Historisch Archief 1877-1940
M
f4 r
f, t
l
- Y'
16
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 FEBRUARI
No. 2803
Duitsche boeken
Incident in Lohwinckel
Bij den gelijknamigen roman van Vicki Baum
door Anthonie Donker
DE bekende Nederlandseho romanschrijver
waartoe KOU ik U zijn naam noemen? U
vindt dien in alle catalogi van leesbibliotheken,
gevolgd door een rijtje van tien tot twaalf titels;
zijn portret staat in de bloemlezingen, tegenwoordig
ook op ansichtkaarten, in den boekhandel ver
krijgbaar, on de biografische gegevens vermelden:
vroeger leeraar in de geschiedenis te. B., wijdt zich
thans geheel aan de letterkunde te C' de bekende
Nederïandsche romanschrijver reist in een coup
tweede klasse van de Nederlandsehe
Staatsspoorwegen uit de vriendelijke kleinsteedschheid van
do plaats zijner inwoning ingewijden herkennen
het plaatsje in een half dozijn van zijn werken
naar de hoofdstad der provincie, waar hij heden
avond zal spreken voor den stedelijken kunstkring.
De bekende romanschrijver heeft het zich ge
makkelijk gemaakt en behaaglijk in de kussens
leunend 'verdiept hij zich in zijn trcinlectuur. Af en
toe namelijk koopt hij op reis van die geel gekafte
Duitsche romannetjes, ongeveer zooals een geheel
onthouder op oudejaarsavond een glas pojis dunkt
of een rechtzinnig ouderling met vacant ie in Brussel
op Zondag een tingeltangel bezoekt. Xooiets leest
hij echter uitsluitend in den trein,
tmtspanningslectuur is dat en in zijn lezingen pleegt hij de
litteratuur wel met een aardige en zinrijke woord
speling inspanningsleetuur te noemen. Eigenlijk.
overpeinst hij. moest hij dergelijke boeken niet
meer lezen. Deze Vicki Baum zulk geflodder
moest hij niet. bevorderen. Maar nu ja. als amuse
ment. Die mondaine, wereld, nietwaar; toch wt'l
om hoofdschuddend pikant te vinden. Mensehen
im Hotel ? sinds hij in zij u jongensjaren KarlMay
las. is hij niet meet1 zoo geboeid; geweest. Van dien
Kringelein. dit- op het laatst van zijn k-ven een
formidabelen slipper maakt, heeft hij. eerlijk ge
zegd, genoten, nu ja. als reiziger, niet al* schrijver
van....
Waar zijn wij? drie stations verder dan hij ge
dacht heeft. Hij leest als een schooljongen in Conan
Doyle. Ja, verbazend vlot geschreven is het. Kn
machtig aardige beelden hier en daar, dat moet
hij erkennen. De Nederlandsehe romanschrijver is
echter ook een bepinselvast criticus, die de regels
der schoonheid uit het hoofd kent. De criticus komt
in zijn volle waardigheid in hem boven. Hij gaat
overeind ..zitten, legt het boek op eenigen af stand
van zich neer. Denkt superieur en gereserveerd
over deze Vicki Baum na.
Dan schiet het hom te binnen, dat hij zijn post,
in het laatste oogenblik meegenomen, nog niet
gelezen heeft. Van het bundeltje brieven, dat hij
te voorschijn brengt, opent hij er met welgevallen
een, waarvan het handschrift hem goed bekend is.
Hij is benieuwd wat zijn letterkundige pupil hem
te schrijven heeft, die aardige, overmoedige jongen,
van wien hij een kleine novelle naar een onzer
waardigste tijdschriften heeft, geprotegeerd. Wat
onbesuisd is de jongen wel, maar men moet ruim
denkend wezen; en toegeeflijk voor de jeugd. Zoo
echt Sturm und Drang, dat is' een lust om te zien,
het herinnert je zoa typisch aan je ejgen jeugd.
Wat heeft de jongen nu weer voor lange confi
denties? Aardig toch, dat hij altijd weer bij hem
terugkomt. Als ik hem van dienst kan zijn....
Hij begint welwillend te lezen.
Die Vicki Baum, waar U laatst zoo op afgaf..."
Wat l Begint hij nu ook al over die Vicki Baum.
Iedereen vervolgt mij daar tegenwoordig mee.
Het. moet nu toch miaar eens uit zijn. Zoolang men
de kunst respecteert! ,
Bepaald belangrijk kan ik het > niet vinden,
maar het is beter geschreven dan onze soliedste
en secuurste romans. Wie kan er bij ons zoo
yertellen? Zoo kwiek, zoo cadanseerend? U soms?"
De bekende Nederlandsehe romanschrijver ver
trouwt zijn oogen niet. H,ij wrijft zijn bril af.
Leest de zin nogmaals over. Het staat er. Ik
heb den jongen toch wat over het paard getild,
vrees ik.
Eén van uw vrouwelijke collega's zei mij on
langs: 't is niets anders dan een erotisch ge
schoolde Ammers-Kuiler. Maar het is. meen ik,
toch nog wel iets anders, nu en dan. Ik weet,
dat er veel goedkoop effect is in dit werk.
Willfuer, Mensehen im Hotel vooral. Ook Lohwinckel l)
is er lang niet vrij van. Dat Berlijnsche gezelschap
fabrikant, filmster, bokser - dat daar bij Loh
winckel met zijn auto tegen een boom optornt,
is zwaar gechargeerd. Jammer, want het was
niet noodig geweest. U behoeft maar naar St.
Moritz te gaan om ze tegen te komen, die gebla
seerde, door de wol geverfde, choquant-brutale,
verbijsterend gevatte, beschaafd-verwilderde Hun
nen met balschoenen aan. Er is ook geen enkele
plausibele reden voor dat gezelschap om zoo lang
in Lohwinckel te blijA'en hangen dan om Vicki Baum
gelegenheid te verschaffen er een roman van te
maken en een vlaag Bei-lijn in een Hessisch achter
dorp te beschrijven. Zoo'n klein gat is trouwens
wel vaker goed beschreven; dat is niet nieuw, al is
het atmosferisch knap gedaan. Dio idéo van het
absolute gezondht-idspunt. waarvan die dokter
bezeten is, is wel een origineele vondst, maar waar
schijnlijker wordt de man er niet door. Maar hebt
U in een boek welcens zoo levendig do sfeer van
een dokterspractijk teruggevonden, heeft ssiuh
daar ooit een schrijver bij ons zoo grondig in ver
diept? Kn dat auto-ongeluk, de sensaties ervoor en
er na, is dat niet xiitmuntend geschreven? De
dood van den chauffeur. Wou l* dat buiten de
kunst sluiten 'f K n vergeet U die talrijke, kleine
scherpe visies niet! Blijft U het beeld van die
versloofde doktorsvromv, niet in de herinnering?
Maar zonder zich rekenschap te geven van de
qualiteiten van dit werk. komt U met heel L*\v
the, orifënapparaat ertegen op en ziet vooral, sterk
vergroot, de fouten ervan. Alles heel aardig,
maar geen kunst /.egt u. geen Kunst, Heen kunst
zooals .Uw drie en vie.rdoe.lige vorvo.lgrumans.
bedoelt U.
Wat isdankunst ?Eenberoemd schilderij ineengou
den lijst, en er n beroemd gedicht in een even gouden
lijst die sonnet heet. zijn het als zoodanig. Maar een
film, een operette, een revue, gesteld dat daarvan
cle nog latente mogelijkheden eens niet half maar
tenvolle verwerkelijkt werden, zijn het als zoodanig
niet? Maar kunst is toch elk nieuw, oorspronkelijk
beeld, ontstaan door een suggestieve hergroepeering
en intensiveering van 's levens gegevens.
Een revue kan twee uur lang een wanproduct
zijn van vulgair-uiige geesteloosheid,goedkoop maar
duur lampjes- en loovertjesgeflonker, een fantasie
even weinig gevarieerd, «ven arm en eentonig als
het solitairespel maar geëxcuseerd door een ondub
belzinnig vleeschelijk realisme; maar dan tien
minuten achtereen een feecrieke lylcurenarabesk,
een bekoorh'jke illusie, een aan de werkelijkheid
vlinderend ontvlucht, midzomcrnachtelijk fee
nspel. U moet het mij maar niet kwalijk nemen, als
ik de teekenfilms van Fletcher, Viktoria imd ihr
Husar, de Fratellini's en desnoods Watt en half
Watt op sommige ©ogenblikken kunst acht, en
jTJlaesar's beroemde maar slechte reportage of
Uw verzamelde werken niet.
Net als in revues vindt men in Vicki Baum's
werk heel wat valsche schittering en sensueele
tableaux onder handige belichting. Dat waardoor
Vicki Baum succes heeft, is juist haar zwakheid,
Dat pikante paradijs van de mondaine wereld
imponeert iederen provinciaal, inaar het is ondiep,
maar half of voor een kwart waar, een
anti-artistieke, wat ordinaire speculatie op de lectuurbehoeften
van den burgerman. En zoo zoudt haast nog
gelijk krijgen, als zij niet een zeer goed schrijfster
was in die passages, waar men waarschijnlijk over
heen leest en waar zij, natuurlijk en scherp, blijk
geeft van een bijzondere en zuivere menschenkennis.
In Uw heele oeuvre weet ik geen passage zoo goed
als de dood van chauffeur Fobianke.
Waarom wilt U persébeter zijn dan deze Vicki
Baum ? U schrijf t beiden dikwijls slecht, maar zij
schrijft buitendien nog weieens goed. Haar fouten
zijn haar ondeugden, de Uwe zijn Uw deugden,
dat is hét verschil. Daarom heeft zij, ook waar
Vicki Baum
zij slecht schrijft, den voorsprong op U, dat zij niet
vervelend wordt. Zooals al dat
Hollandsoh-maagdrealisme, waarvan U een der aanstichters zijt."
* *
*
Dat doordraven wordt toch te bar, meent
de bekende romancier, terwijl hij niet nerveust'
vingers groote ezelsooren in den brief legt.
,.\Veet U waaraan Uw 12 romans (of zijn hot
er IS, of zijn het er 20?) mij doen denken? Aan
even zooveel doorslagen van oenzelfden brief. Dr
eerste is duidelijk, correct en regelmatig, dr.n wordt
het steeds bleeker en de laatste is onleesbaar."
De bekende romanschrijver wordt rood tot
in de plooien van zijn hals. Wat bezielt dien kwa
jongen ! Dat zegt men hem ! Hij, evengoed hofleve
rancier als de bakkerij Do Kbrenschoof. Hij besluit
niet verder te lezen, maar vliegt don brief haastig en
geërgerd door. ,
U zult vragen waar ik het recht vandaan haal r.
Ik die amper meerderjarig ben. Maar wat i?
meerderjarigheid? De leeftijd, waarop men zich
begint te respecteeren.
Het moet eindelijk maar eens uit zijn, ik wil
Uw bescherming niet langer. Ik walg van Uw
vaderlijke welwillendheid. Uw schouderklopjes
voel ik als een wece jicht in mijn rug. Uw baker
achtige bezorgdheid voor mijn letterkundige ont
wikkeling maakt mij razend; U hebt mij opge
kweekt als de peultjes en de daliahs in Uw tuin.
U bent Uvv levonlang nooit buiten Uw tuintje
gekomen. Wat zijn Uw platteland «verhaaltje»
anders dan aardappelpoten. Dan is Vicki Baum
honderdmaal....
Lohwinckel ligt in Nederland. U woont in,
Lohwinckel. ..."
' ? - . . * * .. , ?
Maar met een booze vaart dwarrelen de snippers
van den brief al door het raampje der coupó
tweede klasse van de Nederlandsehe Staatsspoor
wegen. De bekende Nederlandsehe romanschrijver
ziet ze duister en dreigend na en neemt zich voor
in zijn lezing vanavond enkele scherpe uitlatingen
in te vlechten over de aanmatiging der jongeren
en de toenemende verwildering der denkbeelden
over kunst in ons vaderland.
1) DeDu'.t&che uitgave (Ülhtein-Vcrlag, Bzrlin)
verscheen tegelyk nut de Hollandfche ?? verttilinif'
(W. de Haan,' Utrecht). .
VAM HELLES
TABAK
f
No. 2803
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 21 FEBRUARI 1931
MUZIEK
door Constant van Wessem
«ij den dood van l>lrk Schttfvr
O l' nog betrekkelijk jeugdigen leeftijd 50
jaar is onze grootste Nederlandsehe pianist
Dirk Schafer gestorven.
I Iet is haast ondenkbaar: Schafer is er niet meer.
Hij staat ons nog zoo levend en actief voor den
geest, wij zagen hem met eenige onderbrekingen,
nog steeds zoo geregeld op het podium, hij had
nog tot voor kort zijn lessen gegeven, een
pianistencursus geleid, dat het moeilijk valt zich voor te
stellen: wij zullen deze figuur in ons muziekleven
voortaan moeten missen.
Schater was ongetwijfeld populair, populair
zoowel bij de kenners als bij de groote massa.
Hij was populair, zonder de populariteit te zoeken;
«order leek hij een eenzame, een, die zoodra het de
muziek aanging buiten de wereld stond. Toch was
hij de lieveling van ons publiek. Weinig
Nederlandache uitvoerende musici hebben in eigen land zulk
een populariteit weten te verwerven en dan waren
het nog meestal zangeressen of zangers. In de
inflatie" der concertan heden ten dage ontbrak
op zijn concerten het publiek nimmer, vond hij er,
wanneer hij het podium betrad, in de zaal altijd
zijn driehonderd en meer toehoorders. En naar
zijn muziek werd geluisterd zooals er naar
muziek geluisterd moet worden: met aandacht,
met overgave, met medeleven. Er ging een
bijzondere suggestie van zijn spel zoowel als van
zijn figuur uit. Bijna slaapwandelend kwam hy op,
zette zich na zijn bekende stijve buiginkje aan het
klavier en in het half befloerste licht, waarin bij
de zaal liet hullen, speelde hij, zoodat er niets meer
was dan de stem van zijn muziek, die open ging in
de stilte, een stem, die groot, open en begrijpelijk
sprak uit een spel van nobele en ernstige allure. Er
heerschte wijding op zijn concerten, maar niet de
wijding van het stemming-maken, maar van be
wondering en liefde voor de muziek zelf. Een
('hopin-avond werd een f oost van alle klanken en
nuancen van liet klavier, de lichtste, ijle, parelende
passages wisselden met het dreunen en daveren
van dt> grootsehe momenten, op een teedere ro
mantische nocture volgde de zwaarddans van een
grandioos gespeelde polonaise: onvergetelijke ont
roeringen. Chopin en Beethoven speelde hij bij
voorkeur, vooral de latere laatste. Zijn meest ge
liefde meester schijnt Bach geweest te zijn. doch
dezen speelde hij zelden in het openbaar. Ondanks
?jsijii volkomen klassiek gevormdtm smaak, die hem
aioh fel deed verzetten tegen de anarchie der
modernen," was hij met hart en ziel een romanticus,
Zijn voordracht van Beethovens Appasionata bijv.
'verwekte bij zijn toehoorders steeds een enthou
siaste echo van dien storm, dien hij over de toetsen
had laten gaan. In Beethoven had Schfiler' vaak
momenten, die huiveringwekkend van grootheid
werden. Naast groot en geweldig kon hij ook
, speelsch en teeder wezen, maar hij was nooit
decadent, tegen al te geraffineerde verfijningen
verzette hij zich instinctief, te instinctief misschien:
in zijn Debussy was de kleur wel eens wat al t«j
breed gepenseeld. Beter lag hem Kavel, wiens
Caspa'rd de la Nuit"-stukken hij met een zekeren
voorkeur speelde. Maar steeds keerde hij terug
naar wat zijn grootste liefde had: Beethoven en
Chopin en als voordrager van deze beiden zal hij
het langst in onze herinnering blijven.
Schafer was ook componist. Hij schreef enkele
orkestwerken, een concert voor piano en orkest in
Es, maar vooral kamermuziek, o.a. een mooi
kwartet in cis-moll. Voor mijn gevoel heeft de
componist echter nimmer den pianist overtroffen
evenals wij in zijn klaviercomposities nog voort
durend de sporen van don uitvoerenden pianist
tc-rug vonden.
Thans is het leven van Schfifer beëindigd en bij
zijn uitvaart herdenken wij den man, wien wij de
diepste, ontroeringen en de waarlijk grootsehe mo
menten der muziek danken.
* *
Irene de Xoiret
Yvette Ouilbert en haar in costuum zingen van
volksliedjes heeft feitelijk nog maar weinig ge
slaagde navolging gevonden op ons podium.
Thans komt Irene de Noiret ons aan haar herinne
ren. Wij moeten er even aan wennen, dat wij nu
geen concertzangeres voor ons hebben, maar een
voordraagster van het chanson, het volkslied, het
cabaret-lied. Bovendien, ik persoonlijk vind deze
Duitsche zangeres met haar Fransche (gekozen?)
naam. meer dramatisch dan zangeres. Haar
stem is me vaak te scherp, te schel, te
weinig muzikaal gecultiveerd. Ik vind ook de
kleine zaal Concertgebouw met haar bijna over
gevoelige acoustiek voor dit soort voordragen
minder geschikt. Men wordt te zeer gestoord door
tekortkomingen van het zingen, die onverbiddelijk
in het gehoor springen. Ik moet zelfs bekennen,
'dat ik me soms wrevelig voelde worden bij de her
inneringen aan Y vette Guilbert, die beter haar ook
niet volmaakt stemorgaan weet te beheerschen en
bij al die verkleedpartijen, die wel dramatisch
eenige beteckenis kunnen hebben, doch van een
aardige cabaret-chanteuse met knappe trucjes
en een wel gevoelig mezzo voce nog geen figuur
voor onze kleine Zaal maken.
In voordracht kunst gat' Irene de Noiret echter
veel voortreffelijk». zi.j trof vaak de rauwe, volkseh»»
toon, liet speelscho, nonchalante accent, het me
lancholieke, dat op het sentimehtalc af is van den
modernen song. Wij hoorden liederen uit vele
landen en daarin was een interessante afwisseling.
die ons aangenaam kon onderhouden en waarbij
wij muzikaal vooral geboeid werden door liet voor
treffelijke begeleiden van den pianist Wilhelm
(.Jrosz, van wien ook een paar geslaagde moderne
songs op het programma stonden.
Carl Schuricht
Wat in de eerste plaats aan Carl Schuricht,
don Duitschen gastdirigent uit Wiesbaden, die
het Donderdagavond-concert in het Concertgebouw
dirigeerde, opvalt, zijn voor een Duitscher onge
woon sobere gebaren. Hij had de zesde symphonie
van Mahler to leiden en ieder weet hoe gemak
kelijk Mahler gelegenheid, geeft voor overdaad
van expressie in beweging en gebaar! Deze zesde
symphonio, over welker inhoud reeds de menigte
zware verhandelingen zijn geschreven, die sinds
Beethoven iedere Duitsehe symphonie schijnt te
moeten vergezellen, werd in de handen van
Schuricht niets dan muziek. Het eerste deel
marcheert ons voorbij op een star, bijna eentonig
rythme, waartegen alle melodische bewegingen
vaal en hopeloos gaan klinken, hot andante, dat door
Schuricht als tweede deel in plaats van als derde
deel wéri genomen, (ook Mahler zelf verwisselde
de doelen) bleef zeer ingehouien en zacht van
toon, uit het schsrzo werd niet dat demo
nisch j opgeforceerd, dat d3 commentatoren er
per so in willen hebban en zelf.s de finale was
eerder triest dan vertwijfeld, en bracht alben in
h3t eind een akkoord, dat als! een f alle kreet
opstjjgt en in hot niet verzinkt. Inderdaad heeft
Schuricht ons in deze Mahler-opvatting niet d;;
sensaties gegeven, die wij onder Mengelberg
gewjnd zijn, voor onzen tijd,' die na den oorlog
minder bevattelijk voor hartverscheurende ver
twijfelingen in muziek is gc-wjrden, was zijn
opvatting, echter als alleen op de muziek" ge
richt, aannemelijker.
Teekening door B. van Vlijmen
Dirk Schafer
ICHAKCL
Gtvx/EG Ti-17* AMSTEQOA
Kleermakerij
Bij ons verkrijgbaar N.R.V MONTA SJHOENEN
Tentoonstellingen
Kunst/.aal van Lier, Amsterdam. Teokeningen
en bron/en van John Biidecker. Tot l Maart.
Le 'Cointre's meubiloorinrichting. Den Haag.
Teekenihgen en schilderijen van Jan van Heel.
Tot l Maart,
Stedelijk Museum, Amsterdam. Werken van
leden van den Hollandsch^n Kunstenaarskring.
Tot l Maart.
. Kunstzaal KI »ykamp, den Haag. Schilderijen
door C. Kloos. Tot l Maart.
Kumtzaal Willem Brok, Hilversum. Schilderijen
en teekeningen door A. L. Koster an Edzard
Koning. Tot l Maart.
J. A. Spijer en Zoon. Amsterdam. Schilderijen
van Johan van Zeegen. Tot l Maart.
Jac. Nickerk. Amsterdam. Werk van Fransche
meesters. Tot l Maait.
J. H. de Bois, Haarlem. Werk van Armand
Bassenfosse. Tot l Maart.
Kunsthandel Buffa en Zoon. Amsterdam.
Schilderijen door Bosboom. Tot l Maart.
IL Pander en zoon, 's-Gravenhage. Kunstnijver
heid van De Trekvogels". Tot 3 Maart.
iMctüra, Dordrecht. Werk van Joep Nicolas en
Leo Franssen. Tot 9 Maart.
Kunsthandel Huinck en Scherjon, Amsterdam.
Nederlandsehe Schilderkunst van omstreeks 1850
tot heden. Tot 15 Maart.
Kunsthandel I), . Saritee I/andweer, Amster
dam. Prentkunst van Fransche Kunstenaars. Tot
15 Maart.
Kunstzaal Van Lidr, Amsterdam. Schilderijen
door Wim Schuhmacher. Tot 15 Maart.
jiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii ^ff iiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMiiwiiiimnti
l J. B* BENNER 6 ZOON I
s P1ZVNOHANDFT OKV*8TIfln ltn I
3 C 1/XlT v/l lr\i^i t~si-tLJ HorLKv KKAMCIKBS =
P'DBN HAAG 97 N O O R D B I N D B