De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 7 februari pagina 5

7 februari 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

8 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 FEBRUARI 1931 No. 2801 J. D* STRUIJS & Zn. Prinsengracht 837 *~ Telefoon 37906 BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING mei RIJTUIGEN ol AUTO'S] CREMATIE. - TRANSPORTEN. N, V. Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG - AMSTERDAM BOEKENKASTEN \toor alle doeleinden DirkSciroaDel Am&terdam. Eep sieraad aan den wand is een fraaie schildering van Uw FAMILIEWAPEN. HERALDISCH ATELIER MARTEN N. DAMSTRA, Ktpelstraat 46 Utrecht Honderden dankschrljven(ookuit Indië) G J. DE KONINGS ZOON Keizersgracht 447, Opgericht Ao. 1739 SANITAIRE IICHTIEN DE GROENE AMSTERDAMMER Weekblad voor Nederland kost slechts ? 2.70 per ktoariaal (fojo voor incassokosten) of ? 10.?ptr jaar bij vooruitbetaling BJASPSBOTB: KERKSTRAAT 58 AMSTH=3DAM FIRMA KRO N ER Nieuwendijk 167 -r- AMSTERDAM Tel. 43186 SPECIAAL ADRES voor JAEGER ONDERGOEDEREN WIT EN JAEGER FLANEL No. 2801 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 FEBRUARI 1931 BEGRAFENISVEREENIGING N. SAX }t. P.C. Hooftstraat 38 AMSTERDAM Telef.: 20341, 24250 REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN Moccaschijfjes Een zuivere pikante koffiesmaak. Licht in gewicht. 7iel toe. dot ge Drnslas ivetttotn AUG. KAUPMANN P. C. Hooftstraat 113, Amsterdam Z., Telefoon 23308 SPECIALE AANBIEDING BED-, TAFEL- EN HUISHOUDLINNEN Zuiver Linnen Handdoeken 55 et. Zuiver Linnen Droogdoeken 55 et. Restanten Lingeries Tricotages Zakdoeken franco. ?«r Koldewey 6 Corbière Leidschestraat 30 - Amsterdam SPECIALITEIT IN: Slaapkamermeubelen Matrassen - Dekens P E N S I O N Ier R A N G POUR JEUNES FILLES DE BONNE FAMILLE excellente nourriture Belle situatipn,, chambres confortables Mademoiselle DE BROT Villa Grammonjt 14 Ave des Alpes LAUSANNE Facuttéde recevoir l'enseignement du franfai* et de ianglaió a la matton, ou de suivrc leó courj de l'Unwcnitéet det ccole* de musujue. Jfademouelle N. M. Middelbeek Flatgcb. Zorgvliet LA HAYE r ^ l Voornaamste Kleedinginrichtin op elk gebied Het huis des dichters door J. Greshoff Over Maurice Hoelants IN Belgiëbestaat, vooral na den oorlog, een oprechte belangstelling voor litteratuur en achoone kunsten. Er wordt veel en goed gelezen. Er worden ook veel boeken gekocht. Voor de Pransche auteurs is de Belgische markt geenszins te versmaden. Er wordt ook veel en goed gekeken. De schilders en beeldhouwers van het eigen land vinden er een getrouwe en offervaardige gemeente; ?de buitenlandschs belangstelling een oordeel des ?onderscheids. Ook voor de musici is er een gehoor van enthousiaste kenners. Men is in Brussel niet bang voor wat de goegemeente, met een accent van vrees en afschuw, modern" pleegt te noemen. Voor het nieuwe, voor het tragische zoeken van onze tijdgenooten naar een vorm, welke hun levensbegrip nauwer omsluit ?dan de traditio:neele vormen dat kunnen doen, is hier liefde en steun te vinden. Kortom, er heerscht te Brus sel, wat men noemt: een op gewekt kunstle ven". Maar er is ?én aangelegen heid des geestes, welke aan de Bel gen.onbegrijpelijkerwijze, geheel vreemd blijft: de «.vchitectuur. AVanneer men ziet hoe er nu, in een groote leven de stad als Brus sel, nu: in het jaar 1930, nog ge bouwd wordt, blijft men stijf staan van verbazing. Men vraagt zich af: Ie Ven deze menschen ilan in ?een volkomen isolement; hebben zij er dan geen notie van dat et- op de wereld iets ge beurd en iets veranderd is, hebben zij dan nooit gehoord van de architecten van dezen tijd? Men kijkt er bij voorkeur naar Frankrijk. Welnu: daar -werken Le Corbusier, Lui^at, Guévrékian; daar werkt ook Mallet-Stevens, die Belg is! En dan ijn er de Nederlanders, die zulk een sterken en <iirecten invloed geoefend hebben op de geheele Europeesche bouwkunst. En Gropius en Von der Rohe, om maar twee Duitsche namen te noemen... Aan alle kanten wordt door architecten van talent -en technische bekwaamheid gedacht en gedaan. geleden n gestreden; en in Belgiëschijnt men daar jiie/s van te vermoeden. Er leven natuurlijk wel ?enkele afzonderlijke figuren, enkele vereenzaamde mannen, bezield door e^n ideaal en ? een levende horvormingsdrift; maar zij zijn, te midden van een vijandigheid en onverschilligheid welke vrijwel nationaal zijn, machteloos. Een behoorlijk, een eenvoudig-goed, zakelijk gebouwd huis is hier zóó'n merkwaardige uitzonde.i'ing, dat het nog altijdde verontwaardiging vanden neringdoenden middenstand wekt. Toen Stoclet. .nu ruim vijfentwintig jaar geleden, zijn paleis aan ?de Avenue de Tervueren liet zetten, twijfelde niemand aan zijn verdwazing. En zelfs nu nog, nu het een wereldberoemdheid verwierf, nu kenners uit den vreemde komen om het te zien en te be-wonderen, vindt men hier eigentltfk, al durft men het niet meer zoo luid te zeggen, dat dit bouwwerk de Avenue ontsiert! En toen Itafaë] Lambin voor den dichter Maurice Koelants, niet ver van de Villa-Stoclet, een huisje bouwde, meenden de buren, dat dit door zijn afschuwelijkheid de huuren koopwaarde der belendende perceelen drukte! En toch is dat huis des dichters geen revolutionnaire conceptie l Het is een vriendelijke, stille, oprechte eenvoudige woning, zooals er in Nederland vele zijn, maar die in Brussel werkelijk een wonder is. Alles is betrekkelijk. Een werk dat in Nederland normaal ia, krijgt in Belgiëde beteekenis van een openbaring. En juist aan het feit, dat een zoo discreet project een revolutie beteekent, kan men de achterstand der architectuur meten. Lambin heeft smaak en goeden wil. Meer is er niet noodig om in Brus sel iets nieuws te brengen. Ja toch: moed.Waar de burgerlijkste banaliteit hoogtij viert, is er zeker een onmisken bare zedelij ken moed voor noo dig om tegen den stroom in te gaan met den grooten kans om Mm, 6. vl BRINK CORSETIÈRE KEIZERSGRACHT nUNSTEROAM TELEF. 37151 ATELIERS VOOR REPARATIÉN IN DEN HAAB ELKEN VRIJDAB HOTEL CENTRAL X'Cc .. . w , . . ? uitgelachen en geboycot te wor"t>f& den. En die moed is te meer te waardeeren in iemand als Lanibin, die, zoon .van een hpofd-ambtonaar van deftigcn huize, voortkomt uit de klingen waarin het vooroordeel en de behoudzucht het sterkst zijn. Hij moest dan ook \vachten op een dichter om hem een opdracht te geven l Twee zotten die elkaar gevonden hebben tot eeuwige schande van de buurt; zoo'n keurige buurt met allemaal fraaie en royale huizen, aangenaam versierd met balkonnen. erkers, kolommen en tal van tierlaïitijnen naar den waren trant. Maar de dichter is heel gelukkig in zijn woning en de smaad der buren raakt hem niet. Hij is een brutaal en een eigenwijs man, want anders zou hij niet zoo'n kuif dragen. Kent gij Maurice Roelants niet? Hij is een van de meestgelezen auteurs in Nederland. Er gaat byna geen dag voorbij of zijn proza komt onder honderddui zend Nederlandsche odgenparen. Maurice Hoelants isde Brusaelsche correspondent van De Telegraaf". En zijn spitse geestigheid maakt de chroniqueur van de Brusselsche Boulevards tot een der beste journalisten van den lande. Van iedere kleinigheid weet hij iets" en altijd ijsts monschelijks te maken. Hij is een der Wüinige journalisten in -wien de vakman nog niet den nieuwsgierigen jongen-van-de straat gedood heeft. Maar hij is dan ook. mér nog dan journalist, kunstena'ar: de beste prozaschrijver van het jonge Vlaanderen. Helaas, vraagt de jour nalistiek weieens te veel tijd. En zoo moet men het betreure/i, dat hg behalve wat kleingoed niet meer dan twee boeken publiceerde: Komen en Gaan" en De Jazz-Speler". De verschijning van den eersten roman was een evenement in de Zuidneder land sche letterwereld. En een zoo gaaf, zuiver, waarachtig, een zoo indringend en lenig geschreven boek is er sindsdien niet meer verschenen. ,,Adelaïde" van Gerard Walschap, een mooi boek, beeft twee bezwaren, welke men sterk voelt wanneer men het na Komen en Gaan" leest: het geval" is te exceptioneel en daarom, ofschoon menschelijk, te weinig algemeen-menschelijk; dan heeft deze jonge schrijver geenszins de bijna feülooze goedesmaak waardoor Roelants voor alle problemen een elegante oplossing vindt; en ten slot te mist zijn volzin hjt verborgen smeulende vuur dat de lectuur van Komen en Gaan" zoo boeiend en beangstigend tegelijk maakt. Walschap is echter directer, brutaler, verbetener, hetgeen zeker voor ons. hedin, een aantrekking heeft. De Jazz-Speler", waarvan de ahecdote curieuzer \sdan ,,Komen en Gaan", heeft voor mij ook het bezwaar dat het uitzonderlijke in de bewerking te veel bewaard is gebleven. Het is des schryvers bedoeling om de kleine tragedie, waaraan gén huwelijk ontsnapt, in een geestige samenvatting beeld te geven, maar door de keuze der figuren en vooral door het verloop der geschiedenis" maakt hij van het algemeene het bijzondere en verlegt hij de aandacht van de kern naar de periferie. Hetgeen niet weg neemt dat ook dit charmante en geestige boekje een der meesterwerkjes van liet nieuwe Zuidnederlandsche proza is. Het laatst verscheen Twee Helden", twee no vellen, klein werk, amusant en alweer met smaak geschre ven, maar hierin is de anecdote hoofd zaak gebleven- Het bezwaar is hier het zelfde als altijd in dit genre: deze ver tellingen ? hebben geen geheim en geen beteekenis onafhan kelijk van de toeval lige gebeurtenissen welke zich voor ons afspelen. Uit Ko men en Gaan" en ..Dt> Jazz-Speler" komt Roelants op ons aan. Alsof/e boe ken welke op den duur leesbaar blijken behooven. zij tot de bekentenislittera tuur. ..De Twee Hel den" gaat buiten Roelants om; dat is superieure reporta ge. Vit de poëtische proeven van dezen romancier, voor een deel jeugdwerk,heef t E. du Perron een zeer zorgvuldige keuze gedaan: deze verscheen in December onder den kenmerkenden titel: Het Vemiken" bij A. A. M. Stola. In het huis van den dichter wordt hartelijk geleefd. Er wordt gewerkt en bemind; er wordt muziek gemaakt en gedanst; de kinderen stoeien er door de gang en de vrienden ledigen er op zijn tg'd een keurige flesch ter eere van de muze. Ieder is er welkom. Men vraagt maar n ding, dat men, gelijk gastvrouw en gastheer, vroolijk en oprecht zij. En voor het overige: hoe meer ver schillen hoe boeiender het schouwspel des levens. Voor een warme discussie is men hier niet bang. Maar deze moet niet te lang duren en afgewisseld worden met wat spot en vermaak. Lambin bouwde een eenvoudig huis en het is het Huis der EenvoudHet is het huis der jeugd, het huis der liefde, der vriendschap; het huis der nieuwsgierigheid, der goede trouw en van de goede tafel. Van vet-arme Yoghurt van OUD-BUSSEM = wordt men slank = H 4 i

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl