Historisch Archief 1877-1940
u
l!
.»
si
n
? f ' l
EEN
OVER DE KUNST VAN ETSEN
Overzicht van de Techniek
Geschiedenis der Etskunst
Legros
De Houthakker
TTEHSCHEXEX is een fraai en
omvangrijk boekwerk over de
techniek en de geschiedenis der Ets
kunst door Jan ro'\rlenafir, (Uitge
geven dooi' J. II. de Bussy te A'dam).
De Directeur van 's-Itijks Prenten
kabinet.'J hr. H. Teding van Berkhout,
heeft voor deze uitgave een voor
woord geschreven, zj wt>rd verlucht
door een zestal origineele afdrukken
van etsen door de auteur in diverse
technieken uitgevoerd, er werden
voorts honderd vier en zeventig af
beeldingen en negentien teekeningen
in reproductie opgenomen, zoodut liiw
inderdaad van een royaal verzorgd
boek kan worden gewag gemaakt!
Hier is niet alleen een ervaren vak
man aan het woord, een
kunstenaar, die alle kne
pen van het vak kent en
beheerscht, een werker
die alle daarbij voorko
mende kansen en moge
lijkheden grondig: heeft
bestudeerd, maar ook een
schrijver die, bezield door
groote liefde voor het
door hem behandelde
onderwerp erin geslaagd
is een standaard-werk in
het leven te roepen dat
voor elk beoefenaar en verzamelaar
van Etskunst een welkom bezit zal
blijken te zijn.
Men meent vaak dat bij het etsen
het toeval een welhaast overwegende
rol speelt, ja zelfs hoofdzaak is. doch
eerstens is dit (ook al kan men in
sommige gevallen van een soort
,,beheerscht toeval" spreken) een mis
verstand en tweedene slaagt de auteur
erin t;en volle in aan te toonen dat de
etser, die zijn vak verstaat, de ver
schillende mogelijkheden welke door
de talrijke technische hulpmiddelen
bereikt kunnen worden, tot in alle
onderdeden vermag te overmeesteren
en naar zijn wil te dwingen*
Natuurlijk: hij moet weten wat hij
BOEKBESPREKING DOOR OTTO VAN TUSSENBROEK
doet, de ondervinding is
ook hier een niet te onder
schatten factor en daar
enboven zal hij met de
bijzondere eigenschappen
der door hem ter bewer
king gekozen materialen,
koper of zink (Dürer
schijnt zelf s op.... ijzeren
platen te hebben ge
werkt!) bekend moeten
zijn, evenzeer als met de
daarbij aan te wenden
afdekkings- en bijtmiddelen
enz. en dit nu is naar het
mij voorkomt de groote
waarde van Poortenaar's
boek: wat hij geeft is
een zeer uitvoerige, zeer
duidelijke en voor leeken
geheel begrijpelijke hand
leiding, waarin de ver
schillende manieren van
etsen (dus ook de z.g.
drooge naald "-techniek,
de aquatint" enz.) be
handeld worden. Maar ook de ver
?J
Legros
Wagenmaker j Legros De Vagebond (ie staat)
Rembrandt (1606?1669) . De vlucht naar Egypte
Ets op de plaat van Hercules Seghers. Britsch Museum
zamelaar en de handelaar vinden in
Poortenaar's boek veel
wetenswaardigs, omdat het tevens tal van
nuttige weken inhoudt en een uit
leg hoe de afdrukken gemaakt
worden; welk soort persen daartoe
geschikt zijn, welke papiersoorten ge
bezigd worden kunnen; op welke
wijze men etsplaten het best bewaren
kan, enz.
Ms een bewijs hoever de schrijver
zijn verlangen om touh vooral helder
en duidelijk., dus leerzaam te zijn,
heeft doorgezet kan het feit gelden,
dat in dit boek zelfs allerlei stalen
van. harde en zachte weefsels voor het
afvegen der inkt bij het. drukken en
voor de zgn. retroüssage" zijn ge
plakt alsmede verscheidene papier
soorten van Nederlandsen en Engelsen
fabrikaat. Ook is in een afzonderlijk
hoofdstuk bij goede af beeldingen uit
eengezet, op welke wijze de diverse
papieren vervaardigd worden, zooals
lompen-papier, machinaal en
handgeschept papier, Hollandsch-t,
Japanschen Chmeésch papier enz. '??','
Bijzonder belangrijk is hetgeen ge
zegd wórdt over de mogelijkheid ver
anderingen aan te brengen waarbij
dus kunstenaren in staat zijn in
sommige gevallen op een reeds ten
deele bewerkte plaat door slijpen en
opkloppen gansene partijen weg
te nemen en daaroverheen opnieuw
de gewijzigde voorstelling aan te
? brengen. Men kent het geval met
de plaat van Hercules Seghers,
^"ftarop in een prachtig landschap,
?rechts in de compositie, de figuren
van Tobias en de Engel gezet
waren. In deze zelfde etsplaat
(waarvan de techniek niet n.et
i
2 ekerheid is vast te stellen) schuurde
Hémbrandt de beide gestalten weg
<n hij maakte er een: Vlucht naar
ICgypte van. Men ziet de menschen
liier kleiner gegeven, meer
saamgegmoltén met het landschap, een man
*, . ?
<lie een ezel leidt, waarop een'vrouw
jiezeten is...- Wie goed uit de
<»ogen kijkt bemerkt dat rechts in
*<,ien bovenhoek nog enkele strepen
van den linkervleugel van de
cngelflguur bewaard gebleven zijn.
Ook in het verschiet met het water
il meer licht gekomen, terwijl de
Y ' ' '
voorgrond daarentegen minder
ge-^taüleerd blijkt.
lïeel merkwaardig is ook het
geen déberoemde etser Alphonse
Legros deed voordat hij tot zijn
prachtig gegeven en door de voor
stelling zoo ontroerende beeld van
een stervenden zwerver kwam.
Ook dit[isjeen jder talrijke tref
fende voorbeelden in dit'
boek, waaraan terecht
herinnerd wordt. Men
ziet allereersthouthakkers
bezig een boom te vellen;
dan verandert Legros de
voorstelling in een onder
diezelfde boom arbeidend
wagenmaker en ten slotte
besluit hij ook deze op
vatting te laten varen en
krijgt hij het visioen van
de vagebond, neergezon
ken aan de weg naast
die boom. de hoed is hem
van het moede hoofd
gevallen, de linkerhand
rust op een knapzak: zijn
gansche en eenige bezit
en zoo, barvoets, over
schrijdt hij v de grenzen
van leven en dood.... In
de wonderlijke techniek
van het etsen met de
drooge naald (dus het
onmiddellijk inkrassen in
het koper van de lijnen) heeft, in
diverse,,staten",de groote
graficus Legros iets gege
ven dat van alle tijden is.
Zoo laat Poortenaar's
mooie boek heel wat
genieten.
Zou ik ten slotte
een aanmerking moeten
maken dan geldt deze
niet den inhoud maar wel
de afwerking. De afbeel
dingen zijn op wit kunst
drukpapier gegeven, ter
wijl, ter wille van de een
heid omdat den tekst op crème-kleurig
papier is afgedrukt, eenzelfde tint te
verkiezen ware geweest. Maar dit is
bij een tweeden druk gemakkelijk
te verbeteren.
De hierbij geplaatste chichés zijn aan
deze belangrijke uitgave ontleend.
Boekverkoopingen
Legros
Menno Hertzberger
Een met talrijke illustraties ver
luchte catalogus betreffende te koop
zijnde .uitgaven op het gebied van de
geschiedenis der geneeskunde, op bo
tanisch en chemisch terrein is onder
den titel: Old Medical Botanical,
De Vagebond ($e staat)
ehemical and alchemical books;books
on the history of Medicine bij het
? * '
Internationaal Antiquariaat Menno
Hertzberger te Amsterdam verschenen.
De/,e uitgave draagt het volgnummer
53.
Catalogus No. 54 van het Inter
nationaal Antiquariaat Menno Hertz
berger te Amsterdam is eene in alfa
betische orde gestelde opsomming van
aldaar in voorraad zijnde boeken op
de gebieden van litteratuur; kunst,
bibliographie. drukkunst, philosophi*».
topografie, aviatiek. geneeskunst, rei
zen, theologie, penningkunst enz.
De Catalogi staan voor belang
stellenden ter beschikking.
Hercules Seghers (±1590-^1645) , Tobias en de Engel
Gebeten plaat. Techniek niet mzt zekerheid vast te stellen. Rijksprentenkabinet
i
B.J
*