De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 31 januari pagina 5

31 januari 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 JANUARI 1931 No. 2800 lir J. D. STRUIJS 6 Zn. Prinsengracht 837 ~ Telefoon 37906 BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING mei RIITUIGEN of AUTO'S) CREMATIE. - TRANSPORTEN. N, V* Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG - AMSTERDAM BOEKENKASTEN G, J. DE KONINGSZOON Keizersgracht 447, Opgericht A.O. l?,*« LOOD- EN anEBB. B«Bi^^ 23 en 24 FEBRUARI 1931 te Leuven Publieke Verkooping van een Prachtige collectie porse lein* kunstvoorwerpe n en SCHILDERIJEN Vlaamsche en Hollandrche Sc'.: oh n Van Dyck, Van de Velde, Wouw.rmtns, Wynamt, enz. en in het bijzoider het Portret van den Heer Vi..ck door Van Dyck (Repertorium Smiih, Vol. 3 No. 487) afkomstig uit de Collecties Van den Schri ck en de nalat n chappan van den WdEdgeb. Heer FR A.NZ SCHOLL^ERT, Mini-ter van Staat en Msvr. de Wed. L. SCHOLHERT, w.'d u we van den Minister van Staat GEORGES HELLEPUTTE. Inlichtingen en Catalogus, geïllustreerd met 24 Reproducties, verkrijgbaar bij den Verkoopenden Notaris: Maïtre'j. F, PEETERS, 10, Marcht aux Gralns, Leuven. België, tegen toezending van Fl.. 0.50. Een BEZITVOOR UW LEVEN is een massief gouden ZEGELRING met scherpMrtistiekeWAPEN-BRAVURE, HERALDISCH ATELIER MARTEN N. DAMSTRA, Kapelstraat 46 Utrecht Honderden dankschrljven (ook uit Indlë) Zoo juist ve f schenen: Dr. H. E. GREVE Directeur der Openbare Leeszaal en Bibliotheek te 's-Gravenhage PRAKTIJK EN THEORIE DER TITELBESCHRIJVING A A N T E E K E N l N G E N bilde Regels voor de Titel beschrijving, vastgesteld door de Rijkscommissie van Advies inzake het Bibliotheekwezen. 1924" PRIJS, GEB. F 2.90 Inden boekhandel verkrijgbaar UITGAVE VAN J. B. WOUTERS GRONINGEN DEN HAAG Pendules, Horloges, Stijlklokken, Wekkers, Barometers, Goudenen Zilveren Werken Grootste Sorteering Goedkoopste Prijzen N.V. v/h. Gebr. BREEN NIEUWENDIJK 1,72 HAARLEMMERSTRAAT 64 ROZENGRACHT 53 Ateliers voor reparatiën aan Uurwerken, Goud en Zilver Koldewcy 8 Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Kinderbadkuipen Badtafels Baby basculcs '~* Linncnmandcn ??". BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX Jr. P.G. Hooftstraat 38 AMSTERDAM Telef.: 20341, 24250 REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN No. 2800 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 JANUARI 1931 STEENHOUWERIJ D, WEEGEWIJS Rapenburg « - AMSTERDAM - Tel. 42662 MARMERWERKEN W* R POLMAN TUIN OVERTOOM 526 -:- Telefoon 82660 Begrafenissen - Transporten * Crematies Doubletten Iets nieuwst Twee smaken in-én: half gewone,- half melk chocolade. FIRMA KRÖNER Nieuwendijk 167 AMSTERDAM Tel. 43186 SPECIAAL ADRES voor JAEGER ONDERGOEDEREN WIT EN JAEGER FLANEL PLAIDS VOETZAKKEN AUTO-OVERSCHOENEN VER WEEGEN & KOK AMSTERDAM DEN HA A G KALVËRSTR. 86-90 NOORDBINDE 64c. r ^ l Voornaamste Kleedinqinrichtin op elk gebied De Auto-Tentoonstelling L. i j u en kleur op de R. A. I. "TTTAT eeuwen geleden >door een sterk en W schoonhoidlievend volk in de Gothische kathedraal-bouw werd bereikt, vindt heden ten «lage zijn evenknie in de moderne automobiel, welke men kan beschouwen als het meest vol dragen kunstwerk van een op technische vervol making ingesteld geslacht. Natuurlijk komt ook hier de zoogenaamde ,.ge?woonte-aesthetiek" in het geding. Men heeft heel de ontwikkelingsgang kunnen volgen van een langzaam zich voortbewegend rijtuig zonder paarden, een soort tilbury, een ,,dos a dos" met bok «p hooge wielen, tot aan het snelheids-projectiel waarvan alle lijnen stroomend en vloeiend symbool zijn van windbreking en horizontale gang en gansch de vormgeving is daarbij langzamerhand lager en lager geworden. Het type surbaissé" is thans op aller lippen; de opeh wagens hebben, nu het moge lijk is gebleken de kap en de daarmede samenge voegde ruiten op zeer vindingrijke wijze met weinig moeite geheel of gedeeltelijk te confiskeeren, ?zoo goed als afgedaan (?ze liggen er volkomen uit" zei inij iemand die het weten kan... .) Trouwens ?dit wekt geen verwondering als men .weet dat er wagens gefabriceerd worden met vier deuren en zes ruiten zooals bijv. een cabriolet transformable" welke n als limousine (dus geheel gesloten); n als .?coupé" met neergelaten zijruiten en kap van de ?chauf f eursplaats; n als geheel open reiswagen Jcan worden gebezigd. Dit zijn dus drie mogelijk heden met n zelfde auto waarbij de. lijn telkens >eén geheel verschillende is en toch niets aan de schoonheid blijkt te zijn geofferd. Ondanks eenige wijzigingen en nieuwigheden van technischen aard (als opvoering van het cylin?der-aantal; voorwielaandrijving; vrij wiel, auto matische en synchronische gangwissel, enz.) blijkt in gröote trekken de uiterlijke vorm der automo bielen als zoodanig gestandariseerd te zijn en alle zoeken is thans op verfijning gericht. Overal ziet men, onder aansporing van bekwame kunstenaren, die zich op het ontwerpen vau Jraaie koetswerken hebben gespecialiseerd, een strakke lijn getrokken, welke (van de radiator af, -daar waar de metalen klep van scharnieren voor zien is voor het dubbelslaan bij het opklappen), een logische verbinding vormt met de carosserie. Dooi1 een oordeelkundige samenvoeging van fijne i-ondingen is in de regel elk hoekig karakter ver meden hoewel geconstateerd dient te worden, dat «en ^Hormon-Cabriolet door de befaamde Locke te New-York het strakke accent bij uitzondering aanhoudt. Bij bijna alle bekende merken is het radiator front zoo hoog mogelijk opgetrokken; er blijft ^raak een groote ruimte daaronder onbenut, doch liier spreekt de machtige mode een woordje mee en het dient erkend: wie zulk een wagen aan ziet komen gaat.... uit lijfsbehoud maar ook uit puur ontzag opzij! Trouwens: er zijn hier wagens om je hoed voor af te nemen. Wonderen ?van mechanische perfectie, wonderen van ultra moderne schoonheid l Er zijn wagens, zooals déMaybach ZeppelinWerke op de R. A. I. toonen, zóó luxueus, dat men ze slechts voor koningen en keizers ge bouwd zou achten, maar nu deze in onze tijd .al schaarscher worden moeten zij die van uiterlijk vertoon houden zich met.... Schoonheids-Koninginnen tevreden stellen. Als ik voor een opvallend billijke maar keurige -Chevrolet Two-Seater sta, in groen met veel nikkel, op met aluminium beschilderde draadspaakwielen, een z*g. Sport-roadster" (zoo heette een vijf en twintig jaren geleden mijn Rover"-fiets !....) dan .fluistert een der zakenlieden (ze zijn ook hier alfcèier uiterlijk en innerlijk volkomen genormali seerd") my als in een zeer vertrouwelijke, ja zeer geheime mededeeling in het oor miss Holland l mijnheer!" Ja mijnheer" zeg ik, er is iets mis in Holland l" Maar wat wij ook missen is een Nederlandsche auto. Wat in Belgiëkan, schijnt na de opheffing der Spijkerjabrieken, ton onzent niet te kunnen.... Intusschen blijft de belangstelling enorm. Men merkt in dit opzicht weinig of niets van do veelbe sproken malaise" in de R.A.I.-omgeving, maar als het waar is wat menig handelaar en vertegen woordiger mij zeidc blijven de orders schaars.... Doch'ik zou u over lijn en kleur spreken.... Welnu, zijn de hoofdvormen meerendeels met kleine variaties, aan elkaar gelijk, zoekt men het dus in de onderdeden, in kleinigheden (,,le bonheur est fait de petites choses", het geldt evenzeer voor het schoone naar mij dunkt... .) dan is het streven vooral binnemverks meer gemak en meer ruimte te scheppen. Welnu er zijn wagens om in te wonen!... Wie noemt daar de namen der Rolls-Royce en CadtWac-fabrieken; dat zijn zoo van die merken waarop men bouwen kan doch in een democra tische tijd ziet men allerwege aangetoond dat het heel wel mogelijk is met beperkte middelen een wagen aan te schaffen waarvan het uiterlijk, zij het dan in minder kostbare uitvoering, toch de sterkst kritische geest bevredigt. Het spreekt vanzelf, de lijn van twee-persoonsauto's blijft het winnen. Men streeft naar een lange motorkap, een zoo schuin mogelijk opgestelde voor ruit, een laag gehouden wagenkap en liefst een lijn, welke van de radiator-dop langzaam glooiend naar achter toeloopt terwijl dan de achterzijde van den auto laag afvloeit. Wat de kleur aangaat, men heeft het eertijds in zwang zijnde brutale rood, hard geel enz. verlaten en men zoekt het gelukkig in beschaafde nuancen. Natuurlijk zijn er nog veel zwarte wagens maar ook donkerblauw, heel diep warm-bruin ziet nieri veel toegepast. Een enkele maal ook fijn grijs. Groen schijnt sterk «,en vogue" te zijn. Groen in allerlei afstemmingen en dan liefst zoo dat kleur op kleur, twee tinten elkander, oordeelkundig toegepast, afwisselen. Veel beige, licht en donker, ook caca d'oie" zooals men dat geestig in Parijs noemt. In alles dus verfijning, een zucht naar intooming van al wat naar het protserige zweemt; een ver langen het technisch-ver volmaak te wonder dat .,auto" heet. op te voeren tot een kunstwerk dat geheel van eigen tijd is en waarin alle vermogens van den vindingrijken mensch tot het uiterste gespannen bleken om met aanwending van de wel haast onbegrensde huidige mechanische hulp middelen tot een eindproduct te geraken dat, en hiermede ben ik teruggekeerd tot mijn uitgangs punt, het geraffineerdst denkbare kunstwerk kan heeten van den hedendaagschen tijd ! OTTO VAN TUSSENBROEK Nieuwigheden op Ac II. A. I. Wat is er eigenlijk \voor nieuws dit jaar? Technische absoluut nieuwe zaken niet veel meer. Bovendien bepalen we ons hier uitsluitend tot datgene, wat in de praktijk toegepast wordt en toegepast 'blijft. De auto heeft haar volmaaktheid bereikt. Maar het bereiken van die volmaaktheid brengt dan ook mee;, dat er door de fabrikanten naar gestreefd wordt, de toekomstige koopers op alle mogelijke wijzen in hun eischen vóór te zijn. Zoo zijn er twee dingen, die opvallen: Het toe nemen van het aantal acht-cylino'er wagens, ook in de z.g. middenklasse. En het beschikbaar stellen van grooter comfort inzake de carosserie. De transformabel", de cabriolet-vier-onder-de-kap blijkt nu ook in de serie-fabricage zijn intrede ge daan te hebben. Een opvallend voorbeeld biedt de F.N. Dit fabrikaat kenmerkte zich steeds door bescheiden heid en soliditeit. Maar evenzeer dóór een zeker conservatisme. Hier bljljkt nu de fabrieksleiding óp een verbluffend radicale wijze ingegrepen te heb ben. Zij komt ter markt niet, naast de oude vier, een nieuwe acht. Een acht, die terstond hetzelfde vertrouwen wekt als de oudere viercylmder, en een acht die in serie verkrijgbaar blijkt te zijn in \ ier-onder-de-kap cabriolets, die niets, en dan ook niets te wenschen overlaten aan hen, die met de strengste technische eischen komen. Dit alles intusschen voor een prijs, die de grenzen der midden klasse-wagons niet o\e schrijdt. Van de Amerikaansche pop'ulaire auto's blijkt ook de Nesh met een serie vierpersoons-èabriplets uit te komen. De Buick, nu ook uitgerust met achtcylindermotor, verschijnt o,a. met een Europeesche cabrioOverwerkte Zenuwen kafmeeren en worden gesterkt door de Zenuwstillende en Zenuwsterkende Mijnhardt's Zenuwtabletten Glazen Buisje 75 et. Bij Apoth. en Drogisten BOEKBESPREKING Geranl Vanier. De vooraten. Aimterdaw, z.j. Mulder & Co. In verschillende opzichten was dit boek een verrassing voor me. En waarlijk niet omdat het in zijn soort zoo volmaakt is, want, om het maar dadelijk te zeggen, er mankeert vrij wat aan. Jan Romein heeft voor den roman een inleiding geschreven. Hij heeft voor het werk van Gerard Vanter groote waardeeving, maar hij ziet ook zeer goed de gebreken. Het komt mij evenwel voor. dat hij te ver gaat, door ook die gebreken op de credit-zijde van den schrijver te boeken; daarvoor springen ze werkelijk te veel in het oog. Wat mij betreft, is het boek mij ondanks de gebreken, heel sympathiek. Allereerst, omdat het een ernstige poging is, om proletarische litteratuur te scheppen. De auteur doet dat op een heel zuivere manier, en die zuiver heid wordt niet geschaad, doordat hij beneden zijn onderwerp blijft. Want het valt niet te ontkennen, dat dit zoo is. En om nu nog even op de inleiding terug te komen: de heer Romein waardeert den ?roman vooral om het onderwerp. Men zou hier een debat over kunnen beginnen, maar voor alles mag men den schrijver toch wel den eisch stellen, dat hij zijn onderwerp beheerscht. En het is hier juist andersom. Het onderwerp heeft Gerard Vanter in zijn machtigen greep gekregen en hoe langer hoe meer heeft de schrijver or zich aan overgege ven, ten koste van zijn roman. Maar ik heb waardeering voor het boek. Het is het werk van iemand, die drommels goed schrijven kan, en het is ook een dapper, een moedig boek. De eerste Nederlandsche oorlogsroman. Geen mobilisatie-roman en verder niets. De handeling valt voor in de oorlogsjaren in een stadje aan de Duitsche grens, maar de auteur vindt gelegenheid, die handeling te verplaatsen over de grenzen; in Duitschland, aan het Fransche front, ja, na het uitbreken van de revolutie, ook in Rusland. Maar het gedeelte dat in Holland speelt, is verre weg het beste. In die eerste hoofdstukken ontwik kelt de schrijver een kracht van voorstellen, die het mij doet betreuren» dat hij het zoo ver heeft gezocht. Waarom moest nu per se die propaganda voor des schrijvers communistische idealen en op deze manier in geperst worden ? Het worden hoe langer hoe meer stukjes kroniek, in los verband naast elkaar gezet, waartusschen het eigenlijke verhaal nu en dan nog schuchter opduikt. Ik vermoed, dat de schrijver iets te veel is aange daan door het machtige werk van. de Russische schrijvers der laatste jaren. Daaronder zijn'er verschillende, die de gebeurtenissen van de revo lutie en de idealen, die nog in vervulling moeten gaan, kunnen. herscheppen tot kunstwerken vfen den eersten rang. Gerard Vanter kan dat nog niet. Maar zijn poging is zeer sympathiek, en waar zijn liefde hem niet de baas werd, bewees hij, dat hij een schrijver is, van wien men stellig iets u|a,g venvachten. ? HERMAN MIDPEN"DOR let van Vandenpias. Natuurlijk geen eigenlijk seriewerk. Maar het aantal modellen van General Motors die nu ook de Opel presenteeren .-rbiedt een zoo groote verscheidenheid, dat de beschrijving der technische eigenaardigheden het bestek van dit bericht te buiten gaat. P. S. Vet-arme Yoghurt van OUD-BUSSEM bevordert de slanke lijn.

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl