Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 JANUARI 1931
No. 2798
No. 2798
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 JANUARI 1931
J. D. STRUIJS 6 Zn.
Prinsengracht 837 ~ Telefoon 37906
BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING met RIJTUIGEN of AUTO'S)
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
N. V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG ~ AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
DELFIA
DELF IA smelten,
Vermenóen met
Veel /oOeltjeszaad
ijzerdraadje of haarspeld
dient Voor ophanöeu
.
ANDERE METHODE
een halve cocosnoot
óex/ald met DELFIA
dphanöen.
17*
OLÏEFABRIEKEN CALVÉ-DELFT
F l R M A K R O N E R
Nieuwendijk 167 AMSTERDAM Tel. 43186
SPECIAAL ADRES
voor JAEGER ONDERGOEDEREN
WIT EN JAEGER FLANEL
PLAIDS
VOETZAKKEN
AUTO-OVERSCHOENEN
VER WEEGEN KOK
AMSTERDAM
KALVERSTR. 86-90
D E N HAAG
NOORDEINDE 64c.
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
P.C. Hooftstraat 38 AMSTERDAM Telef.: 20341, 24250
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN
STEENHOUWERIJ D. WEEGEWIJS
Rapenburg 44 - AMSTERDAM _ Tel. 42662
MA R M E R W E R K E N
1^" - -^ -?*-?-?- ? J- - > - " -^ - ^^rr: ^ .-? .T: . 1|||ip^y-TL>-p-'- r* .. i^±T ^^ - <m«T tSÏ-V Jf, \.,^B. J^IBB.tfL 1 !. 'jf^ t '\ f 7 T»jf i l rnTllBBHBB
. W» R POLMAN TUIN
OVERTOOM 526 -:- Telefoon 82660
Begrafenissen - Transporten - Crematies
Crème de
Caraque
Eenbekehde^Droste11
specialiteit, gevuld
met vloeibare
roomchocolade.
toe.
datgeVrostes
krijgt:
Koldewey & Cor bier e
Leidschestraat 30 * Amsterdam
Specialiteit in:
WIT LAGQUE MEUBELEN
VOOR SLAAP-, LOGEER- EN KINDERKAMER
i
Voornaamste Kleedinginrichtinq
op elk gebied v
De gehuwde Vrouw en hare verdiensten
door Mr. B. C. Goudsmit
DE titel ven ilczc bijdrage doet een lof tuiting
op do gehuwde vrouw veronderstellen, doch
»1 zou dexo in menig opzicht niet misplaatst zijn,
moet ik thans toch uwe gedachten tot mijn spijt
terugvoeren naar eon prozaïscher terrein. Mijn doel
is mul. na te gaan, in hoeverre ten onzent do
gehuwde vrouw vrijelijk over do door haar verdiende
gelden kan beschikken. Menigeen zal niet begrijpen,
<lat oen zukere categorie van mensehon de vruchten
van eigon arbeid niet vermag te plukken. Maar
de gehuwde vrouw is nu eenmaal nimmer het
?enfant chóri van den wetgever geweest.
Volgens ons huidig huwelijksrecht toch heeft zij
niet alleen den bijstand of schriftelijke toestemming
van haav echtgenoot noodig om een verbintenis
Aan to gaan, doch bovendien mag zij zonder zijn
uitdrukkelijke toestemming geenerlei betaling
ontvangen of kwijting geven. Behoudens een
enkele en dan nog zeer beperkte uitzondering,
mist de gehuwde vrouw derhalve de bevoegdheid
?oin over hetgeen zij zelf in eenig beroep of ambt
verdiend heeft, te beschikken en dit naar eigen
inzicht to besteden, indien althans haar echtgenoot
haar zijne medewerking daartoe onthoudt.
Indien de gehuwde vrouw arbeidster d.w.z. in
dienstbetrekking is. is zij wel gerechtigd zelf
standig over haar verdiende loon to beschikken,
doch slechts ton bate van het gezin. Aan ont
spanning, een plezierreisje, muziek-, bioscoop
voorstelling, o.d. mag zij hare eigon verdiende
penningen volstrekt niet offeren! 7jj wordt dus
geen eigenares van haar loon en is dit, gehuwd
in gemeenschap van goederen als de arbeidster
pleegt te zijn geenszins veilig tegenover de
?crediteuren van haar man.
Door do wet op do 'Hijkspostspaarhank is de
-positie van do gehuwde wouw in zooverre ver
beterd, dat zij, zonder bijstand van haar echtge
noot, een spaarbankboekje te haren name kan
verkrijgen en daarop op haar eigen naam stor
tingen kan doen. Aan haar geschiedt dan. met
uitsluiting van haai echtgenoot, terugbetaling
van hetgeen op zulk een spaarbank boekje ver
schuldigd is. Is de vrouw in goineensrh»p 'van
goederen gehuwd, dan maken de op het. boekje
gedeponeerde gelden evenwel deel- uit van
<le gemeenschap, zoodat haai echtgenoot
medegerechtigdo hiervan is. al ontbreekt hem tegenover
de l'ostspaarbank de opvovdeiingsbevoegdhoid.
Do Auteurswet hooft de gehuwde vrouw in
bescherming gcn,omen, door te bepalen, dat haar
echtgenoot geen enkele handeling zonder hare
medewerking mag verrichten, betreffende het
.auteursrecht op een werk,waar van zij de maakster is.
De ambtenarenwet 1920 heeft sinds 15 Maart
19'JO de gehuwde vrouw als ambtenares in zooverre
n een gunstiger positie gebracht, dat zij bepaalt,
dat tegenover den Staat of het openbaar lichaam
<le gehuwde vrouw zelfstandig beschikt o ver. do.
bezoldiging of het pensioen, aan haar als ambte
nares of gewezen ambtenaies door den Staat of
<jen .openbaar lichaam verschuldigd.
In de Memorie van Toelichting lezen wij hier
omtrent, dat zij als ambtenares of gepensioneerde
tot de overheid in een publiek-rcchterlijke betrek
king staat, zoodat de gewone beperkingen van het
Burgerlijk Recht ten haren aanzien niet gelden.
ii i Scheren eerst
inwrijven meteen]
weinig Purol en
daarna pas inzee- [
pen. Dat scheert
gemakkelijk en
zonder stukgaan
of naschrijnen.
^^^^
Doos 3040. Tube 80 et. Bi) Apoth. G Drogtotea
Zij mag dus met uitsluiting van haar echtgenoot
het haar verschuldigde innen en daarvoor kwijting
verleemm. Ken bcdonkolijko restrictie waardoor
met do eouo hand tevuggcnomen wordt, wat met
do andere gegeven is ? vormen evenwel in ge
noemde beslissing de woorden tegenover den
Staat of het openbaar lichaam, enz." waaruit volgt,
dat de in gemeenschap van goederen gehuwde
echtgenoot der ambtenares, van het oogenblik,
dat zij het haar verschuldigde ontvangen heeft,
gerechtigd is de/.e gelden ten behoeve van de
gemeenschap op te vorderen.
* 1
Het nieuwe ontwerp huwelijksvermogensrecht
brengt, indien het tot wet verheven is, de gehuwde
vrouw weder een stap nader tot een zelfstandig
we/en, door niet alleen hare handelingsonbekwaam
heid op te heffen, doch tevens te bepalen, dat /ij ?
vrijelijk over hare inkomsten uit een dcor haar uit
geoefend ambt, beroep of bedrijf mag beschikken,
evenwel slechts ten bate der huishouding.
Gepast vermaak en ontspanning, welke de ge
huwde vrouw in verdubbelde mate 7.011 kunnen
genieten met eigen verdiend geld, is haar ver
boden !
Moranl: Vroincen, blijü.ottf/ehuird, of kient u
een echtgenoot, die u in bescherming neemt.
Berlijnsche potpourri
door Constant van Wessem
Op zoek naar muziek.
BF.RL1JX be/Jt drie Staats-opera's. T)c
f*oavanceculstf van de/e is do Oper ani Plat B
der Hepublik (vroegere Kónigsplatz). waar Otto
Klemperer «te dirigentstat' xwahit. Dit is ook de
(.?enige opera, die zich vrij goed bedruipen kan. die
het minst vraagt van da subsidies waarmee do stad
deze geldverslindende instellingen moet onder
steunen. Maar de stad moot be/.uinigen en drie
.Staatsopera's kosten te veel. JCr moet rr »Vn ver
dwijnen. Wat liu;t voar de hand. dat bet dan de
minst rendabele /,al wo/en. Mis. de meest rendabele
moet weg, de Staatsoper am Plat/ der Hepubliek !
Want het is een Volksoper en Volk bet eekent:
tegenpartij van de Natiimal-souialisten, die thans
aan het bewind y.ijn. Dat deze Yolksoper de eenige
is die een afspiegeling geeft van een Kuropeesch
muziekleven, die niet uitsluitend zweert bij Wagner
en Mo/art, maar ook de modernen brengt, moderne
Franschen. moderne Duitsehers. moderne Tsechen,
liussen en er zelfs aandacht voor bij het publiek
weet te-wekken, is van geen belang: Kunst spielt
keine Holle. Alleen de domme, doodelijke politiek.
De Volksoper is ten doode opgeschreven. Ik zag er
een zeer goede voorstelling van werk van Ibert.
Kavel, Milhaud. Dehussy, Uindemith, voortreffelijk
verzorgd, voortreffelijk gedirigeerd, in een uitspo
kend gebouwde, en behagelijk ruime zaal on kon
me er zelf van overtuigen, dat de politiek hier een
daad ging bedrijven, die gelijk staat met waanzin..
Berlijn heeft echter te veel zorgen. Er heerscht
een hoogst gespannen geest. Ieder trekt een ernstig
gezicht. Hardop lachen wordt bijna als heilig
schennis gevoeld. Uiterlijk werkt de machine
van het openbare leven met de correcte regelmaat
het Duitsche eigen. Maar men schiet elkaar op
straat overhoop .d.w.z. de eene politieke partij
de andere politieke partij. Springt er des avonds
in een donkere straat een automobielband, dan
krijgt de geheelc straat een bet-oerte: ging er weer
een revolver af ? Er is voortdurend een groote
macht van Schupo's op.de been, die zeer vigoureus
optreden, wanneer het geldt een
nationaliteitvcrheerlijkende prul-film als het ,.Flötènkonzert
von Sanssoüci" te beschermen. En de dwaze
Duitsche burger praat van oorlog, ?oorlog tegen
Polen, revanche voor Posen, Thora, etc. De boer
derijen langs de Poolsche grens moeten in kleine
vestingen herschapen zijn, niet op de zolder
machinegeweren en ammunitie. Kr i» geen leger r1
Voor een Duitscher is hét geen geheim meer,
dat er in het bij verdrag vart Verstalles toegestane
leger van 100.000 man geen enkele soldaat i«,
dat hier een officieren- en onderofficierenkader
Teekening door Lizzy Breman-Schouten
Eduard Jacobs
de deze week te Laren overleden
beeldhouwer
is gevormd, geschikt om drie millioen man op te
leidon en aan te voeren. Er moet gevochten worden.
Kr zijn vier millioen werkeloozen, als het niet
tegen Polen gaat. komt er een burgeroorlog. ...
Door dit sombere en politiek-onheilspellende
Berlijn loop ik,rond, op zoek naar muziek. Zeker
er worden concerten gegeven, allen, die wij ook
in Holland hooren, treden hier eveneens op en
zelfs niet voor leecfc zalen, want de vrijkaartjes
zijn hier werkelijke vrijkaartjes en niet een soort
gereduceerde entree-prijzen, zooals bij ons. Maar
iets bijzonders is er in Berlijn niet. Melos" be
staat alleen nop in naam. doet niets meer. Ken der
groote orkesten wordt door een oude als Ernst
Kumvald aangevoerd, een man. die wij in
Schevcningen al sinds jaren niet meet willen hooren.
Furtwöngler is er ook. als hij niet op reis is. Och.
Berlijn interesscett zich eigenlijk niet meer voor
muziek. Een gezellige en vröolijke opera als
..Schwanda. der Dudelsackspielei" van den Tsech
Jarutnir \Yeinberger gaat hier nog. al is de mu/iek
niet ersr belangrijk of oorspronkelijk, sterk door de
ouderen als Dvorak en Smetana beïnvloed, en
zelf s de beroemde, bij ons door Edith Lorand met
haar orkest hier gespeelde Polka kennelijk Smetana.
Maar het is frisch. het is vroolijk. het gaat. Neen,
in het Berlijn van lieden is de film koning. Berlijn
heeft circa 100 bioscopen, waaronder ware paleizen
van de Ui'a. die hier zoowat alles in handen houdt
en beheerseht. Inderdaad, de tilms en de
filmgpbomven zijn prachtig, de films zorgen voor de
sensatie, heel Berlijn loopt naar eetv film als de
Ton-film ,,Afrika spricht", waarin men kan zien
hoe een echte, ongelukkige neger door een echten
hongerigen leeuw wordt besprongen en opgegeten.
Door dit Berlijn heb ik veertien dagen rondge
zworven op zoek naar muziek, ik, ai me....
Nieuwe uitgaven
Dr. J«n Wtilch. JJneken die men niet meer leeft.
Dr. \Valch streeft naar originaliteit. Of misschien
druk ik me juister uit, als ik zeg. dat hij een ori
gineel type is. wien het bij voortduring gehikt, zijn
persoonlijkheid in zijn publicaties te handhaven.
Verleden jaar verraste hij ons met het boek Vit de
levensgeschiedenis van woorden", een werk, waar
in hij op een allersmakelijkste manier de etymolo
gie populariseerde; nu biedt hij een verzameling
eauseriëii aan van boeken die men niet meer
leest". Het is bepaald een vondst.
In den titel moet speciaal gelet worden op het
woordje men". Dat wil zeggen iedereen." Vijf en
twintig boeken worden hier behandeld, die eenmaal
populair waren, en die nu vergeten zijn. althans
verloren voor de algemeene belangstelling, al
behouden ze hun waarde voor hem, die het
litterair-historische bemint, en er den tijd voor heeft.
Niets is g eronder
voor zwakke magen
dan Yoghurt van
OUD-BUSSEM