Historisch Archief 1877-1940
SCHILDE
EN
EEKENAA
'l
Charley Toorop (Kunsth. Huinck
TentoonMtelltng»Strinlcn.
ER ligt een eigenaardige weemoe
dige bekoring in, zich een uurtje
op te sluiten mot de kleine collectie
Steinlen's, die de Firma van Meurs
bij elkaar heeft gebracht. Gij komt
van do Vijzelstraat het denderend
lawaai dezer stroomversnelling van
het moderne stadsverkeer nog in de
ooren. Gij zijt de ontheiligde Keizers
gracht langs gelaveerd, vluchtend
achter boomen, om den moordlust van
bloeddorstige auto's te ontwijken en
vandaar weer opgejaagd door ver
raderlijke fietsers, («ij zijt eindelijk,
met den moed der wanhoop en de
schutterigheid des rijperen leeftijds,
als een ietwat trage pijl uit niet
meer zoo strak gespannen boog over
gestoken naar de reddende stoep en
tracht hier orde op uw adem te
stellen. Dan zijt
ge binnen en de
herinnering aan
het
oorverdoovondo jaar onzes
Heeren
negentien-honderd - een-en-dertig
valt als een druk
kende last van u
af, Gij zijt de
grens van uw eigen
en Scherjon) |*J £%££
de rijk, dat Verle
den heet. binnen te trekken en gij zijt
u aanstonds bewust van een nog onde
finieerbare bevangenheid een
vreemde ontroering, die u stil maakt en
nadenkend. Wat is het, dat u hier zoo
aangrijpt? Gij hebt musea doorzwoegd
tentoonstellingen afgewerkt en het
was steeds de loutere belangstelling
in de geëxposeerde kunst, die xi
volledig in beslag nam zonder dat de
afstand van eeuwen tot decennia u
noemenswaard bewust werd. Ma«r
hier treft u iets gansch anders: de
sensatie, die u bevangt wanneer gij
oen vertrek binnentreedt, waaruit
iemand zooeven scheidde.... voor
goed ! Inderdaad hier hangt nog
do atmosfeer, hier is nog nauwelijks
hot gerucht verstorven vnn een tijd.
dien gij/.olf nog levend, zelfbewust.
triomfoorcmi hebt gekend. Kn die
T. A. Steinlen bij van Meurs - Nederlandsche schilders
van na 1850 bij fluinck en Scherjon
Steinlen
(Kunsthandel van Meurs)
Verleden werd die onderging niet
zijn schoonheid, zijn bewogenheid,
zijn tragiek wegpetoeterd door
auto-claxons, overspoeld door jach
tende massa's. Maar wiens herinne
ring, aangrijpend door zijn onmid
dellijke nabijheid, hier voor u oprijst
in een zijner sterkste, heftigst levende
figuren.
Steinlen! Er is genoeg over hem
gezegd en geschreven men huivert
zijn indrukken weer te fevon, uit
vrees in gemeenplaatsen te vervallen.
Alles wat gij over hem gelezen
hebt over zyn grootheid, zijn kracht.
zijn teederheid, zijn phenomenaal
kunnen.... het keert in deze
oogenblikken tot u terug in den vorm van
hinderlijke recensie- en essay-citaten.
Wat gij ondergaat bij het aanschou
wen van zijn magistrale Gil?Bias''
prenten: forsche pamfletten in rul
grijs en fel rood.... wat xi bekoort
in zijn speelsche kattenstudies: ver
rukkelijke scherzandi binnen hun
vaste contouren.... wat u ontroert
in zijn etsen: zangen van een wijd
alomvattend mededoogen.... het is
honderdmaal gezegd, honderdmaal be
schreven.
Maar wat u t ivf t als meüw
?als een openbaring, is de levende,
schier tastbare nabijheid, van Iets
dat verdween..,. onherroepelijk en
voor immer. Is de neerslag van een
hartstochtelijk, f el-bewogen
levonsverschijnsel, dat gij meent nog met
de hand te kunnen grijpen en dat
niettemin onwezenlijk is als een
schaduw. Gij gevoelt dwingend: gij
staat hier op de grens van twee werel
den van twee generaties en het is
een zeldzame gewaarwording in n
blik te kunnen omvatten, wat heen
ging in grootheid en wat nog worstelt
om het prille levenslicht.
Want dit is wel het eerste, wat u
met verwondering slaat in deze bran
dende, gepassionn eerde kunst:
zekerheid l Zekerheid, die gij lang ontwend
zijt die u vreemd is geworden te
midden van het onstuimige zoeken.
dat alle herinnering aan dit konink
lijke zelfbewustzijn uitwisehte. On
getwijfeld ook dit werk omsluit
een strijd op' leven en doud -?een
verbitterden kamp voor eigen levens
aanschouwing. Zie een litho als:
Saluons-lés!".... de woedende aan
val op magistratuur en militarisme*
met het platte krijt in Daumier'sche
heftigheid op den steen geworpen.
Zie de .prachtige prent: la Lib
ratrice".... de vorstelijke uitdaging
van een socialistische Overtuiging.
Zie tenslotte de ets; Le cheminoau a
la besace".... de schreiende aan
klacht tegen een onrechtvaardig maat
schappelijk bestel.... het is alles
doorgloeid van heftig verzet en man
nelijke strijdbaarheid. Maar het is
tevens gedragen door een. innerlijke
zekerheid een volmaakt evenwicht
tusschen uiting en gevoel, dat ver
baast en overrompelt. Hier heerscht
een stelligheid van vormgeving, een
vastheid van levensrichting, een geloof
in eigen roeping, welke alleen het
voorrecht zijn van eeu generatie,
DOOR L. J. JORDAAN EN A. E. v. D. TOL
wier cultuur tot vollen wasdom is
gekomen.
Steinlen was een teekenaar, zooals
een burger van Home Romein was
....civis Itomanus sum l Hij leefde
in den tijd. toen prenten geschiedenis
maakten. Hij ervoer dagelijks, wat
een ..<!il Bias", een ..Assiette au
Beurre". in het Frankrijk van
Esterhazy en Félix Faure wat een
..Simplicissimus" in het Duitschland van
Wilhelm den Tweeden en Euleii- ?
aether-st< m d*r ladio. met het flit
sende filmbeeld. Het is de be
zetenheid van een ander geslacht,
dat het vreemde land wil leeren kennen
onidnt het er in leven moet \ Dat nog
aarzelt de snelheid van zijn geest te
meten met die der electriciteit
de kracht van zijn wil. met die der
machine. Maar dat zich in den strijd
heeft geworpen, vol vertrouwen in
den uitslag, zij het nog onzeker van
gebaar. Dat door dien. nieuwen voim
Steinlen
burg beduidden. Hij wist met triom
fante zekerheid, dat een geslaagde
politieke prent een gebeurtenis was.
die massa's opzweepte regeeringen
deed sidderen. Hij leefde in een tijd.
die ingesteld 'was op dergelijke uitin
gen der persoonlijkheid en er aan
dacht en belangstelling voor overhad.
Maar bovenal hij kende de onmst
niet -?de innerlijke tweespalt de
geslingerdhvid tusschen kunnen en
willen, welke de geboorte van nieuwe
vormen en nieuwe verschijnselen ken
merkt. Zijn techniek, zijn ideologie
zelfs steunden op vaste wetten van
schoone evennvaat door iedereen
begrepen, door iedereen aanvaard.
En het is deze majestueuse rust in al
dit felbewogen werk, welke wij niet
meer verstaan. Het is deze onfeil
baarheid van greep en visie, die ons
ontglipt als een schoone jeugdherin
nering vervlogen met het kleurige
straatbeeld van bontgekleurde
soldateska en bekoorlijke
midinette-vrouwelijkheid. Er is iets gekomen, dat
zich plaatste tusschen ons en dit vaste,
zelfbewuste kunnen dat ons aan
dreef van dit alles vrijwillig afstand
te doen. Het is de onrust eeuer nieuwe
generatie, opgegroeid met een totaal
gewijzigd maatschappelijk leven, met
den daver der motoren, met de
(Kunsthandel van Meurs)
van strijd tusschen geest en stof
zijn levensopgave ! geabsorbeerd
wordt eiv zich afwendt van al datgene
wat in het brandpunt van het leven
eener vorige maatschappij stond
niet uit minachting, noch. uit wan
begrip, maar .uit noodzaak i Daarom
interesseert het zich meer voor de
wisseling eener golflengte dan voor
een parlementair debat wordt het
sterker gegrepen door een film dan
door een politieke teekening. in dit
alles gehoorzamend' aan een onuit
roeibaar instinct: het instinct tot
zelfbehoud.. i,
* *
En zoo staan wij, veertigers o,
ik weet wel, men ziet het ons niet
* aan.... maai* t< >ch: veertigers !
tegenover deze roerige, geladen kunst,
.waarin de levensvragen en de levens
uitingen van onze jeugd
culmineer' den. Zeldzame confrontatie: nog eens
deze brandende actualiteit weer te
, die historie werd deze forsche
concreetheid, die zich reeds tot
hoogere abstractie sublimeerde. O,
.W wij weten wel: ook Steinlen's
kunst en de kunst van zijn tijd, die
eenmaal de onze was heeft 'de
«Aementen'van het tijdelooze in zich,
ie haar waarde verdiepen haar
beteekenis op een hooger plan bren
gen. Maar de herinnering aan haar
onmiddellijk contact met inensch en
maatschappij leeft nog te sterk in ons.
om ons niet een oogenblik te ontstel
len door de eeuwige waarheid van
het betrekkelijke aller dingen. Het is.
of met het dooven van het stoffelijke.
animale leven dezer kunst iets van
de stilte en de kilheid der musea over
haar valt.
Over haar en onze jeugd .... J.
MchilderkunHt
van o m M treek*» 1830 tut heden
In den Kunsthandel Huinck en
fslehcrjon. Amsterdam
Xu velen lichtelijk vermoeid laken
van een kunst die voor alles uit
en tot den geest wil spreken. eu
wat moderne kunst heet kent m
al
meer of mindere mate dit verlangen .
is het een geschikt oogenblik voor h» t
houden van een overzichtstentoon
stelling van het werk. dat vlak aan
het moderne voorafging, werk. dat
vóór alles uit en voor de zinnen i?«.
Het is voor die velen een goed ding
en een verfrisschend bad die ..zinnen"
weer eens volop het hunne te geven . .
Maar ook laat deze verzameling,
meerendeels representatieve, doeken van
,de Marissen' en hun onmiddellijke
voorgangers en opvolgers, onmisken
baar gevoelen wat wij. in de moderne
kunst als geheel genomen, aan waar
den van diepere bezinning, aan
/,ielvoller temperament, aan strijdende
waarden, zou men kunnen zoggen,
gewonnen hebben.
A. H. Bakker Korff opent met
enkele van zijn geestige, picturale
anecdotes (..De tantes gaan op reis"
bijv.) de reeks. Ook van Aug. Alleb
is er. naast een zelfportret uit zijn
jongen tijd. zulk een aneedote: ..In
de kerk". Waar Korff Je gevalletjes
vrijwel uitsluitend gemoedelijk en
humoristisch ziet, daar typeert Allebé,
al behoudt óók hij nog de goedmoedig
heid. reeds scherper en lichtelijk
' sarcastisch. -Hierna volgen, allen met
twee of drie stukken, do Haagsche,
School-schildérs. die, zonder eenige
poging tot het vertellen van oen
anecdote, de na,tuur in haar
directzintuigelij ken indruk al nader en
nader tegemoet treden, eerst. nog' min
of meer kalm en evenwichtig, maar
allengs met stijgende hartstocht ; harts
tocht die dan in hot licht, de kleur, de
atmosfeer eert uitweg zoekt en zoo
de vormen doet vervagen.
Bosboom (van hem, de kerk -schild er,
is er een groot kathedraal-interieur
en een Marktplein), Jongkind. Hoelofs.
Weissenbruch,Gabriel, de drie Marissen
(van Jacob is er o.m. een Brug"
die als een symphonie-in-bruin aan
doet; van Matthijs ,.De Waschdag"
van prachtige, stille en belegen kiem
en een Kinderkopje", teer, blank
en rein) Mauve, Jozef i «ra els (alleen
vertegenwoordigd met een groot doek
In de schemering", een oude, ge
bogen vrouw in het vallend avond
licht huiswaarts keerend naar haar
schamele hut op den achtergrond),
men vindt ze allen. En In hen allen
leeft, hetgeen van het impressionisme
het centrale kenmerk is : de zuivere
vreugde om de zichtbare wereld,
ook bij lsraë!s,
wiens sociale inslag
toch nooit iets an
ders was. in «Ion
grond, dan een pic
turale verlustiging
in de
kleurenpoëzie'' dor ar
moede.
Breit n e r. onze
meest hartstochte
lijke impressionist.
wiens
zinnonvroug?le zoo zwaar van M. Maris (Kunsthandel Huinck en Scherjon)
dracht word. dat
«?r den grondtoon in kwam dooi- te
klinken van een donkere dramatiek.
treft men hier aan mot o.m. een ...Sla
pend meisje", voorover op een tafel
ingesluimerd, waarin met de witten"
van schort en tafel'aken een ger iaal
spel van kleur en lichtwerking bedre
ven wordt.,.. Ik noem veider nog
Voerman met een bloemen-aquaiel
(Hozen in vaas) en een olieverfstuk
..Hattem": ??Witson niet een gr*;oto
aquarel (een Keht-besneeuwd stads
gezicht ..Kroinböt insloot',, waai mede.
hij de Amsterdamr-che atmosfeer raak
en fijn. maar minder breed en diep
dan Breitner het placht te doen.
typeert). ??Tholen. do Zwait. Jan
Vet h. BAuor. van Daalhof. der
Kin'iinet een klein paneeltje:
Meicuilus". «lat als een aanloop tot de zgn.
momimentaal-decoratieve richting in
on/.e hedendaagsohe schilderkunst kan
gelden).
Wie in kort bestek een juisteii
indruk wil krijgen van het werk
onzer Haagsche School en wat daar
vlak bij ligt. kan niet beter doen dun
deze expositie bezoeken. Minder ge
slaagd scheen mij het overzicht te
zijn u-aar het verder tot op ..heden '
wordt doorgetrokken. Al erkent men.
dat het niet gemakkelijk is het beeld
van do moderne periode, waarvan
men nog geen voldoende afstand
kan nemen, met enkele typeerende
lijm n (i.c. doeken) te schetsen. T
Steinlen
(Kunsthandel van Meurs)