Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 FEBRUARI 1931
No. 2802
No. 2802
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 FEBRUARI 1931
Fascisten in den dop
door H. G. Cannegieter
Nupi>ortlHiiie
MEN doet verkeerd, zoo men bepaalde
stroomingen allereerst uit beginselen af
leidt. Ook de fascistische neiging onder do jeugd
mag men niet louter als vrucht eoner overtuiging
beschouwen. Zeer xekor bepalen ook innerlijke
factoren dit tijdsverschijnsel. Echter mag men
do uiterlijke niet verwaarloozen.
Betrekkelijk klein is het aantal volwassenen,
dat krachtens een innerlijke overtuiging leeft.
Da meesteu laten zivh leven en drijven mee* met
den stroom van het oogeiiblik. Zij zijn het restant
uit den oertijd, waarin de mensch volgens het
kuddeinstinct zich gedroeg.
En wijl in de jeugd zich het verleden der
menschheid sterker nog dan in de volwassen massa her
haalt, spreekt het vanzelf, dat men bij hot opgroei
end geslacht het kudde-instinct vaker als drijfveer
zal tegenkomen dan het welbewuste beginsel.
Niet alle fascistische jongelieden zijn van het
zelfde allooi. Er zal oen kleine minderheid zijn,
waarin de innerlijke factoren den doorslag geven;
de meerderheid is door uiterlijke beweegredenen
tot deze belijdenis voorbestemd. Laten wij met
deze laatsten beginnen.
liet type. dat men onder de tot het fascisme
genoigde jongelieden veelvuldig aantreft, is dat
van den man die weet hoe liet hoort. Elk lyceum,
elke kostschool, iedere middelbaar technische,
huogore burger- e»f handelsschool telt een aantal
van deze toonaangevende lieden. Gemeenlijk
munten zij niet il oor rapport-cijfers uit. maar hun
maatschappelijke ..standing" in het school verbanel
stelt hen voor dozen wetenschappelijken achter
stand ruimschoeits schadeloos. Zij zijn de heeren
tusschen de schoolkindertjes, die met afgunstige
bewondering tot do/e voorbeelden opkijken.
* *
* . ?
Aan deze snobs leest de schoolwereld van dag
tot da*jc af. wat ..men" doet, zegt en denkt. Waar
halen de sm»bs op hun beurt hun wijsheid vandaan ?
Zooveel is zeker, dat zij oon overgevoeligeii smaak
bezitten jegens de modo. Zij weten, wat ,.ton" is
en zullen zich geem oogenblik vergissen ten opzichte
van de- longto, wijdte on kleur van hun brook. het
snit van hun revers, hot aroom van hun pomade.
Zij wisselen prompt hun snor voor het ..cl«_>an
shaven". hun brosse" voor oon scheiding, hun
puttoes" voor wijde pijpon.
Zij weten, wat men danst, wat men drinkt on
wat inoii gelooft. Kn zoo H op y.okor oogenblik
hot fascisme mode geworden, golijk do cocktail
mode word eii do charleston kwam on verdween.
Men is fascist. Ja. waarom? Zotto vraag ! Waarom
danst men den ónen winter d<,? shimmy on elenkt
het volgend seizoen ge-en 'sterveling er aan, shimmy
te dansen? Waarom neuriet, fluit, saxofoneert
men op een bepaald moment overal ter wereld
In einer kleinen. Konditorei", en blameert mon
zich een maand later met deze lang Verouderde
mop ?
Men is nu eenmaal fascist, zooals men, om op de
hoogte van zijn tijd te zijn, een bepaald merk
sigaret rookt en oen bepaald merk whisky drinkt.
't Kan best zijn, dat men 't volgend jaar democraat
is, of, wie weet, zelfs jood'of marxist! Maar wie
op het oogenblik niet voor het fascisme gevoelt,
weet niet wat er in de wereld te koop is.
Het is, we spreken voorloopig nog slechts over
de uitwendige factoren, trouwens niet bloot
toevallig, dat de mode op het fascisme gevallen is.
Het fascisme bezit voor bepaalde groepen onder de
schóolbevolking enkele voor de hand liggende
aantrekkelijkheden. Inzonderheid komt het tege
moet aan de behoefte van elq jeugd om te
denumstreeren.
Wederom, men overschatte de beteekenis van
massa-betoogingen niet. Het kudd.e-instinct doet
zich vaker golden dan de overtuiging. Zoo
hebben de kranten een leerzaam verhaaltje bevat.
liet was over, oon kind, dat met een
A.V.H.O.vlag op de fiets in school was gekomen en door
liet hoofd was gola.st. dat embleem te verwijderen.
De vader bemoeide zich met liet geval en woigerdc
aan het hoofd toe te geven. 'En nu was hot merk
waardige, dat deze vader.... niet eens lid van de
A.V.H.O. bleek te zijn!
Dit is een zeer typisch voorbeeld van het Vooral
onder de jeugd voorkomend verschijnsel, dat ik
supportisme zou willen noemeiu Gelijk deze vader
zijn er talrijke volwassenen en nog talrijker kinderen.
Geestdriftige betoogors, die» echter zelf niet h e-t
minste te maken hebben met de zaak, waarvoor
zij zich opwindon en die vaak niet eens weten,
wat doze zaak eigenlijk beduidt.
* *
liet supportisme ontleent zijn naam aan het veld,
waar het het fleurigst bloeit: het sportte-rrein.
Wie als buitenstaander voor het eerst een voetbal
wedstrijd bewoont, verhougt zich over de spor
tieve belangstelling der massa. Bij nadere be
schouwing blijkt hem, hoezeer hij zich heeft ver
gist. Het gedrang, gelooi en getrappel, dat een
voetbalwedstrijd begeleidt, heeft met sport al heel
weinig te maken. Sport is de aanleiding tot de
demonstratie-behoefte, zooals elders een geschil
over den zendtijd of een politieke gebeurtenis
daarvan de aanleiding kan zijn. Men roept:
Hup Haarlem !", zooals men roept: Weg met
de V.A.R.A. J" en het hakenkruis op het zwarte
hemd is van hetzelfde gehalte als het
A.V.R.O.vlaggetje op de fiets.
Er zijn bewegingen, die van de demonstratie
behoefte op gepaste eu een enkele maal misschien
ook wel eens op ongepaste wijze partij trekken.
De A.J.C- en de Padvinderij bevredigen, hoezeer
zij in uitgangspunt en inhoud onderling verschillen,
het betoogings-instinct. Maar de A.J.C, omvat
kringen, welke volkomen buiten het gezichtsveld
van de zoo straks geschetste scholieren-typen vallen
en de Padvinderij is dezen te kinderachtig. Zij
zijn geen kind" en ze zijn geen proleet". Ze
zijn van huis uit Roomsch of orthodox-Protestant
of ook wel liberaal. Maar wat geven hunRoomsehe,
orthodox-Protestantsche of liberale ouders en
voogden hun ter bevrediging van hun supporters
instinct?
Zeker, er zijn vereenigingon. jongorenbonden,
clubs van kerkelijkon of. politieken aard. Maar
deze missen het uiterlijk aanzien on het lan,
waarmoe de socialistische jeugd door de straten
marcheert. Zij misson ook het suggestief karakter,
als zou men door mee te marcheeren de wereld
van den ondergang redden.
Aan doze leemte komt het fascisme te rechter
tijd tegemoet. Men kan demonstrooren, zonder tot
kinderspel zich te verlagen of zich te encanailleeren.
Mon heeft zijn idool en blijft toch het heer. Ja, zelfs
legt men door zich in het zwarte hemd te steken en
hot hakenkruis om to hangen, tegenover het kinder
achtig gedoe van de .Padvinderij den nadruk op
zijne .mannelijkheid on tegenover hut
straatjanhagel van do A.J.C, op zijn aristocratische
uitvorkoronhoid. Want het fascisme is een mannelijke
en bovendien een nette beweging, waarbij, Joden
zijn uitgesloten,?men niet te maken krijgt met
Jan Rap en zijn maat.
De bezemkruistocht wordt niet auto en cham
pagne gevoerd en is dus reeds een
begeerenswaardig vooruitloopen op de traditioneele
studentenblaguc ten Overstaan van hek ploertendom. Om als
corps-student of cadet het recht te erlangen het
plebs op hardhandige wijze van zijn meerderheid
te eivertuigen, is een moeilijk te beblokken diploma
noodig; voor het fascisten-leger kan men volstaan
met de eenvoudige overtuiging, dat joden en
marxisten de sprinkhanen zijn, die den wijngaard
des Heeren verwoesten en die men derhalve moet
uitroeien.
Verleidelijker dus, en anstandiger ook, dan het
supporteeren van Moeskops of Willem Vogt is
dus het supporteeren van Hitler en Mussolini.
En wanneer hot dan nog bovendien in de mode is,
kan men het onzen school-studenten niet kwalijk
nemen, dat zij het fascisme tot hlm levensbeschou
wing uitroepen, ook al hebben ze niet een bizonder
diepgaande studie omtrent de theorieën van Marx
of den cultuurhistorischén invloed van het Joden
dom in de wereld gemaakt.
Wij zoutien hen dan ook in vrede laten, wanneer
Juin demonstratieve neiging zich 'in.bun onschade
lijker vorm openbaarde, liet gaat voorbij!",
troostte Couézijn patiënten.
Doch dit is helaas het bedenkelijke, dat- dit
origineele tijdsverschijnsel van andere curiosa
onderscheidt: de aanvaarding, neen, de nadruk
kelijke proclamatie van hét geweld als strijd- en
betoogingsmiddel.
Eerste Hulp 4"
Om in het gezin aan groot en klein, dadelijk
hulp te kunnen verleenen bij Brandwonden en
Snijwonden en alle andere Huidverwondingen,
is het zoo veilig thuis altijd bij de hand te
hebben een doos of tube
PUROL
Dramatische Kroniek
Paul WoKonor Jn Hebbers ,,Maria
Magdalcna"
EEN weerzien in bescheiden omstandigheden
en vermoedelijk wederzijds niet zeer
bevreligend: in het bij een man van zijn formaat
zoo slecht passend Rika Hopper schomvburgje,
een stukje zwakke litteratuur-historie en een
knap staaltje vakwerk tusschen een
tweederangs-ensemble. Het was, onder ons gezegd, eigenlijk
de moeite niet waard.
Nu is Hebbel bij ons nooit werkelijk gewaar
deerd, uitgezonderd misschien de korte vogue,
als reactie op het naturalisme, toen men in
dezetusschenfiguur, die als een Johannes de Dooper
Ibsen en de,,burgerlijke" tragedieschrijvers vooraf
ging, een toevlucht zag voor een in de knel ge
raakt individualisme, en zich daarbij kon over
geven aan een ietwat sophistische Hegelarij, wat.
napraatjes over .,ideale Forderung" en
noodlotstragedie en wat troebel quietisme, dat uit een
..fix-de-sièele" overbleef. Als in dien tijd
Wegenei'hier een van zijn groots rollen uit Hebbel's klas
sieke" tragedies gespeeld had, den Herodes, den.
Holofernes of den Kandaules, dan zou hij ver
moedelijk meer weerklank gewekt hebben dan^
thans met een van het stof der litteratuur
maaiterx deele bevrijden Meister Anton uit HebbelV
misschien meost belegen tragedie: die van het
kleinsteedsch eerbegrip, den vierkanten, hy'per-egoïsten
vader, het zwangere meisje, den rc-volteerendeït
zoon en de stapels lijken die er vallen.
Deze tiagedie, die destijds zooveel stof deed
opwaaien en om zijn gewaagd(!) onderwerp van
alle ofücieele theaters verre gehouden werd,
zoodat Hebbel 'er met zijn grooto gare voor
klaaien diep theoretiset ron een gedonkAvaardige voor
rede over het verband van de dramatische kunst
en den tijd" voor schreef, zegt ons thans, nu er
niet zonder reden in misschien twintig jaar geen
Hebbel meer op de affiches prijkte, zoo bitter
weinig meer. Er zijn'twee rollen in. diémet zeld
zame zorg en eerbied voor liet verbleekte woord
en de ietwat onder peil gezonken tirades nog wel
hun ovide boteekenis kunnen doon doorschemeren:
die van Klaia, die ..zondigde" en zich dan ook,
gelijk hot ongewild geestig veitailde program
bekend maakt. ,.iti de bronnen verdronk" en die/
van den rigiden, in een hachelijk en uiterlijk
standsbewust/ijn verstarden vader. Meister. Anton.
De' eerste rol werd zwak vertolkt door Grete
fc'ehrüder-?Wegener, de tweede rol was van
Wegeneizelf knap en gaaf. zonder echter eenige nieuwe
kant van zijn talent te onthullen, terwijl ook d
oude troeven zonder veel spanning op tafel gelegd
werden. Het bleef bij een verborgde, maar afge
meten serie, details, een spelen op het breede.
stompe masker van het gelaat en de pianissiml
en fortissimi van een stem, die steeds de apoplexie
nabij schijnt. Veel kans gaven hem de drie, be
trekkelijk kleine scènes, waaruit zijn heele rol
bestaat, trouwens ook niet.
Wellicht dat de bekende Strindberg's, die voor
de volgende voorstellingen op het progiamma
staan, den matten eersten indruk van dit weer
zien kunnen wegnemen. Al zal dit keer het gemis
van een actrice van het kaliber van een Maria
Kis, die bij esn vorig bezoek Wegèner evenaarde,
zoo niet overvleugelde, ook daarbij wel merkbaar
blijven. Want van de krachten van liet ensemble
verwacht ik helaas niet veel.
HKNR1K SCHOKTE
En het brute geweld kan door geön enkel
geestelijk experiment zich verontschuldigen en het
vergrijp tegen de maatschappelijke orde niet het
ongeestelijk wapen van de terreur verdient geen,
andere benaming dan: misdaad.
Nederlandsche Munt!
Holland's beste 10 cents sigaar
t
f
<
n
Bijdragen tot onze
litteratuurgeschiedenis
Teekeningen door E. Harmsen van Beek
I/Hiatoirc ge répète
WANNEER de H.H. liefhebbers der schoone
letteren de geschiedenis van de zoogenaamde
Beweging van Tachtig" lezen, dan denken zij,
niet zonder trots, hoe dit alles zich afspeelde in een
verleden tijd en hoe het nu niet meer meigelijk
zou zijn, dat jonge kunstenaars zóó ontvangen
werden....
En zijt gij,
waarde lief
hebbers der
schoone let
teren, daar
wel zoo zeker
van? Ik ge
loof dat uw
optimisme
misplaatst is.
liefhebbers
Ik geloof dat
er in vijftig
jaren niets, hoort ge: niets, veranderd is. En
zeker niets veranderd ten goede.
Wanneer ik bedenk hoe men die goede Smit
Kleine gehoond heeft....
Maar Smit Kleine was een ruim, deliicaat, ge
voelig man naast de koppige geborneerdheid van
een Uyldert. En een equivalent van Henri Borel,
een man zoo bot, zoo mergloos en zoo
embetrouwbaar (in litterairen zin) zie ik in déperiode vóór
de Nieu%ve Gids absoluut niet.
Met precies elezelfde laffe, wezenlooze praatjes,
niet hetzelfde -vooroordeel, met hetzelfde wanbe
grip, waarmede mon Kloos, Verwey, Van Eeden,
Thym, bij hun intrede in. de litteratuur verwel
komd heeft, zijn nu, om een voorbeeld te geven,
werkelijk nieuwe schrijvers als E. dvi Perron en
J. Slauerhoff ontvangen. Men zou alles wat over
deze twee auteurs te berde is gebracht door de
bevoegde litteratuurautoriteiten" eens bijeen moe
ten zien. Ik zweer u dat het een staalkaart van
bêtises is, als do kranten en tijdschriften in de
jaren van Tachtig nooit gebracht hebben.
Het aardige is dat men vrijwel met dezelfde
argumenten en dezelfde terminologie aankomt.
Marsman hoeft hot, toevallig, iets be^ter getrof
fen, maar eiok hem is het afgunstig leeraren dor
onmachtigen niot bespaard gebleven. Er is in
Nederland maar n 'publicatie waarin mot ver
stand over poëzie van nu gesproken word en wordt:
dat is de Nieuwe Rotterdamsche Courant* waarin
achtereenvolgens Mr. M. Nijhoff, Mr. H. Marsman
en Victor E. van Vriesland oon rubriok vulden.
Van Vriesland is naai' mijn smaak iets to voel de
subtiele kamerlotti'é; maar overigens: wolk een
penetratie, welk een goede-smaak, wolk oen kennis
van-zaken l
' En daar
buiten vindt
mon over
littoratuur óf
h e el c m aal
niets, óf hot
g c mummel
d erge r o
nton, óf hot
vitwerk dol'
frikken. Nie
mand be
grijpt eigentlij k wat er in de litteratuur gebeurt en
waar het om te doen is. Détoostantl is precies,
precies gelijk aan die van de jaren 1880?1800.
Het geslacht van Marsman?Slauerhoff?Ter
Braak?Du Perron is omringd door dezelfde
cirkel van bange kwaad willigen en goedwillige
idioten als het fameuze geslacht der Tachtigers.
En de lettorlievende middenstand die toen,
lachend om de nieuwlichters, genoot van de
somivrijzinnigheid van De Genestet, gnuift nu van wel
behagen bjj do suuili-revolutie van Adania van'
Scheltema. En hebben wij. in het nog onleesbaarder
'genre, onzen Potgieter niet in P. N. van Eijck?
Over vijftig jaar grinniken H.H. liefhebbers
dor schoone letteren om de kritikussen van nu i
zooals wij lachen om Honig en Smit Kleine.
En de littcratuurhistorici' van dan zullen harde
woorden gebruiken over-du laagheden die Uyldorts,
Borellen en. andere grootmeesters der dagbladre
censies neerschrijven, om hun wanbegrip en hun
onmacht.hun afgunst en hun seniliteit te maskeeren.
Ik wou, ter geruststelling van Slauerhoff,
MarsVitters
Rijksdag-zuivering
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
.'?''' i ' l ?''?
?f V. M -/ ..'-.
/:**'?] /
;/';>??J'i.????'*>J <: 'M'
^v«=a= !;*?'% , . ? \1 U
>??'?-"* - V'
De Rattenvanger van Berlijn
man. Du'Perron en Ter Braak, maar zoggen dat
'?alles naar vaderlandschen trant dik in orde is.
Alleen zou ik hunnerzijds wat hartstochtelijker
reacties werischen. Mij dunkt dat De Nieuwe Gids
agressiever was. Of vinden zij het gansche zoodjo
geen volzin waard? Wie kan hun ongelijk geven?
Niet: J. GRESHOFP
Tentoonstellingen
J. A. Spijer en Zoon, Amsterdam. Schilderijen
Van Johan de Vries. Tot 15 Februari.
Buffa & Zoon, Amsterdam. Werk van
Wenceslas d'Erceville. Tot 15 Februari.
Jac. Niekerk, Amsterdam. Werk van Fransche
meesters. Tot l Maait.
J. ' H. de Bois. Haarlem. Werk van Armand
Rassenfosse. Tot l Maart.
Kunstzaal Schelfhout, Amsterdam. Werk van
Albert Servaes en Lodewijk Schelfhout. Tot
22 Februari.
Amersfoortscho Kunstkring, Amersfoort. Werk
van Renóe Sintenis. Tot 22 Februari.
Kunsthandel Aaldcrink, Amsterdam. Tentoon
stelling van kralonwerk uit verschillende
werelddeelen. Tot 22 Februari.
Kunsthandel Fetter, Amsterdam. Werk ven
Mevr. de Balbian Verster?Boldenhey. Tot 22
Februari.
Stedelijk Museum. Amsterdam. Work van Alfred
Lob. Tot 20 Februari.
Stedelijk Museum, Amsterdam. Werk van Mattb.
AViegman. Tot 20' Februari.
Kunstzaal van Lier, Amsterdam. Teokeningèn
en bronzen van John Radecker. Tot l Maart.
Le Cointre's meubileer!tirichting, Den Haag.
Te-ekeninuen en schilderijen van Jan van Heel.
Tot l Maart,
Stedelijk Museum, Amsterdam. Werken van
leden van den Hollandschëh Kunstenaarskring.
Tot l Maart.
Kunfetzaal Kbykamp, den Haag. Schilderijen
door C. Kloos. Tot l Maart.
Kunstzaal Willem Brok. Hilversum. Schilderijen
on tookeninjron door A. L; Koster »n Edzard
Koning. Ti.t'l Maait.
Kunstzaal Van Lier. Am«tvrdam. Schilderijen
door Wim Schuhniachèr. Tot 15 Maait.
V^OSSEM;
i