De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 31 januari pagina 3

31 januari 1931 – pagina 3

Dit is een ingescande tekst.

4 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 JANUARI No. 2800 No. 2800 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 JANUARI 1931 . ft' De week lacht en de wee-klacht door Barbarossa Teekeningen voor de Groene Amsterdammer" door Eelco ten Harmsen van Beek Donderdag. lm Westen iets Neues. Een gala-avond in ons grootste f Urn- theater. Iedereen in avondkleedy. Schoone vrouwen. Zachte parfums. Veel kale hoofden. Een avond zooals men ze vroeger kende in onzen Stadsschouwburg als er een Fransche troep optrad. N'escaliez pas sur ma robe". Nu spreekt men English. So sorry" en bye bye" en so long". Een nieuwe concurrentie dus voor ons arme fcooneel en hoe moet de stumperd zich verweren als ons beste publiek liet best aangekleede, Het best aangekleede.... wel te verstaan zijn mooiste kleeren aantrekt om Duitsche soldaten Amerikaansch door hun neusgaten te hooren spreken? Gelukkig dat de voorname film-deskundigen het er over eens worden dat de spreek-f Urn bezig is te mislukken. Misschien dat de bekoring van het tooneel, van het wellui dende woord, van den levenden tnensch dan toch nog te redden is. Anders maar van den Stadsschouwburg een bioscoop gemaakt. En zelfs daar is het gebouw niet geschikt voor. Vrijdag. Nog altijd tooneelmoeilijkheden. Nu vermeerderd door de houding van de ..Nederlandsche Tooneelkunstenaarsvereeniging", die waarschuwt tegen de ..concentratie". .,De voorgestelde regeling is opniexiw een handel van twee in moeilijkheden verkeerende directies. die wederom de eenheid van het touneel in Neder land niet zal brengen." zegt deze vereeniging. Maar waarom moeten wij ..eenheid" hebben? Hoe meer zielen hoe rneer vreugd in onze tooneelwereld. Maar dan moeten het ouk ..zielen" zijn, waarin wat omgaat dat de moeite van het vertoonen waard is. Nu is het alleen erg ..zielig", wat voor een groot deel de ontstane moeilijkheden verklaart. Uit een onderhoud met den wethouder voor .Schoone Kunsten, in een ,, Handelsblad" van ver leden jaar: ..Dus: concentratie?" De wethouder: Ik zou het zoo niet willen noemen. Dat het woord concentratie" een zeker burgerrecht heeft verkregen, acht ik verkeerd. Onder concentratie versta ik een samenvoeging van eenige gezelschap pen, in dezen van wellicht drie a vier ensembles. Wat inderdaad wordt beoogd, is een hergroepeering der krachten. Directen invloed kunnen B. en W. daarop niet uitoefenen. D eden zij dit wel,dan zouden zij een Verantwoordelijkheid op zich laden die de gemeente niét kan dragen; dan zouden de acteurs eri de actrices in werkelijkheid gemeente-ambte naren zijn. Wat B. en W. wenschen, dat is een zoo sterk mogelijk gezelschap, niet quantitatief maar qualitatief". Aldus sprak de wethouder. Dus geen concen tratie. Wat hij onder concentratie" verstaat, schijnt nu het Nederlandsch Tooneel" als redNederlandsche Munt Holland'a beste 10 cents sigaar middel te willen: samenvoeging van wellicht drie A vier ensembles. Wat inderdaad moge lijk is, is een hergroepeering. Saalborn in den Stadsschouwburg, van Dalsum in den Hollandschen, Verbeek in den Bika-Hopper-Schouwburg. B. en W. dienen daarop invloed uit te oefenen. Van Dalsum krygt daardoor eindelijk eens een behoorlijke kans en van hem verwacht al wat vernieuwing van het tooneel wenscht, veel. Saal born zal in den Stadsschouwburg geen kwaad doen. De mantel van Boyaards die hem omgeworpen is, is hem -veel te lang en hy heeft er niet veel anders in gedaan dan gestruikeld. Maar misschien valt het mee als hy geen al te groote stappen neemt.... En waarom zou Cees Laseur bij Bika Hopper ook niet eens een kans krijgen? Als B. en W. in deze richting invloed uitoefenen, waarom worden de acteurs en actrices dan geen ge meente-ambtenaren? En wij krijgen drie qualitatief zoo sterk mogelijke ensembles. Wat wil de wethouder eigenlijk meer? ,,A blessing in disguise", zouden de tooneelmoeilijkheden dan worden. Zfiterdag. \ Anna Pavlova.... het laatst dat ik haar zag, op het station te Utrecht. Een koude, trieste regenochtend met een guren wind. Het ballet gezelschap verkleumd op het perron. Niet uitge slapen, mies. Herrie over de bagage. Koffers zoek. Zij, als een kleine koningin, daar tusschen. Veel eerbied om haar heen. Maar zorg op haar gezicht. Scherpe trekken en een verbeten mond. Nergens een spoor van lichtzwevende poëzie. Toen weer kwestie over het gezelschapsbiljet. Zij dieper in haar, niet al te kostbare, pels. Huiverend in,den D-trein, op weg naar de zooveelste stervende zwaan. ' Een hondenleven Zondag. Uit een brief uit Cannes: Gesprek tussehen twee koningen, die daar ten nisten: Hoe gaat het met je vrouw? De koningin ligt te bed. zei de andere, zij is verkouden. Mijn vrouw heeft hier een paar jaar geleden ook een straf "fe verkoud heid opgeloopen. Wat - haar gehol pen heeft? Ik weet niet meer wat voor een pastille haar eerste hof dame haar gegeven heeft. Een pas tille? Ik weet niet meer wat het was. De naam heeft in een.of andere krant gestaan. Ja, mijn vader werkte ook altijd met van die middeltjes. Hy moest van dokters niets 'hebben. Er zy'n toch wel goede dokters, maar het ont breekt hun wel eens aan de noodige autoriteit. Ik houd bijvoorbeeld veel van een goed glas bier. Maar de dokter heeft het me verboden. Mijn omgeving weet dat en als ik een enkele maal een glas bier wil drinken, zoeken ze allerlei uit vluchten om het me te beletten. ' Melk maakt mij dik,, zei daarop de ex-koning van Portugal. En wat is het hier heet I ' Dat is het hjer altijd om dezen tijd van het jaar, zei de koning van Zweden. Je moet er aan wennen. Maar in mijn uniform zou ik het ook warm hebben. In een uniform vat ik altijd kou". n Koningen onder elkaar. CARRp A.DRIESSEN Zoo spreken koningen onder elkaar op het. tennisveld.... Maanday* Een mülioen op nooddruft! Onmiddellijk 2 millioen pond noodig!" . ,,Aanvragen om voedsel en kleeding waren .200» talrijk in de laatste dagen dat \olgens matige schatting, een millioen menschen aan het begint der volgende maand hulp zullen noodig hebben." Binnen tien dagen, zoo verklaart een autoriteit» zal de toestand zoo zijn, dat een vierde van debevolking, dat zijn 550.000 menschen, geholpen? dienen te worden." Van waar deze noodkreet? Uit Rusland? Neen uit het ryke Amerika uit Arkansas J In het daar heerschende stelsel schijnt toch ook het een en. ander te haperen. Dinsdag Wat een week. De film de voetbal de auto L' Het kon niet op. Alles wat het hart van den modernen mensch begeert. Eerst lm Western Geen radio-uitzending nichts Neues". Het blijkt nu wat de nationaalsocialisten eigenlijk tegen de' film hebben: dehumor van den oorlog ontbreekt er in ! Hoeveel van de tien millioen gesneuvelden zouden zich dood gelachen hebben? Toen de voetbal: Ajax?Z.F.C. Vijftienduizend menschen en nog minstens vijf en veertigduizend die plaatsen hadden wijlen hebben. En, helaas. geen dialoog tusschen de heeren Hollander en Vogt op het dak der tribune. Geen radio-uitzending. opdat de andere amateurs-vereenigingen geen, financieele schade zouden lijden. De Koninklijke Nederlnndsche Voetbalbond is, zooals u weet, een bpnd van amateurs, voor amateurs. Er stond op de tribune een kunst-impressario naast me die tranen met tuiten huilde. Ik heb het beste van het beste gebracht.. zuchtte hij en mijn record publiek? Drie betolenden en zestien, vrij biljetten l De film, de voetbal en óók nog de Bai!" Waar is eigenlijk'de malaise?.... Woensdag Italiaansche onderscheiding. ? W. J. B. DBEESMAN. Z.M. de koning van Italiëheeft tot commandeur in de Orde van.... de kouseband neen, natuurlijk niét..... in de orde van de Kroon van Itali benoemd den heer W. J. B. Dreesman te Amster dam." Onze hartelijke gelukwenschen. Wat is het geweest: twaalf tricot onderbroeken voor den Dtice P l HOE ANDEREN ONS ZIEN... Geachte Jïedadie, B is n trek, die den vrijzinnig-democratischcommunistischen staf van medewerkers aan do Groene tegenwoordig in het bijzonder teekent: de groote onkunde over, de gezamelijke haat tegen de sociaal-democratie. Nog steeds geeft de kladschilder Jantje in zijn politieke prenten het gecaricaturiseerde portret van onzen nobelen, diep betreurden vriend Sannes, zij 't dan ook de laatste maal met de naam aanduiding Albarda" l Nu weer in de Groene van 17 Januari stelt de anti-democratische journalist Barbarossa zonder eenige motiveering de figuur van Frank van der Goss met Loutje de Visser" gelijk, terwijl hij den nu zeventigjarigen strijder en geleerde een vijf en dertig jaar geleden" de volgende rol laat spelen: eerst opzetten van een vergadering tegen de politie dan, als deze er op slaat, stiekum weg sluipen langs den huizenkant, uit angst, van ver minkt te zullen zijn.... als hij eens minister zal worden t Dit over den man, die ook in zijn persoonlijk leven voortdurend tegen den stroom heeft durven oproeien (men herinnere zich zijn conflict op de Beurs) en die steeds een verklaarde tegenstander van het ministerialisme in zijn partij is gebleven t Is het nu werkelyk de bedoeling der Bedactie, dat door deze Telegraaf- Tribune- journalistiek (het nieuwste strijdmiddel tegen de sociaal-democratie) haar blad wordt tot het groene condensatieproduct der vrijzinnige" en communistische antidemocratie? Laat zij dan maar op dezen weg voort gaan! Mr. M. VAN. DER GOES VAN NATEBS De klacht, dat Jantje, na den dood van Mr. Sannes, diens portret in een teekening heeft op genomen, is juist. De redactie betreurt dat en zij heeft aanstonds maatregelen genomen, dat zulks niet meer zou voorkomen. Dat het sindsdien nog eens gebeurd zou zijn, kan zij zich niet herinneren. Van uw overige klachten kan de redactie ev geen enkele gegrond vinden. Uw bewering, dat de medewerkers van de Groene voornamelijk of uit sluitend Vrijzinnig-Democraten of Communisten zijn, is even onjuist als dwaas. Wij hebben ook heel wat zeer gewaardeerde Boomsch-Katholieke, Christelijk-Protestante, Liberale en Socialistische medewerkers. Dat een enkele plaat of een enkele uitlating soms iets te scherp is; is mogelijk. Meeningen daar over zullen altijd uiteenloopen. De redactie verwondert er v.ich echter in hooge mate over, dat een Sociaal-democraat het stand punt inneemt, dat men in een blad als de Groene de S.D.A.P. niet zou mogen critiseeren, of geen caricaturen op haar zou mogen maken. Een derge lijke opinie moest een S.D.A.P.er aan Mussoliniof aan Keizer Wilhelm overlaten. Dat de Notenkraker, Het Volk of de Voorwaarts hun tegenstanders in dit opzicht sparen, hebben wij nimmer bespeurd. Wanneer u geen kritiek op de S.D.A.P. kunt verdragen, moet u de Groene niet lezen. Niemand zal in de Groene, dat n algemeen weekblad wil zijn, uitsluitend artikelen vinden, waarmede hij het eens is. De redactie pok niet. Wanneer de redactie een artikel of een plaat opneemt, beteekent dat niét, dat zij het met het standpunt van den schrijver of teekenaar volkomen eens is, doch uitsluitend, dat zij het de moeite waard vindt, dat die meening, voor de verantwoordelijkheid van den schrijver, in de Groene wordt uitgesproken. DE BEDACTIE Voor den duce BOOTMOTORE P A R S O N S FAY & BOWEN Prijsc. Gratis en Franco opaanvr. BINGHAM & LUGT Piri IIEUIEiUTDI 136 boik Koutaut 1 - OTTEIDW. De Ronde Tafel" exit Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan ?'l i ' I»fe»- '" i*'» ' -?' w **v ? "^^%^*»«^' li*^-<*r*'f''^l»*J*''^>'«*"?!» ?''.'??"f **^?***??-.'^v'.:ii'~,r^.".'-.,V'Y ri*.;'>,"^*t1',üf <..*V,-u,;rr.*WPW!i l ^ T Waar mot 't meubel natoe3 meesterp" Breng 't maar naar Genève!" MUZIEK door Constant van Wessem -Mozart-feest I A de Offenbacii-herdenking, die in de groota muziek" totaal is voorbijgegaan, hebben wij thans de Mozart-herdenking of liever een Mozart-heidenking, want was het vroeger ge woonte alleen notitie te nemen van eeuwen, in onzen ongeduldigen tijd brokkelt het al af tot 150 en zelfs 175 jaar dit en dat, en herdenken wij thans het feit, dat 175 jaar geleden Mozart geboren werd. Doch wie zal zich niet verheugen over de gelegenheid, dairmee geboden, om nog eens ter dege muziek van Mozart" te maken, muziek, die men hoewel niet te weinig, cok niet te veel hoort of te veel kan hooren, aangezien de werken van Mozart ook voor onze 20ste eeuwers nog steeds een dierbaar bezit zijn gebleven, waar voor wij weliswaar niet meer met de slechte lyrische bewoordingen van vroeger de Muze danken, maar waarvoor wij, wat nóg beter is, hi ons hart altijd dankbaar blijven. . Het Mozartfecst, dat onder leiding van Brurio Walter staat en dat behalve eenige instrumentale concerten ook een opvoering van ,.Die Zauberflöte" door de Wagner-Vereeniging omvat, zetto Donderdagavond in met het eerste instrumentale concert door het Concertgebouw-orkest, gediri geerd door Bnino Walter. En deze dirigent, dio een uiterste aan klankwoolde, aan tederheid van speelsch en vlug rhythme. van Wcensche Bokoko uit deze muziek weet te halen, herschiep deze eerste hulde van Mozart tot een echt feest der muziek, waarop ieder.zijn bevrediging vond. Met speelsche vaart snelde ons ,.dtvFiguro"-ouveiturti voorbij, in een ons onbekend Divertimento in Bes dat in eerste uitvoering ging, ontdoktc iuen schat ten van schoonheid wat betreft zingende melodio en pittige rhytmiek. en daarop speelde Walter zelf aan den vleugel, het A-dur piano, iets' te weinig solistisch, iets ta veel opgenomen in het orkest/dat hij van uit zijn ongemakkelijke positie tevens had te dirigetTeri, maar niettemin, vcoral in de finale, met groote, boeiende levendigheid en bravour. , ~.v , Tot besluit de g-rnoll-syinphonie, reeds bekend uit een vroegere vertolking van hem, buitenge woon van zuigende klankenweelde en van bewe gelijke vaart in de finale. Een veirukkclijk con cert reeds, dit eerste. Tentoonstellingen Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Schilderijen van Henri v. d. Velde. Tot 11 Februari. J. A. Spijer en Zoon, Amsterdam. Schilderijen van Johan de Vries, Tot 15 Februari. Buffa & Zoon, Amsterdam. Werk van Wenceslas d'Erceville. Tot 15 Februari. i' t' F' t'? *| ?'l

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl