De Groene Amsterdammer

Historisch Archief 1877-1940

Alle jaargangen 1931 21 februari pagina 5

21 februari 1931 – pagina 5

Dit is een ingescande tekst.

VI DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 FEBRUARI 1931 No. 280$ ????l ? i i. v 'f, J. D. STRUIJS & Zn. Prinsengracht 837 <~ Telefoon 37906 BE6RAFENISSEN (naar VERKIEZING met RIJT» of AUTO'S] CREMATIE. ~ TRANSPORTEN. N.V. Meubelmagazijn Eden" MOLSTEEG ~ AMSTERDAM BOEKENKASTEN Een sieraad aan den wand is een fraaie schildering van Uw FAMILIEWAPEN. HERALDISCH ATELIER MARTEN N. DAMSTRA, Kapelstraat 46 Utrecht, Honderden dankschrijven(ookuit Indië) inanintiHHH^ 31*11111 'Clichés VÖOP alle doeleinden i NV JCh*m.KiJnstinrichting [DirkSctincbei Amsterdam. ?* G. J. DE KONINGSZOON Keizersgracht 447, Opgericht Ao. 1739 WASCHTAFELS. .Zoo juist verschenen: HEMEL EN DAMPKRING ORGAAN VAN DE NEDERLANDSCHE VEREENIGING VOOR WEER- EN STERRENKUNDE EN VAN DE NEDERLANDSCH-INDISCHE STERRENKUNDIGE VEREENJGING COMMISSIE VAN REDACTIE: Dr. J. van der Bilt, Dr: A. H. Borgesius, Ir. J. Knol, Ir. W. E. Kruytbosch, Chr. A. C. Nell, Dr.M. Pinkhof (SecrO, Dr. C. Schoute 29e JAARGANG NUMMER l Prijs per jaarg. van 12 nummers, voorNederland en Belgiëf 7.50 overige Buitenland -11.50 Afzonderlijke nummers . - 0.75 Verkrijgbaar bij den boek handel en bij den uitgever J. B. WOLTERS GRONINGEN-DEN HAAG F l R MA KR NE R Nieuwendijk 167 AMSTERDAM Tel. 43186 SPECIAAL ADRES voor JAEGER ONDERGOEDEREN WIT EN JAEGER FLANEL D. OBERINK & Co I N G E N f E tl R S Amsterdam, Prinsengracht 456. Tel. 37452 BLIKSEMAFLEIDERS AANLEG INSPECTIE ONDERHOUD. Koldewey 6 Corbière Leidschcstraat 30 . - Amsterdam Specialiteit in: Wiegen en Kinderledikanten BEGRAFENISVEREEN1GING N. SAX Jr. P.C. Hooftstraat 38 AMSTERDAM?Telef.: 20341, 24250 REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN Juliana bonbons Zachre chocolade met gebrande nougat. /iel top. dat ge "Drosfes BJ AS PSBOMMa: BOEKBINDER KBRK5TRAAT58 AMSTERDAM BECHSTEIN PIANO F 975.voor hand' ca knntUpr), zwart grpolltoerd, niet van nieuw oodcrcctietdtn, «chlttertnd v»a toon en N.V. HEES & Go. DELFT Fabr. van Muziekinstrumenten r ^ l Voornaamste Kleedinginrichtin op elk gebied No. 2803 DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 FEBRUARI 193' Nieuwe wegen in de woninginrichting i door Otto van Tussenbroek Verstopping of moeilijke en on_ regelmatige'stoel gang regelt men vlug zonder kramp of pijn met Mijnhardt's Laxeertabletten Prijs per doos 60 et. Bij Apoth. en Drogisten IN het tijdschrift die literarische Welt" ver scheen onlangs een artikel van Dr.Gerhard Adler, waarin hy de antwoorden behandelt, ingekomen op een achttal vragen gesteld aan duizend Duitsche scholieren tusschen 14 en 18 jaar. Het ging vooral om er achter te komen wat er in de hedendaagsche kinderen omgaat en nu heeft mij o.a. het ant woord op de vierde vraag: Zou je hetzelfde leven willen leiden als je ouders?" sterk getroffen, gege ven door een jongen van 16£ jaar oud, waarin hij niet alleen zegt beter voor de bevrediging van zyne geestelijke behoeften te willen zorgen als zijne ouders, maar, zoo voegt hu er letterlijk aan toe: Ook sou ik mijn woning luchtiger, zonniger inrichten. Merkwaardiger wijze raakt hier de knaap de kern aan van het nieuwe streven in de moderne woninginrichting. Een verlangen naar meer vroolijkheid. licht en lucht beheerscht over de gansche linie het werk der binnenhuis kunstenaren en dir; is wel de groote tegenstelling tusschen het binnenhuis van onze groot- en overgrootouders en dat van de nieuwe tijd: (over de allerjongste inzichten hoop ik nader in dit blad een en ander naar voren te brengen) de donkerte, de somberheid der binnenkamers, waarin het daglicht nauwelijks doordrong; waarin tal van zware gordijnen en draperieën al het door de hooge vensters invallende licht onderschepten; waar vaak de blauwe horren de eenig overgebleven lichtopening nog afdekten; dan op ,.kamer-dag" een nauwe waar de ramen nooit (en dan nog wel op kier !) ,'geopend werdeu. ; heeft plaats gemaakt ? J voor een Wijdere, open toon; eene lichtere en luchtige atmosfeer, waarin niet langer het Cainera-obscitra-achtige in figuurlijken als letterlijken zin overheerscht, doch waar het zelfs bij de echte donkere dagen zooals men in Holland 1 helaas al te vaak] moet door maken, fleurig en feestelijk lijkt en waarbij het zelfs kan voorkomen, door doeltreffende beheersching van het kleurenschema (behangsel, muurbekleeding, verven van het houtwerk en kleur der vloerbedekking enz.) alsof, terwijl het buiten regent, hagelt of sneeuwt, zoo waarlijk de zon toch -aan de hemel staat en haar gulden schijn tot binnenshuis laat doordringen. Dat komt omdat men opzettelyk en doelbewust een kleuren-keuze heeft toegepast, waarin warme tuiten (crème wit, fyn geel en wat oranje of rood) overheerschen. Maar ook door het bezigen van licht-getinte houtsoorten (zooals het blank-eiken, waarin Wouda ten onzent sterk voorging) of wel vroolijke frissche verven van het meubilair (de zgn. cellulose-lakken op het hout gespoten, o.a. de velvet-kleuren, zooals bij de Thonet-meubels, welke hard zijn en een opper vlakte geven welke niet licht aan krassen onder hevig is) werd de wensch bereikt van hem over wien in den aanhef dezer bijdrage wordt gesproken. Onze woningen zyn voor een groot deel al luchti ger, zonniger" geworden. Men is niet bang meer voor wat tocht en men slaapt by open vensters. Maar er is nog iets anders dat in het geding komt. Want in de volgende zinsnede van het antwoord op vraag 4 zeide dezelfde scholier: Ik ben een tegenstander van al tcat gekunsteld en over bodig is." Ook dat geeft treffend weer het karakter der nieuwe inzichten op het terrein der woningverzorging. Al wat gekunsteld is, dus on-echt, blijve uitgesloten. Geen schijn-dingen, aan de wanden geen behangsel papieren (menlegge by het lezen de nadruk op het laatste woord l ) die changeant-zyde, velours d'Utrecht of andere weefsels vertoonen; geen linoleums op de vloeren die eene nabootsing van parket of van allerhande marmersoorten weergeven, maar materialen dia naar waarheid zyn verwerkt en het eerlykheids beginsel ten duidelijkste demonstreeren. Er zal nog hél wat water naar zee moeten vloeien aleer de wereld hiervan bevryd is\ die jammerlijke zin tot 'het vervaardigen, verhandelen en toepassen van het onware. Maar ook dient men zich, ter vereenvoudiging van de romp-slomp in de huishouding, te ont doen van al wat overbodig is !.... Wij maken tenopzichte van de wo ning-inrichting een waar zuiverings-proces door, veel goeds kan daaruit ge boren wor den en de efficiency in de huishou ding als zoo danig, de beperking in het binV.ROSSEM; nenhuis tot tlii-' voorwer pen welkt? men bij het be wonen. dus in verband met de functie der woning zelve, niet missen kan. dus noodig heeft, ook met het oog op den algemeen heetscheh.de dienstboden-nood, heeft er grootelijks toe bijgedragen het huis als woon-apparaat uit te buiten. In vroeger tijden kwam dit alles er niet zoo op aan, want de woningen waren ruinier, de vertrekken grooter van afmeting, maar in onze dagen, nu de bouwgrond zoo kostbaar is geworden, is het mee rend eel onzer op kleinere behuizing aangewezen en hier wordt dus een met verstand en overleg.te werk gaan, onmisbare factor tot welslagen! Zonder nu direct in uitersten te vervallen is er in ieders huis veel te verbeteren. Men neme bijv. eens een proef met een lichter behang dan men thans heeft toegepast. Een klein vertrek lijkt grooter, het invallend daglicht wordt meer algemeen binnenkamers verspreid en ook bij avond. dus bij kunstlicht, zal de indruk van meerdere ruimte zich handhaven. Er is nog zooveel dat bij kan dragen tot déprettige bewoonbaarheid, dat daarover boekdeelen vol te schrijven zouden zijn ! Dat een fijnzinnig en eerlijk kunstenaar als Penaal, wiens meubelen altijd in donker-gerookt-eiken werden uitgevoerd, bekeerd is tot het naturel eiken en fijne lichte tinten als in het hierbij afge beeld slaapvertrek, (uitvoering Metz en Co.), is toch, zeker een symptoom dat te denken geeft! Hier geen govaar dat men bij ziekte of bij het de slaap-niet-kunnen-vatten aan het tellen trekt van de bloemen van het al te drukke behangpatroon, (men kent uit eigen ondervinding wel het .koortsige gissen van even of oneven, van ,,ja" of van neen" ij de allerlaatste bloem!....) alles spreekt hier van aangename rust en van evenwicht; van zuivere bedoeling, beschaving en .... een beperking, welke inderdaad weldadig heeteu mag!.... Boekbespreking E. van Lidt de Jeude. Brieven zonder antwoord. Maastricht.. Boosten en Stola. Eenige maanden geleden besprak ik in de Groene den roman De vreemde erfenis" van den heer Van Lidt de Jeude. Een boeiend, maar slordig geschreven boek, zwak van samenstelling, te weinig beheerscht. Brieven zonder antwoord" is, wat dat betreft, veel beter. Deze roman is een strak gehouden eenheid, waarin elk onderdeel zijn bepaalde plaats en zijn bepaalde ruimte heeft. Den weinig geschoolden lezer zal dit wellicht niet eens opvallen, even min als bijvoorbeeld de eerste de beste bezoeker van een goed-georganiseerde tentoonstelling zich rekenschap geeft van het werk. dat het comitémet de voorbereiding heeft gehad. Nu gaat dat bij een kunstwerk natuurlijk [niet zoo verstandelijk; ook als het ware van zelf * kan die even redigheid van pro portie in de ver schillende onderdeelen ontstaan. Maar de heer Van Lidt de Jeude heeft die evenredigheid in ieder geval bereikt; zijn kleine roman verkrijgt, wel nu-t uitsluitend hierdoor, maar toch ook 'door deze eigenschap, een zekere precieuze beteekenis. iets als een klein ivoren kunstvoorwerp of een miniatuur uit een oud boek. De titel is eigenlijk niet heelemaaJ juist. Bij ..Brieven zonder antwoord" denk ik aan brieven, die wel verzonden zijn. maar waarop het antwoord is uitgebleven; deze brieven"' evenwel zijn ge schreven, zonder dat de door den auteur gefin geerde briefschrijver van plan was. ze te verzenden. Het is dus meer een dagboek, maar de schrijver van de brieven richt zich toch voortdurend recht streeks tot degene, voor wie ze. in zijn verbeelding, bestemd zijn. En nu kom ik. waar ik wezen wil: de inhoud van de brieven is niet altijd zoo, dat de lezer van den roman déze correspondentie zoo maar kan aanvaarden. Er komen verschillende passages in het boekje voor. diéin. deze ..brieven" geforceerd aandoen de briefvorm heeft nu eenmaal zijn bezwaren passages, die de lezer noodig heeft, om alles in het juiste verband te zien. en die hij als zoodanig dan ook graag accepteert. Maar juist in die brieven vindt men ze vreemd. Overigens een f ij u en. in den goeden zin, lief boekje. liet onderwerp is maar heel weinig: een bank-directeur uit Indiëmaakt in zijn verloftijd in Amsterdam kennis met een meisje het is een groote verdienste van den schrijver, dat hij in die brieven, die natuurlijk allemaal aanspre kingen zijn, het karakter van dat meisje zoo goed laat uitkomen - en schrijft daar wat mijmeringen over in verband met zijn eigen huwelijksleven. Maar er is een eigenaardige distinctie in die noti ties» iets van de bewogenheid van een voornamen geest. - De firma Boosten en JStols bewees door de wijze van uitgeven opnieuw, dat uitgevers in hun vak ook kunstenaars kunnen zijn. HERMAN MIDDENDORP i»: - I *. «« *

De Groene Amsterdammer Historisch Archief 1877–1940

Ga naar groene.nl