Historisch Archief 1877-1940
rf
i&ïbt
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 JANUARI 1931
No. 2800
VOOR den oorlog was hij bakker
geweest, een. heel gewone L rood
bakker. l lij heette Vercamnien en
tlat stond ook boven zijn ouderwetsch,
eenvoudig winkelke. Maar geen menseh
noemde hem zoo. Voor alleman was hy
Bakker Baron.
's Morgens sloeg hij zijn deeg. bakte
zijn brood en stuurde zijn knecht je
om de klanten te bedienen. Dan was
hij een gewone meelnuiis.
Maar na den noen was er van zijn
bakkerschap aan hem niet dat meer
te zien. Dan werd hij meneer. Nog
?meer dan mijnheer Baron. In een fijn.
kasteelheerachtig kostuum, geschoren
en gepoederd met zijn snor gefriseerd
in een schoon spiraal, op gelakeerde
schoenen en met bruine glac
-handschoenen aan, trok hij op wandel of op
caféen liet zijn bakkersbedrij t' ovev
aan zijn vrouw en zijn dochter, die
magen wapen als een plank en geel
als een citroen. Altijd was hij alleen
en veel zei hij niet. echtig zooals barons
<ioen.
Waar hij tijdens den oorlog zat
Aveet ik niet. levers in Engeland zei
men. Doch geen menseh wist er het
rechte van.
hij na den wapenstilstand
terug kwam, liet hij 't bakken liggen,
huurde in een stille zijstraat een laag.
breed heerenhuis. liet den gevel ervan
roomkleurig opschilderen en boven
<le deur bracht men in gouden letters
aan: CaféKoyal,
Heen gewoon caféwas dat.
bijlange niet. doch iets heel aparts.
Met schoon., kanten, gordijnen aan de
vensters, cocosmatten op den vloer.
gebloemde kleedjes t «ver de tafels.
schilderijen aan den muur en in plaats
van stoelen kwamen er gemakkelijke
zetels met ronde ruggen, 't Buffet
voorzag hij van fijn kristal inplaats van
het vulgaire glas van overal, een tafel
waarop alle mogelijke gazetten,
Frarisclio en Vlaamsen t*, ter lezing lagen
stond er gezellig in een hoek en over
délampen kwamen stemmige
oranjezijden balonkappen. /.oodat het daar
's avonds meer leek <>p een salon dan
óp een'herberg. En zichzelf verzorgde
hij nog 't meest van al. met veel goud
aan de vingeren, op den buik en op
zijn das. met een versche bloem in 't
knoopsgat en een bescheiden tikje
parfum in den zijden zakdoek die uit
zijn borstzakje golfde.
,,Iets voor de goei' burgerij, .voor
de chique menschen. iets stil en deftig
moet het zijn!" zei hij. Da' was er
immers nog te kort in onze stad. En
«lat is er toch ook noodig. Wacht maar,
ge zult eens zien!"
En waarlijk 't leek of hij 't gevoeld
IiacL 't Was er nood ig. Want van den
eersten dag stroomde 't er vol van
alles wat notabel was: doktoors.
notarissen, fabrikanten, juges, tot
generaals en kolonels toe. waarvan liet
land in die eerste na-oorlogsche jaren
overwoekerd was. En Bakker Baron
bleek een idealen patrpn: aristocra
tisch van gebaar, bescheiden en zwijg
zaam, die zich op den achtergrond wist
te houden. Hij zelf bediende en geen
vreemde hulp wenschte hij bij zich;
zelf zijn vrouw en zijn dochter die hij
een volle meid gaf en 'chique gekleed
liet gaan, hield hij achter in de woon
kamer.
't Was te zien, Bakker Baron, kwam
goed aan zijn brood niet zijn ('afó
Koyal. Beter dan niet» zijn bakkerschap
vroeger. Maar om nu te zeggen dat hij
rijk werd, dat geloofde niemand. Want
ron en zijn Cinem
door ANT. THIRY
ze wisten het: het huis was. ondanks
de oorlogsschadevergoeding getrokken
voor zijn plat-gebombardeerde bakke
rij ke, nogal zwaar belast. En bleef
belast ook. En dat in een tijd dat er
overal geld geschept werd met volle
schepels en 't er naar uit zag of
iedereen miljonair ging worden !
Bakker Baron voelde dat blijkbaar
ook wel. 't Was goed te zien aan zijn
gezicht dat peinzender en peinzender
stond. Hij liep met plannen.
En zie er kwam een tijd dat het
Weer ophelderde. En eenige maanden
later, in de groote vacantie, als de
hooge wereld naar zee of naar de
bergen is. liet hij met rapte achter
op zijnen hof een zaal bouwen.'
Een chique zaal natuurlijk, voor chi
que menschen. blauw-grijs en
metgoud, met fluweelen zeteltjes en dikke
matten op den grond. En daar opende
hij zoowaar een cinema: Cinema
Koyal.
Hij stak zijn gele, magere vrouw
en zijn gele. magere dochter in een
modieust' kleeding, ook met veel goud
aan de handen en op de borst, liet de
zoon van zijn broer, die een buitje had.
den stiel van operateur loeren en een
strijkje werd gehuurd.
En ja. precies lijk zijn café. leek
ook dit aan een verwachting te vol
doen. De vrouwen, dochters en zoons
van 7, ij n C'aféK oy al-klanten werden
zijn Cinema-Hoyal-klanten en Bakker
Baron zorgde voor voorname uit
gekozen films, die pasten' voor zoo'n
buitengewoon uitgekozen publiek.
't Moet gezegd worden, een gewone
menseh met gewone zenuwen en
gewone hersens, ware bij die- films
na vijf minuten opgestaan om er
schokschouderend uit te trekken.
Maar Bakker Baron zijn publiek deed
«lat natuurlijk zoo gauw niet. Zij hiel
den het uit. een jaar, twee jaar zelf
alvorens ze zoo stülekensaan wegble
ven uit den chiquen Cinéma Royal.
En schokschouderen deden ze in het
geheel niet.
Bakker Baron merkte dat. En
menigen avond, na sluiting, als hij de
kas had geteld, zat hij van radeloos
heid met zijn beringde, poezele handen
in zijn plat gekosmetieheerd( haar.
Koo dom Was hij niet. dat hij niet
voelde waar het schoentje neep. Hij
snolde eens rechts en links hoe 't
in andere cinéma's ging en al raakte
het zijn baronnenhart danig, er was
niets aan te doen. er moest water in
zijn fijnen wijn. Hij trok zuchtend.naar
Brussel om andere films te zoeken,
een beetje pikanter, en probeerde het
daar dan mee.
't Lukte. Hij kreeg weer volk in zijn
Cinéma Itoyal. Nu',.eens. wat meer.
dan eens wat minder en ze brachten
weer geld in zijn kaske.
Maat-, och arme ! 't was natuurlijk
dat fijne, uitgelezen publiek niet meer
van vroeger en dat stak Bakker Baron
tegen tot in zijn 'keel. 't Stond te
lezen op zijn gezicht. Als men hem
over zijn Cinéma sprak was 't of
hij plots' iets vies rook en hij haalde
triestig zijn schouders op.
,,'k Spreek er ni' geerne over!" zei hij
Maar zoo kan 't ni blijven duren.
Als 'k maar wist hoe 't weer te krijgen
als vroeger!"
Men zag het hem aan. hij
duizineerde erover, hij zocht.
Bakker Baron triompheerde eenige
maanden 'met zoogezegde' weten
schappelijke films.
.,'k Heb het weet' zooals het zijn
moet!" lachte hij voldaan.
Maar ja, altijd reizen en geschie
denis en natuurlijke historie en zoo
verdere wetenschappelijkheid, wie
menseh werd dat niet moe? Een
cinéma is toch zekers geeiv school!
En zoo kwam er een moment dat het
weer slabakte in den Cinéma Itoyal.
..'k Breng het wel in orde," zei hij
en hij trok naar Brussel op verken
ning.
Hij kwam terug met wat hij noemde
een model-film: ,.De geheimen run
het Gasthuis." Precies wat ze hebben
moesten.
Xiet voor Jan en alleman, zulle !"
waarschuwde hij.
..Alleen voor menschen die iets
van de wereld kenden. En daarbij
oogen in hun hoofd hadden, oogen.
om te zien !"
Doch spijtig voor Bakker Baron.
dien Zondag-avond van de eerste
vertooning, waren het niet alleen de
die'en die kwamen. Van alles en nog
verdrong zich in de witte gang van
den Cinéma Hoyal. zelfs meiden zag
hij ertusschen. en een half-uur op
voorhand zat het er zoo vol als in
een benneken hai-ing.
Eigenlijk was het niet veel bizonders.
dit' film. Een banale. Amerikaansche
draak met vél grie/eligheid erbij.
Een gasthuis met een arts waarop
twee verpleegsters verliefd waren:
een engel en een heks. De heks weet
den engel buiten te vechten en 't ziet
.er naar uit of ze overwinnen zal.
Maar ze wordt ontmaskerd en de
engel keert terug om.' tot groote vol
doening van het heelc ziekenhuis.
met heuren doktoor te trouwen.
En dat alles speelde zich af bij 't bed
van een zieke, in een
zieke-kinderkenskaïner, bij een operatie-tafel, bij den
doodstrijd van een ouden man en zoo
meer van diétriestige gelegenheden.
In 't begin was 't volk danig ge
boeid. .
Maar pas trilde de operatie-zaal
op het doek, met op do operatietafel
een jonge, sehoone vrouw en om haar
heen artsen en verpleegsters met
operatie-materiaal in hun handen, of
almeteens boven het zachte mineur-.
geklaag van het strijkje, klonk er hard
geroep om licht en rilde er gekreun
van vrouwen: Hulp.... ik sterf.
rap wat hofmann !"
De muziek viel stil. de film viel stil
en licht werd aangeknipt. En zie.
waar men ook keek overal in alle
rijen lagen er menschen slap ineen
gezakt, die door de omzittenden
werden naar buiten gedragen in de
«ang.
Bakker Baron, door 't rumoer uit
zijn cafégelokt, was er seffens bij om
stoelen en zetels aan te «Iepen voor
do ineengezakten en zijn vrouw en
zijn dochter, de vijf muzikanten en
't bultig operateurke waren radeloos
in de weer om ze woor een beetje
bij te brengen.
,,'k Heb 't gezegd!" klóeg de bakker.
't Is niet voor alleman! Waarom
komen ze toch en ze kunnen er niet
tegen!"
't Bn'brengen duurde blijkbaar wat
te lang van die binnengebleven waren
en die daar zaten te lachen dat het
schetterde. Stemmen riepen er ver
ward dooreen om voortzetting van de
film en er was voet-gestamp.
Bakker Baron kreeg bijna een
geraaktheid als hij dat hoorde. Hij liet
de zieken in den steek, liep het
zaaltje in en presenteerde heel beleefd
aan iedereen zijn entree-geld terug,
want zoo kon het immers niet voort
met al die zieken in de gang.
Doch ze lachten hem ferm uit met
zijn voorstel en om er een eind aan
te maken dreef hij 't buitje weer
naar zijn draai-kamefke. het licht
werd uitgeknipt en De Geheimen ron
het Gasthuis draaiden verder af.
Bravo! Zoo is 't goed ! V i van
Bakker Baron!" werd er geroepen
en dan werd het stil.
Doch geen vijf minuten was men
met de operatie van de jonge, sehoone
vrouw verder, of weer was er geroep
om hulp en kon men een stuk of tien
bezwijmenden buiten dragen bij de
vijftien anderen.
* *
*
. Bakker Baron was om zot te worden
als hij dat zag. Hij krabde in zijn
haren, als een bezetene. Ineens trad
hij kordaat op. liep woest het zaaltje
binnen, tierde dat 't afgeloooen was.
Maar voor 't lawijd dat ei- dan'op- ging,
v oor.'t geroep van bedrieger en schurk.
en 't dreigement dat ze zijn kot
zouden afbreken, week hij terug en 't
buitje draaide maar weer verder.
't Plauw-vallen hield natuurlijk
ook -niet op.
Bij de scène aan 't doodsbed vielen
er twaalf van hunnen sus. bij die
van de kisting acht en zoo ging het
voort alsof er nooit een eind aan zou
komen. Geen twee minuten was de
deur toe of daar waren ze weer met
een andere. En 't schoonste van al, er
waren er die. eens weer bijgekikkerd,
opnieuw terug naar binnen wilden.
Als er op 't laatst, toen .die engel
verpleegster eindelijk heuren doktoor
veroverde, nog vijf-en-twintig in ;t
zaaltje waren, zal 't veel geweest zijn.
En zoo brutaal waren ze. dat ze
Bakker Baron, die van moeheid geen
pap meer zeggen kon en d roep Van
't zweet, met veel handgeschud kwa
men feliciteeren met zijn ..Geheimen
van het Gasthuis''1 en dat ze niorgen
vast en zeker weerkwAmón. Want zoo
iets schoons hadden ze nog nooit
gezien. Gezwegen nog van al die
flauw-vallers! .
Bakker Baron had ze levend kunnen
verslinden, die judassen. Maar zijn
baronnen-natuur kwam boven en hij
zei niets.
Doch 's anderen daags liet hij die
sehoone, gulden letters: Cinéma
Koyal", van boven den zij-ingang
van zijn roomkleurig heerenhuis weg
nemen en 't was afgeloopen met de
affaire.
? Als ze hem er over aanspraken,
haalde hij eens minachtend de schou
ders op.
vZe zijn er hier nog niet voor
opgewassen, voor chique dingen!"
zei hij dan misprijzend..;'k Kweek nog
liever konijnen in mijn zaaltje dan
voor zoo'n boeren nog iets te doen !"
En dan trok hij weer eens een gezicht
alsof hij iets heel vies rook en drukte
rap zijn hagelwitten, geparfumeerdeh.
zakdoek tegen den neus.
N». 2800
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 JANUARI 1931
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
Croquante Groqüetjes
door Alida Zevenboom
MEVROUW, had mevrouw van
de voor-suite van de week
tegen me gezegd, mevrouw, u moet
die film bij meneer Tuschinski gaan
zien. Ik heb het er nog van in mijn
?beenen en nicht uit de Commelinstraat
hield ook niet op, want die was er
ook geweest en toen is tante maar
gegaan, want je wil niet graag achter
blijven en ik had, onder ons gezegd,
werkelijk behoefte om eens flink te
huilen, waar een mensch van tijd tot
tijd niet buiten kan, vooral niet. in
dezen tijd, met al die narigheid om je
heen, nu mijn derde tage al sinds
l November leeg staat en als u mij
vraagt, geloof ik beslist dat heel veel
narigheid voorkomen zou worden,
als er meer gehuild werd door de
menschen. Want dat lucht op, terwijl
ze tegenwoordig er een eer in stellen
om zich cordaat te houden en het
van binnen" te verwerken, zooals
dat heet. Onzin. Wij leefden vroeger
heel wat prettiger en ik schrijf dat
daar aan toe, dat ze in den schouwburg
zooveel stukken gaven waar bij je
flink kon uithuilen. Wat heb ik niet
gehuild by De Twee Weezen" en bij
Marmeren beelden met ijskoude
harten" en Dertig jaar uit het leven
van een Dobbelaar" ! Dat deed een
mensen goed en als je dan terug was
thuis, dan zag je dat de wereld toch
niet zoo slecht was als op het tooneel
en was je bl,ij met je lot. Maar weet u
mij tegenwoordig n stuk op to noe
men, waarbij je een paar zakdoeken
noodig hebt? Welke dominees hebben
altijd den grootsten loop gehad?
Dat waren zij, die zoo mooi preekten
en je zoo konden overtuigen van je
eigen slechtheid dat je zat te snikken
van den weeromstuit. Dat is nu ook
uit. Het is allemaal zoo koud eu zoo
beredeneerd en je voelt heeleinaal
niet hoe slecht je bent en als het met
de kerk en het tooneel niet gaat zooals
het gaan moest, dan ligt daar de
schuld, dat zeg ik, eenvoudige vrouw,
maar een met ondervinding.
Als ik al de tranen had opgevangen,
die ik bij de verschillende Bouwmees
ters gehuild heb, dan was het een
okshoofd vol, maar bij wie van de
tegenwoordige acteurs en actrices zou
u dat overkomen? Heeft u ooit een
vochtig oog gehad bij meneer Verkade.
tenzij dan dat u geld van het gezel
schap kreeg? Of bij ntoneer Saalborn
om meneer Verbeek maar niet ns
te noemen? Er wordt in den schouw
burg niet meer gehuild, dat is de
heele oorzaak van de ellende in de
tooneelwereld en als de film het wint,
dan zit het hem daarin dat je bij de
film nog eens lekker geroerd wordt
tot in je binnenste. Maar ik houd ook
voor de film mijn hart vast nu de
Kunst" zich er mee gaat beuioeie*n.
Dan is het uit met de traan en waar
moet een mensch zijn Volle gemoed
dan nog naar toe dragen? Want in
huis kun je tegenwoordig ook al niet
met goed fatsoen meer 'huilen. De
menschen zouden je voor gek ver
slijten en als ik wethouder voor de
Amsterdamsche Sehoone Kunsten was
zou ik wel weten hoe aan de misere
te ontkomen. Ik zou eenvoudig voor
schrijven dat er minstens elke week
een behoorlijke, ouderwetsche wat ze
noemen, draak" moest gespeeld wor
den en dan door de allerbeste spelers.
De halve stad zou. na het bijwonen
van zoo'n voorstelling, een gevoel
van ontspanning hebben en de wereld
heel anders aankijken en u zou eens
.zien hoe gemakkelijker men zou
leven met een uitgehuild gemoed.
En nu moet ik u zeggen, dat ik bij die
film bij meneer Tuschinski eigenlijk
heeleinaal niet gehuild heb. niet heb
kunnen huilen. Een oogenblik heb ik
een vochtig oog gehad, toen de
moeder van dien aardigen jongen bij
zijn bed zat, den laatsten avond dat
hij thuis was en aan de zaal hoorde ik
ook dat het de menschen verging
als my zelf, er werd nog al gehoest
maar verder heb ik er met droge oogen
naar zitten kijken, naar al die gru
welen, waarin zoo weinig menscheljjk
meer is, dat het heelemaal aan js
gevoel voorbij gaat. Wat een
zwijnerij" hoorde ik een meneer naast me
zeggen, en ik vond het eigenlijk nog
te zwak en ik was blij dat ik geen
zoons en geen man heb -r- ook in
andere omstandigheden ben ik blij.
dat ik zoo'n wezen niet over den vloer
heb. u kón anders nog wat denken
want ik zou niet weten wat ik
doen moest als onze regeering ze
opriep om te gaan vechten. Ik zou
wel met meneer Albarda kunnen
zeggen: ..loopt u maar door, wij hier
doen niet mee", maar dan had ik
een half uur later de militaire politie
boven en werden ze met geweld mee
gevoerd of zou u denken dat meneer
Albarda of een van de andere heeren
dan in de buurt was om de militairen
dit te beletten? Ik geloof dat ik
mijn jongens net zoo lief dood schoot
voor ik ze daar in stuurde, in die
hel neen, die lijkt mij een liefelijker
plek en toch en toch.... toen ik in
' diezelfde voorstelling de begrafenis
van generaal J of f re zag,-toen.... toen
....toen heb ik even gehuild....
En lacht u me nu maar uit. De mensch
is nu eenmaal niet anders!
CHARIVARIA
MERKWAARDIGE BERICHTEN
Spr. bood vervolgens een buste van den
jarige, welke door den beeldhouwer
VVenckfbach zal warden vervaardigd, aan". (HbU
De laatste sporen, welke nog aan het be
staan van de laatste tram in Nederlaml
?nerinnerden, zijn thans verdwenen." (Tel.)
Het is een binding van alle werknemer*
in eenzelfde bedrijf, waarbij de binding een
bindende is." (Sum. P.)
Hij zal op een eenzaam plekje van den
Oceaan rusten, namelijk op het kerkhof van
Varengeville in Normandië." (De Residentie
Aan boord bevonden 7ich 60 adelborsten
en een korsettenkapitein." (N. R.C.)
DeutfcïjUmb, Jjeutfcblanöuebet SHIcé"
Amerika en Canada Oöev.uocmmen
ilttiropeesche markt." i^V. C.;
Meer tltjjacmDe besprekingen."
(Wbl. v. G. en M. O.)
Deze vloeistof word flfgcoulïi in flacons."
( Vad.j
,.£en verzameling van OpflC^lOpte vogels.'
(Bat. N.)
Hij moest den overgangstijd voorloopik»
uitnuiien." 'IN: R. C.)
Zij zijn met tmin;nünii van hun wapenni
op de vlucht geslagen." (Tijd)
DE OEBEURËNS
Alle aandacht trekt zich samen op In-1
crisisgebeuren. Dit heeft het algemeene
coujectuurgebeuren beïnvloed."- (Hbi)
De revue heeft betrekking op het g. van
het departement." rSiim. CtJ
Het afschuwelijk g. te Putten." (Tel.j
Het nerveuse g. in Juli." (H. D.)
Alle afbraak is een pijnlijk g."
(Ons Toon.}
Bloedig g." (Avp.)
Eindelijk kwanienAwij uit.het traditioneel^
klankgebeuren." (Gec. Gooische BI.t
RUWE
HUID
Schrale Lippen
Ges/oronytn Haffen
l
i -t
l .
'
4