Historisch Archief 1877-1940
WESTE
In de loopgraqf
..A 1'ouent rlen de nouveau".
Krmltage Pa rit»
HET leek aanvankelijk een dwaze
en roekelooze onderneming.
Kemarque's boek te ,.vevfilmen". Ook
al omdat het voor velen een ont:
heiliging moest beteekenen. Dit won
derlijke geschrift toch. door enkelen
op littéraire gronden aangevochten
door een heele wereld op geen an
deren grond, dan een onberedeneerde.
spontane, brandende dankbaarheid,
als een evangelie vereerd.... dit
werk was wel het allerlaatste
oorlogsboek. dat voor een succesvolle trans
positie op het celluloid in aanmerking
kwam. Niet het minst, omdat lm
Westen nichts Neues" zijn diepste.
navranste werking bereikt niet
door een plastische, effectvolle schil
dering van het oorlogsbedrijf. maar
via de fijne, weemoedige reflexen
eener jonge dichterziel,
Het was dan met niet geringen
weerzin en met den absoluut gebrek
aan geloof in den uitslag, dat de
nieesten onzer vernamen, hoe een
jonge Amerikaan, Lewis Milestone.
de zware verantwoordelijkheid op zich
nam. het populairste en (sociaal ge
sproken :) belangrijkste boek van onzen
tijd te verfilmen.
* . *
Het toeval wilde, dat mijn eerste
kennismaking met Milestone's film
plaats moest vinden in de Paiijsche
Champs-Elysées en van de drie ge
zichtspunten, welke in den regel de
beschouwingen over een dergelijk werk
beheerst-hen te weten: het
antioorlogsche. het filmische en het litte
raire ? ontleenden althans de beide
eerste aan den genus loei een zekere
originaliteit. ?
Immers over de tendenz van het
werk kon ik oordeelen. temidden
van een Fransch en (gezien de om
geving) geenszins communistisch of
socialistisch publiek.
Op zijn filmische
waarde moest ik wel
een eigenaardigen kijk
krijgen, waar de als
film parlant" be
doelde versie der
Duitsche of Engelsche
conceptie, terwille
van het stupide analfabetisme der
grande nation. door een zwijgende was
vervangen met Fransche sous-titres.
Ik heb in Frankrijk zelden tusschen
een zoo ernstig-bewogen publiek ge
zeten, als in de Ermitage" tijdens
de voorstelling van .,A l'Ouest rien
de nouveau l" Wij hadden het gebrui
kelijke onderstreepende" applaus ge
had, bij pakkende tiraden en ons
een beetje geschaamd over deze mis
plaatste luidruchtigheid. Xaar het
eind toe. werd de zaal steeds stiller
en toen het woord ,.Fin" op het doek
verscheen, aanschouwde ik het onge
looflijk spectakel van . een Parijsch.
publiek, dat na beëindiging van een
werk, niet in bijval, afkeuringen of
discussies uitbarst -?maar
diep-ontroerd en zoowaar doodstil bleef zitten.
Zoo begint de zaak dan, met het
beeld van de uitrukkende Duitsche
troepen knap en met voortreffelijk
effect, schoon misschien een beetje
al te habiel opgelost door het geval te
doen waarnemen binnen het kader
van een poort of vensteropening.
Er is opzichzelf niets nieuws aan
dit uitrukken, noch aan het
krahwinklige stadje, noch aan den voortreffe
lijk getypeerden. want niet gechar
geerd en. Schullehrer (den Kantorek
uit het boek) die de opgewonden
jongens tot dienstnemen aanzet. Maar
deze frissché, vreugdige aanpak van
de film. heeft dezelfde vitale
meesleependheid. welke den aanhef van
The Big Parade" kenmerkte.
De jongens worden steeds meer op
gezweept wij zien onder de
stoiumisdadige hetzerei van den Herr
Lehrer, ieder naar aard en karakter,
de lachende toekomst voor zich.
In voortreffelijke ..entre-parenthêses"
knoopt de cineast dit aan de persoon
lijke kennismaking van het publiek
met de jeugdige helden dezer tragedie,
vast. En terwijl ons, door middelvan
ICHTS
EUES
film van Remarquè's Boek bij Tuschinski
dwingende, psychologisch
prachtiggedefinieerde close-up's, het beeld
van de jonge vrijwilligers eens
voor al wordt ingeprent, gaat mij
de eerste vergelijkende gedachte
met Pabst' Westfront 1918"
door het hoofd. Een vergelijking,
die feitelijk voor de beide films in
hun geheel geldt! Het is mij mul.
reeds nu duidelijk wat ik
lateiherhaaldelijk bevestigd zal vinden
??dat de enorme verdienste van
lm Westen" boven Westfront"
wel in de eerste plaats is: zijn hel
derheid en overzichtelijkheid ! Dat
nxet die jongens, is eenvoudig het
begin het nuttige, onmisbare
begin, dat Pabst verzuimt. Door
dit even stilstaan bij de indentiteit
der sujetten door deze aandach
tige, a.h.w. persoonlijke kennis
making van filmfiguren en pu
bliek, bereikt de cineast twee
rlei : ten eerste
leveuzijn
BIOSCOPY door L. J. JORDAAN
de hel van het front heen tel
kens gunt ons de filmdichter oen
korten huiveringwekkenden blik
maar wij weten steeds: het is nog
niet zoover, het uur heeft nog niet
geslagen. Tot het oogenblik daar
is en wij met absolute zekerheid
en verlammende ontzetting voe
len: »VM komt het .... en ons hoof d
buigen voor de avalanche van schrik
en ellende.
De aankomst der knapen in de
kazerne, hun gestoei, hun
grootsprekery, de ontmoeting met den
feldwebel-ex-brieïtrager
Himmelstoss.... het is alles met een
groote overwogenheid en bezon
nenheid aangebracht. Men voelt bij
iedere scène, dat onze kennis om
trent de situatie wordt vermeer
derd met iets noodzakelijks dat
wij rijper worden gemaakt, om
het groote doel van het
werk ten
en de Framchman
Midden: het ledige bed. Rechts:
pagina zijn alle van Croeze-Bosman UniverS(
In het lazaret. De foto's op deze
/, de importeurs van lm Westen nichts Neues"
dramatis personae eens en voorgoed en
behoeft hij hun karaktereigenschappen
niet telkens later te onderstreepen eij te
herhalen, maar vooral het schept or
de en overzichtelijkheid het laat
den cineast de handen vrij. voor de
groote lijnen van zijn werk!
Wij weten, dank zij dit korte inter
mezzo, eens vooral, wie Kemmerich,
wie Behm, wie Baumer is. Wij her
kennen ze altijd en overal, zonder
moeite zij staan in enkele vluch
tige, maar rake lijnen levend voor ons
on wij behoeven nimmer als bij Pabst
onsxelf telkens gemelijk te onder
breken met de. vraag; ..Wie duivel
is dat nou toch ook weer? !"'Wie dit
muggezifterij of kleinigheden noemt,
beseft niet de pijnlijk nauwkeurige
indeeling van de stof, welke een groot
filmwerk, als trouwens iedere andere
schepping van formaat, vereischt.
Welnu deze opvatting, dit.. . .
waarom zou* ik liet niet zeggen ?....
dit systeem, om de stof niet liefde
volle aandacht on helderen blik te
verdeelen, van alles slechts het
essentïeele te geven en niet het minst dit
essentieele in de juiste doses en volgor
de.... dit systeem mankeert by
Pabst totaal. Vandaar de ongerijmde
dwaze onevenwichtigheid in de com
positie der groote deelen vandaar
de onverantwoordelijke lengte der ?
(overigens opzichzelf reeds afgezaagde)
kantonnements-vrijerij vandaar
het bevreemdende, alles uit zijn ver
band rukkende eindelooze front- thea
ter-fragment. ... vandaar ook, het
gebrek aan climax l Pabst heeft zijn
fragmenten afzonderlijk mét al zijn
kunnen en zekermet groote toewijding
geconcipieerd. Omtrent hun onder
linge Verhouding echter schijnt hij
.zich geenerlei vraag te hebben gesteld.
Hij ziet het kampjes aan, hoe de
irriteerencle baialiteit van het eene
de duldeloo :e lengte van het andere,
de totale uitwerking vernietigen. Hoe
het geheel erdoor wordt gemaakt,
tot een sombere, verwarde, vermoeien
de, maar vooral zin-looze chaos. Zijn
werkwijze te zrk> men wil hori
zontaal: hij legt de fragmenten naast
elkaar, inplaats van ze als een
waarachtig epicus op elkaar te
Stapelen.
Ik sta bij deze onderlinge
vergelijjking van de beide belangrijkste
oprjlogsfilnis der laatste jaren, wat uit
voeriger stil, wijl niets de leemten in
ons oordeel over de werken-afzond
rilijk zoo zeer aanvult.
Van deze horizontale werkwijze nu,
ijs bij Milestone niets te bespeuren. Al
les wat hij doet is overdacht en ver
antwoord geen scène, die een
anliere in den weg staat ??maar vooral
Ijeen effect, dat niet de som is van alle
Voorgaande effecten! Om maar iets
ie noemen: de groote aanval, het
uuv)H, het hoogtepunt in het werk,
ordt voorbereid, van de eerste
see, dat de jongens uniform dra
gen.
l Toch heeft de cineast nergens het
Of f eet van dit fragment in gevaar
Ifebracht door een ontijdig
vooruitioopen.... wij 'draaien als het ware,
in steeds enger wordende cirkels orn
slotte te omvatten. Wij voelen ,ons
niet, als bij Pabst, aan ons lot
overgelaten temidden van elkaar
vernietigende afzonderlijke gebeurj
tenissen maar wij weten ons
geleid, met vaste, doelbewuste hand.
Wanneer een détail soms een moment
lang een te nadrukkelijk accent schijnt
te hebben (Kemmerich's zachte en
fraaie laarzen!'?(wees er dan ver*
zekerd van' dat u later zal blijken
waarom dit geschiedde.
Wat ons aan geweld van expressie
en emotie, bij deaen methodischen
jongen metteur-en-scene wacht, komt
reeds aan den dag in de kazerne
episode. ' Met betrekkelijk simpele
middelen, bereikt- de film in dit nog
kennelijk voorbereidende poque der
historie, plotseling een wurgende,
duivelsche kracht, die ons met ontstelte
nis slaat. Da jongens moeten
exerceeren Onder den wreeden
Himmelstoss en het bekende spelletje bij het
tii-ailleeren: Liggen ? opstaan, loop
pas liggen'," bij voorkeur in den
modder, gaat zijn gang. ponder al te
veel nadruk zonder
het eigenlijk als iets
heel ergs te annoncee
ren, laat Milestone,'
de aardige kwieke
soldaatjes met hun fris- ?
sche montere snuiten
onder de coquette
pickelhauben, boven
de keurig bedofte tunieken lang
zamerhand veranderen in iets
afgrijselijks, iets walgelijks, iets
belachelijks ! Na iederen knieval voor den
tyran, zien wij ze verrijzen: een nuance
minder mensch een nuance mér
slaaf. En als ze dan eindelijk daar
staan, gebroken door afmatting, kreu
nend onder de duldelooze vernedering
.... onherkenbaar door modder en
vuil, hun gezichten een gruwelijke
parodie op de burleskespelers der
vroegere films.... dan commandeert
Himmelstoss; Zingen.... en rroolijk,
asjeblieft!" Wat dan volgt, doet ons
de oogen neer slaan en de ooren toe
stoppen, uit ellende en schaamte.
Langzamerhand worden de knapen
in het oorlogshandwerk ingeleid en
men ziet ze eindelijk naar het front
afmarcheeren. Dit moment is onver
getelijk. Dicht langs het toestel
marcheeren de bataljons en de zware
spijkerschoenen, de hooggepakte ran
sels, de laken-overtrokken
punthelmen trekken ons in monotone, einde
looze rijen voorbij. Dan ziet men een
soldaat omkijken - in een langen,
tragische'o. blik.... het is Paul Bau
mer. Eet; tweede werpt het hoofd om
en ziet ons aan, met denzelfden zich
vastzuigenden blik. welke niet van
? het verleden, het Leven, schijnt te
kunnen scheiden.... het is Behm.
Dan volgt Kemmerich, dan de ande
ren '- allen voorbestemd oni niet
meer terug te keerenl Het is een der
schoonste en ontroerendste momenten.
in de film, als de cineast aan het slot.
wanneer allen gevallen zijn. deze
generatie der verdoemden nog eens
als schimmen over de eindelooze doude
akkers laat trekken....
Aan het front ontmoeten de jon
gens de landweermannen Katscynski
en Tjaden Het mocht terecht een
hachelijke opgave geacht worden, te
zoeken naar een realisatie van twee
Muller?Paul Baumer?Behm
figuren, dermate levend voor
millioenen lezers en reeds bijna klassiek ge
worden. Het is Milestone niettemin
gelukt. Beter nog dan de Katscynski"
van Louis Wohlheim, lijkt mij de
Tjaden" (Summerville). Deze lange,
schrale, droge Noord-D uitscher, Wiens
wonderlijke humor, soms zoo pijnlijk
doet glimlachen, heeft een
voortreffelijken vertolker gevonden. Na vijf
minuten, is het ons, of wij Kat"
en Tjaden uit Remarque's roman
nooit anders gezien hebben, dan in
deze beide gedaanten. MI
Ik zeide reeds, hoe alles in de film
opstuwt naar den grooten
moorddadigen loopgraaf-aanval. Men voelt
het naderen in de eerste bombarde
menten in het - fourageeren in
het unterstand-leven.... onvermij
delijk, schrikkelijk en groot. Ik kan
niet genoeg wijzen, op den
voortreffelijken bouw op de uitnemende
compositie van een werk, dat zoo
zijn climax voelbaar weet te maken,
de zenuwen te spannen, de gemoede
ren voor te bereiden. En als het
fluitsignaal weerklinkt, kunnen wij alleen
nog maar snel bidden, dat de film
niet zoo genadeloos-sterk zal blijken,
als wij haar aanvoelen dat zij ten
minste in dit moment zal tekort
schieten. Helaas !
Wij hebben gevechten van allerlei
aard. van allerlei formaat, van allerlei
heftigheid op de film leereii kennen. Zoo
gruwelijk-suggestief, zoo meesleepend,
zoo meedoogenloos als deze
stormaanval van Milestone, heb'ik nog nimmer
iets gezien. En toch is het geen oogen
blik herofck. geen oogenblik gvootsclu
zelfs geen oogenblik spannend....
het is alleen maar afschuwelijk !
C) een'wonder., dat alles, wat aan
beide zijden van den Hijn. belang
heeft bij het oorlogs-automatisme,
deze film weert en vervloekt.