Historisch Archief 1877-1940
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 FEBRUARI 1931
No. 2804
No. 2804
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 FEBRUARI 1931
Oorlog
PRO-KLOOS
door Jan Greshoff
HENHl Borol, die geen gelegenheid voor een
laagheid of een lafheid laat voorbij «aan:
D. Hans, een vulgair scribent, die doXederlandscho
journalistiek al jaren long ontsiert, en een zekeie
Van Bolhuis, viooltje dat in het verborgen bloeit.
hebben ontdekt (l) dat \Villem K loos niet meer
de poëtische drift en het kritisch vormogen van
zijn jonge jaren bezit. Deze ontdekking brengt
hen aan h'et jubileeren. Pi» grootheid is altijd een
doorn in hot oog der gerinyen geweest. Nu is er
*>cn gelegenheid om die grootheid aan te tasten, af
te breken. Hoera! Het oogenblik is gekomen
waarop de Borellen. de Hanzen en Bolhuizen
Jvloos aandurven. Het Uur der IIyena's is eindelijk
aangebroken !
Het schijnt dat lieden van dit allooi niet weten
dat de kunstenaars van alle generaties na den
glorietijd der Nieuwe Gids. liet contact met K loos
verloren hebben. Maar niemand heeft hem op die
wijze aangevallen, Gebrek aan moed r1 Laten wij
lachen. Er is geen moed toe noodig om op Kloos
af te gaan, er is allén maar voor noodig een
doodgewone ignobele palurkenmentaliteit.
De grootheid van een dichter is an eeuwig
durende actualiteit. Men zegt niet Vondel IOMS,
maar Vondel is een machtig lyricrs. En zoo zegt
men d.w.z. een mensch met eerbied voor geeste
lijke waarden Willem Kloos i» een van de edelste,
verhevenste, menschelijkste dichters uit de gansche
Nederlandsche litteratuur. Bovendien is hij en
blijft hij een van de beteekenisrijkste figuren in de
ontwikkelingsgang van ons geestelijk leven. Zonder
Willem Kloos zou de geheele situatie van onze
litteratuur op dit oogenblik anders zijn.
En er i's' geen onzer wiens wezen niet direct of
indirect mede bepaald wordt door de aanwezigheid
van Willem Kloos op deze aarde. Wanneer de
Nederlandsche kunstenaars weten dat wat ns
groot was groot blijft, groot en eerbiedwaardig:
wanneer zy zwijgen, vol genegenheid en ontzag
over een vermoeidheid die niemand schaadt en
die de actie, welke daaraan voorafging niet te niet
doet; wanneer zjj Willem Kloos naderen met de
teederheid en de verinnigde liefde, welke de
roya1) No. l in Het Vaderland"?No. 2 in De
Avondfoat", -=- No. 3 in hel HaagsehèMaandblad'''
In vtrband hiermede moet met eere genoemd
wsrden een voortreffelijk artikel nro-Klooa van
Wouter Smits in Den Gulden Winckef' Februari
1031, waarbij deze notitie zich aansluit.
M n puft 11 A 6n oversPannen>i onrustig
Rel W BUS en slapeloos. Men gebruike
hiertegen de zenuwstillende en zenuwsterkende
Mijnhardt's Zenuwtabletten
Glazen Buisje 75 et. Bij Apothek. en Drogisten
listen schonken aan hun vorst na zijn
troonsafstand en in zijn ballingschap; dan behooren de
honden geranseld te Worden tot zij ophouden met
blaffen.
Viezikken. die men in het dagelijkscho, kv»;ix
nog niet bij zich in de keuken -/on dulden, krijgen»'
dank zij onverantwoordelijke redacties, gelegen
heid, hun laffe hoon in dag en maandbladen te
publiceeren. Willem Kloos treffen zij er niet mee.
Hij heeft zijn onaantastbare plaats in Nederland.
nu en voor altijd. Maar zij treffen er ons mede,
de jongere kunstenaars, die er. terecht, een aan
slag in zien van de uitgewoipenen, de kantledon,
tegen den geest.
* *.
*
Kloos. als iedere kunstenaar, heeft maar n
ware. duurzame gestalte, die welke hij aannam
in zijn hoogste, zuiverste, edelste
momentenMet die 'gestalte' alleen heeft men rekening
tehouden. Al het andere telt niet en geldt niet.
Wij noemen Paul Verluine een der hoogtepunten
van de lyriek om ..Kagessu". om ..Les Romances
sans Paroles" en niemand spreekt meer over de
honde-nltallen mislukte proeven daarna gekomen.
Maar in Frankrijk bestaat een gevoel voor edel
moedigheid- en rechtvaardigheid dat, blij kei: s de
uitingen van Hans. Borel en van Bolhuis, hier in
bepaalde milieu's ontbreekt.
Het is goed en noodig om precies te zeggen hoe
men over die milieu's denkt. 2e zijn verachtelijk.
Dat is het eenige woord dat bij zooveel
achterba.ksche en bugerlijke jalousie past. Geef ons n
Willem Kloos, mèl alle ,,Binnengedachten" en alle
litteraire kronieken uit den laatsten tijd, voor
duizend zemelende Borellen, die in hun heele leven
niet n seconde van ware grootheid gehad of
gekend hebben.
En dan zwijg ik natuurlijk van de andere
straatkeffers.
Bah, wat een sinistere vertooning l
Leve, Willem Kloos l , ?
PRENTKUNST
Mantee liandweer, Amsterdam
In den kunsthandel Santee Landweer, die zich
voornamelijk specialiseert op het gebied der
Fransche prentkunst, kan men deze maand een
aantal aanwinsten zien. Men vindt er etsbladen
van Buhot, etsen en lithos van Fórain, Paul
Signac, Marie Laurincin, Mare Chagal, Whistler,
Odilon .Itedpn, James Enaor, Kathe Koll'witz,
Shannon, Picasso, Dijeselhof en tenslotte de laatste
werken van'LUC Albêrt Moreau die de bokser"
veelal als hoofdthema beeldt. Verder vindt men, er
oen overzichtelijke en welhaast volledige verzame
ling prenten uit de periode der zgn. Sixties".
benevens een groot gedeelte der hierbij behoorende
boeken. De, door Gleeson White in zijn weck
English Illustration, The Sixties, l «55?70, ver
melde prenten zijn hier vrijwel alle aanwezig.
De verzameling werd door het Haagsche Gemeente
museum, waar een prentenkabinet in wording is,
aangekocht. v. r» T'.
HOE ANDEREN
ONS ZIEN
(ieaehte Redactie.
Het is nu viev weken geleden dat ik u eeix
brief schreef inzake uw rubriek Taalschut en ik
heb nog geen andere reactie kunnen bemerken
dan dat die rubriek nmaal ontbroken heeft.
Langzamerhand meen ik bose-heidenlik i m een
antwoord te mogen manen. Niet «lat u de
zelt'heschuldiging van uw medewerker aan mijn
adres hooft te weerleggen. Maar u hoeft mij ook
geori antwoord te onthouden om mijn
knapeleeftijd te sparen; ik kan mij best voorstellen, dat
u mijn optreden onbehoorlik vindt, even goed als
ik uw handelwijs, een ingezonden stuk ter onder
handse afdoening aan een medewerker door te
sturen, in dit geval afkeur.
Wel vraag ik u met nadruk, mij niet als een
?ordinaris querulant te beschouwen. Tegen uw
driewerf vervloekte medewerkers Zevenboom,
Cel 2, Jantje en Coenen zal ik me niet wenden
zolang daar personen met meer gezag voor in aan
merking komen. Verzet tegen-Dr. Haje is mijn
plicht.
Verblijve inmiddels met de meeste hoogachting
Uw Dw.
C. A. ZAALBERG
Wij ontvingen bovenstaanden brief van den heer
C. A. Zaalberg en wij weten niet beter te doen.
dan zijn brief voluit af te drukken in
de hoop dat hem dit nu eindelyk bevredigt. ,
Overigens geven wg hem in overweging onze
inleiding tot ,.Hoe anderen ons zien" in het vorig
nummer nogmaals te lezen, waarin o.m. duidelijk
is kenbaar gemaakt dat alleen inzendingen, die
naar het oordeel der redactie voor plaatsing ge
schikt zijn, worden opgenomen.
Wat het nmaal ontbreken van de rubriek
Taalschut betreft, moeten wij hem helaas teleur
stellen: alleen gebrek aan ruimte was daarvan de
ooi-zaak.
Beleefd verzoek ik u mij de nummers van uw
blad te willen zenden waarin staan de Huize
Rijmen" van Charivarius Vaderlandsliefde I, II
en III.
Deze prachtige rijmen stuur ik aan een kennis
van mij die ook zoo erg op het veld van e ar moet
laten sterven. Ik verwacht dat Charivarius hem tot
andere gedachten mag brengen.
Wij hopen dat Charivarius nog jaren, aan uw
blad zal medewerken.Waarschijnlijk heeft hij
etgeen idee van, van hoevelen hij de tolk is die zelf
de gave van, het woord missen.
E. SCHAPER,
Den Haag
HOTEL NAEFF"
YELl* (ü.)
II E KTE XI» » E M T A U 11 A X T
Appartementen met privébadkamer
Tolcjph. i n t ere. 38152 en 38153
11. ItEIJER
MUZIEK
door Constant van Wessem
Concertgebouw: Carl Sc h u richt. II
A Mahler, verleden Donderdag, dirigeerde
Carl Schuricht Zondagmiddag in liet Concert
gebouw Bruckner. Diens 5de symphonje.
De laatste 20 jaren hebben wij een ware
Brucknerweieropstanding mee gemaakt. Bruckner, die in
zijn eigen tijd (die samenviel met dien van Wagner)
zelden au serieux werd genomen, veelal uitgelachen
en meestal niet gehoord, verheugt zich thans in
een toewijding van den kant der dirigenten en
musici, die aan een cultus grenst. Men hoort in den
stamelaar een groot profeet, in den eenvoudige van
geest een heilige, die ons het ware licht der vrome
muziek heeft gebracht. Men voert zijn sympho
nieën uit, met een doorzettingskracht tegen d?
aversie van het publiek in, die bijna aan verbeten
heid grenst, alsof er een vaandel wordt rondge
dragen, waaraan men trouw heeft gezworen. Inder
daad heeft deze toewijding ons veel in het werk van
Bruckner nader onthuld; vele prachtige gedeelten
uit zijn muziek zijn uit de vergetelheid aan het
licht gebracht en hoe meer men met deze muziek
kennis maakt, des te treffender schoonheden vindt
men er. Maar ook heeft het g'regeld uitvoeren van
Bruckner's symphonieën de keerzijde van diens
eigenaardig talent laten zien: het vermoeiend her
halen van zichzelf in bijna iedere symphonie.
zoowel wat inhoud als tachniek betreft. De con
structie van een symphonie van Bruckner, zooals
wij die al in zijn eerste symphonieën aantreffen
wordt bijna in ieder der volgende symphonieën
herhaald: de eerste deelen wemelen van aanloopen
naar hoogtepunten, die, met ve?l trompetgeschal
aangekondigd, toch niet bereikt blijken, want op
de naïef-luidruchtige fanfares volgen, na'stilten en
inzinkingen, nieuwe dergelijke fanfares. Dan komen
de Oewige dansen om den dorpslindeboom; totdat
eindelijk in de .finale, na eenigc? oriënteeringen ..het"
bereikt is en de trompetten van overal, tot van du
balustraden achter het orkest gaan schallen. Kn dit
gebeurt alles op wonderlijk eenvoudige thema's,
zooals Beethoven ze vaak ook vond. maar om er
dan heel andere dingen mee te doen en langs een
geheel anderen weg zijn tt-iomfale slotdcelen, te
bereiken. Maar Beethoven was geen kloosterling,
zooals Bruckner en hij wist dat er in het aardsche
leven veel demonischer dingen schuilen dan alleen
met een salon-polka uit te -drukken is ! Bruckner
echter mediteert over het geloof, dat over al onze
aardsche iiooden zal triomfeeren, en die aardsche
nooden blijven ook in zijn muziek een frase, welks
rethorisehëformuleering irriteert en die ook het
heilige, dat uitgedrukt wil worden, weer tot een
frase maakt. Ken der duidelijkste en tevens
zwakste voorbeelden van dit idëel geworstel is
Bruckner's 5de symphonie, zijn z.g.
Kirchen? ? symphonie. Carl .Schuricht heeft het aangedurfd
ons deze symphonie een middag lang voor te
dirigeeren met n toewijding en een beheersching,
die verbazingwekkend waren, doch .die ons toch
bevreemdend onontroerd lieten blijven onder het
luisteren naar dit eindelooze en vermoeiende werk,
vermoeiend vooral, omdat het, niet hoe heftige
gebaren en stem verhef f ingcnuók sprekend, onstoon'
niet overtuigt oïmeesleept. Ik moet bekennen, dat
ik tnij bij Bruckner nog nooit zoo mateloos heb
verveeld an dat lag waarlijk niet aan de vertolking.
Gelukkig kan ik 'mij werken van Bruckner herin
neren, die mij wel hebben overtuigd en
meegeCHAKEL
ewee 11-17 ?AMSTEQOAM
rhcmden naat maat
De Fransche parade-uniform weer ingevoerd
Teekening voor de Groene Amsterdammer" door L. J. Jordaan
Mars: A'hem!"
\\
sleept, t).a. de milde, warme 7de symphonie of
zelfs de trotsche Mde symphonie met zijn
Wngneriaansche climaxen, anders zou ik in Brucknev niet
veel geloof .hebben. .
Waarschijnlijk waren de indrukken van het
publiek ook niet bepaald ? geestdriftig, want velen
wachtten,het eind der symphonie niet af en lieten
het aan de anderen over tenminste door een har
telijk en gul applaus den uitstokenden dirigent
Schil richt te eei-en.
Salie Bellevue
Tentoonstellingen
Bij ons verkrijgbaarjN.R.V. MONTA SCHOENEN
IL Pander en zoon, 's-Gravenhegj. Kunstnijver
heid van De Trekvogels". Tot 3 Maart.
Pictura, Dordrecht. Werk van Joep. Nicolas en
Leo Franssen. Tot 9 Maart.
Kunstzaal Van Lier, Amsterdam. Schilderijen
door Wim Schuhmacher. Tot 12 Maart.
Rotterdamsche Kunstkring, Rotterdam. Werken
van A. Neuhuys en A. van dor Plas. Tot l,'l Maart
Kunsthandel Iluinck en Hcherjon, Amsterdam.
Nederlandsche Schilderkunst,van omstreeks 1850
tot heden. Tot 15 Maart.
Kunsthandel D. G. Santee I^ndweer, Amster
dam. Prentkunst van Fransche Kunstenaars. Tot
15 Maart. '
Kunstzaal Willem Brok, Hilversum. Schilde
rijen door Peter van der IJ rak o. Tot 31 Maart.
Kunstzaal Vecht, Amsterdam. Werk van
Cjnrad Kickert. Tot l April.
m irdi <jr<t# dartelt lui col k.
Jlct ilnnnl, hel dunst »n't 'lijf (n ziel:
Het duiscll in ccn u-crrelkolk
}'an heerlijk. Ncliots-eH'ttcfiecf plezier.
11' ie h'fcntinioe >n ni f e. t iel ,.???.
Jiroeder sljt «jij fn'l? Av;.»ic hier.
Hier lfeft-tioy.de omlertfetuflif lust.
De icililc rreitrjde alleen om 't dansen.
Hier icordi onrecht brutaal yekust;
Dc'jimyens recht f n om de welden.'
En tctc niet icunijt ?verspeelt sijn kansen.
Jiroeder let ó/>, 7 zijn yoede tijden.
A'.M t/iert' en <jlll het fncrètnent
Aroir un bon en nu in. het lied
Waar'iedereen zich in herkent.
Zij zinycn het in 't hooyntarolfteh;
Alleen de bonzen zinijen 't niet. ' '.. '
. Jiroeder,'hel orgel ia zuó kroltich.
liet ruikt nuar-bier. ftenioiit en siccet.'
Mijn taaiste woord in: {toi-zie....
Ik vceti',yóddnnk niet hoe ik. heet. '
'Ik weet {loddank niet wie t/ij zijt.
M'i j z':jn ttccc stille anoniniï,
Vcrrrecmd- gerankt run ruimte en tijd.
J. RESUOFF
Nederlandsche Munt
Holland's beste 10 ceata sigaar