Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 JANUARI 1931
No. 2796
No. 2796
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 3 JANUARI 1931
J, D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 Telefoon 37906
BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING met RIJTUIGEN ol AUTO'S)
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
N. V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
PLAIDS
VOETZAKKEN
AUTO-OVERSCHOENEN
VERWEEGEN & KOK
AMSTERDAM
KALVERSTR. 86-90
DEN HAAG
NOORDEINDE 64c.
D. OBERINK &
INGENIEURS
Amsterdam, Prinsengracht 456. Tel. 37452
BLIKSEMAFLEIDERS
AANLEG INSPECTIE ONDERHOUD.
GERARD B. RIJKE Jr.
BINNEN ARCHITECTUUR
KEIZERSGRACHT 559 ~ Tdef. 30559
Co m p l e te Meubileer in g
P end u l e s, Hor loges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gebr. BREEN
NIEUW END IJ K 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
ROZENGRACHT 63
Ateliers voor reparatlCn aan
Uurwerken. Goud en Zilver
G.]. DE KONINGS ZOON
Keizersgracht 447,
Opfterictat Ao. I7Jv
CENTRALE VERWARMING.
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kott slechts ? 2.70 per kwartaal (foJO
voor incassokosten) of f xo.?per
jaar bij vooruitbetaling
BEGRAFENISVEREENIG1NG
N. SAX Jr.
P.G. Hooftstraat 38 AMSTERDAM?Telef.: 20341, 24250
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN
STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS
Rapenburg 44 _ AMSTERDAM - Tel. 42663
MARMER WE R K EN
W. H, POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 -:- Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
F l R MA K R ON E R
Nieuwendijk 167 AMSTERDAM Tel. 43186
SPECIAAL ADRES
voor JAEGER ONDERGOEDEREN
WIT EN JAEGER FLANEL
Koldewey 6 Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
SPECIALITEIT IN:
Kinderbadkuipen Badtafels Baby bascules
_ ,?_ Linnenmanden
AUG. KAUPMANN
P, C. Hooftstraat 113, Amsterdam Z., Telefoon 23308
J A N U A RI - U IT V E R K O O P £f J(
SPECIALE AANBIEDING TAFEL- EN BEDGOEDEREN
HUISHOUDDOEKEN BADHANDDOEKEN enz.
RESTANTEN LINGERIE ZICHTZENDING FRANCO
Adverteert
In ,,De Groene"
w^ ^^
l
Voornaamste Kleedinginricntinn
op elk gebied
In memoriam:
Metropolis"
BIOSGOPY
door L. J. Jordaan
ARCHIVARIA
Van 't Ouwe in 't Nieuwe
WANNEER de teekenen niet bedriegen, dan
heeft de zwijgende film voor onafzienbaren
tijd, althans in het grootbedrijf, afgedaan. Bij het
scheiden van het jaar zit ik in het
RembrandtTheater en het is el klank, wat de klok slaat.
Van een superieur journaal, combinatie van
Duitsche en Amerikaansche geluidsfilmproductie,
springen wij op een teekenf ihn, die een wanhopigen
gooi doet naar Fleischer's screen-songs en vandaar
op een operette-film. .. Drei von der Tankstelle".
Het is een dier twijfelachtige maaksels, welke
men verlegenheidshalve met het vergoelijkende
epitheton genoegelijk en pretentieloos" tooit en
-waarvan verluidt, dat men er gerust niet zijn
lïeele familie naar toe kan gaan. Het laatste zal
%vel waar zijn, tenminste wanneer men de
geuoegelijkheid afmeet naar de behoeften zijner bloedver
wanten beneden de acht en boven de tachtig.
Laat ons er verder over zwijgen.... het is een
dier tallooze mislukkingen, welke de kinder
ziekten van de jonge klankfilm vormen.
Intusschen blijkt uit zoo'n programma duide
lijker dan ooit, dat wij, ook wat de film betreft.
Van 't Ouwe in 't Nieuwe" zijn overgegaan en
overpeinzingen van min of moer necrologischen
Aard dringen zich onwillekeurig aan den toe
schouwer op. Terwijl ik liet voortreffelijke film
sujet, dat Willy Fritsch eenmaal beloofde te
worden, zie horlepiepen rondom een benzinepomp,
gaan mijn gedachten terug naar die andere
operettefilm, waarin dezelfde jeune-premier debuteerde:
Berger's Walzertraum", de geestige en charmante
transpositie van een banaal operette-gegeven in
een fijn en ven-weemoedig becldenspel. En van
zelf volg ik, schakel voor schakel, den keten van
belangrijke werken, welke zich in den begintijd der
filmhistorie verliest. 'Al deze werken r.ijn over
ditzelfde prójectiedoek heengegloden, dat in een
barokke omgeving reeds zooiets als een groote
traditie wist te scheppen. Nina Petrowna".
Heiinkehr", ,.Metropolis", ..Fausfc",
..Nibelungen," Letzte Mann", Der Müde Tod", ,.Anna
Boleyn", Dubarry", Vlam", ,.De Oude .Wet",
het vóör-historische Intolerance".... wat al
herinneringen, waarover wij gejuicht en waarvoor
Wij gevochten hebben! Welk een histoiredocu
mentaire van de filmcultuur der laatste vijftien
jaren ! En waar zijn al die belangrijke documenten
gebleven? Hoeveel is ervan vernield in botte on
wetendheid ? Hoeveel ligt er te vergaan in de klui
zen van onverschillige importeurs?
En met schrik ontwaar ik, dat deze nijpende
vraag, die zich de laatste jaren reeds deed gelden,
nu __ mj het afsluiten eener groote en
beteekenis«BttBBAAl* AttJBMTJBN TOOM
A M ATEUB-lilïi O-UITBOT» «
FOTO-SCHAAP & Co.
? PTJI B AMSTBBDAM
volle periode in ons cultuurleven dringender
naar voren treedt dan ooit. Inderdaad wij zijn
het er al meer over eens, dat de zwijgende film
voor de geschiedenis der moderne beschaving een
factor van ontzaglijke en nog bij lange na niet
genoeg erkende beteekenis vormt en wij zien
het niettemin koelbloedig aan, hoe de levende
getuigenissen dezer periode, de een na de ander,
verdwijnen. Zonder dat een poging gedaan wordt
dezen fatalen en onherstelbaren gang van zaken
te stuiten zonder dat een vinger wordt uitge
stoken, om althans het belangrijkste te bewaren.
Mij dunkt het moet voor het nageslacht min
of meer verbijsterend zijn te vernemen, hoe onze
generatie van alles verzamelde: schilderijen,muziek
instrumenten, potlood en, kranten.... maar pro
ducten als de groote werken der zwijgende film,
die een omwenteling veroorzaakten in ons geeste
lijk en aesthethisch bestel, kalmpjes op den mest
hoop wierp. Wij klagen en jammeren over storm
achtige tijdperken in de geschiedenis der
menschheid, als oorlogs- en revolutieperioden, waarin
belangrijke historische en kunstzinnige waarden
verloren gingen maar wij zien het onbewogen
aan, in een tijd van volkomen rust en toereken
baarheid, hoe de standaardwerken eener nieuwe
en reeds historie geworden kunst, spoorloos ver
dwijnen. Dit is onvergeeflijk, dom maar vooral
onbegrijpelijk! Immers laten wij eens het on
gunstigste veronderstellen! Laten wij aannemen,
dat de autoriteiten en instanties, wier taak en
plicht het is de belangrijkste elementen onzer
geschiedenis vast te houden en voor het nageslacht
te bewaren dat deze lieden persoonlijk ongevoe
lig zijn voor de empirische waarde der standaard
films. Dan blijft het nog een verbijsterend en vol
slagen raadsel, dat de relatief-historische betee
kenis dezer werken hen niet reeds lang tot ingrijpen
In memoriam:
tFaust"
heeft weten te dwingen. Want men moge blind zijn
voor de objectieve schoonheid eener
Potemkin"film wie zal de sociale en historische beteekenis
van dit geweldige phcnonienon durven ontkennen?
Wie zal er redelijkerwijs in kunnen berusten, dat
men de kracht van dit zuiverste en machtigste.
credo eener wereldbeweging erkent, enkel en alleen
door het te.... verbieden?!
Wij zijn het lang niet meer eens met de oorspron
kelijke strekking van den Max Havelaar''?maar
wij hebben, en terecht, de historische waarde van
Multatuli's eersteling voldoende ingezien om de
oudste exemplaren zorgvuldig in een museum te
bewaren. En hier gold het alleen nog maar een
daad van idcëele beteekenis immers het
wei-kzelf blijft, ook zonder deze uiting van piëteit,
in ongeJimiteerden herdruk leven. Maar hoe dikwijls
zal men moeten herhalen, dat de groote werken
der filmkunst,, wanneer geen bevoegde hand er
zich pver ontfermt, aan "de absolute vernietiging
zijn prijs gegeven? Dat producten, waaraan jaren
is gewerkt en die later een nieuwe en een nu nog
onberekenbare wending in ons cultuurleven stap
voor stap kunnen docuwcnteeren, zullen verdwijnen
of zij er nooit geweest waren? Of moeten wij soms
onze archieven vrij houden voor den Knkhuizer
Almanak, ten koste van een Caligari"? Moeten
wij wellicht eenJ^Fre'udlose J3!asse"_ laten J
verIn memoriam:
gaan, omdat wij penningen verzamelen een
,,Nibelungen" laten verdwijnen, omdat wij geld
eri ruimte noodig hebben voor
Jan-de-Wasscherprenten ?
Wij voteeren geld en energie ad libitum tot het
organiseeren eener uitgebreide fUmpolitie, ongeacht
de groote ergernis van een belangrijk deel des volks
aldus de negatieve erkenning gevende van het
allergewichtigst tijdsverschijnsel, dat de film is.
Maar als het nageslacht zal vragen: Wat deedt gij
met dit schrikkelijke en gevaarlijke materiaal?
dan zal het stumperige antwoord moeten luiden:
Wij verboden.... !
* * *
In het voorjaar van 1930 schreef ik reeds, bij
gelegenheid van een interview met den secretaris
van het Nederlandsen Filmarchief, over deze
kwestie. Ik constateerde toen reeds, de motieven
buiten beschouwing latend, de geweldige leemte
in het streven van dit instituut, dat
zonderlingerwijze de speelfun buiten zijn operatieterrein sluit.
Een deel der pers nam deze beschouwing over en de
N.Iï.Ct. kwam nog eens op de zaak terug, bij de
vertooning der ,,C'aligari"-film door de
Hotterdamsche Filmliga.
Maar feitelijk is er sindsdien niets veranderd
geen stap werd gedaan, geen hand uitgestoken.
om een toestand te wijzigen, die met den dag erger
lijker wordt. Wij weten nu met zekerheid, dat
van het historische .,Caligari", de laatst over
gebleven copie bezig is Weg te teren. .,De Uitkijk",
die ons een afscheidsblik op dit werk gunde, draait
.thans een ander meesterwerk der zwijgende film,
Feyder's Crainquebille", en wij vragen ons af,
wanneer ook dit oeuvre legende zal zijn geworden.
Het prachtige ..Vlam". Lubitseh' jongste en beste
film, is reeds lang vernietigd. Wat is er nog over
van ,.De Nibelungen", wat van De Oude Wet",
wat van de vroegste Asta Nielsenfilms?
Het heeft er veel van of de generatie, die reeds
te oud was om voor het nieuwe fihuverschijnsel te
capituleeren, haar hardnekkige negatie-tactiek
voortzet ten koste van de belangen der historie.
Ten koste ook van haar verantwoordelijkheid
tegenover komende geslachten en bovendien
terwille van een volkomen fictieve overwinning.
Immers deze struisvogelpolitiek, deze opzette
lijke doodzwijgerij verandert niets aan den loop
der geschiedenis. De zwijgende film is er geweest
en heeft haar merk op het tijdsgewricht der laatste
jaren onuitwischbaar gezet uit haar werd de
klankfilm geboren, die voort zal gaan de wereld
aan zich te onderwerpen, gehoorzamend aan de
eeuwige wet der vernieuwing en dei- evolutie. En
tegenover de armzalige voldoening, de wenteling
der tijden toch maar dapper genegeerd te hebben,
staat het groote-en onherstelbare verlies aan his
torische documenten, waarom onze kinderen ons
zullen verwensenen.
Jongeren.... wanneer stichten wij een film
archief? !
Smalf il m-Amateur-Kinematograf ie
onder Kino*teohnlsehe
[leiding van Joris Ivens
Vraagt brochure»
en demonstraties \
CAPI
116 KALVERSTRAAT
_ Amsterdam O.
OAPi ??KMtindlQi raad in vaorllohtlng.
j t