Historisch Archief 1877-1940
12
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 JANUARI 1931
No. 2798
No. 2798
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 17 JANUARI 1931
H
-1
'J
PANIEK IN DE TOONEELWERELD
De Gemeente als Woekeraarster
H KT was als de apotheso uit
een sprookjesstuk de Wet
houder vilor de Sehoone Kunsten in
het midden en aan zijn rechterhand
Verkade?van Dalsum on aan zijn
linker Saalborn?Verbeek on do/.e
vijl-eenheid aan het bespelen van do
diïe-eenheid $ Stadsschouwburg
-Hollamlsche Schouwburg
Hiko-llopporthoater !
Fanfares en gejuich !
Daarna doek. Een doek dat als een
lijkwade werd. tenminste nl voor do
combinatie Verkade?vanDalsum. En
de andere schijnt ook al meer dood dan
levend. Nu is er paniek en het blijkt
dat iedereen het voorspeld heeft.
Waarom dan paniek als eon ieder hot
vooruit geweten hooft. Kon het ook
anders? Twee gezelschappen die sa
men meer dan honderd leden tollen !
100 ! ! van wie het meerendool zeer
..redelijke", zooals het tegenwoordig
hoot. salarissen genieten. Wij zoggen
..genieten", want er zijn er een niet
onbelangrijk aantal onder dio «?r zoo
good als mots voor doen. omdat zij.
om de oen of andere reden ,.er niot
aan te pas komen", op don achter
grond of achter do schermen wordt/n
gehouden.
Kn dan drie schouwburgen tegelijk
tt> 'bespelen ! Di? eenigen dio er baat
bij 'vonden, .waren de eigenaren van
do twee gebenedijde schouwburgen,. Zij
zaten',.op rozen".
Allemaal gevolg van do gemeente
lijke bemoeienissen met het groote
..cultuurbolang" dat tooneel heet.
Kon Raad van Beheer" van zes en
veertig leden van wie zelfs geoii ..rede
lijk" percentage oenig besef hooft
van waar het om gaat.
Een gemeente die het cultuurbolang
dient door 150.000 gulden subsidie
te geven, die in den vorm van stedelijke
BOEKBESPREKING
belasting weer in de gemeentekas
terugvliMHon. vergezeld van nog vijf
tigduizend gulden e t tra. zoodat de
gezelschappen die lóO.OOO gulden ont
vangen, in de kas 200.000 terug stor
ten, terwijl zij de gemeente, bovendien
voor haar schouwburg nog 3;W gulden
per voorstelling huur neemt!
Van hot goheele stelsel vau
subsidieereii deugt natuurlijk goon klap
en men zou goneitfd zijn het beruchte
go/egde van La Duse: ,,het tooneel zal
n k-t gered worden voordat de laatste
schouwburg platgebrand is",
eenigsxins te wijzigen en uit te roepen: het
Amsterdamsche tooneel zal niet gered
worden vóórdat de Stadsschouwburg
weer uit de handen van de gemeente is!''
Fusie : Verkade?Saalborn ?
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door
Eelco ten Harmsen van Beek
Bintini. Een verzameling prosaslukken van
moderne schrijvers. Bijeentfebracht door
Dr. J. Theuniiz, liaarn 1030.
Hollandiadrukkerij.
Ik, heb deze tien verhalen achter elkaar gelezen
en. mijn indrukken zijn de volgende. De spreuk
van het goede paard", van Antoon Gooien is niet
Veel bijzonders, in ieder geval minder van gehalte
dan al het andere proza van Gooien. Het Draai
orgel", van t Jan Feith is nog iets onbelangrijker.
Frisia", van Jaarsma heeft stijl-kwaliteiten, en
geeft een niet onaardige karakteristiek van de
Friezen, alleen wat provincialistisch aangezet.
Het stuk van A. M, de Jong, Zijn eerste lange
broek", is eeh-warm-gevoelige schets, die evenwel
ouderwetsch aandoet en ook niet behoort tot het
beste werk van dezen schrijver. Liekemoe",
van Agnes Maas?van der Moer is sentimenteele
nonsens: ook al weer werk van een auteur, die wel
betere dingen hoeft gemaakt. En dat is ook zoo
met Het Leeuwennummer", van Siegfried van
Praag, al behoort dit stuk op zich zelf niet tot de
minst geslaagde van den bundel. Marie Schmitz
levert met Het vergankelijke" verreweg de beste
Hamlet?Verkade: To be or not to be !
bladzijden van de heele verzameling. Zij geeft
een buitengewoon goede vertelling van een; kind,
dat een dagje mee mag naar het strand en daarna
de bitterheid doorproeft van het feit, dat alles zoo
gauw voorbij is. In zijn eenvoud, ja, zijn soberheid
is dit korte verhaal treffend, ook door de typeering
van de oudere menschen, die van het
lichtelijkontredderde kinderzieltje niets begrijpen. De Boy"
van Johan W. Schotman is aardig en vlot verteld,
maar zijn verhaal stijgt toch niet uit boven het
gemiddelde van wat men aantreft in de geïllustreer
de maandschriften. Behoorlijk amusementswerk.
Theo Thijssen staat een schets Kampidylle" af,
niet beter of slechter dan hetgeen we v an hem ken
nen; leesbaar door zekere komische accenten, maar
ook niet meer dan leesbaar, omdat de vis comica
van Thijssen ten slotte toch geen humor van de.
bovenste plank ia. Johan Theunisz zelf sluit de
reeks met een onwezenlijk verhaaltje van een aar-'
digen gymnasiast, een idioten vader en een dito
rector. Van dit soort producten gelooft niemand
meer wat, en een jongen die zoo'n be.handeling
van papa en rector accepteert, gelijk deze jongen
het doet, is ook niet beter waard.
Alles bij elkaar een kwalijk geslaagde uitgave.
Voor schoolbibliotheek noch voor klassikaal ge
bruik bij het M.O. zou ik het boek durven aanbeve
len.
HERMAN MIDDENDORP
Of, om hot nog vollediger te
zoggen: vóór dat de gemeente zicli
in geen enkel opzicht meer met het
tooneel bemoeit! Maar voor het zoo
ver komt, zal men n Stadsschouw
burg on Stadhuis moeten hebben
platgebrand. Wat de gemeente een
maal in haar.... klauwen, haddon wij
bijna gezegd, heeft, laat zij niet meer
los, ook al volgt de dood er op.
Als laatste redmiddel krijgen wij
misschien nu het gecombineerde ge
zelschap der Honderd dat de drie
schouwburgen zal bespelen en dat het
natuurlijk evenmin zal kunnen houden,
tenzij men van het ne gecombineer
de drie afzonderlijk werkende maakt,
die men elk een der drie schouwburgen
laat bespelen en die misschien op deze
wijze kans zien elk een eigen publiek
te fokken. Het oude Comedia" bij
Rika Hopper, van Dalsum in deti
Hollandschen en Saalborn in den
Stadsschouwburg. Dan komt er in
ieder geval rust en als er dan een
redelijke" herziening plaats heeft
van sommige, nog al redelijk-hoogo
salarissen, misschien dat de gemeente
er dan wat op vinden kan om, des
noods, eon dool van de huur der drie
schouwburgen voor haar rekening to
?v^-«
nomen, wat zij zou kunnen bestrijden
uit de 50.000 gulden, die zij jaarlijks
verdient (ongerekond nog de be
dragen van de andere schouwburgen)
aan hefc cultuurbelang dat j,tooneel"
heet.
Mogelijk dat wij dan, als al do
contracten afgeloopen zijn, een
gezouderen toestand te beoordeelen
hebben dan thans en het einde beleven
van het stelselloo/e stelsel" dat
sinds jaren stelselmatig de boel in het
honderd heeft doen loopen !. . ..
J. G. S.
Dr. Erna Meyer. De nieuwe huishouding.
Amst. Van Holkema «te Warendorf'a
Uily. Mij.
In een jaar tijd heeft dit boek een tweeden druk
beleefd, welke zeer zeker verdiend is. De
rationaliscering der huishouding is van buitengewoon
groote beteekenis voor de ontwikkeling der heele
maatschappij. Immers rationalisèering der huis
houding beteekent de mogelijkheid voor de vrouw,
om in den vrijgekomen tijd economisch -productie
ven arbeid te verrichten, ook na haar huwelijk.
Zoodat het stichten van een gezin voor meer
menschen dan nu het geval is, mogelijk zal worden.
HO VAN OVEN
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Klno-teohnl«ohe
.leiding van «lort» Iventv
Vraagt brochures
en demonstraties
CAPI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
«*««undlgt raad «n
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
Als de goden spreken....
Jaqucs Fcyder. ,,A.nna Clivlstle,"
Tusuhiiisky
Ilv zet den naam: Feyder, voor den titel dezer
film, uit ecti zekere trouw aan een goede traditie.
Maar zoo ooit, dan is het hier uiterst twijfelachtig.
of, men dusdoende den cineast.... pardon, den
regisseur, niet te veel eer bewijst. 111111101*8 wat
hier gepresteerd wordt is geen cincastischo
arbeid; het is wel zeer duidelijk en zeer bepaald
het werk van den regisseur en bovendien van een
hulp-regisseur.
Van Q'XeilTs Anna Ohristie" werden namelijk
twee versies gemaakt, volgens het nieuwste
systeem van Hollywood n Amerikaansche
(Engelsche) en een Duitsche. De Amerikaansche
werd verzorgd door den zeer knappen en
gevoeligen Clarence Brown en er bestaat alle reden aan
te nemen, dat Brown's mise-en-scene in hoofdlijnen
voor beide bewerkingen doorslaggevend was. Ik
heb, helaas, de Amerikaansche versie niet kunnen
zien, maar men kan er vrij zeker van zijn, dat zij
de eerste conceptie vormde. Wanneer men nu de
still's uit Brown's werk met de film vergelijkt, die
heden bij Tuschinski draait, dan zal men zien,
dat de belangrijke momenten in de kroeg en op
de kolonschuit b.v. nagenoeg letterjijk dezelfde
mise-en-scene vertoonen, zoodat liet niet te
gewaagd is te veronderstellen, dat ook de montage
d.w.z. het Icren-zell van het
film werk, door Brown is aangegeven
en door Feyder eenvoudig
gecopieerd. Ik laat hier nu voor een
oogonblik buiten beschouwing de
(zeer waarschijnlijke) mogelijkheid,
dat in beide versies de
tooneelaanwijzingon van O'Xeill-zelf zijn
gevolgd. Immers hoe nauwkeurig
on gedetailleerd die aanwijzingen
mogen zijn er moet tenslotte
toch eon eigen filmische transpositie
gegeven worden en het lijkt mij min
of meer ontstellend, dat ecu kun
stenaar van Feyder's formaat, deze
filmische visie van een
Amerikaanschen collega eenvoudig overneemt.
Er bestaat zelfs in de ver-dollarde
filmwereld toch nog zooiets als een noblesse
obligc en men mag met eenige zorg de verdere
resultaten van een dergelijk systeem tegemoet zien.
Wat de film-zelf betreft laat mij beginnen te
zeggen, dat ik O'XeuTs werk niet ken en dus over
een eventueele mutilatie van liet gegeven niet kan
oordeelen. In het algemeen beteekent een afwijking
van het oprspronkelijk sujet natuurlijk niets.
Integendeel het zal in den regel voor de filmische
visie pleiten, wanneer de cineast het geval een
voudig als thema voor zijn variazione gebruikt.
Anders wordt het evenwel, wanneer gelijk ik
hier sterk vermoed de tooneelmatige opzet
vrijwel gehandhaafd blijft. In de eerste plaats
wordt daardoor de, toch vóór alles gaande oor
spronkelijkheid der materie geschaad en verder ,
ontkomt de kenner van het stuk niet aan de onver
mijdelijke vergelijkingen.
Maar zelfs zonder terug te grijpen naar het oor
spronkelijk tooneelwerk, is het wel zeer duidelijk,
dat naar een filmische transpositie in deze Anna
Ghristie" niet gestreefd is. De dialogen zijn van
een onbehoorlijke lengte en de beeldwisselingen
uiterst sporadisch/Wanneer Anna uit het venster
van de kolenschuit naar buiten kijkt, heeft men
een sterke sensatie, dat zij niet de wijde zee
doch een hoek vatv de coulissen met den
bijbehoprenden brandweerman tegenover zich heeft.
Met andere woorden: het dwingende
reaHteitsGreta Garbo
«BBIBBAAJÜAGJBNTBlt VOOJ
FOTO-SCHAAP & Co.
? P r i n AiATBBDAif
besef en den sterken ruimte-indruk, die toch de
glorie van do film uitmaken, zijn hier niet aanwezig
ondanks de shot's van de zee en het goloei der
sirones. Vertier bezit de film in ruime mate zekere
minder aangename eigenaardigheden, die met
het sound-procos van het tooneel af zijn binnen
geslopen.
Hot tooneeLspel vertoont, met alle waardeering
zijner kwaliteiten, zekere hebbelijkheden, die den
een meer zullen hinderen dan den ander en' die
ik beken het nederig mij uitermate onsym
pathiek zijn. Het zijn van die tic's, die wanneer
men er eenmaal op let onverdraaglijk beginnen
to worden, omdat zij grove clichés en noodelooze
aandikkingen vormen, welke zelfs de gestyleorde
realiteit van het tooneel door hun coulissenlucht
ontsieren. Naast de zonderlinge adempauzes op
plaatsen, waar geen normaal inensch ze ooit
toopast en het even ..toonoelmatige"
hoofd-inden-nek-werpen, waar ik vrooger reeds over viel.
behoort daartoe als typisch voorbeeld het
onaestethische geronk, dat ieder .rechtgeaard
tooneelspeler laat hooren, wanneer hij een dronk tot zich
neemt, die hom buitengewoon goeddoet. 11 et zij n
opzichzelf misschien kleinigheden, maar zij kunnen,
voor wie er gevoelig voor is, dermate irriteerend
-worden, dat zij den vlucht veler adepten naar do
stille en in dit opzicht welopgevoede film zouden
kunnon verklaren.
Dank zij do nieuwe oriëntatie van de sound-film
op het tooneel, is dp oomediant helaas weer een
artikel van importantie geworden en niet hem
doen al die histrionische narigheden, welke wij
zoo opgelucht in den schouwburg achterlieten,
opnieuw hun intocht in de projectiezaal. En
..Anna Chvistie" geoft ons rijkelijk onze porties.
De zeer lange dronkenschapsscene uit den
aanhef, is wel ganschelijk het be
drijf van den tooneelspeler, die zegt:
..Ai. ziet toch. hoe dronken ik ben !"
Al het gclal ??? al de versleten trucs.
die tot de traditie der
planken-dronkenschap behooren. worden ons hier
in glorie uitgestald. Acht jaar ge
loden gaf Murnau in ..Der lotzte
Mann" voor het eerst de aenmitic:
dronkenschap". Nu zijn wij clan
woer zoo vor. dat hot ons opnieuw
u)t>r<ic*iiei'ttïwoi'dt zeer toton/.e
ontmoediging en ons ongeloof. En.
waarachtig de schipbreukeling.
dio aan boord wordt gebracht on
door Anna liefderijk met een slok
whisky gelaafd, is ondankbaar
gonoeg deze attentie te vergelden niet
oen bostialon grauw van voldoening en eon daverend
lippongosmak, dat ons den regisseur doet vragen,
of hij wol weet, dat wij hier niet op het tooneel
zijn en of hot niot eon bootje minder kan. ... .
* *
*
Gelijk men ziet de bezwaren togen het
filmwerk als zoodanig zijn niot gering, Maar er is n
groot tegenwicht:'Garbo !'Ik weet wol, dat het
- oppervlakkig beschouwd - theoretisch onjuist
is. zich bij de beoordeeüng door de charme van
een. filmsujet te laten meeslepen. Maar wat voor
nut zou het hebben, zich togen eon betoovoring
te verzetten, die zoo zeldzaam is en voor wie er
op reageert zulke diepe, onnaspeurbare emoties
wekt? En die per slot van rekening zoo bij uitstek
dor film is ! Die charme heeft niets van doen met
uitbeoldingskwaJitoiteh" niets met de brutale
maune'iuin-gaafheid van een Swanson niets
ook met de tooneelspelersbravoür van een
Jannings. Zij is veel minder concreet en positief zij
zou zich misschien het boste laten omschrijven
als een zuivere emanatie van ontroering. Ik heb
Garbo in heel wat ^rollen" gezien en in de meeste
gevallen, gaf zij niets dan zichzelf. maar dat
was voldoende en mér dan dat. Deze wonderlijke
menschelijkheid deze vorstelijke gratie deze
onbewuste tragiek ontroerden door- en om zich-zelf,
als de geur van een bloem, als het' ijle blauw van
een lentelucht. Er is nog veel, wat den filmg£
voelige treft en ontroert en ? niettemin aan een
redelijke delinitie ontsnapt. Daartoe behoort in
de eerste plaats wellicht dit raadsel der,
emotiedoor-de-loutere-verschijning-alleon. Eon emotie,
ik herhaal hot. die niet to verklaren is door per
soonlij kn-prestaties, maar die zich oogenblikkelijk
openbaart - die ons aanstonds vastgrijpt, om ons
niet meer l«»s to laten. De sujetten, die deze onbe
wuste botoovering uitoefenen kunnen voor den
cineast natuurlijk onschatbaar materiaal zijn
Teekening voor de Groene Amster
dammer" door B. van Vlijmen
Me.
De violist Zoltan Szekely maakte een
tournee door ons land
maar zij zijn het dan ondanks zichzelf. Men kan
zo met den vinger aanwijzen, de begenadigden, die
deze radióorende kracht bezitten, al onttrekt hun
charme zich aan allo redelijke verklaring. Waarom
is ze zoo sterk aanwezig in een Garbo 011 b.v. niet
in eon l'ola Xegri. wie het toch waarlijk niet aan
uiterlijke bekoring mangelt? Waarom vindt de
..ontvangende pool" ze, zonderling genoeg, in den
leolijken Bancroft en zelfs in don onsympathieken
Stfohoim, zonder zo te kunnen ontdekken in den
vitalen Jannings of den innemendeti Willy Flitsen ?
Het is d.fze elementaire, onweerstaanbare aan
trekkingskracht, dio wanneer zij zich associeert
met een groote kunstenaarspersoonlijkheid hot
geniale voortbrengt, als bij een Asta Niolsen en
oen Chaplin. Kn die ons eerst door de intonso
concentratie on do wonderlijke 'luciditeit^ welke de
film meebracht, werd geopenbaard.
* *
* ?
Garbo heeft gesproken en in het algemeen doen
goden beter te zwijgen.... er komt gewoonlijk
alleen maar misverstand en narigheid uit voort.
Maar ik kan niet zoggen, -dat mij in dit geval
bijzondere illusies ontnomen zijn ook al kijkt
men het eerste oogenblik verrast op, deze diepe.
ietwat nasale alt, uit zoo fröle eeri verschijning te
hooren komen. Ik kan Ook niet zeggen, dat de
stem de indrukken en emoties versterkt integen
deel, deze mond is nooit Welsprekender dan wan
neer zij zwijgt. Maar Garbo was daar en ik heb
weer in volle overgave de emotie ondergaan van
dezen verren, gebluschten blik van dit zuivere
?profiel van den natuurlijken adel dezer gansene
persoonlijkheid. En ik wil deze indrukken niet
bederven; door hun legitimiteit te gaan onder
zoeken daarvoor zijn ze te schoon;
En te zeldzaam.
Leidraad bij het Contract-Bridge
Dit boekje brengt, zonder in finesses te treden,
de voornaamste 25 regels of wenken voor het
thans algemeen beoefende spel Contract-Bridge"i.
Ieder Bridgespeler behoort deze regels te kennen
en om ze bij voorkomende gelegenheid té'raad
plegen., is het formaat zóó gekozen, dat? het boekje
gemakkelijk in portefeuille of tasch kan worden
meegedragen.
Tevens is opgenomen de telling, door de Port
land-dub te Londen in 1930 vastgesteld.
Uitgave van J. Storm, Amersfoort.