De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 24 januari pagina 5

24 januari 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 JANUARI No. 2799 J. D. STRUIJS 6 Zn. Prinsengracht 837 <- Telefoon 37906 BEGUFENISSEH (naar ERUEIING met RliTOiN oi AUTO'S] CREMATIE. - TRANSPORTEN. N* V* Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG ~ AMSTERDAM BOEKENKASTEN Oiyl oon< Voor het Dessert. Gember uit China In amandelchocolade. Zèltoe, dat ge Tfosks Een sieraad aan den wand is een fraaie schildering van Uw FAMILIEWAPEN. HERALDISCH ATELIER MARTEN N. DAMSTRA, Kapelstraat 46 Utrecht Honderden dankschrljven (ook uit Indië) G J. DE KONINGSZOON Keizersgracht 447, Opgericht Ao. GASFORNÜ1ZEN. P E N S I O N Ier R A N G POUR JEUNES FILLES DE BONNE FAMILLE » excellente nourriture Belle situation, chambres conforfcables Mademolselle DE BROT Villa Grammont 14 Ave des Alpes LAUSANNE .Facultc de fecevoir Teiueiffnement du f rampen* et de l'anglau a la matton, on de future leó cour* de l'Univeróitéet 3có coleéde mturujue. JlademotéeUc N. M. Middelbeek FUttgeb. Zorgvliet LA HAYE BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX ]r. P.C. Hooftstraat 38 AMSTERDAM Telef.s 20341, 24250 REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN Kolde wey & Corbière Leidschestraat 30 * Amsterdam Specialiteit in: Wiegen en Kinderledikanten FIRMA K R O N ER Nieuwendijk 167 AMSTERDAM Tel. 43186 SPECIAAL ADRES voor JAEGER ONDERGOEDEREN WIT EN JAEGER FLANEL IN EEN MODERN HUIS behoort een moderne PIANO off VLEUGEL, niet alleen in stijl maar óók in kleur. De Förster Vleugels en Piano's worden in groen blauw rood en elke gewenschfte kleur geleverd, mat off fijn gepolijst, als met spiegelglas overdekt. Vraagt catalogus No. 57 9HEESEC2DELFT r ^ l Voornaamste Kleedinginrichtin op elk gebied i--v." No. 2799 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 24 JANUARI 1931 ONZE MEUBELEN UIT DEN BIEDERM AYER-TIJD Zullen de meubelen uit ± 1890 antiquarische waarde krygen? door JAC. AALDERINK Vroeg Biedermayer ± 1550. Mahonie Laat Biedermayer ± 1875. Mahonie WANNEER we willen trachten op boven staande waag een antwoord te geven, dan is een eisch, dat we ons bewust maken: Ie. welke maatstaven aangelegd plegen te -worden aan voorwerpen, die antiquarische waarde hebben, en 2e. welke de meubelen uit ± 1890 waren, en «f zij aan die maatstaven beantwoorden. Wanneer men antiquiteitenliefhebbers vraagt, ?wat hun tóch bekoort in n of ander oud voorwerp, «lan is het antwoord gewoonlijk: de stijl, óf: de liefde waarmede het voorwerp in kwestie ver vaardigd is (men denke aan de groote vakbe kwaamheid l), of de door den tijd ontstane kleur en gloed, of: de soliditeit, «of: de gedachte dat het voorwerp stamt uit lang vervlogen tijd, f: eigen dom van een historische persoonlijkheid is ge?weest, en zoo meer. Ongetwijfeld is het «eerste motief, dus de «tij!, in de oogen van de ^ ?ware verzamelaars en handelaars het meest -waardegevende element, slechts in zeer enkele gevallen speelt de historische waarde n rol, maar ?dan ook vaak een zeer buitengewone. (Men denke -aan de fabuleuze prijzen voor sommige voorwerpen, ?die eigendom waren van groote historische per soonlijkheden). Stijl is dus, volgens de gangbare opvatting, het meest waardegevend. Van zelf rijst dus de vraag of de onderhavige periode door een stijl" gekenmerkt werd. Nu hebben on/.e aestheten", indertijd voorgegaan door Berlage en aanhangers, uitge maakt, dat juist de ne gentiende eeuw het tijd stip 'van de stijlloosheid is geweest, immers de Louis Philippe-, de Bie dermayer- en de z.g.n. Willem III stijl" ont stonden, door een slaaf sch en ondoordacht terug grijpen naar vormen van vorige cultuur-perioden: dus door gebrek aan eigen vormenspraak. Wist men aanvankelijk nog eenigs/ins maat te houden, weldra ontstonden ?de met ieder logisch begrip van gebruik en materiaal in strijd zijnde vormen en versieringen. We vinden in den Biedermayer"~tijd terug vormen ontleend aan den Lodewijk XIV, XV en XVI stijl en talrijke vreeselyke verbasteringen er van, terwijl aanvankelijk de ,E.mpire" stijl slaafsche navolging vond. Het onderscheid be staat dan hierin, dat men in den vroegen Riedermayer-tijd fijnere houtsoorten gebruikte: een kastje b.v. inEmpirestijl met kersenhout gefineerd, moet, als tot den Biedermayer-tijd behoorend, ?worden aangemerkt. Het pompeuze, kenmerk dor Barok, en in zijn tijd als verschijnsel te accepteeren. treedt steeds meer op den voorgrond, naarmate de Biedennayerperiode vordert, en diverse, ook volgens de meest makke aesthetici, monstruositeiten worden ver vaardigd. Maar: nog steeds is het handwerk, en bij aan dachtige beschouwing treft- ons toch de zorg waar mee alles werd gemaakt. En dan, wat een hout gebruikte men; het mooiste Cubaan sch e mahonie kostte blijkbaar geen geld. Laat Biedermayer ± i8jo. Mahonie Laat Biedermayer ± 1875. Mahonie .Laat Biedermayer d: 1870. Mahonie Zeist als Woonplaats. BOUWTEBRBIN TE KOOP In het centrum van Zetet, aan den verkeersweg utrecht Arnhem, In de onmiddellijke nabijheid van het Raadhnla, de Hotel* Hermitage en Figt en het ttlot van Ketst. Prachtig opgaand geboomte, stofvrije wegen, voorclen ran rloleerlag, gas, water en eleetrleiteit. Nadere gegeven* worden verstrekt door de N,T. PARK KJBR8BCBOEN, Montanbanstraat 4, Zeist. Wellicht waren de meubelmakers uit den Louis Philippe- en vroegen Biedermayer-tijd de knapste vaklieden. ' In den z.g.n. Willem III stijl (het zeer late Biedermayer) hebben alle vormen, langzaam aan iedere bekoring verloren: uit de gedachtenlooze vermenging van diverse stijlen" is een reeks wanstaltige, gedrochtelijke vormen ontstaan, die hun wedergade niet gemakkelijk vinden zullen. Dan begint ongeveer 1800 de periode van machinale vervaardiging. Wat oorspronkelijk nog, als met zorg en groote kundigheid vervaardigd handwerkwaardeerbaarkan zijn, werd allengs door de weinig geperfectioneerde machinale bewerking grof en lomp. Waar boven dien het machinale product weldra in goedkoopere houtsoorten werd uitgevoerd, ontstonden slecht gekleurde, ruwe, onbeholpen meubelen, welke, door hun lagere prijzen, grif koopers vonden onder de minder gesitueerden, die hun voorkamers" aldus versierden met de oranje-achtig gekleurde beukenhöuten krulstoeten. De geplette rood trijpen zittingen verhoogden de schoonheid. De mahoniehouten meubelen waren bestemd voor beter gesitueerden. Een tusschenvorm, uit notenhóut met zwartaangezette uithollingen in het steekwerk was dan voor den middenstand. Hoe staan de menschen van dezen tijd tegen over deze meubelen? Er zijn inderdaad ook in ons land nog bewon deraars. Wie wel eens in onze volkswijken huizen binnen komt, weet dat in de gezinnen van meer bejaarden nog vele van deze zorgvuldig gewreven goed onder houden meubeltjes voorkomen, die nog zwaar be wonderd worden door .kinderen en kleinkinderen. Maar de meer ontwikkelde betergesitueerdon, die met hun tijd meegaan, voelen zich verheven boven deze bombast. Alleen, .... er zijn wel enkele, toch zeer artis tieke, menschen, die, misschien uit protest tegen Laat Biedermayer ± 1890. Mahonie de doodnuchtere operatiekamerachtige vernikkelde en chroomstalen meubelen, welke de zake lijkheid van dezen tijd ijzigkoud in te leiden of te demonstreeren heeten, de voorkeur geven aan een milieu, waarin aan de misschien wel eenigszins tam te noemen romantiek van den Biedermayer-tijd" een plaats wordt ingeruimd, wijlde voortbrengselen van dien tijd toch een sfeer" voor hen scheppen, misschien mede wel door de sentimenteele over weging, dat ze er als ..kind" of kleinkind" aan gename herinneringen aan bewaren, of .... door dat hun financieele positie hun niet toestaat froed modern te koopen. Misschien mag in .dit verband even gewezen worden op de ultra ;.revolutionnaire opvat^ingen der z.g.n. Fransche ,. sur-reaUsten", die hun artistieke scheppingen het gelukkigst geplaatst vonden in een omgeving van de meest bizarre Biederaiayer - voortbrengse len. benevens voorouderen afgodsbeelden en maskers van Nieuw Guinea en de Zuid rzeeeilanden. speciaal Nieuw Ierland. Dat was dan pas haute chicque" in Parijs, eenige jaren terug. Of die kwaal geheel genezen is. weten we niet. Ook niet, of hier of daar nog niet een na-bloei te vreezen is, of zich misschien reeds ontwikkelt. Er zijn dus inderdaad menschen, die Biedermayèr-meubélen, zij het dan uit den begintijd, ambieeren. Dit wat ons eigen land betreft. %?'? Wanneer we echter naar het buitenland kijken, wordt de situatie geheel anders. Waar iedere stijl speciale eigenaar digheden in een bepaald land voortbrengt, zullen dus de voor ons ..gewone" meubelen inliet buitenland ongewoner zijn en dus gemakkelijker bewonde raars vinden. De zeldzaamheid van een product oefent altijd grootèn invloed op de waarde uit. Vooral zullen in landen, die een snelle economische ont wikkeling hebben meegemaakt, waardoor velen er bovenop ge komen" zijn, n afzetgebied te vinden zijn voor die zeldzame" meubelen. In het volgend artikel zullen wij die afzetge bieden eens bezien, Laat BiederMahonie Vet-arme Yoghurt van OUD-BUSSEM verschaft een jeugdig teint. 1! y :\\

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl