Historisch Archief 1877-1940
o-;
,V
GROENE AMSTERDAMMER KAN 10 JANUARI 1931
No. 2797
Japansche Prenten
TOEN, in den aanvang van l DUO, na do veiling
tier collectie Barboutau bij U. W. P. de Vries
in 11)08, eindelijk in Amsterdam weer eens Japan
sche prenten woiilon vertoond, leek het ondenkbaar
<lat nog vóór het einde van dat/elfde jaar opnieuw
voor zulk een tentoonstelling de aandacht van
het publiek zou worden gevraagd. Nu evenwel
de heer Van Mctirj er in geslaagd is een aantal
goede prenten in zijn bezit te krijgen, heeft hij
geineend deze in y.ijri nieuwe knust/aal op te
moeten hangen en voor deze kleine expositie de
belangstelling in ruimen kring te moeten wekken.
Wat thans in het gebouw Keizersgracht No. 578
is bijeengebracht is zeker belangrijk genoeg om
vertoond te worden en is van zulk een keuze
en kwaliteit dat het tot vergelijking uitlokt met
?die laatste, in de Nederlandsehe Vrouwenclub
gehouden tentoonstelling. Toen waren er een
140 tal prenten uitgestald, zoo gerangschikt dat
zij een overzichtelijk beeld konden geven van de
stijlontwikkeling, die de Ukiyoye heeft doorge
maakt, thans is het een veel kleiner aantal, een
dertig prenten ongeveer, waarmede uit den aard
dor zaak niet in denzelfden instructieven geest
gewerkt kon worden en dat dan ook met juist
inzicht, zonder eenig school-of opvolgingsverband.
over de wanden der tentoonstellingszaal is
verHarunobu.
BOEKBESPREKING
'JoJnm Elsensohn. Arie. Roman ia7 tle
JortJaan. Amsterdam, z, ?. A. J. «7.
StrengJtolt.
Elsensohn, dien wij allemaal kennen als
tooneelspeler en toüneelschrijver, heeft een roman uit
gegeven. Een eigenaardig boek; een werk dat in
veel opzichten de artistieke persoonlijkheid van
Elsensohn. zooals die zich tot nu toe geopenbaard
had, typisch doet xntkomen. In veel opzichten,
maar niet geheel. Elsensohn is als tooneelschrijver,
en vooral als actour gaver, volkomener, dan als
romanschrijver, al is dit'prozawerk volstrekt niet
zonder kwaliteiten. Het is een Jordaangeschiedcnis
met een niet al te origineel gegeven. ,.Arie de
Waterduiker" on zijn vrouw hebben een kind
aangenomen, e(-n meisje, waarvan ze zijn gaan
houden alsof ze de Werkelijke oudere waren.
Als het kind een jaar of vijftien is, komt de moeder,
een vrouw Van lichte zeden, het Weer-opeischen
en ze krijgt haar zin. liet is w,aur. dat het onder
werp de beteekonis van een kunstwerk niet kan
bepalen, maar dit is v.ekor: naarmate dat onder
werp onbelangrijker of banaler is, wordt een grooter
meesterschap vereischt ter compensatie. En wat
deeld. Maar waren er toen, juist om dit verband
te vormen en vast te houden, naast een aantal
prenten in onberispelijken staat, ook verscheidene,
wier frischheid en kleur in den loop der jaren had
geleden, Ihanu bevindt zich onder het dertigtal niet
n enkele prent, die niet in alle opzichten aan
de eisehen van den meest verfijnden smaak kan
voldoen.
liet is een kleine, haast al te kleine tentoon
stelling, liet publiek moet hier echter niet worden
aangelokt door de massa van hetgeen er te zien is.
maar door de geraffineerde en daardoor tot uiterste
beperking geworden selectie, die tot resultaat
heeft gehad dat de hier geboden voorwerpen
stuk vooijr/stuk tot het allerbeste gerekend mogen
worden. ?
Onder de ten toon gestelde prenten zijn er enkele
die reeds bekend zijn van de vorige expositie
en waaraan dus de kwaliteit dezer bladen het beste
kan worden gemeten, D.xar zijn bijv., in een mij tot
nu toe nog onbekenden druk, de beide prentjes van
Hokusai uit do iliaku Monogatari: De lantaarn,
die in den schemer van den avond een door een
vreeselijke ziekte geschonden menschenkop ver
toont, en de heks llannya. die in haar klauwachtige
vingers het van bloed druipende kinderhoofdje
opgeheven houdt. Bij Van Meurs zijn beide blaadjes
veel minder felkleuvig dan de exemplaren die in
de Vrouwenclub te zien waren, de sterk getemperde
contrasten doen evenwel een harmonieuzer eenheid
ontstaan en geven, misschien juist daardoor, aan
de gruwelijke pracht dezer prenten een nog ver
hoogde ontzettingsmacht.
Van Hiroshige* is er de bekende Stortbui uit de
groote Tokaidoserie. de prent waarop door den
stormwind de boomen y.ich zwiepend ter aarde
buigen, en de niensclien op den weg. verblind
door den stroomenden regen, voorovergebogen
zich voortspoeden. Hoewel het exemplaar dezer
prent, dat op de vorige tentoonstelling werd ver
toond, volstrekt niet slecht genoemd kon worden,
geeft toch het thans getoonde blad den indruk
van groot er kracht, van een wilder spel der elemen
ten en van grootere gaafheid.
Hoe gaafheid, scherpte van druk en
kleurenfrischheid de schoonlu-ulswaarden van een prent
kunnen verhoogen, nier te ik weer op bij de
houtsnede met de kraanvog- -Is uit de HU Fujigezichten
van Hokusai. Nimmer i och trof mij in deze prent.
die ik in verscheidene goede exemplaren ken en
die ik reeds herhaaldelijk zorgvuldig beschouwde,
de buitengewone schoonheid van conceptie en de
rijke decoratieve waarde zóó als in het exemplaar,
dat ik hier voor oogen kreeg.
Van sommige meesters heeft de heer Van Meurs
prenten weten machtig te worden die tot de aller
beste van hun oeuvre behooren, van anderen zijn
er die hun goede kwaliteiten op gelukkige wijze
illustreeren. Van de rste dezer twee categorieën
noem ik den prachtigen reiger van Kyosai, een sobere
' prent, waarin het fel-blanke, slechts door het fijne
relief der veeren en h-,-t geel van pooten en snavel,
eenigszins verle\*endigde vogeüijf. scherp tegen de
zwarte, door regenlijneri gebroken nacht staat,
terwijl van de tweede categorie het zeer zuivere,
uiterst beschaafde blad Van Harunobu, een
dit betreft, heeft de schrijver zich gesteld voor
een lastige taak. Om te beginnen beheerscht
Elsensohn de techniek van het schrijven niet
voldoende. Taal en stijl vertooncn op verschillende
plaatsen een pijnlijk*aandoeride onbeholpenheid.
De auteur hoeft ztio weinig begrip van de eenvou
digste epische eischen, dat hij nu en-dan op 'de
gemoedclijkste manier uit zijn verhaal stapt en
didactisch begint te praten over den aard'en do
gewoonten van de Jofdaan-bcwoners. Dat maakt
een wonderlijk-naïeven indruk; eenigs/.ins alsof
een tooneelspeler. voelend dat hij niet de uit
beelding van zijn rol niet voldoende over het
voet. Huilt -kwam, tegen de toeschouwers zou zeggen:
dat moeten jullie1 zoo- en zoo opvatten ....
Verder grijpt de roman psychologisch niet
diep genoeg. I)c figuur van'Arie, hoe prachtig
getypeerd in sommige, onderdeden, is in het. ver
haal* verband veel te weinig verklaard; de auteur
laat hem zelfmoord plegen aan het slot. maar zoo
makkelijk als hij dat .voorstelt, gaat liet1 niet.
De verandering, «lie in Mientje plaats heeft, als
zo mot haar moeder in aanraking komt, zoo, dut
ze zich van haar pleegouders afwendt, is ook niet
verantwoord, en «oo i>, er meer; het is niet zoozeer
oppor.vlakkig, als onvolledig. . ?.,
Toch voelt de lezer, dat hier een kunstenaar
MIJNHARDT's
Hoofdpijn-Tabletten 6O«
Kiespijn-Tabletten.. 6O <"
Laxeer-Tabletten. 60et
Zenuw-Tabletten .75ct
Maag-Tabletten 7 5ct
Bij Apoth. en Drogisten
vrouw in transparante kleeding en een bij
haar staand knaapje, een voorbeeld is. Als
buitengewoon fraaie exemplaren van goede
prenten zijn verder te notéeren: De oiran
Wakamurasaki met de Vischkom, een prent
van Yeisho, die den aan dezen meester zoo
eigen, lichtzinnigen trek om den mond vertoont,
de oiran Meizan van Koryusai met haar twee
kamuro zittend naast een tafeltjeVnet eendvormige
koro, verschillende prenten van Utamaro, waar
onder in het 'bijzonder de voorovergebogen, haar
haren kammende vrouw opvalt, en zoovele andere.
Een paar goede schermen met bloemen in prach
tige kleuren zijn aan de tentoonstelling toegevoegd.
Het is een kleine tentoonstelling, maar het is
de moeite waard haar gezien te hebben.
B. MODDERMAN.
Stoffenhandelaar van Utamaro.
spreekt. De typeering van verschillende personen
"buiten de directe compositie om, is uitmuntend,
allerlei tafereeltjes van liet Joi(laan-volkje; zijn
niet treffend plastisch veimogen beschreven. Op
die bladzijden voelt men, dat men zich bevindt
in zeer goed gezelschap: daar is Elsensohn op zijn
best!, de-diep'-voelende mensch, de groot-begrij
pende, mee-levend met het volk, metend hun
krachten en zwakheden. Ja, dit boek is stellig
niet zonder verdienste; het is zelfs een boek, waar
men. al lezend, veel van gaat houden. Maar in aan
merking nemend, Wat ik hierboven schreef, zal
men het billijken, dat ik gedacht heb: Klsensohn,
voor wieri ik zeer groote w«ardeering voel. heei't
hier een terrein betreden, dat eigenlijk zijn do
mein ni»-t is; en wat er goeds gevonden wordt in
zijn werk, had in andere richting beter besteed
kunnen zijn.
HEKMAN MIDDENDORP.
IB
l T. B* BENNER & ZOON |
J PIANOHANDEL ^'.H^iS
l DEN HAAG 97 N OORDBIN DB
>*>?: *
si
No. 2797
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 10 JANUARI 1931
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
J,
Groquante Croquetjes
door Alida Zevenboom
?UU1UII
IN de afgeloopen week heb ik een
meneer als betalende logéop de
boven-suite gehad, die mij gerecom
mandeerd was door meneer Pierre.
Hij was over uit Italiëom zijn familie
hier te bezoeken ? en hij heeft me
macaroni leerciv maken, zooals wij
het hier niet kunnen, en ook leereii
eten. want dat is ook niet ieders
werk. En terwijl hij' zoo stond te
kokkerellen, vertelde hij me bet een
en ander over meneer Mussolini en
zoo /.ei hij ook dat er in Italiënooit
een ongeluk gebeurde, nooit een
moord wordt gepleegd en er nooit de
een of ander met de kas van zijn
patroon van door gaat en waarom
niet? Omdat het verboden is dat
de kranten over zulke nare dingen
schrijven. En als iets niet in de krant
staat, is het dan gebeurd, mevrouw?
Neen, niet waar, zei hij, en hij was
daarbij heel ernstig. '
l k moet u zeggen dat ik wilde dat
het schrijven over .nare dingen ook
hier aan de kranten verboden was
ik voor mij geloof dat de wereld dan
heel wat rustiger zou zijn, want het
is nog een gezegde van mevrouw
zaliger, die altijd zei: Aal, wat niet
weet, wat niet deert." En tegenwoordig
weet de krant alles en deert je daar
door alles. Wat leest een mensch .niet
v«or narigheid en wil u wel gelooven,
dat het bijvoorbeeld niet misten kan
of ik moet aan die gevallen bij Luik
denken en ik voel mij dan al benauwd
op de borst worden, waar ik toch al
een tikje gevoelig ben. En zou dat
het geval zijn als de kranten er over
gezwegen hadden?
Van de week kwam ik met Lijn 14
van nicht uit de Commelinstraat over
den Dam, omdat ik nog een paar
inkoopen in de ,,Bijenkorf" te doen
had en het stond er zwart van de
menschen en waarom? Omdat wat
opgeschoten slampampers de politie
aan het sarren en plagen waren. En
waarom stonden al die menschen er?
Omdat zij het in de krant gelezen
hadden en hoopten, op een bloeuiger
kloppartij. Als de krant dit
kwajongensgedoe verzwegen had, had geen
liaan en naar gekraaid. Kn daarom
sla ik in den laatsten tijd heele ko
lommen maar over want er staat
toch niets dan narigheid in en de
heeren van de krant weten het je
zoo smakelijk te vertellen ook nog.
net of je het meemaakt en daar
kunnen mijn oude zenuwen niet meer
tegen en gelukkig dat de
advertentierubriek 7,00.veel anders te lescen geeft
waar een mensch .gezond bij , blijft.
Heeft u' van de week die advertentie
gezien van dien C! raaf die een dochter
met 10U.OOU gulden vraagt om te
trouwen, in ruil voor zijn graven-titel?
Ik voor mij vind het een koopje.
Voor een ton niets dan graven en
gravinnen ter wereld te mogen brengen
voor een ton je leven lang aange
sproken te worden met?mevrv>uw de
Gravin" en al je vriendinnen de oogen
uit te steken en je schoonvader, den
ouden Graaf, van zakgeld te mogen
voorzien en door je schoonmoeder.
de echte Gravin, onderricht te worden
in de adellijke gebruiken en gewoonten
en voor een ton een heele voorraad
voorvaderen tó koopen het is
eigenlijk te geef. En heeft u ook ge
lezen van dien zwarten bemiddelden
Af rikaanschen heer met academischen
graad en zeer goede positie die een
vrouw zoekt uit zeer goed milieu ?
U weet, dat ik een jaar of wat geleden
bij de ,,Olympische Spelen" een paar
zwarte heeren uit Afrika in huis heb
gehad» en ik moet zeggen dat menige
blanke heer uit Holland n puntje
aan ze kon zuigen, zulke nette, fat
soenlijke heeren waren het. En als ik
een dochter had, zou ik heelemaal
geen bezwaar maken als ze bij me
kwam en tegen me zei: ..moeder, ik
ga trouwen met een zwarten heer."
Ik zou haar mijn zegen geven al zou
ik er aan moeten wennen dat mijn
eerste kleinkind misschien pikzwart,
mijn tweede wit en mijn derde ge
spikkeld zou zijn, want dat schijnt
volgens de leer der erfelijkheid, zoo
heeft bet acteurtje me uitgelegd»
mogelijk te zijn. Dat doet me In eens
denken aan dat jongemensch dat me
bezworen had, dat hij met het Nieuwe
GHARIVARIA
P DE GLIBBERIGE PADEN
Dat is nog eens een kluitje naarde hand
Jer Valkeniers, welke er op gebeten zijn, om
de Eindhovensche ploegen in hun klauwen
gevangen te houden." (Mfier. tn pindh. Ct.)
Waarom hebben de goden een dergelijken
rijkdom in ons vastgezet, waarvan we slechts
druppelsgewijze een kruimel opvangen."
? (Clubkr.)
,.Een roman van ten jongeman uit dezen
wilden, snellen tijd. zwevend over tle huive
rende afgronden van een hartstochtelijk leven,
dat tot alie uitersten ging. Een boek, dat aU
ten bloeiend wonder van leven en denken in
de *ne!le beeldvormen van heden aan den
lezer upwaait.1' (Uitg. Foreholle)
DAT LASTIGE HOLLANDSCH
Meisje, als het hart je dringt om te
'scheiden, scheidt." (Clubkr.)
,,Er is voor hem geen kruid gewasschen."
(Meier, en Eindh. Ct.)
Ook aan deze hoop is den bodem inge
slagen." '(Gr.)
De Vries lag het er niet te dik op." (H.D.)
,,Én proces wegens mijnced." (Tijd)
Hier zijn groote verwachtingen den bodem
ingeslagen, is de nationale trots weder een
zwaren klap toegebracht." (Hbl.)
GESLACHTELIJKE MOEILIJKHEDEN
Het nieuwe gedeelte van den straatweg
nadert haar voltooiing." (X.R.C.)
Er is in het paviljoen veel dat de$
t\:ntoonstellings is." (Hbl.)
De waard bracht op de vraa? der ruiter
vilt zijn kelder sinaasappel-likeur." ' Vad..
Het scheepvaart kon worden hervat."
'Sum. P.,
Hij hoopt dat hij den charmantcn
zal krijgen." (Nbl. v. ii. .V..)
ONS GEHfclGENSTREEPJE
. M^n heelt maatregelen genomen, om te
voorkomen, dat het Schipbeekwater niet
meei in de gracht zal vloeien." (N.R.C.j
,.Tegen,over geen ander lar.d zou de regee
ring dat niet meer dulden." fTijd.)
,,Er wordt slechts weinig vermist, oh a. ?
een gouden horloge." (Tel.)
..Hij maakt toekomstplannen."
schrijft prof. van Loghcm in de Tel.
Hij heeft gelijk; wat heb je aan
plannen voor verleden jaar?
HET JUISTE WOORD OP DE JUISTE
PLAATS
,,ln de stapvoetsche stilte ving hij de trilling
van geluid uit nog ongezienen weg."
(DéBranding)
Hij heeft in zijn eigenschap van minister
van B. 2. de vertooning van lm Westen ver
boden." (Tijd)
Zij had haar dood te danken aan de con
sumptie van Lissabon-wijn." (H.D.)
De rijwielen waren totaal versplinterd."
(O.H.C.)
.,De opheffing der vrouw." (Bat. NbL)
4,35. Voormiddagconcert." (Kat. Radiob.)
Svenn, de oudste der twee mannen, wa*
al vele jaren in Africa.
Clancey, de andere was jonger." (T.el.
Acooord. i
CORRESPONDENTIE
Charivarius verzoekt hem geeu
radio-charivaria toe te zenden, noch
knipsels, ter beoordeeling, waarvan
bijzondere taalkennis vereischt wordt.
Hij is dilettant.
A. te H. Wilt u dékwestie ,,het huishou
delijk reglement" of ,,het huishoudelijke re
glement" eens behandelen? (Ik vind Jaarsma's
roman Het gelukkig jaar" heel mooi, maar
den titel niet).
Antic. t?raag. Maar ik kan het
niet. De kwestie ligt op het terrein
van Dr. Ha je. Wat Het gelukkig
jaar" betreft, ikken het mooi boek niet.
i
jaar zijn boekje zou aanzuiveren.
n met welke frissche boodschap
kwam hij van de week thuis? Dat
zijn directie hem maar 50 pCt. had
uitbetaald en er geen geld meer was !
Ik.heb hem eens goed in zijn oogen
gekeken» want ik dacht dat, hij
bezig was mij te bezwendelen, maar
toen hij mij had uitgelegd dat er
directeuren zijn die twaalf duizend
gulden verdienen en acteurs eu ac
trices die van negen tot tienduizend
gulden salaris hebben, werd het me
wel wat duidelijker, hoewei voor ali'
de groote Kunst die de heeren ons
geven, het eigenlijk niet eens te veel is.
Aal, haali het was chgoedin,
de schuit met de comedianten van
Roosevelt is aan!"
Ik hoor het mijn goede moeder nog
roepen en tegenwoordig is het allemaal
bont en zij wat de klok slaat. Maar
gelukkig spelen ze net zoo mooi alw
vroeger. Dat Is tenminste een troost..
5V