Historisch Archief 1877-1940
DJ? GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 FEBRUARI 1931
No, 2802
MUZIEK
door Constant van Wessem
Vlktorla und ibr Husar"
DITMAAL is het geen luitenant
bei den jHusaren". maar een
ritmeester, een Hongaar (om de mooie
uniform?) en Victoria, vrouw van
den Amerikaanschen gezant, te Japan.
die veel overgeplaatst wordt later
zullen we zien, dat dit overplaatsen een
scènische bt teekenis heeft , bemint
haar huzaar sinds den schoonon tijd
toen beiden nog in Hongarije waren.
Het wreede leven bracht scheiding,
maar rekende niet mot de liefde, dio
niet laat scheiden wat zij eenmaal
vereenigd heeft en zoo zien wij den
braven Aimu-ikaanselion gezant don
bons krijgen en Victoria ton slotte
haar huzaar om den hals vallen.
Dit is het motief waarop de operette
is geborduurd.
* *
Een succes-operette, die eei-st een
triomphale tocht door Duitschland
maakte, vóór zij hier door het gezel
schap van Fritz Hirsch voor het voet
licht werd gebracht. Een
succesoperette wat betreft de aankleeding,
de monteering, de uitvoering, geheel
in den geest der moderne' revue.
gelijk het een operette past, die met
haar tijd meegaat: kijkstuk nu-t
bonte, kleurige, fantastisch belichte
scènes, tafereelen met een afwisseling
van fraaie nationale kostuums, met
Japansche, Russische en Ilongaarsuhe
kleederdrachten en feestelijkheden: een
fleurig f eest voorde oogen. De muziek?'
Natuurlijk is zij vlot en populair en
om mee te zingen. N» haar
gehoordte, hebben haast men zich een
gramofoomvinkul binnen om een plaat met
een succesnummer erop voor zijn
gramofoon te koopen. (zulke-operettes
brengen een goeden tijd voor den
gramoföonplaten-handol). De muziek
is van Paul Abraham. Ik zou ze echter
niet graag op een goudschaaltje wegen.
Zoo'n czardas, bijv. Is er wel n
noot waarlijk van Paul Abraham?
De imitatie is al te gelijkend. Maar
verbazend handig is. dit maakwerk
gecomponeerd en men is er voortdu
rend door in een behagelijke stemming
gebracht. Wat wil tnen meer? Wij zijn
tegenover de lichtere" Muze nu
eenmaal altijd geneigd minder
veeleischend te zijn, dan bij de ernstige"
Muze. Misschien ook omdat wij haar
zelden au serieux nemen? Och, wij
weten wél, dat Of f enbach slechts
eenmaal geleefd heeft....
De troep van Fritz Hirsch zong en
speelde de operette zeer góéd en
daarmee verdiende zij ook haar succes.
Wjj hadden wel is waar het gevoel,
dat Hirsch zeil, die de rol van den
f» F. SINEMUS
Leidsohestraat 20-22
AMSTERDAM C.
Overhemden
naar maat vanaf f 9.50
PRIMA COUPE
Eigen Atelier.
edelaardigen Amerikaan moest ver
tolken, zijn rol zonder zijn daverende
grollen eu kwinkslagen wel een beetje
een eorvee vond, maar zijn vrouwtje
Victoria, zeer goed gezongen door
llilde Harmat, dartelde en sprong des
te uitgflatener over de planken totdat
zij aan den hals van haar geliefden
huzaar Stephan Koltay. somber en
waardig vertolkt door Albert Mays,
gelegenheid kroeg uit te rusten.
Komisch was het tweotal O'raaf Ferry
ou zijn would-be Japansche echtge
noot-e (Weissbach en ' liut-h Uold)
beiden zeer jolig en gymuastisch en
vol soostdrift in hun rollen, die het
lachsuecos van don avond nog
moeston deelen met dien pracht van een
half-nuchteren llougnarschen
dorpsburgemeest-er van Waltor Triebel.
En dat Friedel Dotza, die ditmaal,
mot Paul Harden, de lagere stand
van kamermcisje mot haar soldaat
kreeg toegewezen, wederom het
supperlatief van bekoorlijk, charmant,
enz. was^ spreekt vanzelf.
JJooals reeds gezegd, de opvoering
was in alle opzichten uiterst ver
zorgd en ik moet nog een apart com
pliment maken aan don dirigent Hans
Lichtenstein. die met een toewijding
en een accuratesse en een muzikaliteit
zijn taak vervulde, een betere muziek
waardig.
fnnrcrtsclioim; Edwin Fi»clier
Do vermaarde Zwitsersche pianist
Edwin Fiseher hoorden wij Zonde
gmiddag in het Concertgebouw het 5de
pianoconcert van Beethoven spelen.
Fischer is ongetwijfeld een groot pia
nist, maar in de vertolking van het
pianoconcert van Beethoven werd hij
mij wat al te zeer
ouderwetschgoweklig volgons het bekende vroegere
Duitsche type, dat. je weet wel, das
Schicksal in den Raehen" gaat grij
pen zoodra zij niet Beethoven te doen
krijgen.
Zoo werd xijn spel meer agres
sief dan groot, meer pathetisch dan
majestueus. Ik had mij het allemaal
wat rustiger, wat minder explosief
kunnen denken, meer waarlijk hero
sch en beheerscht. Ook legde Monteux
in het orkest wat al te veel het accent
op de trommen van een zegevierenden
.marsen, die men in hét eerste deel
kan hooren, maakte dit deel wat al te
militair", voor mijn gevoel. Overi
gens ging ,het orkest zeer goed samen
met den pianist en ik zag Monteux
nog zelden zoo lyrisch in Beethoven,
dien hij meestal met een zekere,
alleen op de noten gerichte moderne,
koelheid" dirigeert.
Op hetzelfde concert ging in eerste
uitvoering een stuk van een jong
Hollandsen componist, Robert de
Roos, van wien wij reeds vroeger
veelbelovend werk elders hoorden.
Het stuk Mouvement symphonique"
geheeten, een voldoende neutrale titel,
die er op wijst, dat de componist zijn
schepping uitsluitend als muziek"
opgevat wil hebben, had zeer inte
ressante en geslaagde oogenblikken,
wat betreft klank en bedoeling, doch
.scheen mij, als geheel nog niet dui
delijk tot stand te hebben gebracht,
wa,t het zoekt uit te drukken en bleef
ook ditmaal nog in het stadium van
veelbelovend". Wij zien met be
langstelling uit naar het volgend werk
van den ongetwijfeld zeer begaafden
en nog jeugdigen componist.
STEUNZOLEN
SYST. PROF. HOFFA/
«AAR MAAT'
FA J.A.MASSING cowi.vEm
O.Z.VOORBURGWAL334 ARttl
*/? HET BINNENGASTHUIS
Sea-Horse
; de allerbeste
MouirijnJei
wever
M.P.POLLEN 6- ZOON ROTTERDAM
_MEUBILEEHIHGEN
.BCTinnEDINGEN
.5TDFFEEDIHGEN
_VEP5IEPIMGEN
TAPUTCN
UTALDEIfi
DUtNVR&G
DD5TEPBEEK
FILIALEN
~HDBBEHAKADE
.AMSTERDAM
STDCLODAAIEOSTII
.EBDNINDEN
KORTE HIEUW5TR
.UTRECHT
JANS 51N C C L
.ARNHEM
PLANTAGEWEE
ROTTERDAM
BAU'S OLIJF OLIE
Onontbeerlijk bij de bereiding van slaatjes,
<** mayonaises, enz. in blikken van l en 15 kilo
Prijs voor particulieren f 2.- en ff 27.5O
Voor H.H. Winkeliers ruime verdiensten
IMPORTEURS:
N.V. R006EWERFF, CHAOOT i VISSER'S WIINHANDEL
OEN HAAG ROTTERDAM ARNHEM
. ' t
U ZULT VERMAGEREN
op welk gedeelte van hè* lichaam U ook wenscbt sonde» gymnastiek,
?onder dier t. «onder geneesmiddelen In te nemen, zonder baden. Uit
sluitend uitwendig gebruik. Het resultaat ia na den zesden, dag
*|cbtbaar. Schrijft aan Mme COLENBRA.NBER, Overtoom 445 B, Amsterdam,
die IJ gaarne gratis het eenvoudige en doeltreffende recept «al «enden,
dat xlj «elf met veel succes beeft toegepast. .
Rauwe melk van O U D-B U S S E M
1
bevat de noodzakelijke vitaminen
VICTORIA-WATER
Uitstekend te
vermengen
OBEIUANMSTEIH
met wijn of
vruchtensappen
No. 2802
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 14 FEBRUARI 1931
JAN G. DE VOS
door Top Naeff
NEEN. Jan O. de Vos, dit zou ik toch niet
graag verzuimd hebben, nu men mij nog
eenmaal mijn oude plaats aanbood om u oen
laatsten groet te brengen. Meer behoeft het ook
niet te zijn. De gelegenheid te getuigen, nu eens
de eene. dan de eendere facet vr?n uw mcoi talent
te belichten, zoo goed en zoo kwaad als dat met
woorden ging, heeft ons bij uw leven gelukkig
nooit ontbroken; misverstanden, waarvan in den
regel de dood den sleutel bewaart tot het uiterste
uur, waren er tusscheh ons niet.
En ook als mensch hebben wij het altijd goed
samen kunnen koersen. Van den dag af, waarop
gy bij Ije Gras en Haspels" mijn eerste stukje
ten doop hield. Het was juist in deze
Februaridagen tweeëndertig jaar geleden.... lang genoeg,
hoop ik, om er hier in bescheidenheid van te mogen
gewagen. En mij daarbij als den dag van gisteren
te herinneren: hoe gij daar, ietwat tot onze ont
steltenis, plotseling stond op den, kunstzinnig
gesproken, nog' maagdelijken drempel van mijn
ouderlijk huis, en mij de hand toestak.... Een
handdruk, die het kind, dat ik toen was, als met
den ridderslag tot een schrijfster" sloeg, en
waarvan de spontane hartelijkheid mij wel het
beste moest doen verwachten van het dramatisch
paradijs, dat gij voor m'j ontsloot.... Uw brieven
uit dien tooverachtigen tijd, zij, zouden zoo noodig
nog voor u kunnen pleiten. Zooveel toewijding,
zooveel kopzorg om het jeugdig gebroddel
presentabel te maken tegenover den meedoogenloozen
muil van den Rotterdamschen grooten Schouwburg!
Welke debutante werd ooit zoo geestdriftig ter
zijde gestaan, zóó overdreven, naar uw lieven aard.
tegemoetgekomen in haar buitensporigete wenechen
van rol verdeeling enz.,, zóó veiwend en bedorven
als ik tóén door u .... Bij de latere onvermijdelijke
ruzies zijn we op dezen dankbaren grondslag de
beste maats gebleven. En nu gij zijt heengegaan,
terwijl de tooneelgolven hoog stonden om uw
sterfbed, nu gedenken wij dien gemoedelijken tijd,
waarvan gij de ziel waart, nog des te liever, en
zien wy er uw voorname kunstenaaiegestelte uit
UYNENBURG MUYS
oprijzen, onafscheidelijk van den hartelijken
mensch, die voor zoovelen, tooneelspelers en schrij
vers, een oprecht vriend is geweest. fc»
Voor de kunst van Jan O. de Vos kon nv.m ge
voelen zonder voorbehoud. Het was geen groote"
kunst in den zin, dien onze tijd aan dit praedicaat
verleent, zij was groot door diepte en innigheid,
en het grootst in.. .. het détail. Hij speelde eigenlijk
niet, hij weefde het onwerkelijke loven op het
tooneel, dat ons zoo ,,echt" toescheen, dat de acteur
er terstond in oploste; hij spon teere draden uit
karige woorden en uit diepe stilten, hij deed het
onnaspeurbaar, en feitelijk met niets. Voor het
costuumstuk was hij de man niet, daarin gevoelde
zijn van uiterlijk vertoon wel zeldzaam afkeerige
natuur zich meestal onwennig, het gewoonste
jasje bood z'n fantasie genoeg expansie. En noch
tans geleek bij hem geen figuur op een andere,
werd geen gebaar binnen deze beperking ooit
cliché. Daar kwam aan zijn oogenschijnlijke
simpele kunst geen enkel kunstbegineel te pa^,
en de diverse stroomingen zouden ei- geen vat op
hebben gekregen, ook al ware hij langer gezond en
op het appel gebleven. Jan C. gaf, nviar drong
niemand iets op. Zijn ,,Droomulus", waar zooveel
van hem zelf in \va,s, de uit het Italiaansch ver
taalde stukken, waar hij zooveel van hield:
..Allcluja", Droeve min", zijn prachtig doorwerkte?
Ibsenrollen: Ken vijand des volks". John Gabriël
Borkman." Hij was een geboren Ibsen-speler,
maar het milieu waai in hij in zijn beste jaren optrad.
stond te zelden op zijn niveau. Karaktervollen als
in Brieux' ,,La robe r.ouge" zouden wij thans
monumentaal" noemen. En welke ,,Tante van
Charley" heeft ooit de zijne in glundere
genoegcHjkheid overtroffen?
Naar twee uitersten ging dit talent, naar den
diepsten weemoed en naar een student ikooze
zonnigheid. Van de satyi-e bleef hot ver. Hot kon
hard zijn, maar niet scherp, het was wel bitter
soms, maar nooit wrang. Het schreide zonder
tranen, het was dikwijls ,.de bedroefdheid" zelve.
Hoe langer hoc stiller, hoe langer hoe stroever..
Angstvallig verweerde zich de bewogen kunstenaar
tegen het altijd dreigend gevoeïs-déraillemerit.
Dan stokte hij maar liever heelemaal. Een drooge
snik, een inéngebaldo zakdoek. Zooals Jan C'.
zich afwendde naai^ een tooneelraam om de be
schaming van het overvloeiend mem.chenleed to
verbergen.... den grooten kunstenaar herkent
men aan zijn rug.
Maar als het voorbij is, valt er moeilijk meer
van te spreken, men raakt er altijd mee in hetzelfde
conflict. Want tooneelspel, dat ons tot dezen graad
ontroert, daarvan grift zich de indruk zoo diep
in ons, dat het naar wij meenen nauwelijks moeite
zou kosten zulk een levend beeld van desnoods
twintig jaren her in woorden weder op te roepen,
scherp gedetailleerd, met alle onbegrijpelijk lang
vastgehouden intonaties en met elk schier onster
felijk helder gebaar. (Jan C', deed wonderen als hij
bijv. een kind de hand op het hoofd legde). Maar
tegelijkertijd beseffen wij het tekort, dat die
woorden desondanks zouden laten tegenover een
anderen tyd, die noch dezelfde herinneringen, n och
dezelfde illusies kent.
* *
Tien jaar geleden heeft Jan C. de Vos voor het
laatst gespeeld als de vader van het Wonderkind",
het mooie stukje van Jan 'Feit-h. Het doodelijk
vermoeiende van het kunstenaarsleven, op elk
gebied, kwam erin tot uiting. Het lange ziekbed
stond toen al voor hem gereed, en het was hem aan
te zien met hoeveel inspanning ook hij Ktjn laatste
partij op het groot-e schaakbord van den roem
meespeelde. Maar toch was het nog, als altijd,
fijn en teeder spel. Wij hebben den kunstenaar niet
af zien takelen, de laatste jaren zijn voor zijn gezin
geweest.' Maar onverflauwd heeft de genegenheid,
de vereering, die allen voor hem gevoelden, oiu
zijn stille wpning voortgeleefd. Rondom dit sterven
klinkt nog de stem der onderscheiding, geldt nog
de innerlijke maatstaf. (Jeen phrasen, geen pathos.
Hartelijke erkentelijkheid.
Hij zou ermee tevreden zijn geweest. Wellicht
boven verwachting. Hooge aanspraken maakt de
tooneel kunstenaar na den dood niet. Uit een brief
van 1900, waarbij hij een portret voegde, haal ik
de volgende kenschetsende woorden hier aan:
MEn nu heb ik behoefte iets te doen, wat ik
zoo goed als nooit 'doe: ik stuur u 'n portret. Ik
laat die dingen, wel eens maken, 't Is het eeuige
wat van ons rest."
Misschien toch niet het eenige.
KRONIEK
IN Das Xeue Wiener Journal" stond dezer
dagen een openbare brief te lezen van et n
braven Oberst.... A. D. naar ik meen. Het waa
een oproep an allen ehrlichen Soldaten aller
Nationen" om zich toch te weer te stellen tegen
den (Jiftgaskrieg", Dat men elkaar als soldaten
op alle, ook de geraffineerdste, wijzen doodt,
achtte deze ehrliche krijgsman heel behoorlijk
en redelijk, maar dat de onschuldige burger" er
aan zou moeten, de onnoozele Civiel in zün con-'
fectiejasje, dat stuit hem tegen de breede
krijgsmansborst.
En toch.... indien alle teekenen niet bedriegen
en waarom zouden zij dat ? zal in den volgen
den grooten of ook'wel kleineren oorlog de burger
bevolking allereerst het lootje leggen; vanwege
de gas- en springbommen, die de bronnen" en
.,-jentra" van het verzet aantasten en geen steen
op den anderen en geen mensch meer levend zullen
laten. Moeten wij dat duiden, roept de naïeve
Oberst; is dat soldateneer of ridderlijkheid?
Is dat een open, gerechtvaardigde strijd, een eerlijk
gevecht, een heilige krijg voor Vaderland en Vorst ?
En hij geeft te kennen, dat op zoo'n manier alle
pleizier er af is en de'oorlog, die toch zoo weinig
fleurigs en manmoedigg meer vertoont, aldus tot
een gruwelijke, onpersoonlijk wreede ramp ver
wordt, waar geen echte man, of braaf soldaat zich
in thuis voeldt.
Dus moesten alle eerlijke soldatcnharten der
wereld daartegen in opstand komen, eenparigiijk
eischend, als 't zoover kwam dat men hen
om hals zou brengen en de schuldlooze zielige
zielen der civielen sparen.
Evenwel, indien wij. civielen, dat nu eens niet
wenachten? Indien wij onze plicht als Vaderlan
ders eens diep gevoelden en ook voor ons de eer
des sheuvelens voor 't Vaderland opeisehten ? Staat
datzelfde Vaderland de uniform nader dan het
kantoorjasje of de kiel. heeft het ons minder
noodig. en is het niet een miskenning van ons aandeel
in zijn bescherming, als de vijand den eerst besten
schutter of bejaarden l^andstónner meer
Kriegfahig" acht dan ons.? Laat ze dan maar opkomen
met hun bom bardeer vliegers! Wij zetten een
benauwd gasmasker op en trekken juichend
in onze \vijnkelders en willen stikkend nog triom
feeren ! Heeft niet de Van
Speyks-Helden-doodherdenking bewezen, dat nog lang niet alle
Vaderlandsche geest vervluchtigd is en wij best tegen
een bommetje of wat kunnen? En zou hier de
geaardheid zoo anders zijn dan in het keizerlijk
Duitschland. toen men de leerlingen tot den
Ueldendood opvoedde door het maken van op
stellen ? Inleiding: A. De Dood A'oor 't Vaderland in
tegenstelling tot andere doodon. B. Hoofddeel. 1°.
Men sterft met het gevoel het Vaderland een
..wederdienst" bewezen te hebben. 2°. Het ia
meest een snelle dood. 3°. Het is een roemrijke dood,
4°. Men sterft gezellig tezamen, C. Slot.
Z.io werden inderdaad die opstellen daar en toen
vervaardigd en het zou aanbeveling verdienen ze
hier ook op de leerprogramma's in te voegen. Wij
allen, civielen. kunnen er mettertijd behoefte
aan krijgen. Ik bedoel: een beetje routine, een
weinig training in de llelderidoodsgedachte kan
ons, tezamen met een geregelde oefening in hét
dragen van gasmaskers, te pas komen als de plech
tige ure slaat, dat ook wij onzen wederdienst"
aan hot Vaderland moeten bewijzen. Er is geen
twijfel aan of wij het allen gezamenlijk zullen doen.
En roem vol is 't ook. Maar misschien niet zoo
snel.... Per slot ontbrak nog n aanbeveling
van den Heldendood in het geciteerde schema;
dat wij namelijk toch allemaal eens dood moeten
en van de eeuwigheid uit het er niemendal pp aan
komt, of dat wat vroeger of wat later gebeurt.
F. C'.
l