Historisch Archief 1877-1940
No. 2800
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 JANUARI 1931
: i'
! C
* i
1
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 JANUARI 1931
No, 2800
IN MEMORIAM ANNA PAWLOWA
door J. W. F. Werumeus Bunijig
OVER het tragische van dit sterven is thans
genoeg gezegd, en te over. Er rest ons reken
schap te geven hoe groot het verlies is dat deze
dood ons berokkende.En ik meen dat niets daarvan
beter besef geeft dan een herinnering aan den
algenieenen eersten indruk, die de tijding van Pawlowa's
heengaan wakker riep: was het niet, een oogenblik,
of de dans zelf, of alle dansen ter wereld gestorven
waren, en reddeloos verloren? Of er een kunst ten
einde ging, instee \an een kunstenaar? Het gevoel
is redeloos: en toch trof het hier, als zoo vaak,
den diepsten grond. Er blijft een danskunst leven,
maar met Pawlowa's dood verdween daaruit het
edelste dat onze tijd als dans heeft gekend: er
verdween een kunst in haar hoogsten vorm.
In een aloude tweespalt kent ook de dans altijd
twee eerediensten, die van hemel en aaide; die
van het dansen dat alle hartstocht en zinnen te
boven gaat, dat ze niet ontkent, noch hun bezieling
mist, maar ze opheft tot een heldere sfeer en
daarnaast, daarmee gemengd en verwant, maar
toch in wezen gescheiden staat een anders gericht ,
dansen: dat van de hartstochtelijke wereldsche
vreugde, van de eerlijke, zuivere zinnen, om huns
zelfs wil beleden. De historie kent dat onderscheid
in Tagüoni en Elssler; wij hebben het gekend in
Pawlowa en Argentina. Pawlowa mag ons dansen
hebben gegeven vol gratie en aardsche vreugde,
Argentina's dans mag gestegen zijn tot een vurigen
eenvoud, die de zinnen te boven gaat. nochtans is
het onderscheid duidelijk voor ieder: Pawlowa
danste onsterfelijke seconden, Argentina danst
sterfelijke minuten en op het uurwerk der muren
en der menschen tellen deze seconden meer, omdat
zij voller van eeuwigheid zijn.
Een droom der menschheid is in beiden beli
chaamd, In Argentina die van de bloeiende licha
melijke levenskracht: in Pawlowa die van het
lichaamlooze, het boven mensch, aarde, en zwaar
tekracht uit
gaande, het
zwevende,
het vlie
gende, :
het hemelsche dansen. Men mag zulke onderschei
dingen nimmer ten einde toe doortrekken: noch
tans zijn er deze twee droomen der danskunst, die
van do dansende zinnen, en die van de dansende
ziel. Dat zij, in beide danseressen, soms op elkan
ders gebied traden, is wederom pen oude historie,
die beider verwantschap en samenhang bewijst,
zoo het bewijs noodig ware..
En dit: het besef van liet verlies, het besef van
deze hoogere droom die met Pawlowa haar be
lichaming verloren heeft, is, bewust of onbewust.
door ieder gevoeld wien de danskunst oenigermato
ter harto ging: er is een kunst ten onder gegaan met
haar, de hare; er rest niemand die deze kunst
vervangen kan: de wereld van den dans blijft in
bloei staan, maar de hemel is leeg geworden.
Misschien heeft de Grieksch-Katholieke bis
schop van Berlijn haar schoonste grafrede gespro
ken, toen hij zeide dat de kerk niet vijandig staat
tegenover zulk dansen, dat Anna Pawlowa haar
god ook in den dans heeft gediend. De nuchtere
negentiende eeuw heeft zich verwonderd over onze
grootvaders, die Taglioni een religieuze danseres
noemden, onze eeuw heeft zich verwonderd over
Pawlowa, en het opnieuw beseft, hoe menschelijke
harmonie de hoogere kan belichamen.
De dans als alle kunsten, is tenslotte een geheim
schrift, iedere dansbeweging is een hyroglief: de
danser schrijft daarin, en geen schrijft vluchtiger
dan de danser; en geen schrijft helderder voor hen
die hem leerden verstaan, want hij schrijft van ouds
met zijn bloed en zijn lichaam, zonder eenig ander
instrument. Hij is de mensch zelf, sprakeloos,
louter lichaam. En dat lichaam spreekt hier, in een
taal als die van Pawlowa, het hoogste wat de ziel
kan beseffen: het wordt niet ontkend, niet veracht,
niet vernederd, maar ia vleesch en bloed aanvaard,
tot harmonie gebracht, tot poëzie verheven. De
beeldhouwwerken dei- voorvaderen, zeiden de
Grieksche wijzen, zijn de leerschool der mensch
heid: zij doen den mensch zien hoe edel de mensch
zijn kan. Een dergelijk voorbeeld stelde ons Pawlo
wa : haar dans, ge'schoold in de traditie der eeuwen,
was een hoogste menschelijke harmonie, die niets
ontkende, en alle elementen opvoerde tot in haar
sfeer. ,
De waarachtig groote kunstenaar is inderdaad
de waarachtige mensch: de wereld wordt helderder
en grootscher door hem. Zijn heengaan is een ver
dwijnen van licht, een duisterder worden van de
wereld, een toenemen van het onbegrijpelijke.
In Pawlówa heeft een van de idealen der mensch
heid gedanst: de van alle zwaarte ontdane, ver
voerde, bezielde mensch, die zijn harmonie
heeft gevonden, en ons uit dien rijkdom
van evenmaat en zuiverheid, te schen
ken wist. De dans is haar een religie
geweest, en zij heeft de eenig
ware religie, de wereld-aan
vaardende en de wereld te
bovengaande, weder een
dans geschonken: zij
maakte de wereld
van den dans grooter; zij maakte ze tot de waiv
wereld, zij gaf haar een hemel weer.
Dat alles, kort gezegd, is met haar verloven gegaan
en het is beseft dat het verloren ging. Boven scholeu
en richtingen, box'en kunst en dans uit, gaat dit
besef: zij allen zijn slechts middelen, wisselend en
veranderlijk om ons te belichamen en voor oogeu
te stellen wat zij belichaamde en ons
zichtbaaimaakte: de dansende mensch, in zijn
edelsUgedaante, vanouds den goden verwant.
Er rest geen danser die haar zoo verwant was;
wij missen voortaan, als bij elk voorbeeldig groot
kunstenaar, de maatstaf om den groei van al wat
kleiner is te meten, wij missen een voorbeeld.
waarin de menschheid zichzelf in de kunst tot hot
ideaal verheven zag. ,
Nieuwe Uitgaven
Bij de N.V. Uitgeversmaatschappij v/h. (i.
Delwel te Den Haag is verschenen:
Mr. H. D. M* Knol, Beginselen van het Privaat
recht. >
L. F. van Meeuwen, Algemeene Handelskenniti.
Grondslag voor de studie der handélsvakken, met
medewerking van W. F. Zuurdeeg, 15e drub.
A. B. A. van Ketel en L. van Horssen, H ff
boekhouden op ome examens, een verzameling op
gaven, ontleend aan verschillende examens,
naaitypen gerangschikt en van aanteekeningen voor
zien. 10e bijgewerkte druk.
Bij D, A. Daamen's Uitgevers Maatschappij
N.V. te Den Haag is verschenen: J. M. C.
Juursema en Gilbert de Zilwa, Practical Commercial
Engliah, Deel II Concise Grammar?Kleine Gram
matica (Met oefeningen)
t »
,ï'
QARDE-MEUBLES DEN HAAQ
BATENBURG & FOLMER
AR K 22, T11. 11080
Ing Q«r«ntl
SPREEKZAAL
Wij spelen trammetje....
DE verontwaardiging over de organisatie
van het Amsterdamsche trambedrijf. die
in de laatste weken aardig tot het .kookpunt
komt, is niet plotseling bij het invoeren van de
overstapjes gewekt, doch bestaat reeds lang bij
eiken Amsterdammer, die in de ongunstige om
standigheden verkeert dagelijks tram of bus te
moeten gebruiken. Al heel lang neemt de directie
van het bedrijf het verkeerde standpunt in, dat de
belastingbetaler er is voor de tram. Het tegendeel
is echter juUt: de tram ia er voor het publiek.
Het nieuwe overstapsysteem is een proefneming,
«Ühet een onverstandige proefneming. Daar zullen
?wij nu niet teveel van zeggen, alleen da t het systeem
f n die proef nctniny naar niets lijken. Misschien komt
het trambeheer over eenige maanden, wanneer wij
allemaal fietsen of loopen, ook tot die conclusie.
Naar verluidt heeft men in het buitenland
zijn licht opgestoken, want wij kunnen nu eenmaal
niet nalaten naar het buitenland te zien, terwijl
men dichtbij toch ook van die soort
overstapsystemen toepast, die echter veel practischer zijn.
Maar dat is Ncderlandsch fabrikaat, en dat staat
nu eenmaal in het'zwarte boek. En wat valt er op
?een studiereis in het binnenland ook te beleven !
Arnhem zou Amsterdam echter iets kunnen
leeren: daar koopt men een kaartje, waarin het
uur en de lijn geknipt worden en binnen een
zekeren tijd mag men op iedere andere lijn van
datzelfde kaartje gebruik maken; de zoogenaamde
retour bestaat dus niet. Het is wel wat erg een
voudig !
» *
*
Maar <»r zijn andere kwalen: men heeft het
namelijk bestaan de gemakkelijke bussen (voor
het publiek en het verkeer dan) zooveel mogelijk
naar den buitenkant, der stad te dirigéeren, inplaats
van ze dieper de binnenstad in te sturen. Zoo zou
het bijv. (altijd nog beschouwd van den zonder
lingen kant van het publiek) een bijzonder
practische oplossing zijn, wanneer er van het Leidsche
plein een bus komt te rijden naar l>ct Centraal
.Station langs de tegenwoordige route van lijn l en 2.
en wanneer lijn l en 2 voor de rest werden onder
gebracht in n kringlijn (dus in beide richtingen
loopende) die vftn den A'mstelveenschen weg langs
de route van lijn 2 naar het Leidschcboschjc en
vandaar langs den 'Overtoom naar den
Amstelve.ensch.Mi weg rijdt. I>t? bewoners aan den uitloop
van l kunnen dan daarvoor in de plaats lijn (S
krijgen.
Met een o verstapje komt .num dan vlug en goed
(tenminste als de rijtijden wat beter op elkaar
volgen) atin het ('.S. en hot verkeer in de Leidsche
straat zou er mede gebaat zijn: wanneer de
trambaan uit die straat verdwijnt, blijft er op de bruggen
.voldoende ruimte voor stopplaatsen.
Een gelijke'ontlasting zou men krijgen in de ,
voor het verkeer nog slechter gebouwde straten:
Haarlemmerdijk en Haarlemmerstraat, wanneer
het gedeelte van lijn 5 van het Station naar de
-Spaarndanunerdijk, en het gedeelte van lijn 12
van het Station naar Sloterdijk eveneens in
bustractie werden omgezet. Misschien verdient het
zelfs aanbeveling, van de geheele lijn 12 n goede,
i buslijn te maken en lijn 13 van het C.S. naar de
Czaar Peterstraat te'laten vervallen. De levens
gevaarlijke Prins Hendrikkade kan dan «en nor
male verkeersweg worden.
Wanneer de bushalte op het Stationsplein voor
het Victoria-hotel wordt geplaatst en de volgende
tegenover de brug van de Oostzijde C.S., komt
da»rbij nog het voordeel, dat de bestuurder dan,
<»mdat hy aan geen vast spoor gebonden is, al
naar gelang een van de twee bruggen, die voor.
V.KOSSEM;
OteesreVARinAS
Gandhi in vrijheid
Teekening voor de Groene Amsterdammer" doorjohan Braakensiek
C'.S. Oost of die over
het Damrak. voor
de scheepvaart geo
pend is, zijn route of
langs het Station of
langs de
Nicolaaskerk kan nemen.
Trouwens, die
bruggenkwestie heeft de
tramleidjng ook &1
heel slecht onder de
knie, waardoor een
kwartier op een tram
wachten, (wanneer
het een tram- of bus
lijn betreft die over
klap'bruggen of
spoorwegovergangen
loopt, en er zijn er
vele) tot de gewoon
ten behoort. En er
wordt niets tegen ge
daan l En het kan
toch anders!
Zoo begint lijn 17
zijn route op het
Surinameplein, gaat
langs Hoofd-
enPostjesweg de Kinker
straat in en passeert
een van de beroerd
ste bruggen over een
drukken
scheepvaartweg, nml. die
aan het einde van de
Kinkerstraat. Wan
neer lijn 17 haar
eindpunt krijgt aan
denPostjeswegbij de
Kinkei straatbrug.
vervolgens via Post
jes- en Hoofdweg
langs Overtoom en
J. P. Heyestraat de
K i n k e r s t ra a t in
draait, dan zal haar
rijtijd wel is waar iets
langer worden, maar
de voordeolen zijn
ten eerste: dat ook
de bewoners van de
J. P. Heyesti'BBt en
Overtoom in de route __________________
van lijn 17 worden
opgenomen, zonder dat een enkele ingezetene
dupeerd wordt, want byide halten van lijn
Gandhi tot' Macdonald: Maar dit is niet de vrijheid,
die ik bedoel!"
17
(Postjesweg en Kinkerstraat hoek .T.P. Heyostraat)'
blijven bestaan en ten tweede, dat deze lijn oen
van de modernste en snelste bruggen dit» flan
liet. einde van den Overtoom.?- inplaats van n
tijdroovendi' brug in haar traject krijgt.
Herhaaldelijk staan voor een brug of voor
spoorhekken trams of autobussen te \\achtetu
soms drie of' vier echter, elkaar. Wannér het
oponthoud is geëindigd, vervolgt elke tramof bus.
leeg of .vol, 'haar .afgebakende routen, Voorschrift
is, dat iedere trp.ni netjes op zijn volgnummer
het eindpunt bereikt, en of nu langs de geheele
lijn soms ook drie of vier lijnen alle passa
giers een kwartier of twintig minuten moeten
wachten, laat de tramdm-ctie volmaakt koud.
Berekent u ook eens hét strooiuverlies van leege
trams of bussen, die. hoeveel over tijd ook, per sc
haar eindpunt moeten aandoen. De tramdirecti
durft dan nog te klagen dat de uitkomsten zoo
slecht zijn, terwijl diezelfde directie op deze manier
toch de menschen dwingt oni te gaan loopen, en
het bedrijf opzettelijk op onnoodige kosten jaagt.
Bij zulk een opstopping immers kan de tweede
en derde wagen, zoo noodig, zijn passagiers aan
den eersten wagen overgeven en het traject van de
lijn teruggaan. Op die manier worden alle onge
duldige passagiers opgevangen, en het tramverkeer
heeft geen vertraging. Maar, ja de nummering is
dan in de war en het systeem zou teveel voor
bustra ;tie pleiten, en dan die trambestuurders
Neen wij gelooven eerder, dat die bestuurders
beter inzicht in de nooden van het bedrijf hebben,
dan de directie en commissie voor de bedrijven to
samen J ?«» ?
Het is natuurlijk noodig, om daarvoor hier en
daar stukjes rails of wissels te leggen \ niet noodig
'is het als men modern durft te zijn en bussen aan
schaft op do lijnen met moeilijke bruggen.
Op sommige plaatsen is zelfs geen extra werk
'noodig. Op den Overtoom bijv. (nieuwe traject
17) is het rondetjo Overtoom?Zocherstmat on
middellijk te bonutt-m: linde Kinkerstraat de oude
kringliju van lijn 1!>. En wanneer lijn 12 en l.'5
jït-bust worden, zal op deze wijze v«-cl
bruggenmisere verdwijnen.
En dm de. eenmanswagen .. ..
IV/e i'ischt aï/onderlyke IH t*\>ivking: het.
onderwerp is te omvtui^rijk om in oen artikel.
nift'amleiv ondeidfelen HUICU, te. behandelen.
.). F. d- Hu'.
IN ONZE ETALAGES WAGENSTRAAT
DEN HAAG
DAMAST
IN COMBINATIE MET
BEHANGSELS
NIÉUWE
DESSINS
INDANTHREN DAMAST (BREED 130)
VAWAF F L. 2.20 PER METER
'«l
J