's
werk uit Arles voorvoelen. Van Goyen was rijk
vertegenwoordigd met werken uit 1(542. '47, '48, en
1051, waardoor men hier een goeden kijk op zijn
ontwikkelingsgang kon krijgen. Een
boschlandschap van Hobbema. twee Halomon Ruisdael's,
enkele lichte kerkintérieurs van Emanuel de Witte>
(de laatsten uit Russisch bezit afkomstig) gaan
We voorbij, om nog een oogenblik stil te staan
bij de vier Jan Steen's (de Garnalenkoupman,"
een herberg'se ene. uit het bezit van Lord Ossery
is misschien wel het schoor te en meest karakte
ristieke van het viertal) een Guitaarspeelster van
Terborcli, een haast graphisch opgevat en weerge
geven landschap van den jongen Rubens en een
doorwerkte mannenkop uit zijn lateren tijd. bene
vens een Koning Saul van Renibrandt, klein van
formaat maar ook, zooals alles van onzen
schildersvorst, groot en grootsch van allure, en
daarmede van de Noord- en Zuid-Nederlanders
afscheid te nemen.
Ook op het gebied der vroeg-Italiaansche
schilderschool, een school die in den handel heden
ten dage schaars vertegenwoordigd is, weet de
heer Goudstikker steeds weer bijzondere, onbeken
de meesterstukken op te delven. Er was hier bijv.
een zeer fraai geconserveerde ..Madonna met
Heiligen" (uit de verzameling Bardini) die wel
voor zeker als een vroeg werk van Fra Filiiipo
Lippi mag gelden. Onder de latere Italianen vielen
vooral eenige Bassano'a en Tmtorctto's op.
.Ook de Diiitsche en Fransehe oude kunst was
met een aantal stukken fraai vertegenwoordigd:
de eerste, om slechts dit te noemen, o.'.a. met
een zeer expressief mansportret van Crunuch (uit
het bezit van de prinses Arnulf von Bayern), de
laatste met o.m. een Claude Lorrain on een
l'oitsitin.
Uit de 18e eeuw trad ons hier, vóór alles, een
zér sterke, suggestieve, ? schetsmatig-behandelde
mannenkop van Goya tegemoet.
Ziethier slechts enkele grepen uit' de schilder
stukken; de sculpturen -?ook nog hier en daar
opgesteld waaronder een Heilige Bisschop"
van Riemenachneider en werken van andere
ZuidDuitsche houtsnijders, benevens een Madonna
in steen van Donulello, werden dan nog terzijde
gelaten.
Het niveau van Goudstikker's, tóch al merk
waardige en beroemde halfjaarlijksche, exposities
is, ongetwijfeld, met deze laatste van de reeks
nog weer gestegen en' de roep van Amsterdam
als internationale markt voor oude kunst werd er,
zoo mogelijk, nog grooter door.
A. E. VAN DEN TOL
CARRO
A.DRIESSEN
KRONIEK
Oudejaarogedaehten
ALS dit tractaatje verschijnt, is het allemaal
weer achter den rug. Alle sparregroen en roode
linten en roode lichtjes, alle kerstboomen in winkels
en café's en zelfs op straat. En de familiale
tafreelen, stemmingsvol of onnoozel onder al die
denneboomen; het ..Heilige Nacht", vroom en
argeloos maar dat zeldenl of leeg conventio
neel en geforceerd; de echte en de gemaakte
Kerststemming; de zachte, schoon ietwat
sentimenteole, vromigheid of de snobbistische kerst
viering, die het Kerstfeest voornamer acht dan
den oud-Hollandschen Sinterklaas. U fë>
P-*En ook Oudejaar is voorbij, met de oesters en
de haringslaatjes en de oliebollen, de champagne,
den warmen wijn of de saliemelk. Met de huilerige
toespraken van oude ooms en de ..Rührseligkeit",
die precies om 12 uur over ons komt. met de traan
in het ooy en den fermen handdruk, die niet week
wil zijn schoon hij den ernst des levens kent. . . .
Alle deze min of meer malli^heden, kortom, zijn
nu weer opgeborgen op onze zolder van
levensrequisieten, tot het volgende jaar. En menigeen
loost een zucht van verlichting, dat "t weer klaar is
en het nieuwe jaar. op de verjaardagen na. verder
veilig en vrij van plechtstatig vertoon. En eveneens
menigeen, vooral de jongeren, vindt het eigenlijk
allemaal onzin en ..poppekast". en uiten of denken
den bi-utaal rcvolutumnairen wensen, dat men
eindelijk eens ophoude met al die ..nonsens",
waar haast niemand meer echt voor of bij voelt.
En dat is dan heel begrijpelijk van die jongeren,
die eenigszins het ideaal der waarachtigheid aan
hangen en het gevoel hebben, dat men toch beter
of echter kan. en het leven rijk genoeg is. Was 't
maar waar ! Edoch, het leven der meeste menschen
is niet rijk genoeg Om van het overgeleverde te
kunnen missen. Tijd is een fictij. het Nieuwe Jaar
is een fictie en ook de Kersttijd is fictie. Men kan al
die datums rustig voorbij laten gaan, zonder dat
van buiten af iets gebeurt. Maar dat is juist het erge:
dat er van buiten-af niets gebeurt. Het leven lijkt
een ijsvlakte aan de pool. Indien wij zelf niet zorgen
voor stations, van afstand tot afstand, en geen
merkteeken achterlaten, waarlangs de Herinne
ring den wt-g terug kan vinden, zullen wij \-erdwalen
en omkomen in het blinde niets, waar alleen de
sneeuwstormen thuis zijn. \Vij zelf, wij alleen zijn
de scheppers van onze vreugden, van onze ver
heven stemmingen, van onze hoogten en laagten,
en op eert of andere wijze moeten wij den verderf
elijken twijfel aan al dit eigen gemaakte meester blij
ven, als wij niet in dood of waanzin zullen verval
len. Zoo laat ons dan, als goede kinderen, meespelen
en het hun, die. in wijsheid of argeloosheid, den
ritus des levens ophouden, niet lastig maken.
Want alleen de zeer jonge jeugd heeft 't recht zich
pedant en cynisch te betoonen.
?' ? V ' . - ''? ' . .??. . . ? F. C.' .
*) Die, naar verluidt, Jtaiis lieeft nietmzir .?ver
loren" ts raken, ma:tr thuis d.w.z. in ons land te
blijvwl ?
Wat eten wij toe?
Vetvrije yoghurt van
OUD-BUSSEM