Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 FEBRUARI 1931
No. 2802
?i
Radio en Grammofoon
Haus des Rundfunks"
door L. J. van Looi
Ken prachtig gebouw voor
rtcn l>uitschen Omroep
AAN do Masurenallee, vlak bij den
Funkturm en de
tentoonstellings"hallen, heeft de Duitsche omroep een
gebouw neer laten zetten, waarin
alle bureuux van de
Keiehsrundfunkgesollschaft, de Deutsche Welle
eu de Funkstunde zijn ondergebracht,
terwijl het gebouw tevens de
zendrunnen van deze zendmaatschappijen
bevat. Ken dergelijk gebouw bestaat
in Europa nog niet buiten Berlijn en
het groote gebouw, dat de Engelsche
omroep bouwt is technisch minder
belangrijk. De Duitschers zijn met hun
oude zorgvuldigheid aan liet napluizen
en aan het rekenen gegaan en het zou
mij niets verwonderen, als ik op een
vraag, waarom de portier rood haar
heeft, ten antwoord kreeg, dat dat de
kwaliteit van de uitgezonden muziek
ten goede komt. Natuurlijk zou daar
dan onmiddellijk een wetenschap
pelijke uiteenzetting op volgen, waar
uit zonneklaar bleek, dat rood haar
na, een aantal metingen volgens de
principes van Oberingenieur zoo en
zoo, uitgevoerd door Oberprüfer die
en die, onder leiding van Ministerialrat
prof. dr. dr. h. c. hier en daar gebleken
was enzoovoorts, enzoovoorts.
Ondertusschen zij hebben het toch
«vaar klaar gespeeld om een gebouw
neer te zetten, dat inderdaad ,.klinkt
als een klok", namelijk: zuiver. Zooals
op de foto dtiidelijk te zien is, heeft
men het gebouw een eenigszins hart
vormig model gegeven, teneinde in den
gordelbouw de kantoorlokalen van de
-zendmaatschappijen onder te kunnen
Abonnementsprijs van
DE GROENE"
per jaar:
Nederland. . . . . f 10.
Indi'é(Zeepost) 10.
(mail).
Argentini
Belgi
Duitschland
Egypte
Frankrijk
Griekenland
Oostenrijk
Spanje
Tsjecho Slowakije
Zuid-Afrika
Denemarken
Itali
Noorwegen
Zweden
Engeland
Zwitserland .
Amerika
Australi
Azi
13.50
l
J
4>
l
4>
f 11.50
f13.50
brengen. Die gordelbouw dient tevens
als een geluids-afschorming voor het
straatrumoer. De zendzalen zijn bin
nen in dien gordel gebouwd op aparte
fundeeringen, zoodat zij geen kontakt
met den gordelbouw hebben en ook
niet door contructtrillingen geluid in
de zendzalen kan wordon overge
bracht.
D<? groote concertzaal, die in het
midden van het gebouw .ligt is 40
M. lang en gemiddeld 22 M. breed
bij een hoogte van 12 M. Hond de
zaal loopt een gang en het dak van
de gang vormt een galerij in de zaal.
Deze zaal. die nog niet klaar is, zal
als openbare concertzaal worden ge
bruikt. Van hieruit zullen dus con
certen worden verbreid, waarbij pu
bliek aanwezig is en de
regeeringskommissaris voor den omroep von
Bredow. deelde in zijn openingsrede
mee. dat men van plan is om die con
certen voor werkloozen te geven.
Een nogal gevaarlijk experiment,
wanneer daarbij niet een zorgvuldige
schifting wordt gehouden, want de
Berlijnsche werkloozen zijn voor een
groot deel bereid om een uitzending
te verstoren, als zij n keer de kans
krijgen om ,,leve Sovjet-Kusland" dooi
den microfoon te schreeuwen. Naast
de groote zaal liggen twee kleinere
zalen, die 24 meter lang en ongeveer
12 meter breed zijn. Daarboven
liggen weer andere zendlokalen, waar
bij men er uiterst pijnlijk op gepast
heeft, dat nergens de zendruimten
onmiddellijk contact met elkaar heb
ben. Overal ligt een dikke laag
geluiddempend materiaal tusschén en
zelfs de binten zijn niet onmiddellijk
aan elkaar verbonden.
De zalen hebben allen een conisehen
vorm. Dat is met opzet gedaan, omdat
de metingen bewezen hebben, dat
men op deze wijze het best het zgn.
naklinken van de geluiden kan be
dwingen. Het orkest speelt aan de
smalle zijde van de zaal voor een
marnierwand, die het geluid stevig
de zaal inkaatst. Bij het breeder
worden van de zaal vloeit het geluid
als het ware uit elkaar, wordt zwakker
van kracht en heeft aan het einde der
zaal zooveel kracht verloren, dat het
naklinken niet hinderlijk meer is.
Bovendien heeft men in deze zalen
nog allerlei middelen om de
accoustiek te veranderen. Een der zalen
bijv. heeft zoo op het oog een prach
tige eiken betimmering. Met het eiken
plafond en 'den parketvloer lijkt de
zaal het meest op een klankdoosje
en inderdaad blijkt er naklank in te
zitten van niet minder dan ruim twee
seconden. Dat beteekent natuurlijk,
dat de muziek, die er in gespeeld zou
worden hopeloos door elkaar zou
loopen. Maar wanneer, zooals op den
openings-avond het geyai was, ongeveer
250 man publiek in de zaal zit, is de
naklank gedempt tot' een juiste
waarde. Speelt nu echter het orkest
alleen in deze zaal, dan draait men in
een ommezien de eiken paneelen om
en rnen verkrijgt een wand van geper
foreerd celotex, die zeer absorbeerend
werkt. Dan is de aecoustiek weer
precies <goed. En als er nu eens 50
toehoorders zitten? Welnu, dan kan
men op een tabel lezen, hoeveel van
de paneelen omgeklapt' moeten worden!
De andere zaal is met verschuif
bare gordijnen uitgerust en daarin
is
ihen
met de op
metingen be
zig. Natuurlijk
bevatten de zalen
orgels. Achter in de
zaal is "een kamer voor den
regisseur, die door een
geluiddicht raam kan zien wat er in
de studio gebeurt en tevens door een
luidspreker beluisteren kan, hoe de
uitzending overkomt.
De technische inrichting van het
gebouw, waarmee ik de versterkers
en de ligging der microfoonlijnen,
benevens het laboi-atorium bedoel,
is voorbeeldig. Er gebeurt tijdens een
uitzending niets, dat men u niet te
voren op een papiertje voorrekenen
kan, er is geen enkel onderdeel,
waarvan men niet de levensloop in
voor den. ingenieur belangrijke cijfers
en curven bijhoudt, er is geen micro
foon of men kent zijn voordeelen en
gebreken. Kortom, als uit dat nieuwe
gebouw van den Duitschen omroep
geen goede uitzendingen gegeven
worden, dan ligt het stellig niet aan
de nauwkeurigheid en de wetenschap
pelijke methoden, waarmede het is
opgericht. Dan ligt het doodeenvoudig
aan het feit, dat de techniek nog niet
zoorer is volmaakt, dat wij in staat
zijn om ideale uitzendingen te doen.
En daaraan dacht ik, toen ik het ope
ningsconcert in de studio zelf bij
woonde, liet Berlijnsche omroep
orkest heeft, hoewel de bezetting niet
normaal is en voor den omroep is
veranderd, een veel fijnere klank,
dan men thuis, zelfs bij gebruik van
het allerbeste toestel en luidspreker
zou zeggen. Er zijn technische moei
lijkheden, waartegen zelfs Duitsche
professoren niet óp kunnen !
Radiocritiek
DAAR de geboorte- en sterfdagen
der groote en (vooral) der min
der gi'oote componisten voor de
eenigszins beklagenswaardige radiopro
gramma-samenstellers welkome aan
leiding geven tot een schoon
herdenkingsconcert, zijn we menigmaal
instaat door de uitzendingen van de
voornaamste Europeesche stations ons
een zeer goed beeld te vormen van
het geheele oeuvre van een voor ette
lijke jaren geboren eventueel gestorven
belangrijk of minder belangrijk com
ponist.
Zoo weten we letterlijk alles af van
Offehbach, en van Beethoven, zoo
beleven we in dezen tijd Mozart's
honderd vijf en zeventigsten verjaar
dag, en kunnen we voor de zooveelste
maal vaststellen hoe begenadigd deze
jonggestorven wondermensch was, en
hoe veelzijdig.
Hooren we uit Duitschland geleerde
betoogen over hem en perfecte uit
voeringen van zijn kamermuziek,
ginfonieën en opera's. Brengt elk
omroeporkest zijn Mozart-stukje, al
of niet in gezelschap van mindere
kost, die echter destemeer
radiokost" is. Kortom, Mozart veraange
naamt onze luistertijd, doet een
frissche wind waaien door de muffe
programrna-atmosfeer, vestigt zeer zeker
de belangstelling op zich, van dezulken
die hem te Voren niet gaarne 'mochtén,
en leeft op die manier honderd vijf en
zeventig en meer jaren na zijn ge
boorte'.
In de afgeloopan weken kwamen de
interessante uitzendingen ditmaal niet
uit Holland maar uit het buitenland,
gelyk iedere luisteraar zal hebben
kunnen vaststellen.
Van Duitschland een populaire
verhandeling over de ontwikkeling
van de wals, die van Gaillarde ge
werd tot Boston. Van Engeland over
de liederen der Amerikaansche negers.
En daar we hierover reeds veel
wetenswaardigs van diverse muziekgeleerden
uit Holland en overig Europa ver
namen, kon zeker ieder aandachtig
luisteraar zijn meening hieromtrent
vormen.
De gevoelvolle Engelsche heer, die
van'New-York ging naar New Orleans,
en dien we in de puffende trein moe
sten volgen, de suikerzoete dame die
,,good bye" zeide ten afscheid, en
het stroopzachte koor dat het
zeepdoos-Engeland van Sketch" e.d.
in klanken omzette, zij maakten er
het hunne van. Zoo verzwommen de
eenvoudig-geroelige negerliederen, en
werden doodgewone Engelsche
sentimenteele Songs. Doch wanneer de
liederen moeilijk waren, zette de heer
in den trein een plaat op de grammo
foon, en kwamen daar even de goede
negers zelfs om het hoekje gluren.
En hoorden we toch nog iets goeds
dien avond. Engeland onvoldoende
voor deze beurt!
Wanda Landowska moest er met
haar clavecymbel en den dirigent
Ansermet voor de rehabilitatie zorgen.
En .zij deden dit o.a. met Poulenc's
Concert champètre. Zoo maakten
deze niet-Engelschende negerwandaad
goed, en moest ons weer van het hart,
dat men in Engeland .van huis uit
toch niet zóó muzikaal is....
Daarom willen we de komende we
ken eens teruggaan naar eigen land,
en kijken of men het hier niet van
Engeland kan winnen, dat met ge
leende veeren pronkt, om eigen ar
moede te bedekken. Men leent er
echter met onderscheidingsvermogen
en toont bijtijden de eigen
schamelbeid zoo voordeelig mogelijk. Hetgeen
we tot nu toe vatn Holland niet konden
zeggen....
De Falla's opera La vida breve"
leerden we uit München kennen, als
een voor de radio zeer geschikt stuk.
Het was voor de gelegenheid bewerkt,
en werd. ook tijdens de opvoering
besproken. Een zeer aanbevelens
waardige manier om opera's geniet
baar te maken.
Htrawinsky's Histoire du Soldat"
zal zich zeker een blijvende plaats
op de radioprogramma's veroveren.
Ieder moet het hooren, wanneer het
hier of daar wordt aangekondigd.
Het heeft er overigens veel van dat
Strawinsky's macht en faam bij het
buitenland sche radio-publiek grooter
is dan onder do concertbezoekers.
Naar verhouding speelt men voor
de microfoon vaker zijn muziek dan
in de concertzaal. Strawinsky die
dergelijke dingen weet te apprecieeren,
is dan ook verre van afkeerig van de
radio. PH.
No. 2802
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 FEBRUARI 1931
19 t
UIT HET KLADSCHRIFT VAN JANTJE
Groquante Groquetjes
door Alida Zevenboom
ALS een mensch wat zwak aan
zijn zenuwen wordt, moet hij
geen kranten meer lezen, want dan
windt je je maar op en het geeft toch
niets. Zoo heb ik me nog al boos ge
maakt over dien mooien zanger dien
wij daar in Saksen hadden het
nietsontziend acteurtje noemt hem
al ,,onze Saksische kanarie", maar ik
vind het een erg knappe jongen
en die zoo prachtig zingt dat hij al
de Saksische dames het hoofd op hol
brengt en als de regeering hem de
grens over gezet heeft, dan weet ik
wel waarom. Ben ik zelf niet bijna
drie weken ziek geweest, toen ik
meneer Tauber voor het eerst gehoord
heb en dat was nog iriaar op een
gramofoonplaat I Ik sliep geen
oogenblik meer gerust, want dan hoorde ik
hem weer kwinkeleeren en u zal
er om lachen maar op een nacht
het woei net nog al erg?is hij in
m^jn kamer geweest en heb ik hem
voor mijn bed zien zitten en hij zong
dat mooie lied over mijn oogen. Ik
begrijp best dat de Saksische heereri
er wat op gezocht hebbeu om zoo'n
gevaarlijken jongen man kwijt te
raken en nu staan de kranten'vol over
de behandeling van een Nederland
echen zanger in het buitenland, maar
hoe behandelen wij onze Nederland
sche zangers in hét binnenland? Ik
weet nog heel goed dat de inwendige
zendeling me vertélde dat hij eigenlijk
voor den zang was opgeleid, omdat
hij zoo'n prachtige, diepe bas had,
maar dat hij nergens in de gelegenheid
gesteld werd om te zingen, zoodat hij
het over een andere boeg moest
gooien en met zijn zwaar geluid den
mensch begon te bekeeren. Wat een
geluk, dat hij niet gezongen heeft,
wie weet hoeveel slachtoffers hij
gemaakt zou hebben, want hij heeft
wel eens voor me gezongen en dan
raakte ik altijd een tikje van mezelf.
Maar voor het te laat was, kwam ik
altijd weer bij, gelukkig. En wij mogen
de Saksische heeren wel bedanken
in plaats dat wij op ze schelden,
want zonder hen zouden wij nooit
geweten hebben wat een beroemdheid
wy daar in Dresden hadden. Mevrouw
van de voor-suite-twee-hoog, die ,ook
in de kunst geweest is wat eigenlijk
precies weet ik niet maar die haalt
haar schouders op en zei vanmorgen
nog tegen me: als het maar geen
reclame voor dien zanger is, want
tegenwoordig hoort er wat toe om de
aandacht op je te vestigen. De heeren
impressario's weten niets meer te be
denken, vooral als hét mannelijke
artisten betreft. Heeft u wel eens
opgelet hoeveel film-sterren er schei
den? Niets dan reclame. Er zijn er
bij, die nooit getrouwd zijn geweest.
En hoeveel worden er niet jaarlijks
van hun paarlencollier beroofd en er
zijn er onder die op zich laten schieten,
mis natuurlijk, en herinnert u zich niet
hoe onlangs meneer Carpentier de
bokser, met zijn dame ontvoerd werd
door bandieten? Reclame, roevrouw,
en als een van onze vaderlandsche
impressario's de truc bedacht héft
om meneer Thoenis uit Saksen te
laten zetten, dan mijn compliment
aan meneer Frits Hirsch die hem
direct geëngageerd heeft om te komen
zingen. Wedden dat het storm zal
loopen om onze Saksische kanarie
de bakkersgezel uit IJmulden
had, wel eens de klok hooren luiden ? .
maar de stakker wist niet
waar men de klepel liet
want van d'uitkQk had hij nooit hooren verlulden.
te hooren kweelen?" Als xi zoo hoort
spreken door een dame die in de kunst
geweest is, dan moet je wel tot de
overtuiging komen hoe slecht de
wereld eigenlijk wel is en wie en wat
moet je dan nog gelooven? En nu is
meneer Jan C. ook al dood. Och, och,
wat gaat het hard dit jaar. Ik zag
hem graag spelen, want hij was zoo
echt, maar ik heb toch meermalen in
angst gezeten, omdat ik bang was,
dat hij zou blijven steken en dan kon
hij zoo nijdig brommen en hoesten
en kuchen en over het tooneel dribbe
len op zoek naar een woord dat hij
niet kon vinden en ik heb hem eens
erg boos gezien in het
CentraalTheater, waar meneer Lobo hem op
het tooneel nadeed en hij maar zat te
mopperen: zoo beroerd spreek ik niet.
dat is mijn stem niet" en onderwijl
zat het publiek te schateren, omdat het
zoo mooi en natuurgetrouw na werd
gedaan en ik weet ook nog óp zijn
laatste jubileum in den
Stadssschouwburg, toen hij hartelijk gehuldigd
werd en de kransen onv hem heen
werden gestapeld, dat hij midden
onder een erg mooie speech van ik
weet niet meer welken heer, een trap
tegen al die kransen gaf en bromde
je kon het tot achter in de parterre
hooren waar ik zat met den zendeling
: het lijkt wel een begrafenis".
En hij was eigenlijk de eerste geletter
de die tooneel ging spelen, terwijl
tegenwoordig zoowat iedere acteur
geletterd en journalist is en daarom
is het ook dat onze tooneelcritiek
zoo zegt ons acteurtje tenminste
zoo weinig meer te zeggen heeft,
omdat al de acteurs het minstens
even goed weten en het zeker zoo
goed kunnen schrijven. Het kan
allemaal wel waar zijn wat hij zegt,
maar ik wou maar dat er ook wat
van onze tooneelspélers uit Saksen
gezet werden, misschien dat ons
publiek dan ook in eens naar een
schouwburg ging hollen om ze te zien.
Want ik hoor dat het 'treurig gesteld
moet , zijn met het tooneel en het
acteurtje is al vier maanden achter
met de huur in het boekje en het zal
nog zoo worden dat ik maar eens
naar meneer Eduard Polak ga om
verhaal te halen, want waarom moet
ik het slachtoffer worden van de
kunst? En nu moet ik naar de keuken,
want mijn trommelkoek staat op het
gas en ik ruik wat. ,
TELEFOON
door Cel 2
Spreek ik met het hoofd van
het normale Nederlandsche gezin?
Juist, meneer, en wat ik u zeg
gen wilde, kan ik in twee woorden
doen: wist u dat u per jaar met uw
normale gezin voor twee en dertig
gulden sigaretten rookt?
Geen klets, meneer, geen klets.
Het is de statistiek die het zegt en al
gaat u op uw hoofd staan: u rookt
met uw gezin voor twee en dertig
gulden op, alleen aan sigaretten en
wat er dan nog bij komt aan sigaren,
pijpen en pruimen!
Precies en daarom zeg ik u; let
op uw joncste dochter. Als u een
dikte achter haar wang ontdekt, neem
het haar aM
Maar dat is het rnooie van de
belastingen vau de Geer. Het
sigaretten-rooken is zulk een gewoonte
geworden dat zoodra een werkman
een uur loon ontvangt, hij onmiddel
lijk een sigaret opsteekt, zooals men
vroeger een borrel nam om zijn vreug
de te uiten.
Heeft u dat ook opgemerkt?
Dat in dit land elk pleziertje belast
wordt? Als u een huiselijk man is en
u schaft u een biljart aan om niet in
de café's te behoeven te loopen,
extra belasting. Als u zomers de stof
fige stad ontvlucht en in een wherrie
in het riet gaat liggen: extra belasting.
,L' voelt het in uw aderen koken en
bezoekt Zondags Ajax?Z.F.C.: extra
belasting.
Natuurlijk! '*üw ziel en uw
gemoed snakken naar kunst, kunst van
het gesproken of gezongen woord of
van de camera: extra belasting.
... r
U haalt de woorden uit, mijn
mond: u wilt u per two-seater of
fiets afzonderen: extra belasting,
Stil, stü! Want als hU hoort
dat er in dit land 400.000 onbelaste
radiotoestellen zijn, dan....
1«
?£'<
i
?i