Historisch Archief 1877-1940
8
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 FEBRUARI 1931
No. 2804
No. 2804
DE GROENE AMSTERDAMMER VAN 28 FEBRUARI 1931
tl
l
D. STRUIJS & Zn.
Prinsengracht 837 <?Telefoon 37906
BEGRAFENISSEN (naar VERKIEZING met RIJTUIGEN of AUTO'S)
CREMATIE. - TRANSPORTEN.
N, V. Meubelmagazijn Eden"
MOLSTEEG ~ AMSTERDAM
BOEKENKASTEN
FIRMA K R O N ER
Nieuwendijk 167 .?AMSTERDAM Tel. 43186
SPECIAAL ADRES
voor JAEGER ONDERGOEDEREN
WIT EN JAEGER FLANEL
Zoo juist
verschenen:
NAZORG
VERSLAG
OVER DE NAZORG VOOR DE
ONTSLAGEN LEERLINGEN DER
OPENBARE EN BIJZONDERE
SCHOLEN VOOR BUITEN
GEWOON LAGER ONDERWIJS
EN VOOR DE LICHAMEL
KGEBREKKIGE RIJPERE JEUGD,
uitgebracht door
de Commissie, benoemd door
Burgemeester en Wethouders
van 's-Gravenhage, bij besluit
van den 24sten April 1928,
N o. 9005 O.
PRIJS GEB. F 3,90
Verkrijgbaar bij den boekhandel
en bij den uitgever J. B.WOLTERS
GRONINGEN DEN HAAG
G J. DE KONING 8ZOON
Keizersgracht 447,
Opgericht Ao. 1739
CENTRALE VERWARMING.
Pendules, Horloges,
Stijlklokken, Wekkers,
Barometers, Gouden en
Zilveren Werken
Grootste Sorteering
Goedkoopste Prijzen
N.V. v/h. Gebr. BREEN
NIEUWENDIJK 172
HAARLEMMERSTRAAT 64
ROZENGRACHT 53
Ateliers voor reparatiën aan
Uurwerken, Goud en Zilver
PLAIDS
VOETZAKKEN
AUTO - OVERSCHOENEN
VER WEEGEN & KOK
AMSTERDAM
KALVERSTR. 86-90
D EN HAAG
NOORDEINDE 64c.
BEGRAFENISVEREENIGING
N. SAX Jr.
P.G. Hooftstraat 38 AMSTERDAM Telef.: 20341, 24250
REGELING VAN BEGRAFENISSEN EN
CREMATIES VAN UIT ALLE PLAATSEN
EIGEN LIJKKOETSAUTOMOBIELEN
Y
Amsterdamsche Montessorischool
De Lairessestraat 157-159
Met Paschen bestaat gelegenheid tot plaatsing
, van nog eenige kinderen van 3?5 jaar.
Tot de Lagere Montessorischool worden alleen leerlingen toe
gelaten, na minstens een jaar Voorbereidend Montessori onderwijs.
Spreekuur Vrijdags van 3?5, tevens gelegenheid tot bezich
tiging der school en inschrijving van nieuwe leerlingen voor
September a.s. . Prospectus op aanvraag.
INPOJTING
Onder leiding van een er
varen bmnen-architect
is de bestaande Meubel-afd
geheel verbouwd en paseend
gemaakt aan de eischen der moderne.
wonmg-mrichting.
De 40 modelkamers en dne flat
woningen op onze derde etage, be
nevens onze uitgebreide afdeelinger.
Stoffeering, Kunstvoorwerpen, Huis
houdelijke Artikelen, alles onder n
dak vereenigd. bieden U thans de
grootste mogelijkheden tot het
algeheel inrichten van Uw woning
EEN (HEL
«M
t
fw^ ^
l
Voornaamste Kleedinginrichtinn
op elk gebied
Dieselmotor voor Automobielen
door Dr. P, van Olst
IN de maatschappelijke overgangsperiode, waarin
wij het onaangename voorrecht hebben te leven,
weet ik niet of het nog fatsoenshalve mogelijk is
om blijk te geven dat men Heinrich Heine met
aandacht gelezen heeft. Met eenige aarzeling quo
teer ik daarom uit Die Bader von Lucca" de
regels, die de bankier Gumpel bij een tulp aan zijn
geliefde zendt, nml.
Tulpe ist unter den Blumen
Was unter den Kasen der Strachino."
E venzoo zou ik willen zeggen: wat onder de
kaassoorten de strachino is, is onder de motoren de
Dieselmotor !
Op verschillende wijzen kan men de scheikun
dige energie, die in allerlei brandstoffen zit om
zetten in arbeidsvermogen van beweging, zooals
noodig is voor vervoermiddelen. Bij de stoomma
chine is de omweg groot eer men van de steenkool
gekomen is tot de beweging der machinedeelen,
het draaien der locomotiefwielen. By een ver
brandingsmotor is de weg korter, doordat de
brandstof niet brandt onder een ketel waarin
zich stoom moet ontwikkelen, die dan pas de
?zuiger kan drijven, maar doordat de brandstof
direct in den cylinder zelf verbrandt wordt en de
zuiger vooruit drijft. Deze verbranding kan op
twee manieren geschieden: 1°. plotseling, zoodat
?een ontploffing optreedt, die den zuiger vooruit
stoot (ontploffingsmotor) of 2°. onder standvastigen
druk, waatbij het volumen tijdens het verbranden
toeneemt (gelijkdrvk motor, zooals vooral de Diesel
motor).
Voor den ontploffingsmotor wordt een of ander
brandbaar gas gebruikt of een verdampte vloeistof
< zooals benzinedamp). Deze brandbare stoffen
vormen, gemengd met lucht, een mengsel dat door
een vonk op heftige wijze ontploffen kan. Zeer in
liet kort kan men op de volgende wijze de werking
van zoo 'n gas-motor aangeven: eerst beweegt de
zuiger naar buiten, waardoor een mengsel van gas
en lucht in den cylinder wordt gezogen (laad -slag).
Dan wordt de zuiger naar binnen bewogen, zoodat
?uit mengsel samengeperst Wordt (samenpers-slag).
Op het einde hiervan springt de vonk over, die het
mengsel doet ontploffen en de zuiger naar buiten
duwt (krachtslag). Daarna moet de zuiger weer
naar binnen om de verbrandingsproducten te ver
wijderen naar buiten (zuiveringsslag). Dan begint
weer de laadslag. Daar van iedere vier slagen
.slechts n arbeid levert (de krachtslag) en de andere
drie arbeid kostin, zou de machine zeer ongelijk
ioopen als er geen vliegwiel gebruikt werd of een
daarmee gelijkwaardig machinedeel, dat door zijn
inertie de zaak op gang houdt.
Behalve gas-motoren zijn er ook ontploffings
motoren, die met oliesoorten werken zooals pe
troleum. De werkingswijze is vrijwel dezelfde:
-alleen móet de petroleum verspreid en verdampt
?worden eer ze, met lucht gemengd, ontploffen kan;
*, *
Een afwijking vertoont echter de Dieselmotor,
die met ruwe. minderwaardige (dus goedkoopere ! j
-oliën werkt, zelfs wel niet teer en teeroiie. Bij
den eersten slag wordt alleen maar lucht aange
zogen in den cylinder, dus geen ontplof baar meng
sel, zooals bij den gas-motor. Deze lucht wordt dan
door den weer naar binnen bewegenden zuiger
samengeperst tot 35 a 38 atmosferen druk.
Nu zal men wel eens ondervonden hebben, dat
i) i j het samenpersen van lucht, deze in temperatuur
.stijgt; men behoeft een fietsband maar eens in snel
tempo op te pompen om te kunnen constateeren
dat de pomp onderaan flink warm wordt. Bij het
MOTOR- in ZEI U ACHTEN
?' «?
Lijsten van aanbiedingen '
gratis en franco op aanvrage
Pand
hoek Koutrot 1 - ROTTEIOJUI.
samenpersen tot dertig atmosfeer wordt de lucht
temperatuur extra hoog, nml. ongeveer 000 gr.
Celsius. Op dit moment, als de zuiger weer naar
buiten begint te gaan, wordt door middel van
luchtdruk (ongeveer 40 atmosfeer) de vloeibare
brandstof, dus bijv ruwe olie, in de cylinder ge
perst en daar de temperatuur daar reeds 600 gr.
C. is, dus hooger dan de .
ontbrandingstemperatuur der olie, verbrandt deze snel en volkomen.
De daarbij vrijkomende hitte doet de samengeperste
lucht nog meer spankracht krijgen, zoodat de zuiger
met kracht naar buiten wordt gestuwd. Eindelijk
moeten bij den vierden slag déverbrandingsgassen
weer naar de buitenlucht weggevoerd worden.
Door deze inrichting is het niet alleen mogelijk
dat ruwe oliën, dus goedkooper brandstof gebruikt
worden, maar bovendien is het nuttig effect
hooger. Men kan nml. door proeven nagaan hoeveel
energie ook werkelijk voor het gebruik beschikbaar
komt, d.w.z. hoeveel energie de machine in de
praktijk oplevert. Het ideaal zou zijn dat deze
geleverde energie 100 percent is der
brandstofernergie. Maar dat wordt nooit bereikt. Terwijl
nu het nuttig effect van een zeergoede stoom
machine hoogstens ruim 18 percent bedraagt is
dit bij ontploffingsmotoren reeds hooger, nml.
ongeveer 25 percent. Bij Dieselmotoren is het
nuttig effect in de buurt van.33 percent, voor
namelijk bij machines met een hoog vermogen
(100 paardekracht en meer).
Er zijn nog wel meer typen van oliemotoren,
maar de Dieselmotor is als oudste motor het vol
maaktst en bij zorgvuldige bediening wordt zij,
wat brandstofverbruik betreft, door geen andere
ruw-olie-motor overtroffen.
Voor zeer zware motoren van duizende P.K.
vermogen worden Dieselmotoren dan ook bij voor
keur gebruikt (op schepen en in fabrieken). Voor
auto's vonden zij minder toepassing door diverse
technische bezwaren, hoewel toch de groote be
sparing, die de Dieselmotoren meebrengen, van
groot voordeel zouden zijn voor het vervoer met
vrachtauto's, dat hoe langer hoe meer in zwang
komt naast het trein-vervoer. De stank, die de
Dieselmotor geeft, kan een belangrijk nadeel zijn,
vooral bij het vervoer van stoffen, die deze luchtjes
graag opnemen en daardoor voor de consumptie
minder geschikt worden, maar een goed afgestelde
Dieselmotor stinkt niet, dus dit bezwaar is te
overkomen. Maar bovendien slijten de
cylinderwanden van een Dieselmotor vlugger dan bij
gasmotoren, zoodat reparatiekosten een deel der brand
stofbezuiniging zouden opeten.
Dit bezwaar is echter belangrijk verminderd
sinds in de laatste tien jaren gietijzersoorten gepro
duceerd worden, behoorende tot de zoogenaamde
Graugusz", die beter opgewassen zijn tegen de
gestelde eischen.
Thans is door de Machine-fabriek Augsburg
Nürnberg A.G., di? in de 1893 met ingenieur
Diesel het contract sloot, waaruit de bedrijfsklare
Diesel-motor zich ontwikkeld heeft, een nieuw type
automobiel-Dieselmotor geschapen, waarbij wijzi
gingen zijn aangebracht, die noodzakelijk zijn ge
maakt door de verschillen tusschen een omvang
rijk schip en een zooveel kleiner auto. Ee.n voor
naam punt van het nieuwe type is dat de ruwe olie,
dus de brandstof, niet door samengeperste lucht in
den cylinder wordt geblazen maar eenvoudig met
een plunjerpomp wordt ingeperst. Tegelijk. wordt
echter de lucht in de cylinder in sterke werveling
gebracht, waardoor een snelle en volledige ver
branding bereikt wordt. Deze inrichting maakt
datdesaménpersing der lucht bij den eersten slag niet
tot 35 a 38 atm. behoeft te geschieden, maar dat
28 a 30 atm. reeds voldoende is. -?Deze
compressor-looze" motor is eigenlijk niet meer het door mij
vermelde type van gelijkdrukmotor, maar iets wat
tusschen dit type en den ontploffingsmotor in staat.
Hoeveel besparing deze Dieselmotor geeft blykt
uifc de volgende getallen: een 100 P.K. motor ver
bruikt bij het vervoer van 10 ton over 100 kilo
meter 42 Liter ruwe olie, kostend / 1.95, terwijl het
zelfde vervoer bij gebruik van een benzinemotor
/ 7.?^aan benzine zou kosten.
TOT 12 MAART TENTOONSTELLING
NIEUWE WERKEN DOOR
W. SCHUHMACHER
KUNSTZAAL VAN LIER
ROKIN 126 AMSTERDAM
HEDENDAAGSGHE
MUZIEK
Paul F. Sanders, Moderne Nederkmdach»
componisten. J. Ph. Kruseman, den Haag.
Waar het tweede deel van Dresden's Muziek
leven in Nederland sinds 1880" zich nog steeds laat
wachten en waarschijnlijk niet geschreven wordt,
was het een goed idee van Paul F. Sanders met
zijn boek over de moderne Nederlandsche compo
nisten een hiaat aan te vullen zonder daarmee het
onderbroken werk van Dresden te willen voltooien,
wat ook niet zou kunnen, daar het boek van
Dresden zijn typisch-persoonlijke deugden en
fouten heeft.
Sanders vangt aan bij de componisten uit de
eerste opbloei der Nederlandsche muziek na de
kwakkelperiode, die zij feitelijk sinds de 18e eeuw
door maakte en waaraan een Verhulst en een van
Bree, hoe groote verdiensten zij ook als
orkestleider en koorleider hadden, als componisten niet
veel hebben vermogen te veranderen, daar zij even
eens in een zwakke navolging van buitenlanders,
speciaal Duitschers, bleven volharden en voor een
herleving van een nationale, toonkunst in dat
opzicht weinig bijdroegen. Maar de algeheele
cultureele opleving ten onzent, bekend onder den
naam van de beweging van '80" ging ook aan
onze componisten niet ongemerkt voorbij en zoo
vinden wij parellel daarmee figuren onder onze
toonkunstenaars, die zich met enthousiasme er aan
wijden ook onze muziek ,,op te stooten in de vaart
der volken": Wagenaar, Zweers en vooral
Diepenbrock. Om een niet heelemaal duidelijke reden
stapt Sanders echter snel over deze figuren heen.
Sanders behandelt dan wat hij noemt Vier
uiteenloopende figuren": Dopper, Vermeulen, v. d.
Sigtenhorst Meyer, Voormolen, figuren, die wel is
waar volledigheidshalve genoemd moeten worden,
doch waarvan alleen Matthijs Vermeulen oen
beteekenis heeft, die waarlijk wel wat juister en
uitvoeriger uiteengezet had kunnen zijn dan nu in
een klein stukje van precies n pagina geschiedt,
waarin te weinig wordt gezegd over den componist
in ieder een geval een origineele figuur en
weinig over den zoo stimuleerend gewerkt hebben
den criticus, wiens geschriften nu, twintig jaar na
hun verschijnen in De Telegraaf en elders, in den
vorm van een bundel Klankbord" nog zoozeer
de belangstelling bleken te kunnen opwekken van
een publiek, dat de groote strijdperiode van hun
ontstaan nauwelijks meer heeft meegemaakt.
De figuren, die werkelijk Sanders' belangstelling
blijken te hebben en waaraan hij zoowat driekwart
van zijn boek wijdt, zijn Dresden en Pijper.
Dresden is ongetwijfeld een zeer knap musicoloog
en paedagoog, die er in geslaagd is ons Amster
damsen Conservatorium in een nieuwe koers te
brengen en die niet geaarzeld heeft overtuigd voor
jonge talenten den weg te banen; maar als com
ponist rechtvaardigt hij niet de uitvoerige behan
deling van zijn weliswaar modern georiënteerd,
maar te zwak' verwerkelijkt oeuvre, waarin hij
verre de mindere is van een Matthijs Vermeulen,
die door Sanders met 10 regels werd afgedaan.
Best Pijper, ongetwijfeld de moderne Neder
landsche componist par excellence. O ver hem heeft
Sanders inderdaad een uitstekende en overzich
telijke studie geschreven, die een duidelijk beeld
geeft van zijn beteekenis als componist, met een
analyse van zijn' werk. Dat zijn afmetingen ietwat
vergroot worden schijnt nu eenmaal onvermijdelijk
in een klein land als het onze, waar wij bljj mogen
zün met een enkele figuur, die zich als componist
met het buitenland kan meten.
Het boek is met eenige zeer goede foto's geïllus
treerd. C. VAN WESSEM
V.ROSSEM
DleurtvARinAS
r