Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 FEBRUARI 1931
No. 2801
J. D* STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 *~ Telefoon 37906
BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING mei RIJTUIGEN ol AUTO'S]
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
N, V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG - AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
\toor alle doeleinden
DirkSciroaDel
Am&terdam.
Eep sieraad aan den wand
is een fraaie schildering van Uw
FAMILIEWAPEN.
HERALDISCH ATELIER
MARTEN N. DAMSTRA,
Ktpelstraat 46 Utrecht
Honderden dankschrljven(ookuit Indië)
G J. DE KONINGS ZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
SANITAIRE IICHTIEN
DE GROENE AMSTERDAMMER
Weekblad voor Nederland
kost slechts ? 2.70 per ktoariaal (fojo
voor incassokosten) of ? 10.?ptr
jaar bij vooruitbetaling
BJASPSBOTB:
KERKSTRAAT 58
AMSTH=3DAM
FIRMA KRO N ER
Nieuwendijk 167 -r- AMSTERDAM Tel. 43186
SPECIAAL ADRES
voor JAEGER ONDERGOEDEREN
WIT EN JAEGER FLANEL
No. 2801
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 7 FEBRUARI 1931
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX }t.
P.C. Hooftstraat 38 AMSTERDAM Telef.: 20341, 24250
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN
Moccaschijfjes
Een zuivere pikante
koffiesmaak. Licht in
gewicht.
7iel toe.
dot ge Drnslas
ivetttotn
AUG. KAUPMANN
P. C. Hooftstraat 113, Amsterdam Z., Telefoon 23308
SPECIALE AANBIEDING
BED-, TAFEL- EN HUISHOUDLINNEN
Zuiver Linnen Handdoeken 55 et.
Zuiver Linnen Droogdoeken 55 et.
Restanten Lingeries Tricotages Zakdoeken
franco.
?«r
Koldewey 6 Corbière
Leidschestraat 30 - Amsterdam
SPECIALITEIT IN:
Slaapkamermeubelen Matrassen - Dekens
P E N S I O N Ier R A N G
POUR JEUNES FILLES
DE BONNE FAMILLE
excellente nourriture
Belle situatipn,, chambres confortables
Mademoiselle DE BROT
Villa Grammonjt 14 Ave des Alpes
LAUSANNE
Facuttéde recevoir l'enseignement du franfai* et de
ianglaió a la matton, ou de suivrc leó courj de
l'Unwcnitéet det ccole* de musujue.
Jfademouelle N. M. Middelbeek
Flatgcb. Zorgvliet LA HAYE
r ^
l
Voornaamste Kleedinginrichtin
op elk gebied
Het huis des dichters
door J. Greshoff
Over Maurice Hoelants
IN Belgiëbestaat, vooral na den oorlog, een
oprechte belangstelling voor litteratuur en
achoone kunsten. Er wordt veel en goed gelezen.
Er worden ook veel boeken gekocht. Voor de
Pransche auteurs is de Belgische markt geenszins
te versmaden. Er wordt ook veel en goed gekeken.
De schilders en beeldhouwers van het eigen land
vinden er een getrouwe en offervaardige gemeente;
?de buitenlandschs belangstelling een oordeel des
?onderscheids. Ook voor de musici is er een gehoor
van enthousiaste kenners. Men is in Brussel niet
bang voor wat de goegemeente, met een accent van
vrees en afschuw, modern" pleegt te noemen.
Voor het nieuwe, voor het tragische zoeken van
onze tijdgenooten naar een vorm, welke hun
levensbegrip
nauwer omsluit
?dan de
traditio:neele vormen dat
kunnen doen, is
hier liefde en
steun te vinden.
Kortom, er
heerscht te Brus
sel, wat men
noemt: een op
gewekt kunstle
ven". Maar er is
?én aangelegen
heid des geestes,
welke aan de
Bel
gen.onbegrijpelijkerwijze, geheel
vreemd blijft: de
«.vchitectuur.
AVanneer men
ziet hoe er nu, in
een groote leven
de stad als Brus
sel, nu: in het
jaar 1930, nog ge
bouwd wordt,
blijft men stijf staan van verbazing. Men
vraagt zich af: Ie Ven deze menschen ilan in
?een volkomen isolement; hebben zij er dan
geen notie van dat et- op de wereld iets ge
beurd en iets veranderd is, hebben zij dan nooit
gehoord van de architecten van dezen tijd? Men
kijkt er bij voorkeur naar Frankrijk. Welnu: daar
-werken Le Corbusier, Lui^at, Guévrékian; daar
werkt ook Mallet-Stevens, die Belg is! En dan
ijn er de Nederlanders, die zulk een sterken en
<iirecten invloed geoefend hebben op de geheele
Europeesche bouwkunst. En Gropius en Von der
Rohe, om maar twee Duitsche namen te noemen...
Aan alle kanten wordt door architecten van talent
-en technische bekwaamheid gedacht en gedaan.
geleden n gestreden; en in Belgiëschijnt men daar
jiie/s van te vermoeden. Er leven natuurlijk wel
?enkele afzonderlijke figuren, enkele vereenzaamde
mannen, bezield door e^n ideaal en ? een levende
horvormingsdrift; maar zij zijn, te midden van een
vijandigheid en onverschilligheid welke vrijwel
nationaal zijn, machteloos.
Een behoorlijk, een eenvoudig-goed, zakelijk
gebouwd huis is hier zóó'n merkwaardige
uitzonde.i'ing, dat het nog altijdde verontwaardiging vanden
neringdoenden middenstand wekt. Toen Stoclet.
.nu ruim vijfentwintig jaar geleden, zijn paleis aan
?de Avenue de Tervueren liet zetten, twijfelde
niemand aan zijn verdwazing. En zelfs nu nog,
nu het een wereldberoemdheid verwierf, nu kenners
uit den vreemde komen om het te zien en te
be-wonderen, vindt men hier eigentltfk, al durft men
het niet meer zoo luid te zeggen, dat dit bouwwerk
de Avenue ontsiert! En toen Itafaë] Lambin voor
den dichter Maurice Koelants, niet ver van de
Villa-Stoclet, een huisje bouwde, meenden de
buren, dat dit door zijn afschuwelijkheid de
huuren koopwaarde der belendende perceelen drukte!
En toch is dat huis des dichters geen revolutionnaire
conceptie l Het is een vriendelijke, stille, oprechte
eenvoudige woning, zooals er in Nederland vele
zijn, maar die in Brussel werkelijk een wonder is.
Alles is betrekkelijk. Een werk dat in Nederland
normaal ia, krijgt in Belgiëde beteekenis van een
openbaring. En juist aan het feit, dat een zoo
discreet project een revolutie beteekent, kan men
de achterstand der architectuur meten.
Lambin heeft smaak en goeden wil. Meer is er niet
noodig om in Brus
sel iets nieuws
te brengen. Ja
toch: moed.Waar
de burgerlijkste
banaliteit hoogtij
viert, is er zeker
een onmisken
bare zedelij ken
moed voor noo
dig om tegen den
stroom in te gaan
met den grooten
kans om
Mm, 6. vl BRINK
CORSETIÈRE
KEIZERSGRACHT nUNSTEROAM
TELEF. 37151
ATELIERS VOOR REPARATIÉN
IN DEN HAAB ELKEN VRIJDAB HOTEL CENTRAL
X'Cc .. . w , . . ?
uitgelachen en geboycot te
wor"t>f& den. En die moed is te meer te
waardeeren in iemand als
Lanibin, die, zoon .van een hpofd-ambtonaar van
deftigcn huize, voortkomt uit de klingen waarin het
vooroordeel en de behoudzucht het sterkst zijn.
Hij moest dan ook \vachten op een dichter om
hem een opdracht te geven l Twee zotten die elkaar
gevonden hebben tot eeuwige schande van de
buurt; zoo'n keurige buurt met allemaal fraaie en
royale huizen, aangenaam versierd met balkonnen.
erkers, kolommen en tal van tierlaïitijnen naar
den waren trant. Maar de dichter is heel gelukkig
in zijn woning en de smaad der buren raakt hem
niet. Hij is een brutaal en een eigenwijs man, want
anders zou hij niet zoo'n kuif dragen. Kent gij
Maurice Roelants niet? Hij is een van de
meestgelezen auteurs in Nederland. Er gaat byna geen
dag voorbij of zijn proza komt onder honderddui
zend Nederlandsche odgenparen. Maurice Hoelants
isde Brusaelsche correspondent van De Telegraaf".
En zijn spitse geestigheid maakt de chroniqueur
van de Brusselsche Boulevards tot een der beste
journalisten van den lande. Van iedere kleinigheid
weet hij iets" en altijd ijsts monschelijks te maken.
Hij is een der Wüinige journalisten in -wien de
vakman nog niet den nieuwsgierigen jongen-van-de
straat gedood heeft. Maar hij is dan ook. mér nog
dan journalist, kunstena'ar: de beste prozaschrijver
van het jonge Vlaanderen. Helaas, vraagt de jour
nalistiek weieens te veel tijd. En zoo moet men het
betreure/i, dat hg behalve wat kleingoed niet meer
dan twee boeken publiceerde: Komen en Gaan"
en De Jazz-Speler". De verschijning van den
eersten roman was een evenement in de Zuidneder
land sche letterwereld. En een zoo gaaf, zuiver,
waarachtig, een zoo indringend en lenig geschreven
boek is er sindsdien niet meer verschenen.
,,Adelaïde" van Gerard Walschap, een mooi boek, beeft
twee bezwaren, welke men sterk voelt wanneer
men het na Komen en Gaan" leest: het geval" is
te exceptioneel en daarom, ofschoon menschelijk,
te weinig algemeen-menschelijk; dan heeft deze
jonge schrijver geenszins de bijna feülooze
goedesmaak waardoor Roelants voor alle problemen een
elegante oplossing vindt; en ten slot te mist zijn
volzin hjt verborgen smeulende vuur dat de
lectuur van Komen en Gaan" zoo boeiend en
beangstigend tegelijk maakt. Walschap is echter
directer, brutaler, verbetener, hetgeen zeker voor
ons. hedin, een aantrekking heeft.
De Jazz-Speler", waarvan de ahecdote curieuzer
\sdan ,,Komen en Gaan", heeft voor mij ook het
bezwaar dat het uitzonderlijke in de bewerking te
veel bewaard is gebleven. Het is des schryvers
bedoeling om de kleine tragedie, waaraan gén
huwelijk ontsnapt, in een geestige samenvatting
beeld te geven, maar door de keuze der figuren en
vooral door het verloop der geschiedenis" maakt
hij van het algemeene het bijzondere en verlegt hij
de aandacht van de kern naar de periferie. Hetgeen
niet weg neemt dat ook dit charmante en geestige
boekje een der meesterwerkjes van liet nieuwe
Zuidnederlandsche proza is. Het laatst verscheen Twee
Helden", twee no
vellen, klein werk,
amusant en alweer
met smaak geschre
ven, maar hierin is
de anecdote hoofd
zaak gebleven- Het
bezwaar is hier het
zelfde als altijd in
dit genre: deze ver
tellingen ? hebben
geen geheim en geen
beteekenis onafhan
kelijk van de toeval
lige gebeurtenissen
welke zich voor ons
afspelen. Uit Ko
men en Gaan" en
..Dt> Jazz-Speler"
komt Roelants op
ons aan. Alsof/e boe
ken welke op den
duur leesbaar blijken
behooven. zij tot de
bekentenislittera
tuur. ..De Twee Hel
den" gaat buiten
Roelants om; dat is
superieure reporta
ge. Vit de poëtische
proeven van dezen
romancier, voor een
deel jeugdwerk,heef t
E. du Perron een zeer zorgvuldige keuze gedaan:
deze verscheen in December onder den
kenmerkenden titel: Het Vemiken" bij A. A. M. Stola.
In het huis van den dichter wordt hartelijk
geleefd. Er wordt gewerkt en bemind; er wordt
muziek gemaakt en gedanst; de kinderen stoeien
er door de gang en de vrienden ledigen er op zijn
tg'd een keurige flesch ter eere van de muze.
Ieder is er welkom. Men vraagt maar n ding, dat
men, gelijk gastvrouw en gastheer, vroolijk en
oprecht zij. En voor het overige: hoe meer ver
schillen hoe boeiender het schouwspel des levens.
Voor een warme discussie is men hier niet bang.
Maar deze moet niet te lang duren en afgewisseld
worden met wat spot en vermaak. Lambin bouwde
een eenvoudig huis en het is het Huis der
EenvoudHet is het huis der jeugd, het huis der liefde, der
vriendschap; het huis der nieuwsgierigheid, der
goede trouw en van de goede tafel.
Van vet-arme Yoghurt van
OUD-BUSSEM
= wordt men slank =
H
4
i