Historisch Archief 1877-1940
No. 2802
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 FEBRUARI 1931
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 FEBRUARI 1931
No. 2802
l!
I:
Uit m$n aanteekeningen VI
Een interessant experiment
door Dr. Th. van de Velde
ONDEIl den titel Periodieke onthouding in
het huwelijk" heeft de arts J. N. J. Smulders,
Geneesheer-Directeur Huize AssisÜV' Udenhout,
N.B., een brochure in het licht gegeven, waarvan
hij den inhoud op den omslag aldus samenvat:
De menachheid is" (door de methode:
OginoKnaus", eveneens op den omslag, en wel met den
nadruk van grootere letters, vermeld) ..sinds 1930
in het bezit gekomen van een wetenschappelijke
methode van periodieke onthouding in het huwelijk,
welke op zuiver natuurlijken grondslag berust;
welke mits door den medicus i individueel
nauwkeurig kan worden toegepast;
welke mits met juistheid voorg»schreven en met
stiptheid opgevolgd met zekerheid tot ver
mijding der conceptie voert;
en welke mits om gegronde reden aanvaard
zonder schade is voor de moreele, physieke en
psychische gezondheid der beide echtgenooten en
voor, de gaafheid van het huwelijk zelf."
Het boekje is hoogst gebrekkig opgebouwd
(het bestaat uit tijdschriftopstcllen met onregel
matig er in gelaschte toevoegsels); het verveelt
door de kwistigheid en den infantielen vorm der
gevoerde persoonlijke polemiek; en geen onbevan
gen zaakkundige lei&er zal door de vele groote
woorden en door het aplomb, waarmede de schrijver
zijn beweringen uit, een oogenblik in zijn indruk
worden verzwakt, dat die beweringen onvoldoende
gefundeerd zijn.
Niettemin zal deze brochure'door velen niet een
gevoel van opluchting ontvangen worden,
zal die opluchting bij sommigen waarschijnlijk later
wel weer voor een des te grootere beklemming
plaats maken.
* * V
Wie zullen nu die zucht van verlichting slaken?
Het zijn de talrijke echtparen, die zich door de
omstandigheden gedrongen zien om het tot stand
komen eener zwangerschap te verhoeden, hun
toevlucht moeten nemen tot de algeheele ont
houding, van geslachtsgemeenschap of tot de toe
passing van anticouceptioneele methoden een
toepassing die evenwel in strijd is met hunne gods
dienstige overtuiging of de voorschriften van hun
Kerk. En het zijn verder de raadgevers van zulke
echtparen, namenlijk de geestelijken en de artsen
voor zoover zij door diezelfde overtuiging of die
zelfde voorschriften gebonden zijn, die de hier als
onomstootelijke waarheid verkondigde nieuwe op
lage der theorie van het ontvangenisvrije tijdperk
met vreugde zullen begroeten voor zoover al
thans hun verantwoordelijkheidsgevoel niet door
kritisch-doordenken wordt bezwaard.
Pit gevoel van opluchting laat zich gemakkelijk
begrijpen. Voor het overgroote deel der gehuwden
komt de algeheele onthouding praktisch niet in
aanmerking; zij willen haar niet toepassen of
kunnen haar niet volhouden. Zoo bestaat er,
wanneer zwangerschap moet worden vermeden,
geen andere wijze van handelen, dan de zooeven
genoemde verbodene,?tenzij dan, dat men peri
oden zou kunnen vinden, waarin een bevruchting
van nature onmogelijk is en de bedoelde echtparen
hunne gemeenschap tot die perioden zouden be
perken. Dat hét vinden van zulk een uitweg uit deze
benauwende impasse dus voor de daarin gevangenen
een opluchting van belang zou beteekenen, be
hoeft niet nader uiteen gezet te worden, en het
ligt voor déhand, 'dat daaraan sinds lange jaren
de noodige krachten besteed zijn. Er zijn dan ook
verschillende ontvangenisvrije tijdperken" be
schreven, waarover ik in mijn in 1930 verschenen
boek De Vruchtbaarheid in het huwelijk en hare
opzettelijke beïnvloeding" uitvoerig heb besproken.
Keeds het feit echter.dat op verschillende tijdstippen
verschillende tijdperken als veilig" verklaard
werden, en dat het nu toch noodig blijkt, weer
anders berekende dagen als met zekerheid voor
conceptie gevrijwaard" te kenmerken, bewijst,
dat ook hier de wensch in staat is de kritiek het
zwijgen op te leggen totdat de ervaring die kritiek
in hare rechten herstelt.
Wat leeren nu de onderzoekingen van Knaus
(be Graz) en die van Ogino (te Niigata in Japan)?
Beide geleerden zijn, ieder langs zijn eigen weg,
tot de conclusie gekomen, dat de vrijwording van
een eitje uit een der eierstokken van de vrouw in
den regel tusschen den twaalfden en den zestienden
dag van het vierwekelijksche tijdperk, dat van den
eersten dag eener menstruatie tot den eersten dag
van de volgende menstruatie verloopt, plaats
vindt.*) Deze onderzoekingen zijn hoogst inte
ressant en belangrijk, doch zij bevestigen slechts
dat, wat wij voordien reeds wisten, of althans
meenden te mogen aannemen, gelijk ik het in Het
Volkomen Huwelijk" heb uiteengezet.
Het ligt ook voor de hand, om de kans op be
vruchting gedurende den tijd, dat er juist een
eitje vrij komt, het grootste te achten-. Maar om
hieruit de gevolgtrekking te maken, dat de be
vruchting alleen om en bij dien tijd mogelijk zoude
zijn, is het noodig aan te nemen, dat de mannelijke
zoowel als de vrouwelijke kiemcellen slechts een
zeer korten levensduur hebben. Dat nemen zij,
die de bedoelde gevoltrekking wenschen te maken,
dan ook aan en zij staven deze meening, wat het
eitje betreft, door de ervaringen, die men met de
eicellen van sommige zoogdieren heeft opgedaan,
als eveneens voor den mensch geldig te verklaren.
Het bewijs .daarvoor is echter allerminst geleverd.
Integendeel, men kan dagelijks uit de berichten
omtrent de nieuwe onderzoekingen op het gebied
der interne secretie in verband met de
voortplantingsverschijnselenzien,hoe grootde verschillen zij n,
die de eene zoogdiersoort op het punt der ovulatie
en'hare gevolgen van de andere onderscheidt. En
met betrekking tot de mannebjke kiemcellen zien
zij, die dezen korten levensduur voor hunne theorie
noodig hebben, niet tegen een nog gewrongener
verklaring op: spermatozoën, die door onvermin
derde bewegelijkheid hunne levenskracht toonen,
zouden weliswaar leven, maar toch niet meer tot
bevruchting van het ei in staat zijn.?Doch ook dat
kunnen deze theoretici natuurlijk niet bewijzen.
..' v. .** * ;' , ? :,
? Zoo blijft dan 'tot steun van deze vernieuwde
wetenschappelijke methode van periodieke ont
houding in het huwelijk, welke met zekerheid tot
vermijding der conceptie voert" alleen de ervaring
van een betrekkelijk klein aantal echtparen gedu
rende een meerendeels kort tijdsverloop over, dat
de proef er mede tot nog toe met succes heeft
bestaan.
Voor de menschheid als geheel kan het van
voordeel zijn, wanneer de confessioneel-gebonden
raadgevers der op beperking van het kindertal
aangewezen echtparen het experiment in het groot
doorzetten en de resultaten ongeflatteerd bekend
maken. En individueel' kan men de proef ook
wel wagen, als het er niet al te zeer op aankomt
of zij gelukt. Waar echter déindicatie tot vermij
ding van zwangerschap dringend is, waar in geval
van een conceptie de gezondheid ernstig n blijvend
bedreigd zou worden of zelfs het leven op het spel
zou komen te staan, daar kan bij den
tegenwoordigen stand onzer kennis' een arts, die zich van
zyn verantwoordelijkheid bewust is, een dergelijken
raad naar mijne meening zeer zeker niet Voor zijne
rekening nemen.
Wie, om aan het dilemma tusschen geloof
gover.... % ;ji'
tuiging en medische noodzaak te ontkomen aan
zich zelven en anderen als vast en stellig waar
voorhoudt wat op zijn best misschien een zekere
mate van waarschijnlijkheid bezit, vergeet dat
hij daarmede groote gevaren oproept. Blijkt ©en
der door hem als veilig op den kalender van een
echtpaar aangeteekende dagen toch onveilig te
zijn geweest en afgescheiden nog van de boven
aangewezen onzekerheden in de theorie bestaat
toch altijd de kans dat het tijdstip der ovulatie
zich bij een bepaalde vrouw door bijzondere
omstandigheden eens verschuift dan zullen de
als arts voor het geval verantwoordelijke tune
keeper en zijn geestelijke adviseur hunne be
schermelingen al heel vast in de hand moeten
hebben, om hen. in hun angst voor de ernstige
gevolgen der toch opgetreden zwangerschap, van
een besluit terug te houden, dat in ieder opzicht
heel wat bedenkelijker is dan dat tot het toepassen
van ander (d.w.z. van de verbodene) conceptie
verhoedende methoden geweest zoude zijn.
Denken wij echter aan de zwakke broeders"
onder de echtparen, en vergeten wij ook de ge
vallen ixiet, waarin een buitenechtelijke zwanger
schap weliswaar de gezondheid niet, benadeelt»
maar ernstige maatschappelijke gevolgen heeft.
Wanneer het oude, door alle vurige minnaars in
den drang des harten hun geliefden in het oor
gefluisterde veiligheidsrefrein door een beroep op
de zekerheid" van Smulders en zijn schutsengelen
Knaus en Ogino een nieuwen, versterkten klank
krijgt, dan voorzie ik daarvan vooralsnog niet veel
anders dan een vermeerdering van liet aantal
afdrijvingen in en buiten het huwelijk.
De periodieke onthouding is ook in het ietwat
gemoderniseerde gewaad, waarin zij thans wordt
voorgesteld, een interessant experiment, waarvan
ik de resultaten met evenveel belangstelling
alsgeduld want voor een juiste beoordeeling van
de resultaten is tijd en dus geduld noodig tege
moet zie, doch waartegen ik degenen voor wie het
er werkelijk op aankomt, voorloopig meen te moeten
waarschuwen.
*) Of men dat nu van voren naar achteren of van
achteren naar voren uitrekent, komt bij den gewonen duur
van 28 dagen van het bedoelde tijdperk op hetzelfde neer.
GARDE-MEUBLES DEN HAAG
BATENBURG & FOLMER
HUIJQENSPARK 22, TEt. 1IO80
Billijk* T«rl«w«n-V«r*orolnfl - Oarantlft
VERS
Daal dieper in de schachten van het leven o/,
Waar van geluk 7 al verder wijkend licht verdwjnt,
Waar nooit een helle zon in schoon verblijden schijnt,
Waar reeds de koude heerscht run het toekomstig grat.
Daar grijnzen valsch elkander aan, die in dit Zijnd'
De heerschers zijn: hebzucht en geilheid?nimmer (/af
Een van deez' twee ons vrij, en ijdelheid en 't laf
HezicUvan zelfzucht, die wat groot kon sijn verkleint.
Maar in de diepste diepte van de laatste scJiacht
Jirandt een zacht schemer-licht, het is de vla M der Hoop
Door lieide's vuur gevoed, de laatste kleine vonk;
In levensbeker laatste druppel van een dronk,
Die eenmaal wordt yesthonken, nimmer is te fcoop,
Een dronk* waarop de kiel eoms een heelfeven uai-ht.
JAN J.ZELDENTHUI8
O
TOT 12 MAART TENTOONSTELLING
NIEUWE WERKEN DOOR
W. SCHUHMACHER
KUNSTZAAL VAN LIER
ROKIN 126 AMSTERDAM
SPREEKZAAL
Menschen am Sonntag
In het kostelijke vóór-filmpje, waaruit Zondag"
als een zalige verrassing te voorschijn komt,
maken we kennis met een wanhopige film-onder
neming, die, beu van allerlei vooze romantiek en
versleten gemeenplaatsen, (ze zullen wel overal in
«en soortgelijke impasse zitten) krampachtig naar
iets andera" zoekt, iets dat iedereen weer zal
Interesseeren." Ze zoeken en zoeken en (letterlijk
badend in hun zweet) vinden liet" tenslotte, in
den vorm van vijf gewone" mensehen, die voor
?de film zullen spelen dat wat, ze in werkelijkheid
zijn, in het bijzonder: wat ze op Zondag zijn
Dan volgt de hoofdfilm, die je in ademluuze
?bewondering volgt, op de enkele momenten na dat
je, je in een acute verbijstering afvraagt, hoe
het mogelijk is, dat gewone" (jonge !) menschen
hun gewone genot, liefde en. ... jeugd aldus kun
nen spelen in het bewustzijn dat er een toestel
-achter ze staat, dat dit alles filmisch registreert.
En dan rijst plotseling de waarheid als een visi
oen. Je ziet weer de wanhopig zoekende film
ondernemers, zoekende naar iets nieuws", naar
iets dat . nog leef i (!!!), je ziet ze als deze
vermechaniseerde, uitgekristalliseerde,
kapot-ge.analyseerde gemeenschap zelf, die zoekt, zoekt
naar iets dat toch nog echt levend is binnen haar
laboratorium-wanden, om het dan triomphantelijk
;als rechtvaardiging, als excuus voor haar bestaan
.aan te voeren (zien jullia wel. onze maatschappij
.ia nog niet zoo kwaad: zes dagen werken, en zóó,
zóó e«ht en ongekunsteld en poëtisch leven onze
gewone menschen op Zondag !) En om aldus (en
?dit is des Pudeles Kern), als coquetteerende met dit
laatste echte in ons Avondblad, ook dat laatste
?echte, onyewctene, te vermoorden. '
Ik bid U, denk nu geen seconde, dat ik de men
taliteit heb v.in een commissie-lid. voor de
filmikeuring. De Heer van Liefde beware mij ! Doch ,
?een film als deze zou ik verbieden voor alle
jeugd en niet alleen beneden de 18, neen ik zou de
leeftijds-grens op 30 willen stellen. Nog liever op
40, op 70 !
Bn wel hierom : Kan men nog wel ooit de gewone,
-d. i. meest essentieele levens gobaren doen en
ondergaan en leven, als men ze zóó (en dan nogwel als
ievensexcuus van een maatschappij -kadaver) heeft
.geregistreerd, ja geprostitueerd gezien?
Moeten we dan niet .naar dit soort films gaan,
of ze zelfs in werkelijkheid verbieden"? Och nee,
^natuurlijk niet.
Wat dan, waarom dan dit dwaas en opgewonden
.geschrijf? In de hoop, dat er ook in anderen dezelfde
weerzin en weerstand wakker zal worden, die in
mij opstormde na het zien van deze geprostitueerde
Zondags-menschen. Een weerstand, die in zyo.
meest crue formule aldus* zou kunnen worden aan
geduid: Heer, geef ons weer leven inplaats van
'Weten. , r
Hetgeen voor ons wél niet meer zal zijn weg
gelegd. ,",?'??'
JOH. C. P. ALBEBTS
Van redactie- teeg e bekort. <
'vet»
$*^ Prof. Dr. H. R. Kruyt
i .' .
Hooge School
en Maatschappij
Verkrijgbaar bij den Boekhandel
' prijs 85 Ct.
Hollandsche Zanger in Saksen geweerd
Teekening voor 3)de Groene Amsterdammer" door Joh. Braakensiek
!
Hebben wij jelui daarom hier een halve eeuw laten blazen?"
Naschrift op het bovenste and v:
Laat mij om te beginnen een bijzonderheid ver
melden, die den hee» Alberts misschien evenzeer
onbekend zal zijn, als aan het moerendeel der
.,Uitkijk"-bezoekers. En wel dexe: de heele ..in
leiding" tot Mensehen am Sonntag", samengevat
in het snelle, aardige voórfilmpje Filmsterren
gevraagd" (Jagd auf Pieh....) heeft met
Siodmak's werk niets te'maken. Het was oorspronkelijk
n soort advertentiecampagne van de ifiv/fAv/-film,
om ' menschen". ..typen", uit het publiek te
werven voor een film, welke zij op stapel had staan.
Ik weet van deze film verder niets, dan dat zij in
derdaad werd gemaakt, maar nooit werd uitge
bracht vaawege de interventie der geluidsfilm.
Het voórfilmpje eehter viel in handen van de
Uitkijk"-directié. die in een ondeugende bui er
een proloog van maakte voor Siodmak's ..Menschen
am Sonntag". In zooverre zouden wij hier kunnen
spreken van de noodlottige suggestie der montage,
aangezien het der hoofdfilm een karakter verleende
dat haar in werkelijkheid geheel vreemd is en den
heer Alberts en wellicht de klassieke ..vrlen mtt
hem" tot de sombere overpeinzingen verleidde,
waarvan hij hier getuigenis aflegt.
Menschen am Sonntag" is volstrekt niet het
noodlottige product eener onderneming, die a tont
prix iets nieuws wil brengen. Zij is zelfs niet het
product van n onderneming" qua talis. Toen
Bobert Siodmak zijn Menschen am Sonntag"
maakte, was hij een amateur, die met het materiaal
dat binnen zijn bereik lag en zijn kunstenaars*
enthousiasme deze voortreffelijke film concipi
eerde. Speciaal van 'a-heeren A.'s ethische stand
punt moet het, dunkt my, een groot onderscheid
maken, of een film haar aanschijn dankt aan mo
tieven van speculatie ven en sensationeelen aard,"
dan Wel aan zuiver artistieke overwegingen en im
pulsen. Natuurlijk blijft de vraag bestaan, in hoe
verre de kunstenaar bij het doordringen en analy
seeren van het onaantastbare en allerteederste"
de persoonlijke gevoelens van een toeschouwer
?heeft te ontzien. Waarom zou den filmkunstenaar
verboden zijn, wat den litterator en den dramaturg
veroorloofd is? Waarom zou dit registreeren yan
het allerteederste en allorintiemste'' (dat overigens
in déze luchtige Zondagsflirtation zob'n vaart niét
loopt !) uit de filmkunst moeten geweerd, terwijl
het op het tooneel en in den rpman oneindig grim
miger en genadeloozer toegepast, geen. protest
uitlokt?
Ten slotte is dit werken'met niet-beroepsacteurs,
met roh-material" '?met de elementen der
ongerepte natuur, volstrekt niet het
wereldschokPaviljoen Vondelpark"
Tel. 80190-82595
Groote en kleine Zalen voor Déjeuners,
Diners. Suupers, Bals en Recepties
Huize ZOMERDIjK BUSSINK.
kende nieuwtje, dat er hier ter wille van de
reclame van gemaakt wordt en dat den heer A.
dermate ontsteld*?. In l'udowkia's ..Filmregie
und Filiumanuscript" is een uitvoerig gedocumen
teerd betoog te vinden voor de film-zonder-acteurs
als ideaal der cinografische Vormgeving en do
Kussen hebben, evenals deFransche avant-garde,
bewijzen te over geleverd voor de superioriteit
dezer opvatting. L. J. J.
OPENING
NIEUWE
MAGAZIJNEN EN
M O D E L K A M ER S
EXPOSITIE
OMBM