Historisch Archief 1877-1940
i!
!i
S'
tl
11
< l
.-v!
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 JANUARI 1931
No. 2800
BIOSCOPY
door L. J. Jordaan
lm Westen etwas Neues
E EX der alarmeerendstc drukmetei-s van de
nieuw-ontdekte energie, die wij met het woord
film" aanduiden is wel het verschijnsel: oorlogs
film. Zij wordt geA-reesd, ontmand, verboden. In
-spijt van alle denigreerende grapjes over filmster
ren leett hier het heftig, onbedriegelijk instinct
tegenover iets groots en iets geweldig» te staan
tegenover een potentie, die de sentimenten tot
een wilden storen aanblaast en overgeleverde
begrippen en vooroordeelen als kat' doet verstuiven.
Wij hebben het groote en sterke te erkennen, waar
en wanneer wij dit ontmoeten. Wat voor yin heeft
het. on/.e oopen te sluiten voor een onloochenbare
kracht, als de film, enkel en alleen omdat de gene
ratoren, die haar uitzonden, aan onze controle
vooralsnog ontsnapten ?
Waarlijk ??de fanatici en demagogen, die een
film als ,.Im Westen nichts noucs" in doodsangst
trachten te weren, toonen meer werkelijkheids
besef, dan zij, die ontdekten, dat Spinoza een
grooter geest was dan Torn Mix en deswege voor de
iilm slechts een schouderophalen overhebben.
En het is een merkwaardig en opvallend verschijn
sel, dat de denigreerende tendenzen ten opzichte
der film in het algemeen en van Milestone's film
in het bijzonder zich vastkoppelen aan een gelijk
soortige reactie op Remarque's boek.
Want men ontkomt niet aan de suggestie, dat
in de film ..All quiet on the western front" dezelfde
tierkracht leeft, die het boek ,,ïm Westen nichts
neues" tot een wereldgebeurtenis maakte en dat
zich tegen beide eenzelfde verzet openbaart.
Deskundigen van allerlei formaat knagen aan
de litteraire verdiensten van Romarque's boek
het is niets meer dan verdienstelijke journalistiek
het dankt zijn populariteit aan een handig
gevonden titel en aan een gelukkige conjunctuur
voor oorlogsboeken" Remarque is een charlatan.
omdat hij niets van zich liet hooren, toen de film
verboden werd en Latzko en Barbusse hebben het
eigenlijk veel mooier gedaan. En wij. het lezend
publiek, staan een beetje perplex tegenover een
dergelijke argumentatie. Wij vragen onszelf af.
? sinds wanneer de ideëele kracht van een letter
kundig werk afhankelijk is van de .,conjunctuur,"
als een Preferente Philips. Wij trachten tevergeefs
te begrijpen, waarom een titel, die buiten
Duitschland en Nederland volmaakt nietszeggend was,
een roman tot het meest gelezen en heftigst door
leefde boek kon maken. En wij komen tot de
conclusie, dat de verdienstelijke journalistiek, die
in een oppersten eenvoud van middelen'een wereld
in den onwrikbaren greep eener groote gedachte
"wist te vatten en op te voeren tot een vlammende
geestdrift, onze diepe dankbaarheid en onverdeelde
bewondering verdient. Ook al mag zij zich geen
litteratuur noemen!
De film is een verachtelijk handelsproduct,
waaraan belachelijke sommen verdiend worden
en ,,Im Westen nichts Neues" is een boek, dat
door een toeval omhoog viel. De film is een uiting
van een nieuwen, wereldbeheerschenden geest, die
mülioenen aan zich onderwerpt, en Remarque's
boek, dat in zijn soberen vorm het mysterieuse
accent wist te vinden, hetwelk tot millioenen
sprak, is een andere uiting van dienzelfden
universeelen geest.
Ziedaar anti-thesen, welke op een merkwaardige
wijze samenvallen en om de vraag draaien, het
groote te erkennen, waar wij het ontmoeten.
Wij spreken van een na-oorlogsche mentaliteit
en een na-oorlogsche cultuur, aldus te kennen ge
vende, dat zich sinds 1018 een ingrijpende
ver
GENERAAL, AGEXTEN VOOR
AMATEUR-KIXO-IJITRUSTIXG
FOTO-SCHAAP & Co.
SPUI 8 AMSTERDAM
andering heeft voltrokken in ons geestelijk en
sociale bestel. Ken van de kenmerkende verschijn
selen dezer nieuwe constellatie, is de macht van
het Getal. Het moderne leven werkt met nieuwe
eenheden eenheden van zes en meer cijfers en
men kan hiermede het einde van Abend- en Mor
genland aangebroken achten, al smalende op de
Fordfabricage, Uarbo's millioenenhonorarium en
Remarque's oplaag. Maar men kan ook de onver
mijdelijkheid dezer multipicatie aanvaarden, als een
logisch gevolg van den wereldoorlog, die immers
niets anders was dan de helsche incarnatie van
het Getal. De menschheid heeft in vier lange, bittere
jaren de macht van hot Getal bloedig ervaren en
zij heeft niet alleen geleerd er rekening mee te
houden, maar het te vreezen als de dood. Oorlog,
dat wil zeggen een groepeering van millioenen,
maar vooral een verdwazing van millioenen en het
groeiende scepticisme jegens de welmeenende
pogingen van politieke enkelingen, om die altijd
dreigende ontketening van het Getal te bezweren,
zal hieraan wel niet vreemd zijn. Men voelt in
stinctief: een dergelijke ontlading van
millioenenenergieën ontsnapt aan ronde-, groene- en andere
tafel-cont'erenties. Verdragen, pacten, congressen,
redevoeringen.... het zijn de angstig gestamelde
klanken van een kind tegen den verren,
grommenden donder der millioenen. En instinctief alweer,
als uiterste poging tot zelfbehoud grijpt de mensch
heid op haar beurt naar het Getal. Tegenover de
vertlicnzing der millioenen, stelt zij de sufweQiif,
der millioenen en meer dan ooit zoekt zijnaarde
compensatie eener wereldrazernij in den vorm
eener wereldsuggestie. Wat baten de wijsheid
van den denker en den staatsman, wat de ver
edelende invloed van den kunstenaar, zoolang zij
yAch niet hebben ingesteld op de nieuwe groepeering
der cijfers? Vandaar dat de vredesgedachte, die
in ieder individu leeft, zich afkeert van diploma
tieke organisatie en politiek initiatief, om zich te
Wenden tot de volkeren, tot de millioenen zelf.
Vandaar dat zoeken en tasten naar contact
tusschen de volkeren der geheele aarde een laat
ste, uiterste poging tot self-hel{i.
En vandaar ook de opluchting, de geestdrift
en de blijde ontroering van een gemartelde mensch
heid bij de verschijning van Remarque's boek.
Toen voor het eerst t bleek, dat niet alleen
de oorlogspsychose, maar ook de kreet van verzet
het ,.Nooit weer !" van het individu de millioenen
kon beheerschen. Met iedere nieuwe oplaag
met iedere nieuwe vertaling van dit pretentielooze
boek, dat zich in zijn directheid en waarachtigheid
tot de heele wereld richtte, steeg do vervoering
en de dankbaarheid der volken werd de vonk
pener schuchtere hoop aangeblazen tot een blij
vertrouwen. Het was geen litteratuur" -?het
was geen kunst".... goed, goed, goed ! Maar het
was de uiting eener mülioenen-gedachte, van een
millioenen-verlangen, dat voor de eerste maal
weerklank vond bij millioenen. Wat den erkenden
denker en den geaccrediteerden kunstenaar niet
was gelukt, gelukte aan deze ,,handige journalis
tiek" en de menschheid stapelde de cijfers dezer
phenomenale oplaag tot'een barrière tegen de
cijfers van dood en vernieling, die haar aangrijnsden
n bedreigden. .
En zij hield den adem in, toen die andere oerkracht,
dat andere milliaTden-werktuig: de film, zijn
machtige medewerking verleende.
cijfers tegenover cijfers! En het treft niet bijster
gelukkig, dat zij, die anders een chronische ver
eering voor den Eenvoud des Geestes en de
respectabiliteit van het Getal aan den dag leggen door
een nobelen afkeer van artistiekerigheid en
selectisme in de film nu juist bij do eenige gelegen
heid, dat simpelheid en expansie gebiedende eisenen
zijn, met gemoedsbezwaren komen aandragen.
Rondom Milestone's film en Remarque's boek is
spectakel" onstaan, zeggen zij dédaigneus. Ja.
goddank l Het is het spectakel" der
opademende millioenen. Milestone's frontaanval is ech
show" geworden, die overdondert. Alweer: ja
goddank! En het is maar jammer, dat hij niet
nog tienmaal overdonderender was. Want wat wij
hier noodig hebben, is niet de geanalyseerde smart
van n enkelen buikwond het is de show" van
honderden, van duizenden buikwonden! Getal
tegen getal cijfers tegen cijfers l Het overzicht
van het eindelooze gevechtsterrein in All quiet.."
is geen leege vertooning.... het is een wanhopige
poging om de gruwelijke waarheid te benaderen.
De rijen rijen rijen soldaten, die door het
machinegeweer worden Aveggemaaid, tot het ons
physiek onwel maakt, is de nachtmerrie, die voor
het nóg schrikkelijker ontwaken waarschuwt.
Deze film sleurt menschen aan in fantastischen
getale en slacht ze af voor onze oogen zij toont
ons eindelooze loopgraven.... tot den horizont,
waarin menschen elkaar als beesten afmaken.
Zij houdt de wereld een spiegel voor, waarin ons de
verdwazing der millioenen tegengrijnst -?let wel:
niet van den vertwijfelden enkeling, maar van de
millioenen! Het is de wurgende macht van het
Getal, die hier voor het eerst tegen, het Getal
gemobiliseerd wordt het is het geneesmiddel,
dat uit de ziekte zelve voortkomt het is het
machtige millioenenwerktuig, dat tegen de mil
lioenen verwildering wordt gekeerd.... het is de
film als wapen tegen den oorlog l
* *
Men kan zeggen, dat Milestone's film den geest
van het boek zoo na is-gekomen als redelijkerwijs
mogelijk geacht kan worden. Ook in dien zin, dat
zij hetzelfde luUlioenen-accent" wist te vinden,
dat de harten van heel een levende menschheid
ontsluit. Dezelfde primitieve eenvoud in plastiek
en gedachte hetzelfde primitieve geweld in
krachtsontplooiing. Wel waarlijk twee onont
koombare voorwaarden! Want hier richten
v.-/chologische spitsvondigheden, atmosferische en
dramatische geraffineerdheid niets uit. De ziel
kundige Grübelei, welke Pabst in Westfront
1918" 'verleidde tot het ziels-conflict" van den
bedrogen echtgenoot heel de gecompliceerde
gevoelsontleding achter zijn tragisch-belichte
closeup's waren hier hinderlijke détails, afleidende
bijkpmstigheden. Wat n Remarque n Milestone
hebben begrepen, is, dat in dezen desperaten strijd
om het gezond verstand, de simpelheid van het
verzet, de simpelheid der bedreiging moest even
aren. Men heeft den Oorlog veel verweten - doch
dit ne moet men hem nageven: hij is monster-,
achtig eenvoudig l Welnu simpelheid tégen
over simpelheid geweld tegenover geweld
In de Halberstadter Zeitung van 13 December
1930, wordt Remarque gewraakt als getuige in het
groote ontmaskeringsproces van den oorlog, omdat
hij een seelisch verbogener Mensch" is...." denn
ihm fehlt völlig das, was trotz der schwersten
Lagen den Frontsoldaten immer wieder
triumphieren liesz: der frohéMut und der Humor l"
Wat de kunstzinnige oorlogsboeken niet ver
mochten, dat bereikte de millioenen-resonnans van
lm Westen nichts Neues".... de giftige, dood
gewaande leugen van den frischen, fröhlichen
Krieg", welke zich in doodsangst blootgeeft, nu
de suggestie der millioenen door Remarque's boek
nog wordt verhonderdvoudigd door de suggestie
der film. Het instinct waarschuwt: Hier treden
nieuwe machten op in den strijd om de Rede
machten, die voor het eerst het wapen hanteeren,
hetwelk de oorlogspsychose tot nu toe haar uit
sluitend bezit waande* De door Remarque gepro
jecteerde oorlogsgruwel, wordt door de magnascope
der film een apocalyptisch visioen.... getal tegen
getal! '
Het heeft aan verzet en smaad jegens de film
niet ontbroken,. omdat zij uit de collectiviteit
geboren werd en zich richtte tot de collectiviteit.
De geweldige cijfers, waarmee zij werkt, werden
in haar zwakste uitwassen mikpunten voor
kortzichtigen spot. Maar niemand der aanvallers
begreep den zin in deze strategie der millioenen:
de transpositie naar den toonaard der toekomst
de hergroepeering der machten van goed en kwaad,
van opbouw en. vernieling. Het rythme der milli
oenen, dat wij steeds dreigender vernemen in den
opmarsch van den komenden oorlog heeft
thans zijn tegen-rythme gevonden in den
dreunen, den stap der teweer geloopen volkeren onder de
contra-suggestie van Remarque en de film.
Dit is het nieuwe, groote en
sociaal-beteekenisvolle, door velen vaag voorvoeld voor ieder
thans gemanifesteerd in lm Westen nichts Neues"
No. 2800
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 31 JANUARI 1931
We meenen dus gerust te mogen neerschrijven
dat inderdaad Biedermayer"-meubclen reeds
antiquarische waarde hebben, al is die waarde
niet te vergelijken met de prijzen voor meubelen
in een der Lodewijk stijlen. Wanneer we thans
reeds de handelaars, die zich op deze branche
specialiseeren, hooren klagen, dut het moeilijker
wordt een behoorlijk kwantum bijeen te brengen,
dan schijnt de tijd niet ver meer, dat men ook het
slechtste product, n.l. de machinaal gemaakte
meubelen in Willem III stijl zal accepteeren, aan
vankelijk natuurlijk alleen als exportartikel.
Laat Biedermayer db 1880. Mahonie
Meubels uit den
Biedermayer-tij d
door Jac. Aalderink
De hultenlanrtRchc markt
Dat antiek" en wat daarvoor door moet gaan
oen exportartikel is. valt te begrijpen.
In het algemeen kan men als regel aannemen,
lat het eigene in ieder land het meest gewaardeerd
wordt. Een goed Engelsch meubel wordt dus het
best betaald in Engeland, een fraai stuk Duitsch
?pbrcelein in Duitschland, een zeldzame Delftsche
schotel in Nederland, enz. De betere stukken, die
in den loop der tijden in vreemde landen zijn
terecht gekomen, worden dus heel vaak weer naar
het land van oorsprong teruggebracht.
Maar men bedenke, dat er zeer groote gebieden
y.ijn, die door omstandigheden, welke wij hier niet
uitvoerig kunnen uiteenzetten, de stijlinvloeden
?en modes van Middel-Europa niet of zeer schaarsch
ondergingen, b.v. Rusland en de Scandina\ ische
landen; of staten, welker bestaan over een te kort
tijdsbestek loopt, om
eigen antiquiteiten te
hebben,b.v.de U.S.Ai,
Canada en de snel op
komende
Zuid-Ameiikaansche staten.
In al deze landen
zullen de geïmporteer
de oude meubelen
uitteraard schaarsch
blijven, mede door de
hooge onkosten, en dus
waardeering vinden
wijl er geen equivalen
ten in het eigen land
gevonden worden.
Nu zijn in de oor
logsjaren de Scandi
navische landen en Rusland reeds groote afnemers
geweest van allerlei Biedermayer-meubelen, speciaal
canapé's en stoelen. Alleen de houten geraamten
mochten uitgevoerd worden en wagon- en scheeps
ladingen zijn er verzonden. Dat de prijzen nog
niet met die van echt antiek" te vergelijken
waren, spreekt van zelf: daarvoor kwam er nog
te veel aan de markt: het kwantum moest het
doen.
Tóén na den oorlog deze export (door Rusland !)
stilstond, daalden onmiddellijk1 de prijzen en
werden vele niet verkochte rompen van armstoelen
en canapé's ten vure gedoemd. '
Amerika bleek echter kooper te worden en
?weldra weer exporteerde men groote hoeveel
heden. Door de vraag in het buitenland kwamen
<er in ons eigen land ook wel koopers: Bieder
mayer" is nog altijd goedkoop.
Bedenkend, dat, door gebrek aan betere kwali
teit, men thans in vele groote salons 'reeds iepen
houten Louis XVI n Empire stoelen vindt, die
toch oorspronkelijk voor den handwerkersstand"
gemaakt werden en vaak bij een ons voorafgaande
generatie tot keukenstoelen gedegradeerd werden,
en voorts, dat vele meubelen, vooral als ze
ouderwetsch gevonden worden, een ontijdig
eindevinden, wat met de eerste machinale producten
door hun mindere soliditeit zooveel te eerder het
geval zal zijn, schijnt de voorspelling niet gewaagd.
dat men eens, op meubelen uit de periode van
omstreeks 185)0 wijzend, zal zeggen: Kostbare
stoelen! Echte WÜlem III stijl!" en dat ze met
vette letters vermeld zullen worden in de aan
kondigingen van openbare verkoopingen en hun
plaats in de diverse musea zullen erlangen.
Laat Biedermayer
stoel ± 1885
notenhout; armstoel^iiSSo
mahoniehout
Smalfilm-Amateur-Kinematografie
onder Kino-technisohe
leiding van Jorle Iven*
Vraagt brochure*
en demonstraties
CAPI
115 KALVERSTRAAT
Amsterdam C.
?U CAPI vakkundige raad en ?oorllehtino.
Laat Biedermayer
± 1880 ± 1886 ± 1865
INGEZONDEN
Mag ik Otto van Tussenbroek, die zoo verheugd
schijnt te zijn met het bijzonder geslaagde" biljet
voor de klinkenvegen-propaganda, eens een vraag
stellen V
Zou dat?inderdaad teekenkunstig knappe en
in harmonieuze kleuren uitgevoerde ??? biljet óók
niet bruikbaar wezen voor een fabrikant
vanpolitieklee'i:rig. voor een cursus tot opleiding voor
verkeers-agent, voor een auto-firma, een banden
concern, een vereeniging tot bevordering van het
naleven van de voorschriften voor het verkeer op
den weg: zou het wellicht zelfs niet beter bruikbaar
zijn voor deze doeleinden, dan voor wat liet,
naar men mag vermoeden, beoogt te doen: pro
paganda voor klinkeweyen maken?
Kunst in de reklame is niet steeds hetzelfde als
redöM'e-kunst!
Wat dan, bijv. wél bijzonder geslaagd is? De
voortreffelijke dagblad-advertenties van den
laatsten tijd, waarin voor de klinkerwegen reklame.
gemaakt wordt. Dnt is kranig werk t
SIBOLD S. H,
Onderschrift
Als wij een polemiek gaan openen over de
meeningen welke ik zooal in mijn rubriek Toege
paste Kunst ten beste geef dan is ons leed niet te
overzien l,
Toch wil ik voor dit bijzondere geval een uit
zondering maken, immers du choc des opinions,
jaillit la vérité!" en het kruisen van de degen
houdt de pols paraat!
Ik kan dus den Heer S. dit zeggen: Als de op
somming welke hij als rechtgeaard nuchterling
maakt van allerlei dingen waarvoor het door mij
geprezen biljet voor klinkerwegen-prppaganda van
Harmsen van Beek ook had kunnen dienen (bij
welke niettemin de véiligheids-waarborg een on
derdeel van beteekenis blijkt!) dan zou bijvoor
beeld Cassandre's meesterwerk^ de
StatendamLaat Biedermayer ± 1890. Mahonie
plaat van de Holland-Amerika-Lijn eerder gezien
moeten worden als een reclame voor. ..
.scheepsluchtkokers l Dan zou Steinlen's wereldvermaarde
biljet voor Farine Lactéevengoed gediend kunnen
hebben voor de aanprijzing van. ... een
kattenasyl en dan zou ('héret's geniale steenteekening
voor C'irque d'Hiver opgevat kunnen worden als
aankondiging van een bepaald mei-k....
damesdessous !
Waar men door Kunst in de Reclame te geven.
de Reclame-Kunst wil dienen is suggestie een
enorm belangrijke factor ! Maar de n ziet de weg
en de ander de steenen! De n is ver-ziende, de
ander myoop ! Ziedaar het groote verschil, juist
zooals de n een klinker-bestrating en de ander
een asfalt-wegdek verkiest.... Een kwestie van
oog, smaak en aanleg", welke ook geldt voor de
waardeering in zake de advertentie's in de groote
bladen die de heer S. beter geslaagd acht dan het
aanplakbiljet.
Welnu, ik niet!....
OTTO VAN TUSSENBROEK
Nieuwe uitgaven
Emmy Benard. J ongemcisjesdroomen. Anist.
N.\r. van Holkeimi & Warendorf's U.M.
Geïllustreerd.
De schrijfster beweert het en ik zal het dus maar
voor waarheid aanvaarden, dat de jonge meisjes
tegenwoordig zulke.... nuchter-zakelijke droomen
droomen. Ik bun misschien hopeloos ouderwetseh,
maar 't lijkt me min of meer bedenkelijk, als in een
boek. bestemd voor jonge fleurige bakvisschen,
dat toch eenige paedagogische waarde dient te
hebben, een eenzame dame in het plaatselijk blaad
je een advertentie zet van den volgenden inhoud:
Meisje van zestien jaar, met fiets, vraagt dito
vriendin. Brieven met portret aan, enz.
Even bedenkelijk als het verhaal van Jo van
Mellinge's liefde" Voor een zoo onmogelijk
jongmensch als Ernst vanStenge.Even bedenkelijk,
als het artistiek gehannes, waarvan dit boek vol is.
Als Joke per ongeluk toch'een vriendin op den kop
tikt en een Vriendin, die schildert, ontwaken,
plotseling nog wel, ook in Joke kunstzinnige aspi
raties. En met haar beidjes gaan ze Joke's kamertje
alvast artistiek maken, 't Recept wordt er nauw
gezet bij gegeven. Als Jokemet vader en vriendin
de zomermaanden in een molen gaan doorbrengen,
midden in het waterland, dan is Joke's eerste
gedachte. ,,We kunnen mooi van allerlei artistieke
dingen meenemen, bijvoorbeeld wat leuke doeken
en kussens." En beide bakvisschen droomen van
mannen met flapdassen, en beeldige huisjes, van
binnen met moderne kleuren en motieven beschil
derd. Maar droomen zijn bedrog en zoo krijgen ze
als verloofden geen schilder, maar doodgewone
jongelieden met normale boterham-aspiraties. Wat
geen einde bëteekent voorde poëzie, gelijk de schrijf*
ster aan het slot van haar boek symboliseert.
RO VAN OVEN
}\\
\\
!